Jump to content

Bra livsmedelsleverantörer

lchfvän

Recommended Posts

Här i Linköping finns gräsbetade Ydrekött i butikerna men det är endast nötkött. Närmast Norrköping som jag känner till är de i Norsholm vad de nu hette. Inne i Linköping säljer Skönero från egen butik (vilket är rätt fånigt) men jag vet inte riktigt statusen på deras kött.

Jag tycker i grunden att det är ett bra förslag med en lista på bra lokala matproducenter. Själv är jag dåligt på sånt och handlar oftast på Konsum... Tips om bra gårdsbutiker i närheten av Norrköping mottages med öppen mun...

http://www.gardsnara.se/ om man vill söka i sitt närområde

Har för mig att man hittar mer på äkta varas sida

• Like 3

Jag brukar handla "gårdsnära" och har precis som granne en gård som i år hade sin första slakt av gräsbetat kött så jag har 45 kilo i frysen. Helt fantastisk kvalitet och till fantastiskt pris och har redan bokat lådor för nästa slakt som tyvärr inte är förrän till hösten  :( 

Det enda som tyvärr verkar vara svårt att få tag på är kyckling, där är de mesta med få undantag snabbuppfött. Som bortskämd kock i grunden och med fördelen att ha fått jobba med råvaror från franska leverantör där kycklingarna har fått växa i normal takt och strövat fritt så tar det mig emot att ens köpa "broiler" som är som en skosula i köttet. Tips mottages tacksamt på vart man kan handla "riktiga" fåglar.

Bor man i närheten av Järna i Sörmland så har man en fantastisk möjlighet att handla från "Det Vilda" där de bara säljer vilt, både förädlat till charkprodukter och i styckdetaljer. Den butiken är väl värd ett besök om man har vägarna förbi.

• Like 1

<blockquote class='ipsBlockquote'data-author="pch" data-cid="3239" data-time="1357195978"><p>

köper köttboxar från gronagardar.se<br />

kyckling från Movitz i Hjärtum går också att tvinga ner... :D</p></blockquote>

Är kycklingen från djur som lever som de ska?

Definitivt, inga broilers där inte

• 2 weeks later...