Jump to content

Hjärtkirurg talar ut!

Sasch

Recommended Posts

Jag provade att starta en tråd om detta redan för någon dag sedan, knappt inget intresse tydligen, konstigt. Visst känns det bra att läsa och borde uppmärksammas mer, inte minst med tanke på debatten nyligen om LCHF som ev. orsak till (påhittad) ökad hjärtsjukdom.

Världsberömd hjärtkirurg säger....
Started By Fru Hå, Aug 06 2013 12:57
  • Like 1

Man skall oxå ha klart för sig att Dr Lundell i vissa aspekter kan vara lite kontroversiell!

Bland annat har han fått sin läkarlicens indragen och så säljer han kosttillskott.

Vilket inte behöver innebära att det på något sätt är något skumt med honom.. bara det om man sänder den länken till någon vän så kan de lätt kolla upp honom på tex Quack watch.. och där framställs han inte på något bra sätt!

http://paleohacks.com/questions/107494/do-we-need-to-be-a-lot-more-careful-about-publicly-lauding-doctors-who-support-pa#axzz2bMujdkV4

• Like 2

Man skall oxå ha klart för sig att Dr Lundell i vissa aspekter kan vara lite kontroversiell!

Bland annat har han fått sin läkarlicens indragen och så säljer han kosttillskott.

Vilket inte behöver innebära att det på något sätt är något skumt med honom.. bara det om man sänder den länken till någon vän så kan de lätt kolla upp honom på tex Quack watch.. och där framställs han inte på något bra sätt!

http://paleohacks.com/questions/107494/do-we-need-to-be-a-lot-more-careful-about-publicly-lauding-doctors-who-support-pa#axzz2bMujdkV4

Jag kollade upp lite om honom, och han verkar ha varit ute i lite "blåsväder". Men det är som du säger, det behöver inte vara något skumt med honom för det. Vi har ju fantastiska läkare här i Sverige som också inte alla gånger har framställts i bra dager, men har banat väg för en naturlig och hälsosam kost :)

• Like 1

Jag kände inte till Quack watch sedan tidigare. Helt nytt för min del och intressant läsning. Det finns en hel del påståenden på Internet och Youtube om diverse hälsorelaterade saker. Lundell framställs inget vidare som du skriver. Jag sökte på diverse kända figurer på nätet och nog kom det fram spännande saker.

Extra intressant för oss är att Dr Ron Rosedale inte nämndes överhuvudtaget på Quack Watch. Han var ju 10 år före LCHF och skrev boken The Rosedale Diet 2004 som överensstämmer nästan perfekt med LCHF. Boken skrevs efter att han använt dieten omkring 10 år eller mer för att behandla patienter. Klart betryggande vad gäller LCHF eftersom Rosedale behandlat tusentals patienter i sin praktik för metabolt syndrom och dess följdsjukdomar. Boken som Rosedale skrivit är billig och har lite djupare förklaringar baserad på vetenskap om hur dieten fungerar. Han är nu närmare 70 år och har själv använt sin diet under 20 års tid och inte kan man tro att han är en dag över 50 år.

Det som Rosedale nämner är att dieten dessutom påverkar åldrandet positivt vilket ingen ännu antytt om LCHF.

• Like 1

Om det bara berodde på dom fettsnåla kostråden, vad beror det då på att afrikaner med en ursprungskost som i huvudsak består av kolhydrater inte har några hjärtsjukdomar alls?

Jag minns inte var jag läste det men det var någon hjärtläkare som varit i Afrika för ett antal år sedan och konstaterat att läkarna i Afrika knappt träffat på hjärt-kärl sjukdomar.

Om det bara berodde på dom fettsnåla kostråden, vad beror det då på att afrikaner med en ursprungskost som i huvudsak består av kolhydrater inte har några hjärtsjukdomar alls?

Jag minns inte var jag läste det men det var någon hjärtläkare som varit i Afrika för ett antal år sedan och konstaterat att läkarna i Afrika knappt träffat på hjärt-kärl sjukdomar.

Dom äter ju definitivt fett och protein i Afrika men beroende på var dom bor så är kanske kolhydratsandelen olika stor. Jag är inte säker dom vet vad fettsnålt är. :P

Nu är jag osäker om du och jag menar samma afrikaner. Efter vad jag förstått så fanns det vissa grupper som åt högkolhydratkost men balanserar nästan hela tiden på svält och har i princip tomma glykogenförråd då de äter. Blodsocker och insulin får då inte dessa höga toppar och ger då inte heller skador på blodkärlen som orsakar åderförkalkningen. Att de hela tiden balanserar på svält är förklaringen.

Brittiska läkare har i en del fall tämligen väl dokumenterat hur afrikanska populationer (i f.d. brittiska kolonier) var i total avsaknad av välfärdssjukdomar, men att dessa ökade i takt med att befolkningsskikt ändrade kost till mer "brittisk". Samma utveckling har observerats och dokumenterats i hundratals populationer världen över.

Med välfärdssjukdomar menar jag hjärt-kärl, autoimmuna, demens, cancer, metabolt syndrom.

EDIT: Många av dessa hundratals populationer har naturligtvis ätit en stor E% kh, men aldrig i form av raffinerat socker, spannmål eller legymer. Likaså har normalt mejeriprodukter inte ingått, eller växtoljor.

• Like 2

Nu är jag osäker om du och jag menar samma afrikaner. Efter vad jag förstått så fanns det vissa grupper som åt högkolhydratkost men balanserar nästan hela tiden på svält och har i princip tomma glykogenförråd då de äter. Blodsocker och insulin får då inte dessa höga toppar och ger då inte heller skador på blodkärlen som orsakar åderförkalkningen. Att de hela tiden balanserar på svält är förklaringen.

Jag är övertygad om att det finns dom som lever på en mycket hög andel kolhydrater utan att vare sig svälta eller få hjärt- kärlsjukdomar. Samtidigt är "svält" ett relativt begrepp. Vi är gjorda för att tåla variationer i mattillgång. Det vi inte klarar är ständigt överflöd. Naturfolk använder ju också sin kropp i oändligt mycket högre grad än vi västerlänningar gör.

Att säga att sjukdomar enbart beror på fettsnåla kostråd håller alltså inte.

Jag har får flera ställen hört tveksamma saker om växtoljor. Man ska definitivt inte steka i dom? Och helst äta kallpressade? Ska jag äta dom alls? Äter idag olivolja och rapsolja till sallad.

Olivolja har ju använts i tusentals år och jag tror inte det är någon fara med den. När det gäller rapsolja så vet jag inte men det är nog väldigt viktigt att den förvaras mörkt och att den är relativt färsk. Den innehåller E-vitamin vilket olivolja inte gör. Eftersom E-vitamin är en kraftig antioxidant så antar jag att den finns där för att skydda oljan från att oxidera och att den uppgiften fylls av andra antioxidanter i olivoljan.

E-vitamin förstörs lätt av ljus och märkligt nog säljs en hel del rapsolja i ljusa flaskor som stått i lysrörsljus inne i butiken. Den köper inte vi och vi kollar alltid hur gammal oljan är.

Generellt sett tror jag dock att det är nyttigare att äta avokado och nötter och få med sig allt men även när det gäller nötter så bör dom nog vara så färska som möjligt och förvaras mörkt.

• Like 2

Dom har framförallt inte ätit raffinerat socker och vitt mjöl. Men dom har ätit stärkelse från rötter och från frukt som inte är framodlad.

Sen får vi inte glömma att Afrika är stort. Tyvärr ökar hjärtkärlsjukdomarna i Afrika idag lika mycket som i övriga världen, och om jag inte minns fel så skördar hjärtkärlsjukdomar människors liv i samma utsträckning idag, som i AIDS och infektionssjukdomar i Afrika  :(

• Like 3

Jag har får flera ställen hört tveksamma saker om växtoljor. Man ska definitivt inte steka i dom? Och helst äta kallpressade? Ska jag äta dom alls? Äter idag olivolja och rapsolja till sallad.

Jag håller med MKJ om att olivolja och rapsolja är ok. Macadamia-olja är också ok, den innehåller liksom olivolja mest enkelomättat som svårligen oxiderar. Smakar himmelskt nötigt gott också. Fast aningen dyr. Bra råd också med mörka flaskor för rapsolja - även om den innehåller antioxidanter så är där rysligt mycket fleromättat som ju oxiderar jättelätt och då förvandlas från nyttiga till skadliga.

• Like 1

Dom har framförallt inte ätit raffinerat socker och vitt mjöl. Men dom har ätit stärkelse från rötter och från frukt som inte är framodlad.

Sen får vi inte glömma att Afrika är stort. Tyvärr ökar hjärtkärlsjukdomarna i Afrika idag lika mycket som i övriga världen, och om jag inte minns fel så skördar hjärtkärlsjukdomar människors liv i samma utsträckning idag, som i AIDS och infektionssjukdomar i Afrika  :(

Ja det är trist och det är likadant i Kina och Indien. Speciellt i indien verkar diabetes typ 2 ha blivit ett jätteproblem i takt med den ökande "välfärden".

Alltså behöver vi i första hand använda krutet till att skjuta mot sönderraffinerad mat.

• Like 1

Ja det är trist och det är likadant i Kina och Indien. Speciellt i indien verkar diabetes typ 2 ha blivit ett jätteproblem i takt med den ökande "välfärden".

Alltså behöver vi i första hand använda krutet till att skjuta mot sönderraffinerad mat.

Jag känner några som har varit i Indien mycket och levt nära lokalbefolkningen. Vad dom säger så har tillgängligheten av godis/sötsaker ökat markant.

Jag känner några som har varit i Indien mycket och levt nära lokalbefolkningen. Vad dom säger så har tillgängligheten av godis/sötsaker ökat markant.

Troligen har snabbmatsrestauranger typ Mac Donalds också etablerat sig där plus att många lever ett mindre fysiskt aktivt liv. Dom hade en serie om Indien i TV förra vintern och i ett program handlade det om diabetesepidemin. Bland annat om en pojke som jag tror var 16 år som fått diabets typ 2. Han hade inte speciellt mycket övervikt.

Om dom har några officiella kostråd som går ut till befolkningen i Indien eller om dom använder lättprodukter känner jag inte till.

Troligen har snabbmatsrestauranger typ Mac Donalds också etablerat sig där plus att många lever ett mindre fysiskt aktivt liv. Dom hade en serie om Indien i TV förra vintern och i ett program handlade det om diabetesepidemin. Bland annat om en pojke som jag tror var 16 år som fått diabets typ 2. Han hade inte speciellt mycket övervikt.

Om dom har några officiella kostråd som går ut till befolkningen i Indien eller om dom använder lättprodukter känner jag inte till.

Det var inte snabbmat utan rent godis, och dom har definitivt inga light produkter (liksom afrika).