Jo_Nord Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Hej Jag gör mitt andra försök med LCHF. Den här gången tänkte jag tillåta mig att "synda" mera än tidigare för att på så sätt kunna hålla i det hela längre. Min fråga är om man äter pizza, godis, öl, etc.. är det värre att göra det när man äter LCHF än när man äter "vanlig kost"? Detta pågrund av att jag ofta blir bortbjuden till vänner på middagar och liknande. Det känns tråkigt att ta med en egen låda Tacksam för svar. Ha de fint Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Hej Jag gör mitt andra försök med LCHF. Den här gången tänkte jag tillåta mig att "synda" mera än tidigare för att på så sätt kunna hålla i det hela längre. Min fråga är om man äter pizza, godis, öl, etc.. är det värre att göra det när man äter LCHF än när man äter "vanlig kost"? Detta pågrund av att jag ofta blir bortbjuden till vänner på middagar och liknande. Det känns tråkigt att ta med en egen låda Tacksam för svar. Ha de fint Det beror på vad man tål tror jag. Vissa upptäcker tex att dom reagerar starkt på spannmål/socker och då kan det vara svårt att göra avsteg men om det inte gäller dig så tror jag inte det är farligt. Det måste ju vara den kost man äter på det stora hela under längre tid som är avgörande för hälsan. Annars kan man försöka ersätta vanlig avstegsmat med bättre alternativ utan att det ser konstigt ut, vin i stället för öl, äta mest fyllningen på pizzan osv. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Jag brukar "unna" mig en kolhydratrik dag/månad. Det brukar då bli bröd eller pizza. Av bröd blir jag märkbart svullen om magen (vilket jag inte kan minnas att jag blev innan jag började med LCHF) men däremot inte av pizza. Dessutom brukar det räcka med en kolhydratrik måltid (i stället för en hel dag), sedan brukar jag ha fått nog och återgår till den kost jag mår bäst av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Jag tror att det är lite värre. Jag har sett en studie där man får större blodsockersvängningar av glukosbelastning efter ca 3 dagar lågkolhydratkost. Så om man tänker fuska rejält en gång i veckan eller oftare undrar jag om det inte är bättre att äta lite mer kolhydrater hela tiden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Som jag förstår av ditt inlägg så tycker du att det är jobbigt med LCHF och har gjort försök att äta kosten förut. Kanske det är bättre att du hittar en mellanväg, jag tror det är bättre totalt sett att äta en jämn kost än att hatta hit och dit, var inte strikt om det inte passar dig. Jag tänker även på den mentala biten, då en del som gör avsteg kanske känner sig dåliga eller känner ånger. Lycka till 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Så länge man hittar tillbaka snabbt tror jag inte att en enstaka blodsockersvängning gör så mycket. Var medveten om att det kan följa andra cravings efteråt så att du kan bemöta de på rätt sätt. Annars tror jag en bra strategi är att äta lite av det onda. Stoppa inte i dig lika mycket som alla andra av pizzan. Ta mer pizzasallad istället eller ät något bättre innan. Har man ätit LCHF ett tag kommer man inte heller längre tycker att pizza är särskilt gott. Jag bli numera besviken på de flesta av de gamla goda smakerna... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jo_Nord Posted August 8, 2013 Author Share Posted August 8, 2013 Tack för alla svar, anledningen till min fråga var för att jag umgås med mycket vänner och 9 fall av 10 erbjuds inte LCHF kost som ett alternativ. Det handlar om att synda ett par gånger i månaden precis som jag har gjort när jag ätit ”normalt” Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Jag äter pizza då och då, men beställer då med "extra allt" och använder botten enbart som tallrik :-) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 När jag bjuder hem någon på mat frågar jag alltid om det är något personen inte äter. Och när jag blir bjuden på mat talar jag om att jag inte äter kolhydrater. Enkelt! Det svåra är att lyckas bli bjuden på mat 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Tack för alla svar, anledningen till min fråga var för att jag umgås med mycket vänner och 9 fall av 10 erbjuds inte LCHF kost som ett alternativ. Det handlar om att synda ett par gånger i månaden precis som jag har gjort när jag ätit ”normalt” Prova! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Tycker det är rätt enkelt att vara social även med LCHF som livsstil. Jag brukar säga att jag inte äter mjölmat och socker, däremot mycket grönsaker. Chipsen hoppar jag över utan problem och om det serveras annat tveksamt, som potatisgratäng, tar jag yttepyttelite som jag knappt rör. Stort berg sallad till det. Har faktiskt aldrig upplevt mitt kostval som ett problem, varken hos kompisar, på resande fot eller på krogen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Efter ett år med fakir kan jag konstera att... - jag har inget sug kvar på onyttig mat. Det har ersatts med sug efter nyttig mat - gissar på att fakiren hjälpt mig att slippa alla återfall. Jag har inte haft ett enda. - fakir kräver extra hård planering och kunskaper om mängder och energifördelning. Men väldigt litet viljekraft när man kommit in i ordentligt ketosdrift. - för att köra fakir, behöver man vara något självisk och anpassa också omgivningen till sig - konsekvensen för mig personligen är att jag kan äta vad jag vill och när jag vill av alla mina nya älkslingrätter. - nästan varje dag som går testsr jag fram nya smaker och ny mat... mat som jag inte ätit innan - jag trivs med den tillvaron, men förstår också att det passar långt ifrån alla. Man måste nämligen våga säga nej på skarpen ibland. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts