Jump to content

STATINER (medisiner mot høyt kolestrol)

UP!

Recommended Posts

Hei! :)

Min partner hadde et hjerteinfarkt for ca 3 år siden. Etter dette la han helt om kostholdet til LCHF, har gått ned mange kilo og begynt å trene flere dager i uken. Med andre ord har han begynt å ta sin helse på alvor. Det er jo selvsagt fint at han tar et så stort egetansvar, likevel

er det et stor MEN. Både hans lege og hans hjertespesialist hevder at det er viktig at han holder sitt totalkolestrol mye lavere enn "normale" pasienter, dvs helst under 2. Før han begynte med STATINER hadde han totalkolestrol på 5,8, noen måneder senere er det nå på ca 3,8. Siden han både blir uvel/kvalm energiløs og får store leddsmerter når han tar disse pillene, har han gjentatte ganger spurt både legen og helsespesialisten om han virkelig må ta STATINENE. Ingen av dem kan gi han et entydig svar, noe jeg finner veldig merkelig. Tidligere kunne han trene 4-5 ganger i uken, nå klarer han kun å trene 2-3 ganger pr uke med mindre intensitet enn før. Skal det virkelig være slik at man skal ta piller for å forebygge hjerte- og karsykdommer, samtidig som man må la være å trene/trene mindre fordi man får så mye bivirkninger av medisinene? På meg virker dette meningsløst, og det er litt forvilende :unsure:  å se sin partner, som har gjort SÅ stor innsats for å ta vare på sin helse, ha så mange bivirkninger pga piller som angivelig skal være bra for han.

Jeg forstår at jeg muligens ikke kan få et konkret svar på dette, men håper likevel på noen innspill som kan gjøre det lettere for meg å forstå dette.

http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

Biverkningarna på statiner är hemska! Men jag är övertygad om att din mans läkare har fel. Uffe Ravnskog är min gud numera ;-)

Hans bok är fantastiskt skriven. En hel bok med tråkiga diagram och besvärliga ord och ändå så kan man inte låta bli att skratta högt ibland (utom när man blir förbannad över hur grundlurad världen är).

Jag har slutat för länge sedan med statiner och tvärslutade med alternativ medicin samma dag som Kostdoktorn skrev om undersökningen av Ezetrol som hemlighållits i 5 år.

Jag testkör nu periodisk fasta 5:2 tillsammans med min hyfsat strikta LCHF för att få OK värden på allt. "Domen" kommer om en månad :-)

http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

Biverkningarna på statiner är hemska! Men jag är övertygad om att din mans läkare har fel. Uffe Ravnskog är min gud numera ;-)

Hans bok är fantastiskt skriven. En hel bok med tråkiga diagram och besvärliga ord och ändå så kan man inte låta bli att skratta högt ibland (utom när man blir förbannad över hur grundlurad världen är).

Jag har slutat för länge sedan med statiner och tvärslutade med alternativ medicin samma dag som Kostdoktorn skrev om undersökningen av Ezetrol som hemlighållits i 5 år.

Jag testkör nu periodisk fasta 5:2 tillsammans med min hyfsat strikta LCHF för att få OK värden på allt. "Domen" kommer om en månad :-)

Takk for ditt innspill! :)

Biverkningarna av statiner stämmer bra med det du beskriver. Idrottsmän som börjar ta statiner märker att träningen ger sämre effekt och att de orkar mindre än utan statiner. De får helt enkelt  ge upp sin idrottskarriär. Jag för min del fick ont i musklerna och de blev mycket försvagade. För min del så har jag inte haft någon hjärtinfarkt så jag slutade helt enkelt men om man redan haft en hjärtinfarkt så ska statinerna ge ett visst skydd.

Helt klart om man har ont av medicinen så måste läkaren justera ned doseringen så att han mår bättre. 

Ja altså.. du får även förstå läkarnas tvehågsna inställning, de vill inte säga rent ut att man kan sätta ut statinerna, för det är en risk hur som helst och i deras instruktioner står det att det är statiner som gäller.. punkt slut!

Han har samma problem som Lelleleo som brukar hålla till här inne emellanåt.. han frågade samma sak och jag svarar likadant.. man får själv göra valet och ta risken, för läkarna lär alldrig göra det!

Risken är att du stämmer dem för felbehandling om han dör!

Såå det handlar om att väga fördelar mot nackdelar, och statiner är potenta läkemedel, med potenta biverkningar.. som tex muskelnedbrytning, dåligt fungerande mitocondrier, potentiell cancer samt diabetes för att nämna några av de allvarligaste!

Grejen är lite att livstilsförändringar ligger på patienten själv.. även de risker som de kan föra med sig!

Och jag kommer heller inte att rekomendera något.. bara att tala om att det finns risker med allt, och till slut så blir man tvungen att själv bestämma hur man vill ha sitt liv och vilka risker man vill utsätta sig för.

Och det är aldeles riktigt att hålla ner i första hand små elaka LDL i blodet för de kan om det vill sig illa ställa till det.. men grejen är att man kan göra samma med omläggning av kosten och att öka andra hälsoaspekter genom träning tex!

Såå, jag skulle vilja se en APO.kvot först, sen en kärlröngen för att se hur mycket plack det finns.

Och sen så har de väl talat om att han skall ta Q10 när han tar statiner, det är ett kosttillskott.. normalt tillverkas det av kolesterol i kroppen, men tar man statiner så sjunker som regel den tillverkningen.

• Like 1