Syster Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Jag tittade igår på den gamla filmen Kalle och chokladfabriken från 1971 med Gene Wilder. Vet inte om alla har sett filmen men den handlar om en lite excentrisk godistillverkare som heter Willy Wonka. Men det slog mig helt plötsligt under filmen att den faktiskt förutspådde framtiden lite grann Citatet "Wonkaepidemin har spridit sig över världen" ur filmen är nog sanning idag, då alla var tokig i hans godis, och ännu tokigare blev alla när han gömde fem stycken gyllene biljetter i chokladkakorna. Godis och sockerepidemin har idag spridit sig över hela världen, och länder som aldrig tidigare har haft några nämnvärda problem med fetma och diabetes har det idag. En liten hint i filmen om att socker kan leda till fetma fanns med, så redan -71 var det inte obekant att socker inte är allt för bra för vikten. Tänk om filmskaparna hade vetat att vi 40 år senare faktiskt lever i en Willy Wonka-värld med obegränsat av socker och godis, men vi får istället säga att fetmaepidemin har spridit sig över världen För övrigt en mycket trevlig och underhållande film tycker jag 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted August 7, 2013 Share Posted August 7, 2013 Bra rulle och nyinspelningen av Tim Burton är (så klart) också bra... Vad gäller historiska proFETior och hintar om vad som komma skall eller helt enkelt bara vad man bör äta om man vill hålla sig i form så finns det för övrigt mycket i historiens arkiv att ösa ur. Tycker själv att ordet bantning är lämpligt att påminna om då detta kommer från den korpulente engelsmannen William Banting som medelst vad som i stora avseenden verkade vara en lågkolhydratkost blev av med sin övervikt. Men glöm inte: LCHF är nytt.. ...och en bantningsfluga... ...och ingen vet vad som händer efter lång tid på LCHF. Att vi nu med all önskvärd tydlighet VET vad som händer när man äter "normalt", dvs socker+stärkelse i salig röra och frekvent inmundigat, det verkar visst inte bekymra alla dessa LCHF-skeptiker. Mysko! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 7, 2013 Author Share Posted August 7, 2013 Förutom ett bra svar på mitt lite "fåniga" inlägg, så vill jag säga att, kul att se dig här igen på forumet Tiny Tom 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts