Glenn Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Är ny med det här och tycker det är svårt med hur mycket fett man ska äta, är nog fettskrämd som många andra. Till frukost äter jag turkisk yougurt med lite valnötter och kokosflingor på tar fyra fem ostskivor och ett kokt ägg med lite smör till, räcker det eller ska man äta mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Är ny med det här och tycker det är svårt med hur mycket fett man ska äta, är nog fettskrämd som många andra. Till frukost äter jag turkisk yougurt med lite valnötter och kokosflingor på tar fyra fem ostskivor och ett kokt ägg med lite smör till, räcker det eller ska man äta mer. Det är nog väldigt individuellt hur mycket fett man behöver. Det bästa måttet är om man håller sig mätt och nöjd och inget "sötsug" dyker upp. Jag brukar ha som "mått" att vara mätt i ungefär 5-6 timmar från frukost till lunch, och från lunch till middag. Blir jag hungrig innan det, så vet jag att jag ätit för lite fett 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glenn Posted August 6, 2013 Author Share Posted August 6, 2013 Det är nog väldigt individuellt hur mycket fett man behöver. Det bästa måttet är om man håller sig mätt och nöjd och inget "sötsug" dyker upp. Jag brukar ha som "mått" att vara mätt i ungefär 5-6 timmar från frukost till lunch, och från lunch till middag. Blir jag hungrig innan det, så vet jag att jag ätit för lite fett Okay man får prova sig fram helt enkelt, tackar för rådet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Det handar ju mer om att fett skall vara högt av ditt energibehov! Dvs den mesta energin skall vara fett och rätt lite kolhydrater, för då gynnar du fettoxidation.. och protein är ingen bra energivara utan mest en byggsten. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Är ny med det här och tycker det är svårt med hur mycket fett man ska äta, är nog fettskrämd som många andra. Till frukost äter jag turkisk yougurt med lite valnötter och kokosflingor på tar fyra fem ostskivor och ett kokt ägg med lite smör till, räcker det eller ska man äta mer. Jag gissade lite på mängderna av det du nämnde och stoppade in det i www.kostbevakningen.se, som berättade följande: Du fick i dig 1114 kcal varav 12% från protein, 81% från fett samt 6% från kolhydrater (16g), 1% fibrer. Det var väl ok! http://www.kostbevakningen.se/?foodinput=2dl%20turkisk%20yoghurt%0A50%20g%20valn%C3%B6tter%0A25%20g%20kokosflingor%0A30%20g%20ost%0A1%20%C3%A4gg%0A25%20g%20sm%C3%B6r%0A%0A 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glenn Posted August 7, 2013 Author Share Posted August 7, 2013 Jag gissade lite på mängderna av det du nämnde och stoppade in det i www.kostbevakningen.se, som berättade följande: Du fick i dig 1114 kcal varav 12% från protein, 81% från fett samt 6% från kolhydrater (16g), 1% fibrer. Det var väl ok! http://www.kostbevakningen.se/?foodinput=2dl%20turkisk%20yoghurt 50%20g%20valnötter 25%20g%20kokosflingor 30%20g%20ost 1%20ägg 25%20g%20smör Det låter ju toppen har man litet hum om hur det ligger till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts