Gå till innehåll

Fett eller Kolhydrater?

Jalle

Recommended Posts

Öppen fråga till Kostdoktorn och alla experter här.

LCHF beskylls ofta för att vara en extremdiet och en köttdiet, vilket vi alla vet är fel.

Men jag förstår varför det är så, för strikt LCHF är ganska extrem för den som är van vid den västerländska livsstilen och det är i princip bara strikt LCHF som det talas om.

Till mina vänner och bekanta försöker jag därför förklara det hela lite mer enkelt och lättsmält genom att rangordna åtgärder.

Vissa saker är väldigt lätta att ta till sig och genomföra. Andra saker kan uppfattas som mer extrema och kanske inte behövs för någon som är smal och frisk i övrigt samt lever hälsosamt generellt?

Vad skulle ni säga är viktigast för hälsan - Att dra ner på kolhydraterna eller att äta mer fett?

Enligt mig borde en ökning av fettintaget vara det enskilt viktigaste. Detta pga att fett gör dig mätt och det ger en långsammare blodsockerstegring av eventuella kolhydrater.

Så här ser min rangordning ut:

1. Sluta helt med läsk och godis. 

2. Släng alla Lightprodukter och ät rejält mycket mer fett. Köp bara fullfettsprodukter. Fett gör dig mätt!

3. Undvik snabba kolhydrater - vitt mjöl, pasta, vitt ris, juice

4. Undvik halvfabrikat.

5. Ät mindre frukt och helst då bara säsongens närodlade frukter.

6. Dra ner på kolhydrater generellt.

Punkt 1 och 2 bör alla göra, oavsett hur frisk man är. 

Punkt 3 tycker jag det är viktigast att man förstår vad det är och hur de påverkar kroppen. De allra flesta tror att pasta, ris och juice är nyttiga livsmedel.

Punkt 4 brinner jag för personligen, både moraliskt och näringsmässigt. Laga maten själv av riktiga råvaror och slipp alla tillsatser och skit. Egentligen tycker jag denna punkt är viktigare än Punkt 3, eller åtminstone lika viktig.

Punkt 5 och 6 är mer om man vill ta steget fullt ut och/eller är sjuk på något sätt.

Vad sägs?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LCHF beskylls ofta för att vara en extremdiet och en köttdiet, vilket vi alla vet är fel.

Men jag förstår varför det är så, för strikt LCHF är ganska extrem för den som är van vid den västerländska livsstilen och det är i princip bara strikt LCHF som det talas om.

Till mina vänner och bekanta försöker jag därför förklara det hela lite mer enkelt och lättsmält genom att rangordna åtgärder.

Vissa saker är väldigt lätta att ta till sig och genomföra. Andra saker kan uppfattas som mer extrema och kanske inte behövs för någon som är smal och frisk i övrigt samt lever hälsosamt generellt?

Vad skulle ni säga är viktigast för hälsan - Att dra ner på kolhydraterna eller att äta mer fett?

Enligt mig borde en ökning av fettintaget vara det enskilt viktigaste. Detta pga att fett gör dig mätt och det ger en långsammare blodsockerstegring av eventuella kolhydrater.

2. Släng alla Lightprodukter och ät rejält mycket mer fett. Köp bara fullfettsprodukter. Fett gör dig mätt!

4. Undvik halvfabrikat.

Punkt 3 tycker jag det är viktigast att man förstår vad det är och hur de påverkar kroppen. De allra flesta tror att pasta, ris och juice är nyttiga livsmedel.

Punkt 4 brinner jag för personligen, både moraliskt och näringsmässigt. Laga maten själv av riktiga råvaror och slipp alla tillsatser och skit. Egentligen tycker jag denna punkt är viktigare än Punkt 3, eller åtminstone lika viktig.

Punkt 5 och 6 är mer om man vill ta steget fullt ut och/eller är sjuk på något sätt.

Vad sägs?

Det beror ju på hur frisk man är. Om man t.ex. har diabetes typ 2 (vilka väldigt många har) så tror jag nog att borttagande av kolhydrater kommer på första plats.

Länk till inlägg

4. Undvik halvfabrikat.

Vad sägs?

Ingen expert, men min rangordning skulle vara såhär:

1. (1.) Sluta helt med läsk och godis. 

2. (3.) Undvik snabba kolhydrater - vitt mjöl, pasta, vitt ris, juice

3. (2.) Släng alla Lightprodukter och ät rejält mycket mer fett. Köp bara fullfettsprodukter. Fett gör dig mätt!

4. (4.) Undvik halvfabrikat.

5. (6.) Dra ner på kolhydrater generellt.

6. (5.) Ät mindre frukt och helst då bara säsongens närodlade frukter.

Punkt 1 och 2 borde alla göra, punkt 3 och 4 skulle göra mycket för folkhälsan emedan punkt 5 och 6 tror jag är mest kontroversiellt!

Länk till inlägg

4. Undvik halvfabrikat.

Vad sägs?

Jag skulle säga så här.

1. Ät riktig mat

- Inga hel- /halvfabrikat

- Undvika tillsatser så som stabiliseringsmedel, förtjockningsmedel etc.

- Använd naturliga oprocesserade råvaror.

2. Är det som är i säsong (frukt och grönt)

3. Balansera ditt intag av kolhydrater/protein/fett efter eget behov.

Kanske byta plats på punkt 2 & 3 men tycker det absolut viktigaste är att se till att kvalitén på maten är bra.

Länk till inlägg

Är man frisk ska man dra ner på men inte vara rädd för kolhydrater, tycker jag. Jag tror också att kolhydratkällan är lika viktig som fettkällan. Tänk Paleo. Det enskilt största första steg man kan göra för en bättre hälsa är att sluta röka (om man gör det). Sedan lägger man om kosten så att den passar vad man är ute efter (diabetes, viktnedgång, allmänhälsa). Slutligen kommer motionen. Fast det är klart att man bör fortsätta motionera om man redan gör det innan en kostomläggning... ;)  Det viktiga är att inte ta allt på en gång för då blir det sällan av.

Det här med vad som är extremt tycker jag är lite märkligt. Varför är det mer extremt att utesluta kolhydrater än att utesluta animaliskt protein? Jag tror svaret är så enkelt som att vegetarianerna redan kämpat bort motståndet som fanns mot deras kosthållning förr.

Och visst är det nåt lurt när 1kg färdigrullade köttbullar är billigare än ett rent kilo köttfärs... :wacko:

Länk till inlägg

4. Undvik halvfabrikat.

Jag sätter punkt 6 som viktigast, de övriga punkterna är bra tips för att uppnå punkt 6.

Länk till inlägg

1. Undvik raffinerade kolhydrater och raffinerat fett utom olivolja, rapsolja och kanske några fler växtoljor.

2. Undvik att äta mycket fett tillsammans med snabba eller stor mängd kolhydrater och var speciellt försiktig med mättat fett i denna kombination.

3. Ät dig inte övermätt.

4. Gå inte och lägg dig med magen full av mat.

5. Ät inte mer än du förbrukar.

6  Ät grönsaker till varje måltid.

7. Ät protein till varje måltid men överdriv inte intaget i enskilda måltider.

8. Undvik processade livsmedel och tillsatser.

Var fysisk aktiv och undvik stress.

Använd inte nikotin och var måttlig med alkohol.

Sov dom timmar du behöver.

Koppla av från alla former av mental verksamhet någon gång i veckan. (Alltså vila hjärnan från uppkopplingar av alla slag.)

Länk till inlägg

2. Undvik att äta mycket fett tillsammans med snabba eller stor mängd kolhydrater och var speciellt försiktig med mättat fett i denna kombination.

Det här skulle jag vilja att Kostdoktorn reder ut. Jag har fått lära mig att det alltid är bättre med mer fett, även om du äter kolhydrater.

Fettet gör att blodsockret stiger långsammare och insulingpåslaget blir mindre kraftigt.

Dessutom gör fettet att du äter mindre och står dig längre.

Jag är mycket intresserad av vad du fått information om att man ska dra ned på fett i samband med kolhydrater och varför just mättat fett skulle vara värre här.

Länk till inlägg

Det här skulle jag vilja att Kostdoktorn reder ut. Jag har fått lära mig att det alltid är bättre med mer fett, även om du äter kolhydrater.

Fettet gör att blodsockret stiger långsammare och insulingpåslaget blir mindre kraftigt.

Dessutom gör fettet att du äter mindre och står dig längre.

Jag är mycket intresserad av vad du fått information om att man ska dra ned på fett i samband med kolhydrater och varför just mättat fett skulle vara värre här.

Jag har ju också sett att en del påstår att rejält med smör på en macka med finmalet mjöl gör att blodsockret höjs långsammare men i en tråd nyligen berättade en man att han kollat blodsockret och att det inte blev någon mätbar skillnad. För min egen personliga del så har jag inte heller stått mig speciellt länge vid denna kombination.

Länk till inlägg

1. Undvik raffinerade kolhydrater och raffinerat fett utom olivolja, rapsolja och kanske några fler växtoljor.

3. Ät dig inte övermätt.

4. Gå inte och lägg dig med magen full av mat.

5. Ät inte mer än du förbrukar.

6  Ät grönsaker till varje måltid.

7. Ät protein till varje måltid men överdriv inte intaget i enskilda måltider.

8. Undvik processade livsmedel och tillsatser.

Var fysisk aktiv och undvik stress.

Använd inte nikotin och var måttlig med alkohol.

Sov dom timmar du behöver.

Koppla av från alla former av mental verksamhet någon gång i veckan. (Alltså vila hjärnan från uppkopplingar av alla slag.)

Vad är orsaken till punkt 4? Själv kan jag omöjligen somna om jag är hungrig, sover som bäst när jag är mätt.

Likadant om jag varit uppe sent en fredag eller lördag och sedan, i vanlig ordning, trots allt vaknar kl.06.00 morgonen därpå, långt ifrån utvilad. Jag brukar då gå upp och äta en ordentlig frukost, sedan somnar jag om så gott.

Länk till inlägg

Vad är orsaken till punkt 4? Själv kan jag omöjligen somna om jag är hungrig, sover som bäst när jag är mätt.

Likadant om jag varit uppe sent en fredag eller lördag och sedan, i vanlig ordning, trots allt vaknar kl.06.00 morgonen därpå, långt ifrån utvilad. Jag brukar då gå upp och äta en ordentlig frukost, sedan somnar jag om så gott.

Jag kan inte heller sova om jag är hungrig men kroppen behöver nattfastan för att fungera bra. Det gäller att äta så att man inte lägger sig hungrig men inte mer än så. Hur det blir om man äter en ordentlig frukost och sedan somnar om är jag inte lika säker på men du får ju alltid ett högre insulinsvar om du vilar efter maten än om du rör dig.

Länk till inlägg

Ingen expert, men min rangordning skulle vara såhär:

1. (1.) Sluta helt med läsk och godis. 

2. (3.) Undvik snabba kolhydrater - vitt mjöl, pasta, vitt ris, juice

3. (2.) Släng alla Lightprodukter och ät rejält mycket mer fett. Köp bara fullfettsprodukter. Fett gör dig mätt!

4. (4.) Undvik halvfabrikat.

5. (6.) Dra ner på kolhydrater generellt.

6. (5.) Ät mindre frukt och helst då bara säsongens närodlade frukter.

Punkt 1 och 2 borde alla göra, punkt 3 och 4 skulle göra mycket för folkhälsan emedan punkt 5 och 6 tror jag är mest kontroversiellt!

Jag håller nog med om dessa fast jag tycker alla borde göra 1-3 :)

Länk till inlägg

Att öka fettet utan att dra ner kolhydraterna är ju rena rama döden, eftersom då blir en orörlig person fet alla gånger och fetma leder till ohälsa. Minskar man däremot kolhydraterna, fastnar inte fettet på kroppenr, utan man bränner det istället. Vikten minskar liksom förutsättningarna till ohälsan. Minskning av kolhydraterna får antidiabetespoäng av mig. Alltså, bort med det som förgiftar först och sedan in med motåtgärder som reparerar de erhållna skadorna. Får man skärsår av en kniv, bättre kasta kniven än att köpa på sig en massa plåster.

Länk till inlägg

Ovanligt krånglig lista de flesta har!

1. Ät riktig mat.. bara riktig mat, i alla situationer du kan!

2. Anpassa kolhydratintaget till ditt behov och din medecinska situation, är man frisk och aktiv kan man äta betydligt mer kolhydrater från bra livsmedel.. se punkt 1!

Länk till inlägg

Att öka fettet utan att dra ner kolhydraterna är ju rena rama döden, eftersom då blir en orörlig person fet alla gånger och fetma leder till ohälsa. 

Där tror jag du har fel. Man blir inte fet av fett, hur du än vrider och vänder på det. Du blir fet av höga insulinnivåer som triggar fettinlagringen i kroppen. Kroppens respons på detta är att överkonsumera - du blir mer hungrig/sugen.

Med en fettsnål kost, oavsett mängd kolhydrater, får du ett blodsocker som har lättare att fluktuera. Fettsnål kost i kombination med snabba kolhydrater är det som får blodsockret att slå i taket allra snabbast. Resultatet är blir att du blir lättare hungrig och äter mer.

Med en fet kost, trots att du äter kolhydrater, så blir blodsockret jämnare och stiger långsammare (om det nu måste stiga pga av kolhydrater) och du är mätt längre. Därmed äter man också mindre.

Därför anser jag att mer fett i maten är det viktigaste om du är en normalviktig människa som bara vill leva hälsosammare och inte nödvändigtvis tappa en massa kilo. Samt självklart även att laga riktig mat, undvika halvfabrikat och tillsatser.

Länk till inlägg

Där tror jag du har fel. Man blir inte fet av fett, hur du än vrider och vänder på det. 

Nja... det är inte så jag säger. Du "blir fet av kolhydraterna" eller egentligen medverkar dem att du kommer lagra fett om du inte håller dem ihop med insulinet nere. Just det där om insulinet som du skriver om. Fett ihop med kolhydrater är därmed av ondo, enligt min mening.

Därför går ju LCHF ut på att minska kolhydraterna och ersätta dem med fett. Minimalt med kolhydrater leder till att blodsockret stiger knappast alls. Stiger inte sockret, faller det inte heller och du mår bättre. Sedan har vi risken för överätning. Fett är mycket energitätt och ökar du bara fettet utan och dra ner annat, finns en ökad risk för överätning med lagring i kroppshyddan. Ett gram fett motsvarar t.ex ca. 7-9 kalorier och 1 gram kolhydrater är hälften av det.

Sedan har vi detta med ketos. Någonstans mellan 100 och 20 gram kolhydrater beorende på person, brukar folk hamna i ketos. Dvs. mängden varierar och för att komma i ketos, behöver kolhydraterna dras ner. Ketos är ju som bekant det som ger välmåendet. 

Länk till inlägg

Fett ihop med kolhydrater är därmed av ondo, enligt min mening.

Så du menar att om man äter kolhydrater är det bättre att också äta fettsnålt? Det går stick i stäv med det som Kostdoktorn säger i sina blogginlägg.

Kolhydrater har vi ätit i ett par hundra år. I och för sig inte lika mycket som idag, men ändå endel.

Fettsnålt har vi bara ätit i 30-40 år och det är under den tiden som feman och diverse olika sjukdomar som cancer och annat, fullkomligen exploderat i antal.

Jag säger precis tvärtom. Om du inte är sjuk och fet så kan du äta en begränsad mängd kolhydrater, men de ska alltid intagas tillsammans med rejält med fett.

Varför? Därför att fett gör dig mätt och gör att kolhydraterna och sockret tas upp långsammare i blodet än de hade gjort utan fettet.

Fettet är viktigast. Det är fettskräcken och den fettsnåla kosten som är den största boven i dramat, enligt mig.

Att fettet ersätts med socker, stärkelse och andra tillsatser gör det hela dubbelt illa.

Mitt ursprungliga inlägg handlade om hur man kan göra LCHF till mindre extremdiet och till mer sunt förnuft.

För att sprida kunskap så måste den vara begriplig och applicerbar. Att säga åt alla att sluta helt med alla kolhydrater för att komma i Ketos (som i sig är påfrestande i början) för att man därigenom ska bota alla sjukdomar och åkommor - från cancer till nageltrång - får LCHF bara att låta som en extremdiet i bästa fall och Hokus Pokus i värsta fall.

Enligt mig så finns det inte bara Hardcore LCHF eller inget alls. LCHF betyder bara färre kolhydrater och mer fett. Alla steg mot detta är bra, hur små de än är och jag anser att fettet är viktigast av anledningar jag redan nämnt - du blir mätt längre - samt att man slipper de flesta tillsatser på köpet. Drar man bara ner på kolhydaterna utan att öka mängden fett så kommer man att känna mer hunger oftare och därmed äta mer.

Ketos är den mest extrema formen av LCHF. För att nå Ketos ska man i princip inte äta några kolhydrater alls. Det har du rätt i. Men det är inte aktuellt för alla. Dels behöver man inte göra det om man inte är kraftigt överviktig och/eller sjuk. Dels är det rent praktiskt oerhört mycket svårare att ta bort alla kolhydrater för en normal barnfamilj än att äta mer fett. Och framförallt, det låter helt vansinnigt för en oinvigd som inte förstår mekanismerna bakom.

Att kasta ut margarin, halvfabrikat och alla lightprodukter, kan alla göra. Det är lätt att förklara varför, det låter begripligt och det är det första steget mot en hälsosammare livsstil. Steg för steg kanske man sedan går mot en striktare LCHF automatiskt.

Det skulle vara mycket intressant att höra vad Kostdokton säger om detta, men han kanske inte deltar i forumet?

Läser vi tråden här så har ju alla olika åsikter om allting och det ligger LCHF i fatet. Man får olika svar beroende på vem man frågar, vilket ger intrycket av att ingen riktigt vet. Alla bara tror ...

Länk till inlägg

Om man är metabolt ok så är det inga problem att äta en ganska hög E% kh, så länge dessa kommer från "naturliga" källor, dvs frukt, bär, grönsaker eller rotfrukter. Det visar studier av ett par hundra nyligen levande "naturfolk", där ingen hade en E% från fett överstigande 58%. Alla var metabolt friska.

Spannmål, socker och vegetabiliska oljor (med få undantag som har mest enkelomättat och/eller mättat) samt för vissa människor mejeriprodukter är alltid skadligt, dock dosberoende.

Länk till inlägg

Är ju bara att läsa t.ex Nutrition and Physical Degeneration av Weston a Price. När människan förlitade sig på att jaga och samla sin föda åt de naturliga råvaror och det som var i säsong, de hade inget annat val. På norra delen av jorden har vi en kall vinter och då växer inte så mycket växter vilket medför att kött/fett har fått fylla upp en större del av kosten. Söderut är det lite tvärt om. Som jag ser det så är kvalitén på maten mycket viktigare än fördelningen mellan kolhydrater/protein/fett. Dock tror jag definitivt att vissa fungerar bättre på mer kolhydrater medan andra fungerar bättre på mindre och det tror jag mycket baserar sig på vilket ursprung man har.

Länk till inlägg

Jalle...det börjar kännas att du varken läser vad jag skriver eller kanske inte kan hur LCHF-fungerar. Alternativt har du en egen teori. Max gränsen för LCHF är 50 gram kolhydrater och i ktos hamnar man i regel mellan 20-100 gram beroende på person. Som du beskriver ketos, så är det inte alls som du påstår. Testa gärna. Äter du efter LCHF hamnar du i ketos oavsett om du vill eller inte. Om du inte hamnar där äter du nog inte LCHF heller. En relativt enkel grundprincipp.

Men klart att du får äta som du vill, bara det gör dig glad. Jag äter på mitt och retar mig inte på andras matvanor. Jag mår också kanon.

Länk till inlägg

Jalle...det börjar kännas att du varken läser vad jag skriver eller kan hur LCHF-fungerar. 

Du drar alltså likhetstecken mellan en ketogen kost och LCHF? Det tycker inte jag man ska göra. Man kan äta Low Carb High Fat utan att hamna i ketos. 

Det är just den här "antingen-eller"-mentalitet som gör att man stöter bort så många människor och som får LCHF att framstå som en extremdiet med fanatiska anhängare ...

Kolhydrater i sig är inte skadligt. Det är den sjuka mängd snabba kolhydrater som den moderna väst-människan stoppar i sig, som är skadligt. Alla människor bör dra ned på mängden kolhydrater de äter - LCHF eller ej.

Vad anser du vara fel i min beskrivning av Ketos? När glukosnivåerna är extremt låga bryts fett ned till fettsyror som levern gör ketonkroppar av. Du kan med andra ord bara komma i detta metabola tillstånd när kroppen svälts på kolhydrater.

Och du har fortfarande inte förklarat ditt påstående varför just mättat fet i kombination med kolhydrater skulle vara dåligt.

Länk till inlägg

Jag misstänker att du blandar ihop allmän lågkolhydratkost och LCHF som handlar om max 50 gram kolhydrater. Äter du mer, äter du inte LCHF. Äter man LCHF hamnar man i regel ketos. Som jag skrev inträffar ketos när nivån sjunker under 100 gram enligt de lärda.

Länk till inlägg

Och du har fortfarande inte förklarat ditt påstående varför just mättat fet i kombination med kolhydrater skulle vara dåligt.

Det undrar jag också, har inte sett någon förklaring till det.

Som jag ser det är problemet med att kombinera snabba kh med fett (oavsett om det är mättat eller inte) att insulinspiken som orsakas av kh räcker till för lagra in fett också. Man blir alltså ännu fetare än annars. Att blodsockret stiger eventuellt aningen långsammare tror jag är en småsak i sammanhanget.

Det mesta kroppsfettet är lagrat just som mättat fett - det kunde vara en förklaring till att det då lättare lagras. Ren spekulation.

Länk till inlägg
Om kroppen har fått ett överskott av fetter, lagras väl det mesta av fettet i mitten av kroppen, eller finns det alternativ?

Kommer de olika fetterna att lagras som mättade, omättade och fler-omättade eller omvandlas de inför lagringen?

När man äter kolhydrater omvandlas överskottet till fett, men är detta fett alltid mättat?
Länk till inlägg

Längre fettsyror transporteras in i kroppen av kylomicroner via lymfsystemet, kylomicronerna triggar sen ASP, som triggar lipaser i fettväven som gör att dessa längre fettsyror lagras!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kylomikron

http://sv.wikipedia.org/wiki/Acyleringsstimulerande_protein

På så sätt lagras de längre fettsyrorna.. utan hjälp av insulin.

Men insulin ser till att andra fettsyror lagras.

Fett..(triglycerider alt. triacylglycerol) är tre fettsyror och en glycerol, och de kan vara/är de som du äter.. se grisar som föds upp på spannmål.. mer o-6!

Länk till inlägg

Det vi brukar tala om och som utgör 90% av lipiderna är triacylglycerol.. dvs tre fettsyremolekyler och en glycerolmolekyl!

De spjälkas i magen/tarmen, transporteras in genom tarmväggen, längre fettsyror sätts ihop igen till triacylglycerol och transporteras via kylomicroner, via lymfsystemet.

0px-micelle-fat-absorption.png

absorb-fats.png

Medelkorta och korta fettsyror transporteras direkt via blodet med hjälp av albumin, dvs som Fria fettsyror.

Länk till inlägg

Den här tråden är ett bra exempel på vad Lars Weinehall talar om:

http://www.vk.se/950963/dieter-gor-att-dina-kolesterolnivaer-okar

"Ett budskap som gått fram från LCHF är att det är fritt fram att äta mycket fett, däremot är det inte lika många som har fattat det här med att samtidigt äta mindre kolhydrater."

Länk till inlägg

"Ett budskap som gått fram från LCHF är att det är fritt fram att äta mycket fett, däremot är det inte lika många som har fattat det här med att samtidigt äta mindre kolhydrater."

Litet kul uttalanden i artikeln... Lars Weinehall försöker nyansera budskapet. Undra om varför Hellenius inte kunde säga samma sak ? Då hade fettdebatten troligen fått ett annat utfall och inte uppfattats som LCHF-fientlig.

Länk till inlägg

Han borde skärskåda Västerbottensprojektet i stället!

I förarbetena till denna fann man bland annat att de som åt mer mejerifett var smalare och friskare.. slutsatsen blev.. ät mer margarin!

Sen så åstadkom man inget med hela projeketet förutom att man spenderade en massa miljoner, skrev ut massor av medeciner statiner och blodtrycksänkare samt gav dåliga kostråd!

Så var forfarande Västerbotten de som hade högst hjärtkärhändelser och hårda ändpunkter i hela landet!

För den sänkning som skedde i CVD var lika stor i hela landet.. utan att man spenderade några miljoner på döfödda projekt!

Anledningen till att blodfetterna har stigit är förmodligen att pengarna är slut för projektet och då screenar man inte lika många och skriver därmed inte ut lika mycket statiner.. tror jag iallafall!

Länk till inlägg

Weinehall redogör inte för hur kolesterolet förändrats utan säger bara att det ökar till följd av dieter (läs: LCHF). Jag har fått den uppfattningen att även om totalkolesterolet ökar till följd av LCHF, så blir sammansättningen av kolesterolet bättre. Så har det i alla fall blivit för mig: högre HDL och mycket lägre triglycerider. LDL i huvudsak oförändrat.

Frågan om vad som händer om man äter mer fett och fortsätter med mycket kolhydrater är intressant. Hittills har jag inte sett något tydligt svar på den frågan. Kan det inte vara så att om man börjar äta mer fett så minskar hungern och att man därmed även äter mindre kolhydrater?

Länk till inlägg

Har jag fattat fel eller skapas inte igenkloggade blodkärl av kombinationen mycket kolhydrater och mycket fett?

Du har fattat fel.. ateroskleros är mångfasetterat!

Det man snöar in på är att LDLremnants kan vara en del av detta, typ de som har FH, de som har patternB, de som har problem med glykolisrade blodkroppar, varav LDL är en av dessa.

Sen så.. det som oftast leder till en ökning av patternB är snabba kolhydrater!

Högt LDL kan vara ett tecken på att något är i olag!

Länk till inlägg

Du har fattat fel.. ateroskleros är mångfasetterat!

Det man snöar in på är att LDLremnants kan vara en del av detta, typ de som har FH, de som har patternB, de som har problem med glykolisrade blodkroppar, varav LDL är en av dessa.

Sen så.. det som oftast leder till en ökning av patternB är snabba kolhydrater!

Högt LDL kan vara ett tecken på att något är i olag!

Bra tack, då har jag det utklarat för mig!   :)

Länk till inlägg

Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

• Skapa nytt...