pisa Posted August 7, 2013 Share Posted August 7, 2013 Hej på er alla! Jag skulle behöva lite synpunkter på den ordination av blodfettsmedicin som jag fått av min husläkare. Det hela började med ett blodprov på företagshälsovården där de tyckte jag hade högt kolesterol och ville att jag skulle ta ytterligare ett prov på min vårdcentral. Efter en tid ringde min husläkare upp och sa att jag bör äta blodfettssänkande medicin på grund av mina provsvar. Jag bad då henne skicka testresultaten så jag kunde läsa på ordentligt innan hon skulle återkomma till mig. Följande värden står i mitt prov: Total kolesterol: 8,2 Triglycerider: 0,5 HDL: 2.9 LDL: 5,1 Apob/ApoA1: 0,5 Bakgrund: Man, 39 år. Har ätit LCHF-liknande i flera år (innan det blev riktigt ”populärt”) som ett sätt att må och prestera bra samt att kontrollera vikten, då jag tävlat i idrotter med viktklasser. Idrottar regelbundet men har som så många andra ett ganska stressigt jobb. Vad jag kan förstå av mina resultat, så är de inte så fruktansvärt dåliga och biverkningar från medicineringen ska man väll inte heller underskatta. Hur tycker ni att jag ska agera när min läkare återkommer till mig om två veckor? Jag är tacksam för alla synpunkter och är medveten om att det slutliga beslutet om att medicinera eller inte är mitt. Tack på förhand! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted August 7, 2013 Share Posted August 7, 2013 Enligt vad jag läst i texter av Uffe Ravnskov är det endast män under 47 år som haft hjärtinfarkt som har någon nytta av statiner. Men även dessa får förstås biverkningarna. En av de allvarligaste av dessa är diabetes. En annan är minnesstörningar. Den positiva effekten är också liten. Vad jag förstått är den mest på populationsnivå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeB Posted August 7, 2013 Share Posted August 7, 2013 Följande värden står i mitt prov: Total kolesterol: 8,2 Triglycerider: 0,5 HDL: 2.9 LDL: 5,1 Apob/ApoA1: 0,5 Bakgrund: Man, 39 år. Har ätit LCHF-liknande i flera år (innan det blev riktigt ”populärt”) som ett sätt att må och prestera bra samt att kontrollera vikten, då jag tävlat i idrotter med viktklasser. Idrottar regelbundet men har som så många andra ett ganska stressigt jobb. Vad jag kan förstå av mina resultat, så är de inte så fruktansvärt dåliga och biverkningar från medicineringen ska man väll inte heller underskatta. Hur tycker ni att jag ska agera när min läkare återkommer till mig om två veckor? Jag är tacksam för alla synpunkter och är medveten om att det slutliga beslutet om att medicinera eller inte är mitt. Tack på förhand! Du verkar ha råkat en av dessa läkare som bara kollar på totalkolesterol och LDL, för ditt HDL (gott kolesterol) är ju suveränt och triglyceriderna väldigt låga och bra och en mycket låg Apo kvot. Läs på om kolesterol på Kostdoktorns kolesterolsida och motivera sedan varför du anser att kolesterolsänkande medicin är onödigt och att du ej vill riskera biverkningar med ev muskelnedbrytning då du idrottar. Det skulle iallafall jag ha gjort :-) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Du har mycket bra värden!! Läs mer här: http://www.kostdoktorn.se/kolesterol Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 8,2/2,9=2,82 Bör vara under 6 gärna 5, ännu bättre om det är 4 eller lägre! APO-Kvot Män:Under 0,7 = mycket bra 0,7-0,9 = ok Över 0,9 = förhöjd risk Kvinnor:Under 0,6 = mycket bra 0,6-0,8 = ok Över 0,8 = förhöjd risk Begär genast stor sinnesundersökning av läkaren.. denne kan inte var vid sina sinnes fulla bruk!!! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 I den här tråden har du en massa bra länkar att titta på i ämnet http://forum.kostdoktorn.se/topic/2715-statiner-medisiner-mot-høyt-kolestrol/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjopek Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Tyvärr verkar de flesta läkare inte tänka på att det berömda onda kolesterolet LDL i de flesta fall, även ditt, räknas fram med en formel som heter "Friedewald (1972) Formula. Den har en lustig egenhet, om Triglyceriderna har ett värde som understiger ca 1,1 så blir LDL högre, i ditt fall så blir det 5,069 precis som du fått reda på. Om du skulle äta en massa kolhydrater och ha ett triglyceridvärde på 3,5 så skulle du ha LDL på 3,867 enligt denna formel som är så totalt fel vid ovanligare triglyceridvärden. Det finns en nyare formel som tar bättre hänsyn till ovanligare värden och då skulle den med 3,5 värdet ha ett LDL på 7,595...och du skulle ha ett på 3,9... Räknare finns här (använd punkttecken vid decimaler) http://homepages.slingshot.co.nz/~geoff36/LDL_mmol.htm http://www.foundhealth.com/paleo-diet/understanding-cholesterol fördjupning: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3634287/ http://lowcarbdiets.about.com/od/lowcarb101/a/LDL-On-A-Low-Carb-Diet.htm "3. LDL Usually Isn't Measured Directly, Which Can Be ProblematicIt turns out that it's difficult to measure LDL directly, so labs usually use a formula to compute LDL from other blood lipid measures. It is called the Friedewald equation and this is it: LDL = Total Cholesterol - HDL - (Triglycerides/5). For most people, this formula is pretty accurate, although the mathematically inclined will realize that one way to "improve" your LDL score would be to simple raise your triglycerides by, for example, eating a bunch of sugar. (Not a good idea!! This is merely to point out a potential problem.) Now, it is known that when triglycerides are very high (over 400 mg/dL) the equation does not produce accurate results. But there is also growing suspicion that when triglycerides are unusually LOW (under 100) the LDL may be overestimated by using this formula." 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Jag håller med de andra ovan -- du har jättefina värden! Behövs då rakt inga statiner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Om nu läkaren i alla fall vill ha extra arbete så kan du påpeka att du oroar dig för att kroppen behöver lite mer totalkolesterol än riktlinjerna. Kroppen producerar själv det kolesterol den behöver och inte ett dugg mer. Läkaren borde egentligen utreda den saken istället för att vilja dämpa kroppens egen läkningsmekanism (kolesterolet). Proverna är helt perfekta med ett lite högt totalkolesterol som tyder på att kroppen kanske håller på med någon form av självläkning och den vill du absolut inte förhindra. Om du nu inte vet om dig att du har någon idrottsskada, hudåkomma eller liknande så kom överens med läkaren om ett nytt prov om tre månader och då ser du till att inte ha druckit alkohol de sista 2 veckorna ;-) Om du nu i alla fall börjar med blodfettssänkande mediciner (statiner) så kommer dina möjligheter till idrottsutövande att försämras rejält. Träning kommer inte att ge samma effekt som tidigare och du kommer att inte orka med lika bra som förut. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pisa Posted August 8, 2013 Author Share Posted August 8, 2013 Hej och tack för alla svar! Ingen tvekan om att det finns en hel del kompetens på detta forum. Det kommer att bli många fler besök här på forumet för min del framöver. //Pisa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pisa Posted August 8, 2013 Author Share Posted August 8, 2013 Om nu läkaren i alla fall vill ha extra arbete så kan du påpeka att du oroar dig för att kroppen behöver lite mer totalkolesterol än riktlinjerna. Kroppen producerar själv det kolesterol den behöver och inte ett dugg mer. Läkaren borde egentligen utreda den saken istället för att vilja dämpa kroppens egen läkningsmekanism (kolesterolet). Proverna är helt perfekta med ett lite högt totalkolesterol som tyder på att kroppen kanske håller på med någon form av självläkning och den vill du absolut inte förhindra. Om du nu inte vet om dig att du har någon idrottsskada, hudåkomma eller liknande så kom överens med läkaren om ett nytt prov om tre månader och då ser du till att inte ha druckit alkohol de sista 2 veckorna ;-) Om du nu i alla fall börjar med blodfettssänkande mediciner (statiner) så kommer dina möjligheter till idrottsutövande att försämras rejält. Träning kommer inte att ge samma effekt som tidigare och du kommer att inte orka med lika bra som förut. Intressant..... jag håller faktiskt på och kör mycket rehab för en axelskada (impingement). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Intressant..... jag håller faktiskt på och kör mycket rehab för en axelskada (impingement). Nämen då vet du varför totalkolesterolet är pyttelite förhöjt!. Rehabiliteringen verkar fungera helt perfekt. Saken är klar och säg åt läkaren att du vill ha omprov efter ca 3 månader eller något sådant så ska du se att totalkolestrerol ligger mellan 5 - 6 om du nu inte drar på dig en ny skada. Tänk på att veckorna före provet inte träna stenhårt utan mer måttligt så kommer läkaren att tappa hakan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts