bnord Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Jag kör LCHF och går ner i vikt. Hur jag ska göra när jag har nått mitt mål (från 93,6 till 85 kg). Jag förstår att de många av er här fortsätter att köra strikt LCHF. Jag vill inte helt överge pasta och bröd, finns det ingen medelväg man kan gå? Färre kolhydrater än "vanlig kost" men mer än strikt LCHF? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Du får skapa din egen väg. Om du inte vill överge pasta etc. så ät det någon gång då och då men resten av tiden äter du då enligt LCHF. Vet inte om 80/20-regeln blir för strikt för dig? Annars är den rätt bra, ät det du mår bra av 80% av gångerna och "straffa" kroppen de resterande 20%. Risken är ju dock att du kommer börja svaja i vikt. Varför inte äta det som du mår och presterar bra på och så får vågen hamna på det den vill. När kropp och sinne mår bra brukar det där med vikt sköta sig själv. Försöker inspirera dig till en hälsosam livsstil och inte enbart att tänka på det i form av antal kilo på vågen och följa en diet även om det kan vara ett bra ställe att börja på. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Förmodligen många som inte håller med men... om du inte är beredd att ge upp pasta o bröd, kanske en kompromiss med de kommersiella low-carb bröden/pastan (tex carbzone) som finns att köpa i butik kan va nått? Jag utgår från att du provat frö/nöt-bröd osv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bnord Posted August 8, 2013 Author Share Posted August 8, 2013 Förmodligen många som inte håller med men... om du inte är beredd att ge upp pasta o bröd, kanske en kompromiss med de kommersiella low-carb bröden/pastan (tex carbzone) som finns att köpa i butik kan va nått? Jag utgår från att du provat frö/nöt-bröd osv? Du får skapa din egen väg. Om du inte vill överge pasta etc. så ät det någon gång då och då men resten av tiden äter du då enligt LCHF. Vet inte om 80/20-regeln blir för strikt för dig? Annars är den rätt bra, ät det du mår bra av 80% av gångerna och "straffa" kroppen de resterande 20%. Risken är ju dock att du kommer börja svaja i vikt. Varför inte äta det som du mår och presterar bra på och så får vågen hamna på det den vill. När kropp och sinne mår bra brukar det där med vikt sköta sig själv. Försöker inspirera dig till en hälsosam livsstil och inte enbart att tänka på det i form av antal kilo på vågen och följa en diet även om det kan vara ett bra ställe att börja på. Mitt problem är kanske att jag mår bra av kolhydraterna i "vanlig" kost. Inga problem med mage, prestation eller annat, bara att jag sakta men säkert går upp i vikt. Men det kanske är ett alternativt att äta bröd, pasta en eller två dagar i veckan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bnord Posted August 8, 2013 Author Share Posted August 8, 2013 Förmodligen många som inte håller med men... om du inte är beredd att ge upp pasta o bröd, kanske en kompromiss med de kommersiella low-carb bröden/pastan (tex carbzone) som finns att köpa i butik kan va nått? Jag utgår från att du provat frö/nöt-bröd osv? Tack för tipset. Jag har inte testat de här "LCHF"-produkterna. Däremot har jag testat olika LCHF-bröd med fröer och annat. De är ganska bra, men jag tycker ju tyvärr att ett bra surdegsbröd är tio gånger bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Du kan ju också anamma en primal approach (paleo+mejeri) där du äter mer rotfrukter, potatis, sötpotatis och frukt. Jag tror det är ett enkelt sätt att bli mer liberal men samtidigt hålla igen. Bröd och pasta blir lätt väldigt mycket kolhydrater... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Ja altså.. LCHF hjälper dig att gå ner i vikt och i övrigt är du frisk.. lätt val.. håll på med LCHF tills du nått ditt mål.. kroppen säger ifrån.. för när kroppen anser du väger lagom så brukar aptiten öka.. dvs ät mer då! Sen vad du lägger till är ju din sak.. men jag antar du mest lägger till hälsosamma livsmedel.. typ rotfrukter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bnord Posted August 8, 2013 Author Share Posted August 8, 2013 Ja altså.. LCHF hjälper dig att gå ner i vikt och i övrigt är du frisk.. lätt val.. håll på med LCHF tills du nått ditt mål.. kroppen säger ifrån.. för när kroppen anser du väger lagom så brukar aptiten öka.. dvs ät mer då! Sen vad du lägger till är ju din sak.. men jag antar du mest lägger till hälsosamma livsmedel.. typ rotfrukter? Problemet är väl att det är pasta, bröd och potatis jag saknar mest. Jag är inne på min andra omgång med LCHF. Jag gick ner 10 kg första gången. Undvek därefter socker (efterrätter, kakor, godis), men åt i övrigt "normalt". Gick upp dessa 10 kg igen på runt tre år. Nu är jag på väg tillbaka ner, men undrar hur jag ska göra sen. Jag är varken sugen att äta strikt LCHF resten av livet eller att gå upp 10 kg igen. Har ni alla som är här bestämt er för att äta strikt LCHF resten av livet? Ingen som har hittat en medelväg med en viss mängd kolhydrater men utan viktuppgång Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Jamen, då har du ju testat den hårda vägen vad som fungerar och inte fungerar! Pasta, bröd och potatis, det var tre olika saker, du kanske får välja en eller två? Då skulle jag i första hand välja potatis, pasta är ingen direkt kulinarisk läckerhet om man säger som så.. oså finns det Shiratakinudlar och sjögräsnudlar. Du tror inte i själva verket att de livsmedlen du nämner, varav inget är något dödligt gift, snarare gör att du går tillbaka till gamla matvanor.. som var de som i förstone var det som fick dig att gå upp? Strickt o strickt.. tror det är få som klarar att vara strickta hur länge som helst.. utan det normala är antagligen att man kämpar för att hålla ner undantagen? Kan berätta om min far.. han har inte fått någon mat om han inte fått ett berg av potatis annars svälter han och han kan yra lyriskt om sina mjöliga potatisar. Bara det att när han ätit hos mig och jag kokat potatis speciellt till honom så rör han knappt dessa utan äter mina tillbehör i stället.. så jag fick slänga den mesta potatisen.. men likt förbannat när han kommer hem så åker storgrytan på och potatis kokas för ett helt regemente.. här skall inte snålas med maten.. jösses!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bnord Posted August 8, 2013 Author Share Posted August 8, 2013 Du kan ju också anamma en primal approach (paleo+mejeri) där du äter mer rotfrukter, potatis, sötpotatis och frukt. Jag tror det är ett enkelt sätt att bli mer liberal men samtidigt hålla igen. Bröd och pasta blir lätt väldigt mycket kolhydrater... Tack för tipset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Jag kommer äta strikt resten av mitt nya liv. Jag saknar väldigt litet från det gamla och har nya favoriter. Jag gjorde helt om och fortsätter på den vägen. Jag är också utan minsta återfall. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Jag säger som Limp, kommer nog att äta strikt så länge jag kan välja själv. Har ätit strikt LCHF i ca 6 år, och skulle i dagsläget aldrig kunna tänka mig någon annan kost. Men det ska tilläggas att jag äter LCHF av hälsoskäl och har numera en fungerande mage som inte överröstar alla i ett rum, och är medicinfri från reumatisk sjukdom, tack vare frånvaro av alla sorter av kolhydrater, förutom ovanjordgrönsaker och begränsat med mejerier 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Har ni alla som är här bestämt er för att äta strikt LCHF resten av livet? Ingen som har hittat en medelväg med en viss mängd kolhydrater men utan viktuppgång Det får bli LCHF resten av livet. Jag njuter så av att få äta god mat hela tiden, och så mycket jag vill. Efter fem decennier på jorden uppenbarar sig en diet som får mig att må bättre än jag trodde var möjligt. Det är viktigare än saknaden av nybakat bröd och potatisgratäng... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Det får bli LCHF resten av livet. Jag njuter så av att få äta god mat hela tiden, och så mycket jag vill. Efter fem decennier på jorden uppenbarar sig en diet som får mig att må bättre än jag trodde var möjligt. Det är viktigare än saknaden av nybakat bröd och potatisgratäng... Det är just det att man mår så mycket bättre än man trodde var möjligt som gör att allt sug efter kohydrater försvinner. Det man aldrig trodde att man skulle kunna leva utan, förvandlas till en känsla av avsmak då man vet att man mår dåligt av det och i värsta fall blir sjuk av. men jag tror att det kan ta ett tag att komma dit, jag har gjort en del avsteg under dessa år, och har i vissa fall fått betala för det i form av en tjutande uppblåst mage, värkande leder och feber. Efter en sådan händelse inser man att "den här maten klarar jag mig alldeles utmärkt utan, mycket bättre faktiskt" 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Jag är som syster, pga av sjukdom måste jag hålla mig mycket strikt och kommer troligtvis aldrig mer äta spannmål. Men jag skulle nog gärna äta frukt, rotfrukter, potatis och sötpotatis lite då och då när jag känner att situationen är mer under kontroll, att kroppen inte är så inflammatorisk. Men jag kanske aldrig kommer till det läget, vem vet? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Finns det ingen medelväg man kan gå? Du kan prova dig fram. Jag vet ungefär var min gräns går. Idag har jag ätit mycket mera kolhydrater än vanligt då jag varit på två kalas och valde att prova både tårtan och kladdkakan (maten i övrigt var LCHF). Jag kan göra sådana avsteg någon gång då och då. Alltså i stil med en gång i månaden under höst, vinter och vår och kanske två, tre gånger i månaden under sommaren. Det gör ingen skillnad i längden. Men jag kan inte tänka mig att äta HC flera dagar i rad. Nu känner jag att jag har ont i nacken och axlarna - antagligen pga dagens fuskande. Själv har jag valt att inte någonsin glömma att jag är LCHF:are. Några gånger i året unnar jag mig något sött bakverk (pasha på påsken, midsommarkakan, en struva på första maj, en hembakt fastlagsbulle på fastlagstisdagen, dotterns chokladtårta på hennes födelsedag...) men jag proppar aldrig i mig kex, chips, dricker läsk etc. Väljer jag att prova en söt paj tar jag en liten bit och inget mer därtill. Sen äter jag frukt enligt säsong. Just nu köpte jag hem ungerska goda plommon att njuta av, och i vår trädgård är hallonen och krusbären mogna. I medeltal blir det kanske ett par portioner frukt i veckan under största delen av året och lite mera just den här tiden på året. All mat jag lagar är LCHF. Jag kan använda lite "snälla" rotfrukter då och då och använder också grädde, smetana, smör och creme fraiche och äter någon filbunke då och då. Men som motvikt till de dagar jag festar till och tar en kakbit har jag också riktigt strikta dagar ibland. De perioder när jag äter mer frukt och bär går jag normalt upp i vikt. Och när jag ätit mer kolhydrater än vanligt har jag ofta fått lite akne. Nu ska jag ta och gå till sängs - det blir antagligen lite sämre sömn också efter en sån här kolhydratsdag. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted August 9, 2013 Share Posted August 9, 2013 Sånt här resultat fick vi av gårdagens snedsteg: jag fick gå upp många gånger och kissa under natten. Sexåringen spydde. Hon hade ätit stora mängder svart maltlimpa, två bitar tårta och två bitar kladdkaka och ett kex. Chocken blev antagligen för stor. Lillasyster tappade nästan all sin kaka i gräset och åt köttet (men också limpa). Hon mår bra. Man märker nog skillnaden. Och jag är inte alls pigg idag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted August 9, 2013 Share Posted August 9, 2013 Jag har nått mitt mål (ca-45 kg) och jag kommer alltid att vara relativt strikt med kolhydraterna men från att ha varit superstrikt under tiden jag gick ner (ca max 5-8 gr per dag) så ligger jag nu på 18-20 gram. Ökningen är dock INTE pasta, ris, bröd, potatis etc utan jag har helt enkelt ökat mina grönsaker något. Potatis äter jag ibland men inga stora mängder. Jag har inga problem alls längre att hålla mig på spåret när det gäller min vardagliga mathållning - tycker maten jag äter är sååå god och saknar inget. Däremot har jag problem med det s k "lördagsmyset" Trodde/hoppades att jag skulle kunna hantera att t ex en gång i veckan "unna" mig vanligt godis/chips etc men det är bara att konstatera....det GÅR helt enkelt inte! Trots att jag från början bestämmer mig för att bara köpa en liten lagom mängd som räcker en liten stund på t ex fredagskvällen så slutar det alltid med att jag köper massor och sedan har jag krängt det i två dagar vilket får mig att må skit rent ut sagt - både fysiskt OCH psykiskt (psykiskt för att jag inte kunde kontrollera mig). Så jag försöker nu på allvar att inte ens försöka köpa "bara lite" utan vill utesluta det helt och ersätta det med något annat fredagsmys men det känns trist. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts