Gladan

Det här med kokosfett.....

Recommended Posts

Äckligt, det är ju supergott.  B)

Jag brukar mixa kokosoljan med hett vatten, vaniljpulver, kakao, nyponpulver, ägg och mycket smör. En grymt god frukostmix som håller mig mätt länge...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är för de flesta som har det i dryck ett sätt att hålla igång fettförbräningen och slippa gå hungrig under tiden!

Annars så är det nyttiga MCT, Laurinsyra, Kaprylsyra och att det knappt går att lagra i kroppen!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar mixa kokosoljan med hett vatten, vaniljpulver, kakao, nyponpulver, ägg och mycket smör. En grymt god frukostmix som håller mig mätt länge...

Skulle Lyx-LCHF kunna dela med sig av receptet på sin lyxiga frukostmix? Jag försöker komma på ett sätt att få i mig kokosoljan, MBC funkar inte smakmässigt hur jag än trixar med kompositionen.

Tack! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad skulle det var för bra med att tvinga i sig kokosfett? Jag har under hela min uppväxt fått höra att just kokosfett skall man akta sig för.

Om det nu skulle vara nyttigt så borde det väl vara mycket nyttigare att äta kokos än raffinerat fett? Kokos tycker åtminstone jag är gott. Så färskt som möjligt bör det väl också vara. Färskheten när det gäller kokosflingor verkar variera stort.

Är det någon som kan tipsa om ekologiska kokosflingor som alltid är färska? Behöver det vara ekologiskt förresten? Finns det besprutade kokospalmer? Odlar man palmer över huvud taget eller skördar man från vildväxande?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vad skulle det var för bra med att tvinga i sig kokosfett? Jag har under hela min uppväxt fått höra att just kokosfett skall man akta sig för.

På www.coconutoil.com finns en sammanfattning i form av bild som listar kokosoljans alla hälsofördelar, man hänvisar där också till forskning som stödjer påståendena. Sedan har Bruce Fife skrivit en bok om kokosoljans fördelar, det finns inslag med honom på Youtube att titta på.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På www.coconutoil.com finns en sammanfattning i form av bild som listar kokosoljans alla hälsofördelar, man hänvisar där också till forskning som stödjer påståendena. Sedan har Bruce Fife skrivit en bok om kokosoljans fördelar, det finns inslag med honom på Youtube att titta på.

I vilket fall som helst så måste det väl vara bättre att äta kokos än raffinerat kokosfett? Många tycker nog att det är godare också.

Jag är för övrigt allmänt skeptisk till att äta enskilda livsmedel bara för att det är "nyttigt".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har hela i uppväxt fått höra samma sak om smör, och fett. Har även fått höra att kolhydrater är bra. 

Med det sagt menar jag att det ibland kan vara värt att ifrågasätta sånt som man alltid vetat om kosten.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har hela i uppväxt fått höra samma sak om smör, och fett. Har även fått höra att kolhydrater är bra. 

Med det sagt menar jag att det ibland kan vara värt att ifrågasätta sånt som man alltid vetat om kosten.  

Fast du tvingar väl inte i dig annat fett bara för att det är "nyttigt"?

Vad har du dragit för slutsats när det gäller det du hört tidigare om att man inte skall äta för mycket fett?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast du tvingar väl inte i dig annat fett bara för att det är "nyttigt"?

Nej tvingar i mig gör jag inte, men jag lyckas däremot ganska bra att få i mig nog genom att äta det jag känner för.

Jag kan förstå att det inte alltid är möjligt dock, beroende på vad man gillar att äta. Har man levt ett helt liv där man har uteslutit fett ur kosten kan det dels smaka konstigt när man introducerar det i kosten, och det kan även vara svårt att veta hur man ska få in det och vad man ska göra med det; vilket kan leda till att man i början får tvinga i sig det.     

Jag kan däremot behöva tvinga i mig annat som är nyttigt, men som smakar skit. Blutsaft är ett exempel.

Vad har du dragit för slutsats när det gäller det du hört tidigare om att man inte skall äta för mycket fett?

Slutsatserna jag dragit är att det är bara att kötta på med fettet, så länge jag inte överdriver, som med allt, och så länge jag inte mixar fettet alltför vilt med kolhydrater.

Dessa slutsatser har jag baserat på nyare forskning och på hur min kropp känns och reagerar på de olika kosterna. Man kan stirra sig blind på forskningsresultat men i slutändan har man trots allt ganska bra varningssignaler i kroppen som berättar om något inte står rätt till, lär man sig att lyssna på dom blir det sällan fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej tvingar i mig gör jag inte, men jag lyckas däremot ganska bra att få i mig nog genom att äta det jag känner för.

Jag kan förstå att det inte alltid är möjligt dock, beroende på vad man gillar att äta. Har man levt ett helt liv där man har uteslutit fett ur kosten kan det dels smaka konstigt när man introducerar det i kosten, och det kan även vara svårt att veta hur man ska få in det och vad man ska göra med det; vilket kan leda till att man i början får tvinga i sig det.     

Jag kan däremot behöva tvinga i mig annat som är nyttigt, men som smakar skit. Blutsaft är ett exempel.

Slutsatserna jag dragit är att det är bara att kötta på med fettet, så länge jag inte överdriver, som med allt, och så länge jag inte mixar fettet alltför vilt med kolhydrater.

Dessa slutsatser har jag baserat på nyare forskning och på hur min kropp känns och reagerar på de olika kosterna. Man kan stirra sig blind på forskningsresultat men i slutändan har man trots allt ganska bra varningssignaler i kroppen som berättar om något inte står rätt till, lär man sig att lyssna på dom blir det sällan fel.

När du skriver "lyckas få i mig" så får jag intrycket av att du ser en vinst med att äta just kokosfett. Gäller det i så fall enbart dom som äter LCHF eller anser du att även en blandkostare vinner något på att äta kokosfett?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du skriver "lyckas få i mig" så får jag intrycket av att du ser en vinst med att äta just kokosfett. Gäller det i så fall enbart dom som äter LCHF eller anser du att även en blandkostare vinner något på att äta kokosfett?

Tror alla i viss mån vinner på att inkludera kokosolja/kokosfett, om du inte orkar läsa den engelska länken som tidigare rekommenderats så läsa gärna det här - http://www.kostdemokrati.se/midi/2012/07/16/kokosolja-har-helt-otroliga-naringsvarden-och-farmakologiska-mojligheter/ så förstår du vad som särskiljer kokosoljan från andra fetter.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror alla i viss mån vinner på att inkludera kokosolja/kokosfett, om du inte orkar läsa den engelska länken som tidigare rekommenderats så läsa gärna det här - http://www.kostdemokrati.se/midi/2012/07/16/kokosolja-har-helt-otroliga-naringsvarden-och-farmakologiska-mojligheter/ så förstår du vad som särskiljer kokosoljan från andra fetter.

Tack snälla för påminnelsen av artikeln. Mamma har varit jätteskruttig ett tag nu, men nu ska vi köpa kokosolja för både invärtes och utvärtes bruk! :-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hänvisar till länken ovan, courtesy of Modesty.  ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kollat länkarna men har inte hittat några studier. Det var ju mycket att läsa så jag kan ju ha missat något men under forskning på den engelska sidan så kom man via länkarna till nya webbsidor. När jag istället sökte i google efter studier så hittade jag den här

Alterations in Carbohydrate and Lipid Metabolism Induced by a Diet Rich in Coconut Oil and Cholesterol in a Rat Model

http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/07315724.1999.10718825#.UkMDRH_T54Q

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den såg jag inte men jag hittade det här

"Forskning har visat att hos personer som äter en kolhydratrik kost kan intag av kokosfett bidra till att öka kroppens insulinresistens, kokosfett är därför ett dåligt alternativ att äta ofta i kombination med kolhydrater."

http://www.aftonbladet.se/wellness/article16968202.ab

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fördel för en blandkostare att lägga till kokosfett är att de medellånga mättade fettsyrorna bildar ketonkroppar i blodbanan oavsett hur många kh man får i sig. Skulle hjärnan efter många års belastning vara resistent mot glukos, så kan den i stället använda dessa ketonkroppar för att fungera. Detta kan bromsa alt reversera demens, som ju beror på just att neuronerna inte längre klarar att använda glukos som bränsle. I en blandkost ska man dock vara observant på att inte kokosfettets kalorier blir i tillägg till det andra, för då lär man lagra fett.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använder kokosolja flitigt :)

Cocosolja är magic :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är nog lite coconut oilholic  :wub: använder den både innuti och utanpå.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Forskning har visat att hos personer som äter en kolhydratrik kost kan intag av kokosfett bidra till att öka kroppens insulinresistens, kokosfett är därför ett dåligt alternativ att äta ofta i kombination med kolhydrater."

Ja kvällspressen brukar hålla hög vetenskaplig standard :ph34r:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Cocosolja är magic :)

Har du märkt något särskilt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja kvällspressen brukar hålla hög vetenskaplig standard :ph34r:

Men det låter väl rimligt att det är skillnad om man äter LCHF eller kolhydratrik mat tillsammans med oljan?

Om kokosolja är bra så borde väl kokos vara ännu bättre?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är nog lite coconut oilholic  :wub: använder den både innuti och utanpå.

Jag använder också kokosolja både invändigt och utvändigt. Mot myggbett, som solkräm, när huden är torr, i tét, i smoothies, tillsammans med bär så jag inte får sockersug, jag steker i det, bästa fettet när man gör fröknäcke.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om kokosolja är bra så borde väl kokos vara ännu bättre?

Kokosnöten innehåller utöver fettsyrorna en rad mineraler och vitaminer: http://matkalkyl.se/se-kokosnot.php

Fast tråden handlar specifikt om kokosfett/olja och MCT-innehållet är rätt unikt bland realistiska födoämnen, medan mineralerna och vitaminerna är de "vanliga".

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kokosoljan är väl ett sätt att få i sig dessa ämnen i högkoncentrat (tex laurinsyra)? Antar att det blir mycket kokosnöt för att få samma mängd... kan också tycka att kokosnötskött är lite svårt för magen i stora mängder.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du märkt något särskilt?

Bättre hud, naglar och hår. Stabilare ketos, bättre matlust (vilken inte brukar vara så bra hos mig) med liten viktnedgång! Bättre tand och munhälsa (oilpulling). Tarmstabiliserande med ett ökat välbefinnande.

Ett litet axplock ur det jag märkt som "särskilt" och hälsoförbättrande med cocosoljan. Jag börjar dagen med cocosolja, och jag börjar natten med cocosolja :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bättre hud, naglar och hår. Stabilare ketos, bättre matlust (vilken inte brukar vara så bra hos mig) med liten viktnedgång! Bättre tand och munhälsa (oilpulling). Tarmstabiliserande med ett ökat välbefinnande.

Ett litet axplock ur det jag märkt som "särskilt" och hälsoförbättrande med cocosoljan. Jag börjar dagen med cocosolja, och jag börjar natten med cocosolja :)

Vad minskade du på när du började med oljan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om tarmstabiliserande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad minskade du på när du började med oljan?

Nada :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Staffan Lindebergs "Kitava-studie" åt människorna en blandkost med hög andel kh från framför allt rotfrukter, normalt med protein samt stor procent mättat fett, nämligen från kokosnötter. De var samtliga i utmärkt hälsa på ett sätt som en västerländsk befolkning bara kan drömma om.

Se http://www.staffanlindeberg.com/TheKitavaStudy.html

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du tror inte att du minskade något utan att du varit medveten om det? Aptitreglering försiggår ju till stor del på ett omedvetet plan, reglerat av mekanismer som till skillnad mot neocortex är hundratals miljoner år gamla. Bara en misstanke...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du tror inte att du minskade något utan att du varit medveten om det? Aptitreglering försiggår ju till stor del på ett omedvetet plan, reglerat av mekanismer som till skillnad mot neocortex är hundratals miljoner år gamla. Bara en misstanke...

Nej, jag har nog inte minskat på något, jag misstänker att jag faktiskt äter mer då jag äter cocosolja morgon och kväll. jag upplever större matsug, vilket är bra för mig :) Har annars väldigt svårt att få i mig proteiner, men det råder faktiskt cocosoljan bot på...tror jag :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur mycket olja tar du? Om du inte minskat på något annat så kan man ju undra vart energin tar vägen eller åt du rentav för lite tidigare?

Känner du dig varmare?

Jag blev i alla fall så sugen på kokos efter att ha hängt i den här tråden hela dagen så jag bad min sambo köpa en påse. Nu har jag tagit ett par matskedar så får vi se om jag märker något.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja.. det visar hur lite man kan lita på kvällspressen och hur dålig utbildningen till dietist är!

Äter man mer fett så får man en anpassning i kroppen till det man äter, dvs cellerna blir mer mottagliga för fett och mindre för glukos.. kallas för Fat Induced Insulin Resistance.. går över så fort fettsyrorna är förbrända!

Sen så.. alltid samma "fett och kolhydrater är dåligt tillsammans".. men är man en människa vid sina sinnens fulla bruk så äter man mindre av det ena om man äter mer av det andra.. annars blir man illamående!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur mycket olja tar du? Om du inte minskat på något annat så kan man ju undra vart energin tar vägen eller åt du rentav för lite tidigare?

Känner du dig varmare?

Om man tror på att alla kalorier äro lika då måste man leta efter förklaringar. En enklare förklaring är att de äro olika.  ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja.. det visar hur lite man kan lita på kvällspressen och hur dålig utbildningen till dietist är!

Äter man mer fett så får man en anpassning i kroppen till det man äter, dvs cellerna blir mer mottagliga för fett och mindre för glukos.. kallas för Fat Induced Insulin Resistance.. går över så fort fettsyrorna är förbrända!

Sen så.. alltid samma "fett och kolhydrater är dåligt tillsammans".. men är man en människa vid sina sinnens fulla bruk så äter man mindre av det ena om man äter mer av det andra.. annars blir man illamående!

I så fall är jag inte "vid mina sinnens fulla bruk". Mitt absolut vanligaste misstag när det gäller maten är att jag inte minskat tillräckligt på kolhydraterna när jag äter fett till maten. Det hände senast igår. Det känns för besvärligt att väga allt man äter och räkna kalorier så det blir på känn och då blir det ofta fel. I förrgår åt jag för lite så igår åt jag mer och jag blev alldeles för mätt på eftermiddagen. Man blir ju trög och är inte på topp men igår stod jag mig i alla fall länge för jag brukar bli hungrig klockan 16 och nu blev jag inte det förrän klockan 19.

Jag åt ett paket frusen broccoli, 2 kokta morötter och köttgryta. Det som stjälpte det hela vara att jag hade en del olivolja på broccolin och en rågad tesked pesto. Har jag inget fett till maten så blir jag ALDRIG däst men lägger jag till fett så kan jag bli helt bombad och ibland törstig hela eftermiddagen. Eftersom fett är så in i bomben kaloritätt så tycker jag det är svårt att dosera och minskar jag för mycket på kolhydratmaten så blir jag inte mätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man tror på att alla kalorier äro lika då måste man leta efter förklaringar. En enklare förklaring är att de äro olika.  ;)

Vart tror du energin i maten tar vägen om man tar extra kokosolja utan att minska på något annat?

Kan du utveckla lite mer vad du menar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vart tror du energin i maten tar vägen om man tar extra kokosolja utan att minska på något annat?

Tydligen så är det de hälsosamma medellånga fettsyrorna i cocosoljan, som påskyndar ämnesomsättningen på något sätt. De sänds direkt till levern, där de omedelbart omvandlas till energi. Kroppen använder alltså kokosoljan för att producera energi i stället för att lagra den som kroppsfett.

För mig spelar det ingen roll hur det går till faktiskt, jag mår bra av cocosoljan, och det gör resten av familjen också, och ingen har plockat bort något annat ur sitt födointag :) 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tydligen så är det de hälsosamma medellånga fettsyrorna i cocosoljan, som påskyndar ämnesomsättningen på något sätt. De sänds direkt till levern, där de omedelbart omvandlas till energi. Kroppen använder alltså kokosoljan för att producera energi i stället för att lagra den som kroppsfett.

För mig spelar det ingen roll hur det går till faktiskt, jag mår bra av cocosoljan, och det gör resten av familjen också, och ingen har plockat bort något annat ur sitt födointag :) 

Hur mycket olja tar du?

Energi som inte lagras brukar bli värme.  Energin kan ju inte försvinna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att människokroppen är en komplicerad apparat, enklast kan man se det på att metbolismen hos olika personer är väldigt olika och jag tror inte att med automatik så är de som aldrig tycks kunna bli feta, överhettade...

I någon aspekt är det säkert sant att intagna kalorier förbrukas (om inte en del går ut den naturliga vägen), men det är ett fullkomligt ointressant påstående om man inte vet exakt hur de används.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att människokroppen är en komplicerad apparat, enklast kan man se det på att metbolismen hos olika personer är väldigt olika och jag tror inte att med automatik så är de som aldrig tycks kunna bli feta, överhettade...

I någon aspekt är det säkert sant att intagna kalorier förbrukas (om inte en del går ut den naturliga vägen), men det är ett fullkomligt ointressant påstående om man inte vet exakt hur de används.

Ja det är ju biologi så det går ju att ta reda på. På gymnasiet fick vi lära oss att energi inte kan förstöras utan bara omvandlas.

Två exempel på ökad respektive minska ämnesomsättning är ju hypertyreos respektive hypotyreos dvs överproduktion respektive underproduktion av sköldkörtelhormon. När man har underproduktion går ämnesomsättningen ner och man blir trött och frusen medan överproduktion gör att man blir varmare och uppvarvad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det brukar bli 1-2 msk per dag tror jag. Hur mycket rekommenderar man vid Alzheimer? Tex i Bruce Fife's bok?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag önskar verkligen att kokos är nyttigt även för blandkostare. Jag tycker kokosflingor är väldigt gott.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag önskar verkligen att kokos är nyttigt även för blandkostare. Jag tycker kokosflingor är väldigt gott.

Dra ner lite på kolhydraterna så finns det utrymme.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dra ner lite på kolhydraterna så finns det utrymme.

Vi har mängder med goda äpplen på vårt träd och kylskåpet är fullt med björnbär. Frysen är också full med bär och frukt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag äter faktisk mina bär med kokosfett och lite kokosflingor. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag äter faktisk mina bär med kokosfett och lite kokosflingor. :)

Jag äter nog mer kolhydrater än du i alla fall så det nog inte jämförbart. Jag äter ju mycket mer kolhydrater än fett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Modesty, jag tror jag ska pussa dej! Köpte 2 burkar kokosolja till morsan igår, med smak och utan. Den utan smak smorde jag in hennes skinn med. Så fina ben som hon hade idag har jag inte sett på två år, och då har vi provat allt som jag bara har kunnat komma på! Och det bara efter en smörjning! Hoppas bara att den funkar lika snabbt invärtes. Gjorde reklam för fettkaffe :-)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg