icey

Har Matrevolutionen öppnat ögonen även för er?

Recommended Posts

Någon annan här som fick upp ögonen för LCHF och Atkins efter att ha läst Matrevolutionen?

Jag läste boken, och intresset tog fart direkt. Jag har därefter läst en massa böcker inom ämnet, kollat på massvis med föreläsningar med en massa framstående figurer inom området, läst forskning och fått ett allmänt större intresse för mat och kosthållning.

Jag vet inte hur mitt liv hade sett ut om jag inte hade upptäckt Matrevolutionen och läst den. Vågar knappt ens tänka på det.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste bloggen först, och boken sen. Men jo. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Docs bok är en av de mer läsvärda LCHF-böcker (till skillnad från t.ex. Istället för doping). Dock tycker jag att Andreas kunde varit lite mer kritisk i sitt refererande till studier på kolhydratskost. Visserligen är de positiva resultaten i studierna inget att ignorera, men brister finns att poängtera. Sedan tycker jag inte att det hela "stenåldersmänniskasnacket" är så givande, min personliga åsikt. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att boken sammanfattar forskningen på området väldigt bra. När man kollar upp studierna själv så råder det inga tvivel om att testgrupperna som har ätit LCHF inte bara har gått ned snabbare och mer i vikt, utan även har fått en allmänt bättre hälsa.

Det är intressant att en och samma kost kan råda bot på alla dagens folkhälsosjukdomar. Jag hoppas verkligen att Livsmedelsverket (och dess motsvarighet i andra länder) får upp ögonen för detta, och slutar ge ut felaktiga kostråd som bara gör folk fetare, sjukare och hungrigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag tycker att boken sammanfattar forskningen på området väldigt bra. När man kollar upp studierna själv så råder det inga tvivel om att testgrupperna som har ätit LCHF inte bara har gått ned snabbare och mer i vikt, utan även har fått en allmänt bättre hälsa.

Det är intressant att en och samma kost kan råda bot på alla dagens folkhälsosjukdomar. Jag hoppas verkligen att Livsmedelsverket (och dess motsvarighet i andra länder) får upp ögonen för detta, och slutar ge ut felaktiga kostråd som bara gör folk fetare, sjukare och hungrigare.

SLV ger inte felaktiga kostråd. Däremot kan deras kostråd vara svårare att följa för somliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
SLV ger inte felaktiga kostråd. Däremot kan deras kostråd vara svårare att följa för somliga.

SLV menar att de baserar sina kostråd på vetenskap, men har efter otaliga påtryckningar misslyckats med att redovisa dessa vetenskapliga studier. I min mening har de förverkat sitt förtroendekapital fullständigt i och med detta. Kostråden vi har här i Sverige är dessutom exakta kopior av de amerikanska kostråden, och hur dessa kom till kanske de flesta av oss vet? Inte var det med vetenskapen som grund i alla fall. Nej, det var istället ett politiskt beslut. De kan ju ha chansat rätt, men facit efter ca 30 år tyder på att de hade fel... väldigt fel!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
SLV menar att de baserar sina kostråd på vetenskap, men har efter otaliga påtryckningar misslyckats med att redovisa dessa vetenskapliga studier. I min mening har de förverkat sitt förtroendekapital fullständigt i och med detta. Kostråden vi har här i Sverige är dessutom exakta kopior av de amerikanska kostråden, och hur dessa kom till kanske de flesta av oss vet? Inte var det med vetenskapen som grund i alla fall. Nej, det var istället ett politiskt beslut. De kan ju ha chansat rätt, men facit efter ca 30 år tyder på att de hade fel... väldigt fel!

Hur tycker du att kostråden bör se ut? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Livsmedelsverket rekommenderar bl.a. margarin. Margarin är en kemisk smörja och inte värdig människoföda.

Margarin innehåller omestrat fett. Starka kemikaler flyttar om fettsyrorna så onaturliga fettmolekyler skapas som kroppen inte känner igen.

Dessutom rekommenderar de att man inte äter mättat fett samt tycker att 50-60 % av energiintaget ska komma från kolhydrater.

Till barn som växer rekommenderar de lättmjölk och andra magra lättprodukter.

Tycker jag de ger felaktiga kostråd? Absolut!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi kanske inte ska ha officiella kostråd alls?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kom in på LCHF genom studier i evolutionsbiologi, när jag för bara ett år sedan insåg vad vi s.a.s. är designade för att äta. Matrevolutionen köpte jag i juni 2012. Jag menar att Andreas utgångspunkt i det första kapitlet är korrekt, dvs vi är designade att äta den mat som funnits tillgänglig de senaste årmiljonerna. Jag har blivit ytterligare stärkt i detta genom studier i evolutionär medicin, där man betraktar människans (o)hälsa ur ett evolutionärt perspektiv. Därför menar jag att en grundregel kan vara att mat som ingår i vår "artegna" kost normalt sett är nyttig som del i en varierad kost, medan sådant som tillkommit efter införande av jordbruk och industriell matframställning ska granskas/övervägas noga innan man godkänner den.

I praktiken betyder det att bra mat för männniskor är kött, fisk, skaldjur, animaliskt fett, ägg, grönsaker, nötter samt bär och frukt efter säsong. (Efter många år med mycket kolhydrater från spannmål och socker verkar dock många inte tåla så mycket frukt i kosten.)

Så något i den stilen skulle Livsmedelsverkets kostråd lyda, tycker jag. Dessutom är det mycket märkligt att deras kostråd bara gäller friska människor - vad de säger är att när vi efter decennier av den rekommenderade kosten blivit sjuka av den, så gäller plötsligt inte kostråden längre... utan då är det upp till sjukvården och Socialstyrelsen. Min erfarenhet av kostråd inom sjukvård (efter hjärtinfarkt samt vid diabetes 1) är att den är till förvillning lik SLV:s.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det gör dom visst.

Det är inte normalt eller naturligt för oss människor att äta så mycket socker och stärkelse som SLV rekommenderar. Vad är det dom skriver? 300 gram kolhydrater om dagen? Herregud. Vet du hur mycket det är? Prova att trycka i dig 300 gram kolhydrater om dagen i form av t.ex. vild frukt (så som vi har ätit under evolutionen). Du kommer inte lyckas, tro mig. Endast med onaturlig mat som typ pasta, bröd, flingor och müsli lyckas man med detta. Det är omöjligt med naturliga kolhydrater som vild frukt och grönsaker, och därmed också ett felaktigt kostråd.

Dom skriver att hjärnan kräver 150 gram dietära kolhydrater om dagen. Detta är också felaktigt. Den kräver 0 gram.

Fullkorn är inte nyttigt. Även detta är felaktigt. Bara för att det höjer blodsockret något långsammare än vitt bröd och vit pasta, betyder inte att det är nyttigt.

Dom varnar för mättat fett och dietärt kolesterol, och hävdar att dessa saker skulle orsaka hjärtsjukdom, vilket helt saknar vetenskaplig förankring. Detta är också ett felaktigt kostråd.

Jag orkar inte ens fortsätta. Listan skulle kunna göras väldigt lång. SLV har ingen koll på någonting och är därmed inte kvalificerade att ge ut kostråd, i min mening. Den enda effekt deras kostråd med pasta, mackor, flingor, juice, margarin, konstiga växtbaserade oljor och fettsnåla light-produkter har på människor är att dom bara blir fetare, sjukare och hungrigare.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

LCHF. Kort och gott.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vi kanske inte ska ha officiella kostråd alls?

En syn som jag är beredd att stödja. Dock skulle detta betyda att de som drabbas av metabola problem tvingas att ta på sig ansvaret. 

Jo, det gör dom visst.

Det är inte normalt eller naturligt för oss människor att äta så mycket socker och stärkelse som SLV rekommenderar. Vad är det dom skriver? 300 gram kolhydrater om dagen? Herregud. Vet du hur mycket det är? Prova att trycka i dig 300 gram kolhydrater om dagen i form av t.ex. vild frukt (så som vi har ätit under evolutionen). Du kommer inte lyckas, tro mig. Endast med onaturlig mat som typ pasta, bröd, flingor och müsli lyckas man med detta. Det är omöjligt med naturliga kolhydrater som vild frukt och grönsaker, och därmed också ett felaktigt kostråd.

Dom skriver att hjärnan kräver 150 gram dietära kolhydrater om dagen. Detta är också felaktigt. Den kräver 0 gram.

Fullkorn är inte nyttigt. Även detta är felaktigt. Bara för att det höjer blodsockret något långsammare än vitt bröd och vit pasta, betyder inte att det är nyttigt.

Dom varnar för mättat fett och dietärt kolesterol, och hävdar att dessa saker skulle orsaka hjärtsjukdom, vilket helt saknar vetenskaplig förankring. Detta är också ett felaktigt kostråd.

Jag orkar inte ens fortsätta. Listan skulle kunna göras väldigt lång. SLV har ingen koll på någonting och är därmed inte kvalificerade att ge ut kostråd, i min mening. Den enda effekt deras kostråd med pasta, mackor, flingor, juice, margarin, konstiga växtbaserade oljor och fettsnåla light-produkter har på människor är att dom bara blir fetare, sjukare och hungrigare.

Varken normalt eller naturligt med 50% kolhydrater? Både "naturligt" och "normalt" är smått roliga ord. Jag är fullt medveten om hur mycket 300g kolhydrater är. Drygt 2.5kg potatis. Förklara gärna ordet "Naturligt" för mig.

"Hjärnan kan bara använda glukos som bränsle och behöver ungefär 100 gram glukos om dagen."

Vad är då "onyttigt" med fullkorn?

När det gäller deras rekommendationer om fett och kolesterol så är jag dock beredd att hålla med dig. Deras råd bygger på bristfällig "vetenskap".

Jag tror faktiskt att det är svårt att hitta någon som till punk och pricka följt SLV:s kostråd och drabbats av övervikt eller direkt kopplad sjukdom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
En syn som jag är beredd att stödja. Dock skulle detta betyda att de som drabbas av metabola problem tvingas att ta på sig ansvaret. 

Varken normalt eller naturligt med 50% kolhydrater? Både "naturligt" och "normalt" är smått roliga ord. Jag är fullt medveten om hur mycket 300g kolhydrater är. Drygt 2.5kg potatis. Förklara gärna ordet "Naturligt" för mig.

"Hjärnan kan bara använda glukos som bränsle och behöver ungefär 100 gram glukos om dagen."

Vad är då "onyttigt" med fullkorn?

När det gäller deras rekommendationer om fett och kolesterol så är jag dock beredd att hålla med dig. Deras råd bygger på bristfällig "vetenskap".

Jag tror faktiskt att det är svårt att hitta någon som till punk och pricka följt SLV:s kostråd och drabbats av övervikt eller direkt kopplad sjukdom.

Vet du inte vad ordet "naturligt" betyder?

I kostsammanhang betyder det att äta saker du kan hitta ute i det vilda. Det växer inte pasta, mackor, flingor och müsli ute i naturen. Det finns inte heller förädlad frukt, och verkligen inte året om som inne på ICA.

Livsmedelsverket menar inte att vi ska äta hälften av vår kost från kolhydrater. Dom menar att vi ska äta den absolut största delen av vår kost från kolhydrater. Dom menar på fullaste allvar att det är kolhydrater som är människans huvudbränsle, och att vi då under evolutionens gång - när det inte fanns pasta och mackor - istället har tryckt i oss 20 äpplen eller 20 potatisar om dagen, per person, året om. Och det har vi ju givetvis inte gjort, det förstår väl vem som helst. SLV's kostråd blir då direkt felaktiga, och rentav komiska.

Kroppen kan själv producera och tillgodose hjärnan med glukos, utan en endaste kolhydrat i maten. Sedan får den även backup-bränsle i form av ketonkroppar när du äter LCHF. Att vi måste äta 150 gram socker om dagen för att hjärnan ska fungera är en myt. SLV's sida är proppfull med myter. Den ena myten avlöser den andra, och sist jag var där och läste så satt jag bara och skrattade och skakade på huvudet. Jag skäms å deras vägnar. Det är pinsamt att dom fortsätter rekommendera margarin och light-produkter.

Fullkorn är näringsfattig skitmat. Det innehåller också en massa, massa stärkelse som orsakar blodsockerstegring och insulinutsöndring (alltså onödigt höga nivåer av dessa saker). Ät riktig mat istället.

Jo, det finns nog många som har blivit feta, sjuka och hungriga av SLV's kostråd. Direkt eller indirekt. Kollar man på statistiken så verkar ju inte deras kostråd ha hjälpt i alla fall, då hjärtsjukdomar och cancer fortsätter vara dom vanligaste dödsorsakerna i landet år efter år efter år.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vet du inte vad ordet "naturligt" betyder?

I kostsammanhang betyder det att äta saker du kan hitta ute i det vilda. Det växer inte pasta, mackor, flingor och müsli ute i naturen. Det finns inte heller förädlad frukt, och verkligen inte året om som inne på ICA.

Livsmedelsverket menar inte att vi ska äta hälften av vår kost från kolhydrater. Dom menar att vi ska äta den absolut största delen av vår kost från kolhydrater. Dom menar på fullaste allvar att det är kolhydrater som är människans huvudbränsle, och att vi då under evolutionens gång - när det inte fanns pasta och mackor - istället har tryckt i oss 20 äpplen eller 20 potatisar om dagen, per person, året om. Och det har vi ju givetvis inte gjort, det förstår väl vem som helst. SLV's kostråd blir då direkt felaktiga, och rentav komiska.

Kroppen kan själv producera och tillgodose hjärnan med glukos, utan en endaste kolhydrat i maten. Sedan får den även backup-bränsle i form av ketonkroppar när du äter LCHF. Att vi måste äta 150 gram socker om dagen för att hjärnan ska fungera är en myt. SLV's sida är proppfull med myter. Den ena myten avlöser den andra, och sist jag var där och läste så satt jag bara och skrattade och skakade på huvudet. Jag skäms å deras vägnar. Det är pinsamt att dom fortsätter rekommendera margarin och light-produkter.

Fullkorn är näringsfattig skitmat. Det innehåller också en massa, massa stärkelse som orsakar blodsockerstegring och insulinutsöndring (alltså onödigt höga nivåer av dessa saker). Ät riktig mat istället.

Jo, det finns nog många som har blivit feta, sjuka och hungriga av SLV's kostråd. Direkt eller indirekt. Kollar man på statistiken så verkar ju inte deras kostråd ha hjälpt i alla fall, då hjärtsjukdomar och cancer fortsätter vara dom vanligaste dödsorsakerna i landet år efter år efter år.

Jag hade faktiskt ingen aning om vad ordet "naturligt" betydde innan du förklarade för mig. 

Nu känns ordets betydelse däremot så självklar! Det räcker att jag tar steget utanför min dörr så ser jag alla kor, grisar, kycklingar etc. som springer runt i det fria och räcker för att mätta hela sveriges population. Jag kan se hur bönder mjölkar kor på grädde, smör, creme fraiche, ost etc. och jag ser bearnaisesåsfloden rinna så fint. Jag kan även se kokosnötterna i våra träd, dessa tar jag givetvis med hem då jag vill använda dess fett...

Jobbar du på SLV? Du verkar rätt säker på vad de menar. Jag tror dock inte att SLV baserar sina råd på evolutionsteorier. Vi borde nog dock ta del av den tron om vad människan åt innan jordbruket. På så sätt lever vi ett långt liv. För stenåldersmänniskan levde väl ett långt och välmående liv eller hur? Eller var det kanske så att de flesta dog i mycket ung ålder?

SLVs rekommendationer innebär inte att man måste äta 150g kolhydrater om dagen. Återigen så skriver de på sin sida att hjärnan kräver ungefär 100g glukos om dagen.

Fullkorn ja, usch...

Hm, du kanske har rätt... Denna bilden tyder ju på att SLVs rekommendationer ökar risken för hjärtinfarkt, eller vänta nu...

Antal.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
SLVs rekommendationer innebär inte att man måste äta 150g kolhydrater om dagen. Återigen så skriver de på sin sida att hjärnan kräver ungefär 100g glukos om dagen.

Nej, hjärnan behöver inte 100 g glukos om dagen. Minimikravet är ca 30g glukos per dag. Resten kan med fördel komma från ketoner eller mjölksyra. Att hjärnan skulle behöva så mycket kolhydrater som SLV anger gäller bara på de som i huvudsak är glukosdrivna, dvs i huvudsak drivs på kolhydrater. Eftersom det är just sådan kost som SLV förordar anger de att minsta möjliga glukosmängd är 100g per dag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag tror dock inte att SLV baserar sina råd på evolutionsteorier. Vi borde nog dock ta del av den tron om vad människan åt innan jordbruket. På så sätt lever vi ett långt liv. För stenåldersmänniskan levde väl ett långt och välmående liv eller hur? Eller var det kanske så att de flesta dog i mycket ung ålder?

Jag vill gärna invända mot denna ganska utbredda föreställning att den lägre medellivsländen under äldre stenåldern är synonymt med ohälsa. De främsta skälen till lägre meddellivslängd var hög dödlighet för spädbarn och barn samt plötsliga yttre händelser som trauma, infektion eller dråp. Den förväntade återstående livstiden för en individ som hade uppnått en ålder av t.ex. 50 år var ytterligare 30-40 år, och den vanliga dödsorsaken var då helt enkelt hög ålder. Människans hälsa under äldre stenåldern var således god; en rad nu vanligen förekommande "folksjukdomar" förekom ytterst sällan eller aldrig: cancer, kardiovaskulär sjukdom, diabetes 2, högt blodtryck, benskörhet, autoimmuna sjukdomar, demens.

Om SLV baserat kostråden på lärdomen av den evolutionsbiologiska backspegeln vore mycken hälsa återvunnen - tänk bara en befolkning som äter artegen mat OCH har tillgång till all modern medicin.

Nu är kosten föralldel inte allt; vi behöver också stressa mindre, sova gott och när det är mörkt, motionera, se till att få D-vitamin. Får vi styr på dessa kan vi till fullo återfå våra förfäders goda hälsa.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att hitta tillbaka till trådens titel och huvudfråga så kan jag nämna att jag har gett bort 17 Matrevolutionen (tror jag det är nu) och "glömt två på tåget... Böckerna är slut hos mig nu så jag får nog köpa 10 till snart...

Superbra bok och för de som gillar ljudböcker så läser Andreas boken själv och den är perfekt att lyssna på då och då.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg