Silme Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Hej, Jag är gravid i 27:e veckan, har ätit liberal lchf sedan knappt två år, även nu under graviditeten.Eftersom mitt första barn var ganska stort vid födseln (4840 g och 55 cm, gick över tiden två veckor) tycker hon att jag ska göra en sockerbelastning denna gången, med motiveringen att hålla koll så att jag inte ligger i riskzonen för graviditetsdiabetes (jag hade inga uppseendeväckande sockervärden med första barnet då jag åt mycket mer kolhydrater). Jag är dock inte så pigg på det eftersom jag rent ut sagt mår piss av socker, det räcker med ganska lite för att jag ska bli trött, må illa och bli kass i magen (som bakfylla ungefär).Jag känner inte att det är värt det och undrar om det överhuvudtaget blir ett "rättvist" resultat när jag inte äter socker normalt sett...? De två gånger jag har varit hos barnmorskan hittills har det vanliga blodsockervärdet som de tar visat på 5,3 och 6,4 (den senaste gången ca en timme efter frukost). Det är väl inga värden att gå i taket för...? Jag har i princip bestämt mig för att inte genomföra det och undrar nu bara om det finns någon här som har varit i samma situation? Gjorde ni belastningen eller inte, hur gick det? Är det någon som har åsikter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Jag har inte gjort detta, men har bara spontant en åsikt: lita på din intuition och din kropp. Stå på dig oavsett hur du väljer att göra! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pygmepuff Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 jag hade skippat det, eftersom du äter som du gör lär du knappast få diabetes, värkar ovärt att du ska börja må dåligt efter en sån grej Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Här http://forum.kostdoktorn.se/topic/2485-ska-jag-nobba-glukosbelastningen/?hl=%2Bsockerbelastning#entry30217 diskuterades detta också! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silme Posted August 5, 2013 Author Share Posted August 5, 2013 Tack för svar och för länken! Blir mer och mer säker på att jag gör rätt som lyssnar till min egen kropp och vågar vägra skiten. Hör till saken att min barnmorska sade saker som att det är för bebisens och mitt bästa (på vilket sätt då..?). Och när jag sa att jag inte alls äter likadant nu som vid förra graviditeten (dvs inte socker/så mycket kolhydrater utan riktig mat) sa hon att det inte spelar någon roll. Hur kan det INTE spela roll undrar jag?? Det är en privat mottagning och på deras hemsida råder de gravida och ammande att följa livsmedelsverkets kostråd (dvs lättmjölk, lättfil, pasta, ris, bröd, blaha blaha blaha...). Hon är annars en mycket vettig barnmorska (hade henne förra gången också) och ett bra stöd men när det gäller det här har mitt förtroende för henne tyvärr sjunkit en hel del. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Som ett alternativ kan du ju be att få låna en blodsockermätare, så kan du kolla då och då hur det ligger. Äter du LCHF så borde det ligga fint hela tiden. Då räcker ditt insulin till, och du har per definition då inte graviditetsdiabetes. Eller köp en mätare, de är rätt billiga nu, fast stickorna kostar en del. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silme Posted August 5, 2013 Author Share Posted August 5, 2013 Som ett alternativ kan du ju be att få låna en blodsockermätare, så kan du kolla då och då hur det ligger. Äter du LCHF så borde det ligga fint hela tiden. Då räcker ditt insulin till, och du har per definition då inte graviditetsdiabetes. Eller köp en mätare, de är rätt billiga nu, fast stickorna kostar en del. Exakt den tanken har jag, har beställt en ny mätare (gratis). Vi har redan en men som du säger, stickorna kostar en del och det följer med ett antal med nya mätare. Tänkte föreslå för barnmorskan att jag håller koll på sockret själv, borde inte vara några problem tycker jag. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silme Posted August 7, 2013 Author Share Posted August 7, 2013 Fick mätaren idag och testade ikväll för skojs skull. Drygt 2 h efter middagen (som bestod av köttfärslimpa, sjögräsnudlar, gräddsås och hemgjord sockerfri lingonsylt) hade jag 4,7. Ingen fara på taket med andra ord. :-) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted August 7, 2013 Share Posted August 7, 2013 Jag vägrade också sockerbelastningstest. Jag har alltid gått upp 20+ kg, även denna gång på LCHF. Men babyn var 3500 gram denna gång mot 4000 och 4200 gram de tidigare graviditeterna (då jag inte åt LCHF). Du löste ju problemet fint! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silme Posted August 22, 2013 Author Share Posted August 22, 2013 Ojojoj, vilken min barnmorskan gav mig igår när jag sa att jag inte ville göra belastningen. Hon tittade sedan anklagande på mig (ungefär som om jag precis tagit livet av min bebis) och frågade varför.När jag förklarade varför (vill inte utsätta min kropp för det och riskera att få missvisande resultat) och att jag håller koll på mitt socker mha mätaren hemma så verkade hon lugna ner sig lite. Vi kom överens om att jag ska fortsätta hålla koll med mätaren några dagar i veckan tills vidare. När jag påpekade att hon kunde få ta långtidssocker på mig (hba1c) så sa hon bara att "det gör inte vi här, det enda vi gör är glukosbelastningen". Jag säger då det... I vilket fall som helst så är jag inte orolig så länge mitt fastevärde (ca 4-5) och värdet efter maten (5-6) ligger på de nivåerna de gör. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted August 22, 2013 Share Posted August 22, 2013 Du kan informera din barnmorska att det finns ett annat alternativ till glukosbelastningen. Det används istället för sockersmörjan då många gravida mår skit och kräks! Man äter en stadig hotellfrukost 2 timmar innan besöket hos barnmorskan! Så fick jag göra som åt LCHF med andra barnet och mina värden såg fin fina ut. Min barnmorska var skeptisk till kosten men hon var aldrig anklagande på något sätt och ifrågasatte inte. Hon körde sitt vanliga info race med vad som är viktigt för den gravida att äta osv osv. ibland undrade jag om hon ens lyssnat när jag berättade hur jag åt... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silme Posted August 23, 2013 Author Share Posted August 23, 2013 Tack för tipset! Innebär det hotellfrukost á la LCHF eller "vanlig" hotellfrukost (med bröd och dyl)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted August 26, 2013 Share Posted August 26, 2013 Tack för tipset! Innebär det hotellfrukost á la LCHF eller "vanlig" hotellfrukost (med bröd och dyl)? Min barnsmorska sa hotelfrukost med bröd och allt vad det innebär. Hon var MYCKET noga med att påpeka att jag MÅSTE äta kolhydrater. Jag gjorde som jag gör, åt LCHF, blev stucken i fingret och allt var toppen. SÅ ät en riktig LCHF frukost! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silme Posted September 18, 2013 Author Share Posted September 18, 2013 Min barnsmorska sa hotelfrukost med bröd och allt vad det innebär. Hon var MYCKET noga med att påpeka att jag MÅSTE äta kolhydrater. Jag gjorde som jag gör, åt LCHF, blev stucken i fingret och allt var toppen. SÅ ät en riktig LCHF frukost! Har varit hos barnmorskan igen men hon nämnde inget alls om sockerbelastning denna gången. Jag berättade om de siffror jag fått under mätningarna och hon verkade nöjd. Men skulle hon ta upp det igen så vet jag vad jag ska föreslå. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silme Posted November 11, 2013 Author Share Posted November 11, 2013 En lchf-bebis tittade ut 9 dagar innan bf (27/10), 3810 g och 51 cm, alldeles perfekt frisk och fin! Tänk va, och detta "trots" att jag inte ätit enligt tallriksmodellen under graviditeten... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts