Jump to content

Socker.. i allt!!

silverman71

Recommended Posts

Hej!

Måste bara skriva av mig lite ;)

Var och handlade idag, har fått diabetes och återigen gått tillbaks till LCHF vilket jag slutade med förut då jag var arbetslös och ekonomin riktigt skraltig.

Nu är jag faktiskt noga med att läsa innehållsförteckningen på matvaror innan jag stoppar ner dem i korgen. Tänkte jag skulle köpa någon sås (för att vara lite lat och inte göra den själv). Hittade inte en enda färdig sås som inte innehöll socker!

Så jag utökade "kontrollen" under handlandet - kollade sporadiska matvaror som jag inte trodde skulle innehålla socker, men det gjorde de. Stog inte alltid socker, utan andra fina ord, men socker i slutändan.

Om Livsmedelsverket skulle göra verklig nytta borde all mat innehållande socker (som inte bör innehålla det) varningmärkas. Riktigt skrämmande hur mycket socker används som smakförstärkare.. i allt nästan.

Är inte det minsta förvånad längre att diabetes ökar lavinartat.

• Like 7

I feel your pain! I 80 % av maten i Sverige och här i USA finns det socker under varierande namn. Jag gör allt jag kan för att undvika socker, men det är inte lätt. Socker finns i ALLT, det gäller att läsa innehållsförteckningen och att veta vad allt står för.

• Like 1

Socker innefattar också en massa skumma saker som glukossirap som jag har för mig är ännu värre än socker. Det finns en massa sådant som jag inte minns namnen på. Just dom där med andra namn har jag hittat oftare i det jag funderat på att köpa än socker.

• Like 2

Maltodextrin är väl socker fast framställt från vete. Druvsocker verkar användas mycket. Har hittat glukossirap mycket i glass.

Maltodextrin framställs av stärkelse så kan utvinnas från t.ex. vete men majs är också vanligt eftersom det också är rikt på stärkelse. Ja det gäller att ha kolla på innehållsförteckningen, till och med min kära kalkonbacon som jag gillar så mycket har druvsocker insprutat i sig vilket jag inte riktigt fattar varför så därför äter jag det inte så ofta längre...

• Like 5

Om vi för en kort stund struntar om den allra hälsosammaste LCHF-maten med gräsbetning, behöver inte LCHF-maten blir dyrare än kolhydratmaten. Snarare blir den billigare. Vi tar ett par exempel...

Frukost:

- bacon kan köpas i storpack på 1.3 kg för 60 kronor kilot. Du får ut 10 portioner av det och priset blir 8 kronor per frukost 

- vi äter också ett par kokta ägg och lägger till 1 krona per styck

- litete salt till kostar bara några enstaka ören

Summa: ca. 10:- per måltid

Middag:

- dansk fläskkarre kostar 50 kronor kilor på stormarknader. Vi utgår ifrån 200 grams "biffar" och då blir "biffpriset2 10:- styck

- man återanvänder stekskyet från förra stekningen, så drar man ner fettkostnaden till minimum.  

- grönsaker kostaa vad dom kostar, men inte mer än biffen. Vi räknar med 8 kronor per måltid max.

- kryddsmör fixar man till själv för en 1 krona måltiden.

- vi lägger till en 1 krona för bean och ett par till för annat.

Summa ca. 22.- för en middag

Dricker man vatten som måltidsmat, är det betrakta som gratis. Åter man som ovan, behöver man sällan lunch och intaget landar runt 2000 kalorier

Alltså, kostnaden för en dags måltider blir ca. 32 kronor jämnt. Går det äta kolhydratsmat billigare ? Jag vet nog vad svaret blir... 

• Like 4

till och med min kära kalkonbacon som jag gillar så mycket har druvsocker insprutat i sig vilket jag inte riktigt fattar varför så därför äter jag det inte så ofta längre...

På vilket sätt gillar du kalkonbacon? Är det inte dessutom magert förutom fyllt av tillsatser?

Ja det är hemskt. Samma sak på restauranger. Och på mässen på mitt jobb. Salladsbordet är makalöst fint och det brukar finnas otroligt fina råvaror där. Champinjoner, rödbetor, rädisor, paprika, broccoli, blomkål, keso, gräddfil, m.m. Inte bara rårivna morötter och isbergssallad som man ser på så många andra ställen. Dock är personalen otroligt glada i att hälla på vinägretter och olika röror. Och då skall det brassas på med socker för att det skall bli riktigt mumsi-smaskigt. Och när de försöker vara naturliga och nyttiga då hackar de skivad ananas över grönsakerna och häller över sockerlagen. "Jamen det är inte sockrat, bara lite ananassaft!". Nämen va bra, tack så mycket.

• Like 3

till och med min kära kalkonbacon som jag gillar så mycket har druvsocker insprutat i sig vilket jag inte riktigt fattar varför så därför äter jag det inte så ofta längre...

På vilket sätt gillar du kalkonbacon? Är det inte dessutom magert förutom fyllt av tillsatser?

Det behövs väl ingen mer anledning än att jag tycker kalkon är gott, fett kan jag få i mig från annat håll om så behövs. I den kalkonbaconen jag köper när jag väl köper det innehåller inte mer än just druvsocker som tillsats. Men återigen känns det väldigt onödigt, vet inte om det ska fungera som konserveringsmedel eller något?

• Like 1

Det behövs väl ingen mer anledning än att jag tycker kalkon är gott, fett kan jag få i mig från annat håll om så behövs. I den kalkonbaconen jag köper när jag väl köper det innehåller inte mer än just druvsocker som tillsats. Men återigen känns det väldigt onödigt, vet inte om det ska fungera som konserveringsmedel eller något?

Låter mysko.

Det är tillochmed socker (björksocker) i tandkräm!!!!???? Varför????

Bytte till aloeveratandkräm från hälsokost.

Det påstås att björksocker inte är socker i vanlig mening. Min sambo köpte tuggummin med björksocker för att det skulle vara positivt för tänderna. Jag var misstänksam men jag har för mig att jag kollade någonstans men nu minns jag varken vad det stod eller var jag såg det. Kanske någon annan vet?

Aloeveratandkrämen innehåller nog inget fluor. En person påstod att han dotter fick hål i tänderna när dom använde den tandkrämen.

Fast vi ska i alla fall vara glada att matproducenterna är tvingade att skriva alla ingredienser på paketen. Det hade de garanterat inte gjort annars.

Tyvärr är dom väl inte tvungna att skriva ut allt längre på grund av EU eller minns jag fel?

Jag retar mig i alla fall på att det sällan står hur mycket socker det är i mörk choklad.

Icke, det är för att vi ska tycka att det är godare! Men det innehåller både nitrit och rökarom också.....

• Like 1

Det påstås att björksocker inte är socker i vanlig mening. Min sambo köpte tuggummin med björksocker för att det skulle vara positivt för tänderna. Jag var misstänksam men jag har för mig att jag kollade någonstans men nu minns jag varken vad det stod eller var jag såg det. Kanske någon annan vet?

Aloeveratandkrämen innehåller nog inget fluor. En person påstod att han dotter fick hål i tänderna när dom använde den tandkrämen.

Jag har sökt efter tandkräm utan fluor, men inte funnit någon. Fluor är ju ett potent gift, så det är med viss tveksamhet jag borstar tänderna numera...

• Like 1

Tyvärr är dom väl inte tvungna att skriva ut allt längre på grund av EU eller minns jag fel?

Jag retar mig i alla fall på att det sällan står hur mycket socker det är i mörk choklad.

Fast jag tycker att runtom i Europa står det väl bra innehållsförteckningar? Ofta på hållbara produkter som söta kex står det ju på sjuttielva språk, alla lika detaljerade. (Jag är lite språknörd så jag har studerat många sådana...)

• Like 2

Jag har sökt efter tandkräm utan fluor, men inte funnit någon. Fluor är ju ett potent gift, så det är med viss tveksamhet jag borstar tänderna numera...

För mycket fluor är inte bra men jag är mer bekymrad över pvc-filmens inverkan på feta livsmedel än för fluoret i tandkrämen. Man äter ju inte tandkräm.

När det gäller tandkräm så finns det nog andra ämnen som inte är så roliga men någon sa att man inte får ha triclosan i tandkräm längre och det är ju bra.

• Like 1

Enda förpackade Baconet som jag hittat är det nya som ICA har som är torrsaltat. ICA Extra fint Bacon Torrsaltat - Alspånrökt heter det. Det har inte några sötningsmedel alls i sig:

Sidfläsk, salt, antioxidationsmedel (E301), konserveringsmedel (E250). Uppfött och slaktat i Sverige.

Det var dessutom perfekt tjocklek på skivorna där det skivorna inte består till 50% av fett, utan rätt så bra med kött i dem. Fettet ligger mest på kanterna än insprängt massor in i det. Klart godaste baconet. Hoppas kunna hitta mer närodlat dock :)

• Like 4

Man skall nog inte sila mygg och svälja kameler, tror druvsockret är från kryddblandningen. och där fungerar det antagligen mest som ett processhjälpmedel.

Men som sagt vad ICAs nya har inget, men det beror nog mer på att det är ett riktigt bacon, torrsaltat och rökt!

Det är fuskbaconet som behöver druvsocker när man tillför rökaromen.

• Like 5

För mycket fluor är inte bra men jag är mer bekymrad över pvc-filmens inverkan på feta livsmedel än för fluoret i tandkrämen. Man äter ju inte tandkräm.

När det gäller tandkräm så finns det nog andra ämnen som inte är så roliga men någon sa att man inte får ha triclosan i tandkräm längre och det är ju bra.

Nej, men man har det i munnen (i kroppen) ;) .

Vi äter inte heller deo, schampo, tvål eller hudkrämer men det påverkar också kroppen,innehåller kemsika ingredienser som är rent hälsofarligt.

Det är inte bara pvc-filmen runt mat utan alla plaster runt omkring oss som rubbar våra hormoner :( .

• Like 4

Hälsokostaffärer har utan flour och andra farliga kemiska ingredienser. Men en del borstar helt utan tandkräm (läste jag på Annikas blogg).

Vi äter inte heller deo, schampo, tvål eller hudkrämer men det påverkar också kroppen,innehåller kemsika ingredienser som är rent hälsofarligt.

Det är inte bara pvc-filmen runt mat utan alla plaster runt omkring oss som rubbar våra hormoner :( .

Jo precis. Jag funderar på hur mycket av olika ämnen i lotioner som huden släpper igenom och vad de orsakar därinne... Vad som ska släppas igenom huden bestämdes ju långt innan det fanns lotioner. Under den varma årstiden kan man lösa detta genom att inte smörja sig efter dusch, men på vintern är det besvärligt i alla fall med min torra hud. Solskydd undviker jag helt utan solar max en halvtimme mitt på dagen, vilket ger maxdos D3 men "ingen" risk för brännskada - har funkat fint i år då jag sakta utvecklat en bra solbränna.

• Like 3

Jag använder aldrig lotion, bara olivolja. Bästa som finns mot torr hud! Eller solbränt hud.

Igår upptäckte jag att det är socker både i Vita bönor i tomatsås och i ett paket Kidneybeans. Varför...??? BÖNOR har väl inget med socker att göra?

• Like 3

Jag använder aldrig lotion, bara olivolja. Bästa som finns mot torr hud! Eller solbränt hud.

Igår upptäckte jag att det är socker både i Vita bönor i tomatsås och i ett paket Kidneybeans. Varför...??? BÖNOR har väl inget med socker att göra?

Socker har verkligen inget med bönor att göra i min mening. De vet förmodligen om att socker är starkt beroendeframkallande och smakförhöjande. De använder det för att locka bina till gosakerna oftare (dvs oss).

Gick i början av LCHF genom pestohyllan på ICA. Hittade inte en enda pestoburk som inte hade någon form av sötning i sig, från socker till maltodextrin, glukosirap och så vidare. Det ännu mer störande var att inte en enda innehöll olivolja heller, utan solrosolja och annat larv. Slutade med att jag gick och köpte egna pinjenötter, vitlök, olivolja, basilika och parmesanost. Ihop med allt i en matberedare och man är så lycklig, men ack det tar slut för fort! :P

(därför gick jag och köpte mig fröpåse av basilika och lite jord och satte dem under LED-spotväxtlampan och lysrören jag har för att se till man har basilika över höst/vinter och vår också! Muhaha!!)

• Like 4

Jo precis. Jag funderar på hur mycket av olika ämnen i lotioner som huden släpper igenom och vad de orsakar därinne... Vad som ska släppas igenom huden bestämdes ju långt innan det fanns lotioner. Under den varma årstiden kan man lösa detta genom att inte smörja sig efter dusch, men på vintern är det besvärligt i alla fall med min torra hud. Solskydd undviker jag helt utan solar max en halvtimme mitt på dagen, vilket ger maxdos D3 men "ingen" risk för brännskada - har funkat fint i år då jag sakta utvecklat en bra solbränna.

Jag använder kokosolja som solskyddsmedel och kräm.

• Like 2

En annan sak produkt som oroar mig är deodoranter. Dom flesta innehåller aluminium som bla annat kopplat till ökat risk för Alzheimers. Just nu använder jag rosenseries deo som är utan aluminium men den är dyr.

När man använder deodorant med aluminum tränger den in i porerna och bildar en tjock gelé som blockerar svettkörtlarna. Detta hindrar kroppens reningssystem från att avsöndra gifter och slagg via svettkörlarna. Så när man slutar förgifta kroppen med aluminium måste all skit ut. Det kan ta ett tag innan svettlukten försvinner, men väl värt.

http://www.ceciliafolkesson.se/2013/08/08/har-du-kollat-innehallsforteckningen-pa-din-deo/

PS. Man ska tydligen kunna göra deo av 1 msk kokosolja (flytande), 1 msk bikarbonat och 1 msk potatismjöl? 

• Like 1

Ja fast om man skall försöka minimera belastningen av skadliga ämnen så kanske det inte är fluoret i tandkrämen som är prio 1. Jag har ju tagit upp det där med pvc-filmen flera gånger men intresset verkar inte var särskilt stort. Om vi skall få bort pvc-plasten från maten igen så måste vi dock vara aktiva och ställa frågor och krav när vi köper mat.

Efter det stora larmet om att mjukgöraren i ostplasten vandrade över i osten så försvann pvc-filmen i stort sett helt men nu har den smugits tillbaka av ofta oseriösa säljare (som påstår att den är miljövänlig) och eftersom kunderna inte längre engagerar sig så är det som det är.

Faran med detta kanske är 50 gånger större än fluoret i tandkrämen. Ingen vet exakt.

• Like 1

En annan sak produkt som oroar mig är deodoranter. Dom flesta innehåller aluminium som bla annat kopplat till ökat risk för Alzheimers. Just nu använder jag rosenseries deo som är utan aluminium men den är dyr.

När man använder deodorant med aluminum tränger den in i porerna och bildar en tjock gelé som blockerar svettkörtlarna. Detta hindrar kroppens reningssystem från att avsöndra gifter och slagg via svettkörlarna. Så när man slutar förgifta kroppen med aluminium måste all skit ut. Det kan ta ett tag innan svettlukten försvinner, men väl värt.

http://www.ceciliafolkesson.se/2013/08/08/har-du-kollat-innehallsforteckningen-pa-din-deo/

PS. Man ska tydligen kunna göra deo av 1 msk kokosolja (flytande), 1 msk bikarbonat och 1 msk potatismjöl? 

Är du säker på att det inte är något annat skumt i den deon? Jag köpte en deo som var någon slags alunsten tror jag och den skulle vara så "naturlig" och bra. Har dock för mig att den faktiskt bestod av en aluminiumförening. Vågade i alla fall inte använda den. Det är så många år sedan så jag minns inte riktigt.

Använde en deo från Yves Rocher ett tag. Det stod inget om aluminium på den. Jag tröttnade bara lite på att handla från dom eftersom dom skickar ut så mycket erbjudanden med massor av papper.

Ett aber är att jag tror att dom faktiskt inte behöver redovisa allt längre men det skulle vara intressant att veta hur det är med det. Om en del av innehållet är redovisat men inte allt så är det ju lätt att bli lurad.

Är du säker på att det inte är något annat skumt i den deon? Jag köpte en deo som var någon slags alunsten tror jag och den skulle vara så "naturlig" och bra. Har dock för mig att den faktiskt bestod av en aluminiumförening. Vågade i alla fall inte använda den. Det är så många år sedan så jag minns inte riktigt.

Använde en deo från Yves Rocher ett tag. Det stod inget om aluminium på den. Jag tröttnade bara lite på att handla från dom eftersom dom skickar ut så mycket erbjudanden med massor av papper.

Ett aber är att jag tror att dom faktiskt inte behöver redovisa allt längre men det skulle vara intressant att veta hur det är med det. Om en del av innehållet är redovisat men inte allt så är det ju lätt att bli lurad.

Här är vad den innehåller

Ingredienser: aloe vera gelé, kinesiskt grönt té, alun, växtfibrer, vegetabilisk glycerol, vegetabilisk sorbitol,sockerderivat, citronester, C-vitamin,rosenolja, växtparfym.

Hälsokostaffärer har kemikaliefria produkter. Har kroppsolja, märket Weleda. Fungerar jättebra mot torr hud :).

Tror att huden suger åt sig allt i krämer och salvor och dess ingredienser men är ingen expert direkt. Men har läst "Kärnfrisk familj" där de tar upp olika saker som det finns "gift" i som påverkar våra hormoner.

• Like 1

Ja fast om man skall försöka minimera belastningen av skadliga ämnen så kanske det inte är fluoret i tandkrämen som är prio 1. Jag har ju tagit upp det där med pvc-filmen flera gånger men intresset verkar inte var särskilt stort. Om vi skall få bort pvc-plasten från maten igen så måste vi dock vara aktiva och ställa frågor och krav när vi köper mat.

Efter det stora larmet om att mjukgöraren i ostplasten vandrade över i osten så försvann pvc-filmen i stort sett helt men nu har den smugits tillbaka av ofta oseriösa säljare (som påstår att den är miljövänlig) och eftersom kunderna inte längre engagerar sig så är det som det är.

Faran med detta kanske är 50 gånger större än fluoret i tandkrämen. Ingen vet exakt.

Det är jättebra att du engagerar dig!!! :)

Tycker att det är fruktansvärt att det är så mycket kemikalier och "gift" runtomkring oss som påverkar oss :angry:.

Här är vad den innehåller

Ingredienser: aloe vera gelé, kinesiskt grönt té, alun, växtfibrer, vegetabilisk glycerol, vegetabilisk sorbitol,sockerderivat, citronester, C-vitamin,rosenolja, växtparfym.

Frågan är då hur mycket aluminium man får i sig genom alun. Det utvinns tydligen ur bauxit vilket även aluminium gör. Fast här står ju också att den används som livsmedelstillsats. Dosen är förståss intressant i båda fallen.

Alun
Hoppa till: navigering, sök

Alun är trivialnamnet på kaliumaluminiumsulfat KAl(SO4)2·12H2O. I den gamla svenska farmakopéen benämndes alun Alumini Kalii Sulfas.

magnify-clip.png
Alun säljs även under namnet Thai-sten[1] och används som deodorant

Alun framställs genom behandling av bauxit med svavelsyra och kaliumsulfat eller genom kalcinering och lakning av alunhaltiga skiffrar.

Alun har en sedan länge känd blodstoppande effekt. Apoketet säljer alunstift för användande efter skärskador som kan inträffa vid rakning. Alun kan även användas vid färgning av tyg (betning) och garvning av skinn. Se även alunbad. Alun har även använts för vattenrening och för färgning och limning av papper.[2]

Alun kan också användas när man gör trolldeg, för att få degen smidig utan att kladda. Det kan även användas vid gurkinläggning. Som livsmedelstillsats fungerar det som surhetsreglerande medel och har E-nummer 522.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alun

• Like 2

Jag använder väldigt lite kemikalier på kroppen. Enda lotion är lite handkräm då och då. Det är en parfymfri från apoteket. Sen använder jag deo endast till riktigt fina fester. Jag svettas helt enkelt så lite. Men risken finns förstås att jag ska svettas just under den fina festen. Sen använder jag ingen annan makeup än mascara. Och det bara när jag åker "in till stan" eller går på middag hos någon kompis. Och sen och jag börjar jobba igen hör väl mascara till min jobbklädsel.

Dessutom behöver jag inte längre tvätta håret mer än tre gånger i veckan. Före LCHF blev det att tvätta det varje dag.

När jag tvättar tänderna använder jag bara så mycket tandkräm att det just och just syns på tandborsten. En provförpackning i resestorlek räcker 3-4 månader för mig, beroende på storlek.

Jag använder inte heller parfym mer än ett par gånger i året. Jag älskar min naturliga doft.

Tja. Jag tror inte jag behöver oroa mig alltför mycket då det gäller kemikalier och huden. Dessutom tvättar jag nästan allt i allergitvättmedel.

• Like 1

Socker har verkligen inget med bönor att göra i min mening. De vet förmodligen om att socker är starkt beroendeframkallande och smakförhöjande. De använder det för att locka bina till gosakerna oftare (dvs oss).

Gick i början av LCHF genom pestohyllan på ICA. Hittade inte en enda pestoburk som inte hade någon form av sötning i sig, från socker till maltodextrin, glukosirap och så vidare. Det ännu mer störande var att inte en enda innehöll olivolja heller, utan solrosolja och annat larv. Slutade med att jag gick och köpte egna pinjenötter, vitlök, olivolja, basilika och parmesanost. Ihop med allt i en matberedare och man är så lycklig, men ack det tar slut för fort! :P

(därför gick jag och köpte mig fröpåse av basilika och lite jord och satte dem under LED-spotväxtlampan och lysrören jag har för att se till man har basilika över höst/vinter och vår också! Muhaha!!)

Nu blev jag nyfiken och gick till kylskåpet för att se vad peston vi har innehåller. Det är Kung Markattas basilikapesto. Den är ekologisk som Markattas andra produkter. Den innehåller:

Basilika, extra virgin olivolja, valnötter, cashewnötter, pecorino, pinjenötter, parmegiano regiano, vitlök, havssalt.

Vi köpte ekologisk eftersom basilika kan innehålla för höga halter bekämpningsmedel.

http://www.slv.se/grupp1/livsmedelsforetag/sa_kontrolleras_din_verksamhet/Resultat-av-kontrollen/Svarta-listan/

• Like 5

Nu blev jag nyfiken och gick till kylskåpet för att se vad peston vi har innehåller. Det är Kung Markattas basilikapesto. Den är ekologisk som Markattas andra produkter. Den innehåller:

Basilika, extra virgin olivolja, valnötter, cashewnötter, pecorino, pinjenötter, parmegiano regiano, vitlök, havssalt.

Vi köpte ekologisk eftersom basilika kan innehålla för höga halter bekämpningsmedel.

http://www.slv.se/grupp1/livsmedelsforetag/sa_kontrolleras_din_verksamhet/Resultat-av-kontrollen/Svarta-listan/

Det var en bra pesto - ska jag komma ihåg!

• Like 1

http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/urtekram-deo-crystal-eko Innehåller mineralsalter. Jag har något ännu bättre. Det är en "sten" tillverkad av  speciella mineralsalter. Man fuktar den smörjer armhålorna och skjöljer av stenen. Den håller i ca ett år!! "Thai deo-stift" ingen aluminiumklorid, oparfymerad, håller 24 timmar. ingredienser:Alun och vatten!!! Har använt den i några år + någon dyrbar parfym som doft.....  alun - se Mkj:s inlägg ;) ....

• Like 1

http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/urtekram-deo-crystal-eko Innehåller mineralsalter. Jag har något ännu bättre. Det är en "sten" tillverkad av  speciella mineralsalter. Man fuktar den smörjer armhålorna och skjöljer av stenen. Den håller i ca ett år!! "Thai deo-stift" ingen aluminiumklorid, oparfymerad, håller 24 timmar. ingredienser:Alun och vatten!!! Har använt den i några år + någon dyrbar parfym som doft.....  alun - se Mkj:s inlägg ;) ....

Jag antar att du såg att alun innehåller aluminium. Jag köpte en sådan där sten en gång för många år sedan men har inte vågat använda den. Fast den kanske är bättre än aluminiumklorid, det vet jag inte.

Kaliumaluminiumsulfat är inte samma sak som aluminiumklorid vilket är ett aluminiumsalt och inte så bra att använda på kroppen. Alin är besläktat med aluminiumklorid som finns i köpedeod. Men inte samma sak alls!

P gr av att människor inte vet skillnaden säljs alunstenen som Thai-kristall för att slippa att blandas ihop med aluminiumklorid! Om du inte litar på mig kan du gå in och läsa på skenet t ex.

Kaliumaluminiumsulfat är inte samma sak som aluminiumklorid vilket är ett aluminiumsalt och inte så bra att använda på kroppen. Alin är besläktat med aluminiumklorid som finns i köpedeod. Men inte samma sak alls!

P gr av att människor inte vet skillnaden säljs alunstenen som Thai-kristall för att slippa att blandas ihop med aluminiumklorid! Om du inte litar på mig kan du gå in och läsa på skenet t ex.

Nej naturligtvis är det inte samma sak men handlade inte ursprungsfrågan om att undvika aluminium?

Jag skulle gärna vilja veta om jag lugnt kan använda den där alunstenen så har du en säker källa med information om det så är jag intresserad.

Men hur funkar den? Hindrar den bara lukt? Vill ju helst inte att det ska stoppa svetten?

Låter som en bra pesto! Köpte ni den i butik eller på nätet?