Jump to content

Fettmängd

Glenn

Recommended Posts

Är ny med det här och tycker det är svårt med hur mycket fett man ska äta, är nog fettskrämd som många andra. Till frukost äter jag turkisk yougurt med lite valnötter och kokosflingor på tar fyra fem ostskivor och ett kokt ägg med lite smör till, räcker det eller ska man äta mer.

Är ny med det här och tycker det är svårt med hur mycket fett man ska äta, är nog fettskrämd som många andra. Till frukost äter jag turkisk yougurt med lite valnötter och kokosflingor på tar fyra fem ostskivor och ett kokt ägg med lite smör till, räcker det eller ska man äta mer.

Det är nog väldigt individuellt hur mycket fett man behöver. Det bästa måttet är om man håller sig mätt och nöjd och inget "sötsug" dyker upp. Jag brukar ha som "mått" att vara mätt i ungefär 5-6 timmar från frukost till lunch, och från lunch till middag.

Blir jag hungrig innan det, så vet jag att jag ätit för lite fett :)

• Like 3

Det är nog väldigt individuellt hur mycket fett man behöver. Det bästa måttet är om man håller sig mätt och nöjd och inget "sötsug" dyker upp. Jag brukar ha som "mått" att vara mätt i ungefär 5-6 timmar från frukost till lunch, och från lunch till middag.

Blir jag hungrig innan det, så vet jag att jag ätit för lite fett :)

Okay man får prova sig fram helt enkelt, tackar för rådet

Det handar ju mer om att fett skall vara högt av ditt energibehov!

Dvs den mesta energin skall vara fett och rätt lite kolhydrater, för då gynnar du fettoxidation.. och protein är ingen bra energivara utan mest en byggsten.

• Like 2

Jag gissade lite på mängderna av det du nämnde och stoppade in det i www.kostbevakningen.se, som berättade följande:

Du fick i dig 1114 kcal varav 12% från protein, 81% från fett samt 6% från kolhydrater (16g), 1% fibrer. Det var väl ok!

http://www.kostbevakningen.se/?foodinput=2dl%20turkisk%20yoghurt%0A50%20g%20valn%C3%B6tter%0A25%20g%20kokosflingor%0A30%20g%20ost%0A1%20%C3%A4gg%0A25%20g%20sm%C3%B6r%0A%0A

• Like 1

Jag gissade lite på mängderna av det du nämnde och stoppade in det i www.kostbevakningen.se, som berättade följande:

Du fick i dig 1114 kcal varav 12% från protein, 81% från fett samt 6% från kolhydrater (16g), 1% fibrer. Det var väl ok!

http://www.kostbevakningen.se/?foodinput=2dl%20turkisk%20yoghurt

50%20g%20valnötter

25%20g%20kokosflingor

30%20g%20ost

1%20ägg

25%20g%20smör

Det låter ju toppen har man litet hum om hur det ligger till