Bitteusa

[Tips] Majonnäs - Hur gör man?

Recommended Posts

Kan NÅGON, snälla, berätta för mej hur man gör majonnäs? Jag har försökt åtskilliga gånger och misslyckats gruvligt varje gång! Den blir för tunn! Jag har försökt med elvisp, food processor och stavmixer. Jag gjorde senast på ett ägg, 1,5 dl olivolja, vitlök, senap och en msk pressad citron. Blandade allt utom oljan som jag hällde i s-a-k-t-a sist. Och alla ingredienser var rumstempererade. Vill så gärna göra egen eftersom jag inte kan hitta någon färdig majonnäs utan socker och vegetabilisk olja. Hoppas på svar!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan NÅGON, snälla, berätta för mej hur man gör majonnäs? Jag har försökt åtskilliga gånger och misslyckats gruvligt varje gång! Den blir för tunn! Jag har försökt med elvisp, food processor och stavmixer. Jag gjorde senast på ett ägg, 1,5 dl olivolja, vitlök, senap och en msk pressad citron. Blandade allt utom oljan som jag hällde i s-a-k-t-a sist. Och alla ingredienser var rumstempererade. Vill så gärna göra egen eftersom jag inte kan hitta någon färdig majonnäs utan socker och vegetabilisk olja. Hoppas på svar!!

SKa det inte vara 2-3 dl olja till ett ägg eller är jag helt ute och cyklar (har bara gjort majonnäs en gång)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2 ägg, 4 dl rapsolja (ej kallpressad), 2 tsk dijonsenap, en rejäl skvätt vitvinsvinäger, salt, vitpeppar. Ös ner allt och stavmixa. Äggen kan vara kylskåpskalla, den blir perfekt ändå :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där var ju en intressant paleoblog. Är detta en blogg du läser regelbundet, är Karl Hultén en klokis?

Har precis hittat denna blogg, så jag har inte hunnit läsa så mycket än, men visst ser den intressant ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har precis hittat denna blogg, så jag har inte hunnit läsa så mycket än, men visst ser den intressant ut.

Läst flera inlägg, han låter riktigt klok. Tyckte bloggen om apor och socker var jätteintressant. Läste det han skrev om frukt och jag håller nog med honom. Han skrev intressant om omega-6... Jag tycker Doc borde lägga till mer paleobloggar till bloggnytt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2 ägg, 4 dl rapsolja (ej kallpressad), 2 tsk dijonsenap, en rejäl skvätt vitvinsvinäger, salt, vitpeppar. Ös ner allt och stavmixa. Äggen kan vara kylskåpskalla, den blir perfekt ändå :)

Vad är skälet till att du väljer bort den kallpressade rapsoljan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är skälet till att du väljer bort den kallpressade rapsoljan?

Besk smak. Olivolja är inte heller något vidare i mayo.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Besk smak. Olivolja är inte heller något vidare i mayo.

Ok, jag upplever inte smaken besk men det kan vara intressant att pröva annan olja än den kallpressade. Tycker att den hemgjorda majonnäsen, inte är lika god som köpemajonnäs men jag vill inte äta allt socker industrin tillsätter. Den hemgjorda är dock fullt ätbar ;) . Det kanske bara är en vana? 

Har för mig att jag läst att varmpressade oljor inte är lika nyttiga som kallpressade men jag kanske är ute och cyklar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske redan nämnts men jag kör enbart ägg-gulan (ej vita) Brukar ta ca två gulor och vispar i olja tills jag är nöjd med konsistensen, sen kryddar jag upp den. Aldrig misslyckats :D

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske redan nämnts men jag kör enbart ägg-gulan (ej vita) Brukar ta ca två gulor och vispar i olja tills jag är nöjd med konsistensen, sen kryddar jag upp den. Aldrig misslyckats :D

Det ska jag prova, tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag följer G Ramsays recept. Fast jag har i två äggulor isf ett helt ägg. Använder billig rapsolja, den är smaklös och tar inte över det andra. Testade med macadamiaolja en gång, men det var inte gott.

http://www.youtube.com/watch?v=ubKScCNyk7A

Jag använder en helt vanlig stavmixer i ett avlång bägare.

Lyckas varje gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, jag upplever inte smaken besk men det kan vara intressant att pröva annan olja än den kallpressade. Tycker att den hemgjorda majonnäsen, inte är lika god som köpemajonnäs men jag vill inte äta allt socker industrin tillsätter. Den hemgjorda är dock fullt ätbar ;) . Det kanske bara är en vana? 

Har för mig att jag läst att varmpressade oljor inte är lika nyttiga som kallpressade men jag kanske är ute och cyklar?

På jobbet har jag Kavlis kravmayo. Den är den godaste av köpemayosarna och ok innehåll.

Möjligt att kallpressat är nyttigare, men här gäller kanske pest eller kolera (fast kolera är att föredra om det finns tillgång till friskt vatten).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äntligen fick jag ihop det, gjorde just en perfekt mayo enligt detta recept: http://www.seriouseats.com/recipes/2011/10/two-minute-mayonnaise.html

Felet jag gjort är nog att jag har tagit hela ägget som det står i flera recept. Jag använde Extra Virgin Olive Oil Light som har en mildare smak än vänlig olivolja men har samma fettinnehåll. Rapsolja och andra vegetabiliska oljor vill jag inte använda, har mycket dåligt rykte här i USA. Här heter raps rapeseed och eftersom det inte låter så trevligt på engelska så kom ett kanadensiskt företag på att kalla oljan för CanolaOil, dvs olja från Canada. Enligt mina källor är den lika dålig som alla andra vegetabiliska oljor såsom soya, safflower och sunflower.

Så jag är nöjd och tack för alla förslag och jag skall definitivt prova Karl Hulténs mayo med en blandning av olivolja och kokosolja. Karn verkar ju rätt vettig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu blir jag nyfiken på hur rapsoljan kan ha så olika anseende, Bitte. Här i Sverige lär vi oss att rapsolja är lika hälsosam som olivolja. Jag är inte speciellt påläst, men olivolja, rapsolja och kokosfett är de vegetabiliska oljor jag använder. Skyr all annan form av olja.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ska bara ha gulorna, inte vitorna. Fortsätt droppa i olja tills majonässen tjocknar.Det kan behövas olika mycket eftersom ägg är olika stora.

Man kan göra majonnäs även på hela ägget inkl vitan. Majonnässen blir då vit i st f gul, och man lyckas bäst genom att köra den i mixer.

Kan NÅGON, snälla, berätta för mej hur man gör majonnäs? Jag har försökt åtskilliga gånger och misslyckats gruvligt varje gång! Den blir för tunn! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan använda citronjuice om man inte har vinäger. Blanda alltid dijonsenapen, äggulorna och vinägern först. Vi gör alltid den så tjock så att den är fast, lite på gång dallrig mot att kunna skäras med kniv. När man sedan använder den blir den så bra textur som man vill ha den eftersom man förmodligen kommer blanda ut den med limejuice eller annat. Man kan justera tjockleken framöver med lite vatten till och med. Har man råkat fått det att skära sig, kan man försöka att blanda i lite vatten och köra hårt i matberedare/mixer. Ibland kan man lyckas rädda den på det viset.

Förresten, det är lite viktigt att alla ingredienser är ungefär samma temperatur. Låt, vinäger och äggen vara framme en stund och få komma i temperatur med rapsoljan/olivoljan som är rumstempererad (hoppas inte ni har dessa i kylen, det bör de inte vara).

Vi gör såhär, men det finns tillbehör till stavmixer som gör att man kan ha i all olja direkt och köra och den blandar sakta i oljan som lägger sig överst med äggulan, dijonsenapen och vinägern ovanifrån också:

Gordon Ramsay - Homemade Mayonnaise:

http://www.youtube.com/watch?v=BOymdsYMoqQ

Det här receptet använder vi:

Vispa först:

4 äggulor

1 matsked dijonsenap

Blanda/vispa sedan i:

1 matsked rödvinsvinäger

Vispa/mixa med väldigt tunn stråle som Gordon gör i videon ovan:

1 Liter Rapsolja

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu blir jag nyfiken på hur rapsoljan kan ha så olika anseende, Bitte. Här i Sverige lär vi oss att rapsolja är lika hälsosam som olivolja. Jag är inte speciellt påläst, men olivolja, rapsolja och kokosfett är de vegetabiliska oljor jag använder. Skyr all annan form av olja.

Jag har undrat samma sak, kanske är de inte likvärdiga och något skiljer dem åt på ett negativt sätt för Canolan? Kollade på Docs rekommendationer och han säger att rapsolja är OK och jag vill gärna tro honom! Här är Canola Oil inte bra enligt åtskilliga i mitt tycke pålitliga källor. Senast i går såg jag några videos med den alldeles utmärkte holistiska läkaren Michael Rothman som tidigare nämnts här på forumet. Flera av hans videos finns på hans webbsida http://mdwellnessmd.com/videos/. Han rekommenderar enbart olivolja och kokosolja. Så jag skippar Canola och kör med olivolja light (avser endast smaken) när jag vill ha en mildare smak. Den passade perfekt i min goda mayo som jag nu lyckats göra.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan ha fel men kan tänka mig att den har så olika anseende för den ligger "på gränsen" för för mycket omega 6 i sig. Men o andra sidan är den ju ur ett ekologiskt perspektiv bättre (om man köper svensk)

Exempel: (Nu hänger jag inte riktigt med vad siffrorna exakt avser men de har ju med mängden omega 6 att göra...)

Omega-6 (% LA) i kostfetter efter Livsmedelsdatabasen

kokosolja: 1,8

grädde: 1, 5

Olivolja: 8,1

Rapsolja: 19

Majsolja: 54

Solrosolja: 56

smör: 2,4

Becel: 36

där ligger ju rapsoljan mitt i mellan så att säga, så därför är nog folk lite oense?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller för att raps i USA till största delen är genmodifierad?

(liksom majs och sojabönor)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, då fick vi svaret om rapsolja, tydligen inte det bästa men heller inte alltför dåligt. Sen vet jag ju förstås inte om vår Canola Oil är exakt detsamma som rapsolja. Någon föreslog att Canola kanske är GMO och det är ju en klar möjlighet. Kan även gälla rapsolja antar jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Häll 2 dl olja i en stavmixerburk 1 ägg 1 msk dijonsenap 2 tsk vitvinsvinäger. Kör upp och ner med stavmixern blir perfekt alla ingredienser ska vara rumsvarma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Häll 2 dl olja i en stavmixerburk 1 ägg 1 msk dijonsenap 2 tsk vitvinsvinäger. Kör upp och ner med stavmixern blir perfekt alla ingredienser ska vara rumsvarma.

Pia Nyberg har också gjort majonäs: Majonnäs på 2 minuter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill man ha gul majjo så tar man bara gulor. Vill man ha vitare (som jag vill) så tar man hela ägget med vita (men utan skal;-)

Jag har märkt att om alla ingredienserna har samma temperatur men ganska varmt (typ på varma sommardagar) så kan det skära sig. Så nu ställer jag in oljan i kylskåpet i stället för att ta ut ägg och senap i rumstemperatur. Har funkat varje gång!

Rapsolja ansågs giftig (tveksamt faktiskt, men bitter smak hade den) tills man växtförädlade den och fick bort den befarat giftiga fettsyran (erukasyra). Detta lyckades man med i Canada på tidigt 70-tal. Canola står för Canada Oil Low Acid.

Rapsolja skall ha en bra mix mellan omega 6 och 3 (2:1) och mycket enkelomättat fett precis som olivolja. Men det är lite kemiindustrivarning när de gör den (bla extrahering med lösningsmedel, Hexan) fast inte lika farligt som med margarin. Men jag har svårt att tänka mig att använda olivolja till majjo, men jag har inte provat olivolja light ännu förstås.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill man ha gul majjo så tar man bara gulor. Vill man ha vitare (som jag vill) så tar man hela ägget med vita (men utan skal;-)

Jag har märkt att om alla ingredienserna har samma temperatur men ganska varmt (typ på varma sommardagar) så kan det skära sig. Så nu ställer jag in oljan i kylskåpet i stället för att ta ut ägg och senap i rumstemperatur. Har funkat varje gång!

Rapsolja ansågs giftig (tveksamt faktiskt, men bitter smak hade den) tills man växtförädlade den och fick bort den befarat giftiga fettsyran (erukasyra). Detta lyckades man med i Canada på tidigt 70-tal. Canola står för Canada Oil Low Acid.

Rapsolja skall ha en bra mix mellan omega 6 och 3 (2:1) och mycket enkelomättat fett precis som olivolja. Men det är lite kemiindustrivarning när de gör den (bla extrahering med lösningsmedel, Hexan) fast inte lika farligt som med margarin. Men jag har svårt att tänka mig att använda olivolja till majjo, men jag har inte provat olivolja light ännu förstås.

Det var ju en intressant vinkling att kyla oljan istället för att ta ut äggen! Jag tar ut äggen ca 30 min innan, medan senapen får stå kvar i kylen och det har funkat utmärkt! Vad som däremot INTE fungerat för mej är att även ta med vitan. Det har vi åtskilliga försök resultera i för lös mayo mest påminnande om tunn vaniljsås i konsistensen. Vet inte vad jag gör för fel. Men nu har jag hittat ett recept som funkar fantastiskt bra så jag är nöjd!

Vad gäller Canola Oil så går åsikterna isär. "Etablissemanget" säger att Canola är de klart bästa, nyttigaste oljan, medan de mer "medvetna" enligt min åsikt totalt förkastar den som en mycket skadlig, processad produkt. Efter mycket research så är jag i det senare lägret och använder inte Canola. Huruvida svensk rapsolja och Canola är samma sak vet jag inte. Olive Oil Light med sin mildare smak fungerar utmärk i majonnäsen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ju en intressant vinkling att kyla oljan istället för att ta ut äggen! Jag tar ut äggen ca 30 min innan, medan senapen får stå kvar i kylen och det har funkat utmärkt! Vad som däremot INTE fungerat för mej är att även ta med vitan. Det har vi åtskilliga försök resultera i för lös mayo mest påminnande om tunn vaniljsås i konsistensen. Vet inte vad jag gör för fel. Men nu har jag hittat ett recept som funkar fantastiskt bra så jag är nöjd!

Vad gäller Canola Oil så går åsikterna isär. "Etablissemanget" säger att Canola är de klart bästa, nyttigaste oljan, medan de mer "medvetna" enligt min åsikt totalt förkastar den som en mycket skadlig, processad produkt. Efter mycket research så är jag i det senare lägret och använder inte Canola. Huruvida svensk rapsolja och Canola är samma sak vet jag inte. Olive Oil Light med sin mildare smak fungerar utmärk i majonnäsen!

Jag tror att svensk rapsolja är samma som Canola i Nordamerika. Jag använder Rapsolja men har funderat mycket på detta med hur bra den är. Om experterna säger att den är bra så kanske man skall göra tvärt om då, som vanligt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bäst resultat får man med äggulor. Det är lecitinet i äggulorna som är själva bindemedlet. En del binder till vatten/vätska den andra till till fett. När man rör äggblandningen och sakta häller i oljan binder lecitinet ihop vattnet-fettet till en emulsion. Det som är viktigt att komma ihåg är att man måste vispa ihop majonnäsen i medurs riktning och sedan avsluta med ett varv moturs för att förhindra att majonnäsen skär sig/spricker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som är viktigt att komma ihåg är att man måste vispa ihop majonnäsen i medurs riktning och sedan avsluta med ett varv moturs för att förhindra att majonnäsen skär sig/spricker.

:D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att svensk rapsolja är samma som Canola i Nordamerika. Jag använder Rapsolja men har funderat mycket på detta med hur bra den är. Om experterna säger att den är bra så kanske man skall göra tvärt om då, som vanligt!

Du måste ha tittat mycket på Dr. Michael Rothman på YouTube. Han säger ofta gör tvärtom vad experterna säger så är du OK för det mesta :-)!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bäst resultat får man med äggulor. Det är lecitinet i äggulorna som är själva bindemedlet. En del binder till vatten/vätska den andra till till fett. När man rör äggblandningen och sakta häller i oljan binder lecitinet ihop vattnet-fettet till en emulsion. Det som är viktigt att komma ihåg är att man måste vispa ihop majonnäsen i medurs riktning och sedan avsluta med ett varv moturs för att förhindra att majonnäsen skär sig/spricker.

Så bra då att jag använder mixerstav, då behöver man inte tänka på medurs och moturs! Eller det var kanske ett skämt?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag provade jag att göra majonnäs på 2/3 olivolja och 1/3 hampaolja. Hampaolja använder jag främst till hudvård, underbar handkräm, men jag äter ju hampaprotein och hampafrön, så varför inte prova oljan i maten?

Hampaoljan luktar lite som linoljefärg, som om den borde stå i källaren och inte i köket. Jag gillar den, men den är speciell. För att överrösta den där smaken tog jag i lite extra senap och citron.

Hampamajonnäsen blev ljusgrön i färgen, lite som guacamole, och MYCKET god.

Prova!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är bara eggulan som binder till sig fettet, så tar ni med vitan blir den blaskigare. Jag har testat med oliv-, raps- och matolja. Matolja smakade bäst - tyvärr, för den har onyttigast innehåll.

Det är väl även omega 3 som skiljer sig på oljorna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg