Jump to content

Går inte ner i vikt


joey
 Share

Recommended Posts

Hej

 

Jag har gått på LCHF i 2 veckor och det har inte hänt någonting. Jag vet att 2 veckor inte är lång tid men nåt kilo borde väl ha försvunnit.

Det skall tilläggas att jag har en ganska normal vikt, vill gå ner runt 4-5 kilo. 

 

Jag äter till fruckost 3ägg och bacon.

Lunch brukar bli grillad kyckling med fet sås och sallad.

Middag brukar bli kyckling i gräddsås med svamp och tomatsås. (krossade tomater)

Senare på kvällen kanske nåt ägg med majonäs eller en burk makrill i tomatsås.

(grönsaker brukar jag försöka äta några gånger i veckan)

 

Promenerar ungefär 30min om dagen, annars rör jag inte på mig speciellt mkt. Jobbar vid dator för det mesta. 

 

 

Gör jag något fel eller är det normalt att det tar ett tag? Är jag inte i LCHF´s målgrupp eftersom jag inte är speciellt överviktig?

 

 

Tacksam för svar!

David

Link to comment
Share on other sites

Ta det lugnt. Det kan ta längre tid. Sen är det ju inte så mycket du vill gå ner... kanske din kropp är nöjd med vikten :-)

Hur lång är du och vad väger du? Hur gammal är du? Testa också att mäta midjemåttet. Vad är det idag?

 

Sen tycker jag nog personligen att lchf är för alla. Inte bara för vikten, utan för en långsiktig investering i sin hälsa och minskade risker för framtida sjukdomar. Sen kan man såklart äta mer eller mindre strikt.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag tror jag är 180cm, va ett tag sen jag mätte mig. Jag väger 71kg och är 27 år. 

 

Fettet ligger i princip bara på magen, en del på bröstet. Bra idé att mäta midjemåttet det skall jag göra. 

 

 

Jag kör vidare och ser vad som händer, tack för hälpen!

Link to comment
Share on other sites

Det är antagligen för att du inte är överviktig! LCHF är en viktnormaliserande diet, inte en enbart viktminskande diet. Är man överviktig gå man således ner i vikt av LCHF, är man underviktig går man däremot UPP i vikt av LCHF och är man normalviktig så händer oftast inte så mycket med vikten (däremot har det en mycket positiv verkan på hälsan!). 

 

LCHF-kosten gör alltså att du går upp/ner/stannar till den vikt som din kropp mår bäst av. Antagligen mår din kropp bra av just den vikten du har. Vill du däremot gå ner några kg skulle jag rekommendera antingen periodisk fasta eller att du kör fakir ett tag. Tycker du att det blir för tufft kan du kanske istället börja med att utesluta mjölkprodukter- det kanske kan funka?

Link to comment
Share on other sites

Periodisk fasta är kanon testa du att sluta äta helt efter kl 8 på kvällen och ät inte om du kan förrän kl 11-12 på dagen därpå. Du blir hungrig och alert inte trött och seg! Funkar nog ännu bättre på killar än tjejer ni är ju utvecklade jägare i en annan utsträckning än kvinnor som mår bra av lite mer mat ;).

Läs på om periodisk fasta jag tror du kan ha mycket hjälp av det. De senaste rönen är ju dessutom att de kan förlänga livet mest möjligen för att man inte drar på sig onödiga sjukdomar pga övervikt. Min åsikt är helt att vi mår bra av att låta bli att äta för mkt. Kroppen börjar då att reparera sig och inte bara koncentrera sig på att förbränna. Lycka till!!

Link to comment
Share on other sites

Jag kan nämna att jag köpte en färdiggrillad kyckling för en dryg månad sedan och märkte att jag blev liksom berusad. Min enda förklaring till detta är att någon hade pumpat in någon form av socker i kycklingen. Att marinaden kan innehålla lite socker räcker nog inte som förklaring.

 

Läs noga på förpackningen till kycklingen eller om du köper färdiggrillad så fråga i affären. Det förekommer tyvärr att man spetsar kyckling med glukos.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Ja, jag får intrycket att du gjort ett fundamentalt fel!

 

Jag rekommenderar lågkolhydratkost till nästan alla människor men då med följande premiss:

 

- LCHF är INTE en flygvärdinnediet.

 

- LCHF är INTE en snabbfix för Beach-2013 (eller semesterresan).

 

- LCHF ÄR en faktisk manipulation av din kropp på biokemisk nivå och detta är orsaken till föregående punkter.

 

Med detta sagt, LCHF kan vara alldeles ypperligt oavsett om man har viktproblem, diabetes, önskar förbättrad mental/fysisk prestation etc etc. Det räcker således att vara helt "normal" så länge man köper "min" premiss ovan och ser detta som en omläggning av livsstil på längre sikt.

 

Ur detta följer också att man mer naturligt läser på och lär sig vad det handlar om. Förutsättningar, grundkrav, vad omställningen omfattar/innebär och hur lång tid den tar. Det jag försöker komma fram till, utan att vara elak, är att här någonstans känner jag att du missat ett och annat.

 

Efter 2 veckor så är det främsta om inte det enda du kan förvänta dig en vätskerelaterad viktminskning men du är sannolikt inte ens basalt fettanpassad än då detta brukar ta ca 3-4 veckor OM du gjort allt rätt.

 

I sedvanlig ordning så måste också energibalansen tillfredställas enligt uppsatta mål...och detta sker i bästa fall automagiskt när du väl fettadapteras.

 

Lycka till!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tack för det nedlåtande inlägget (inte för att vara elak).

 

Jag antog att forumet för Nybörjare var till för folk som mig (nybörjare) som inte har all fakta om LFCH för att fråga folk som har erfarenhet. Jag antar också att du antog bara för att jag inte är extremt överviktig som du skrev som du skrev. Men jag gör detta främst för att må bättre och i andra hand få bort några kilon. 

 

 

Men tack ändå för din ärlighet och dina tips!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det är konstigt hur man läser ibland, när jag först läste Tiny Toms inlägg så tyckte jag, och tycker nu också att det låter väldigt vettigt, och att det är ungefär hur LCHF funkar. Men nu då jag läser ditt inlägg så ser jag att hans inlägg kan låta lite "bitchigt" :)

Men det är nog så som Tiny Tom beskriver det, det tar tid, och det kan ta ganska lång tid för kroppen att anpassa sig till fettdrift och därefter tappa dom kilo som du vill bli av med.

Jag tror att det bästa du kan göra för att tappa i vikt är att öka på fettet, i form av cocosolja och smör, och kanske prova periodisk fasta som förslagen ovan, OCH ge kroppen tid, eftersom det inte är någon stor övervikt du vill bli av med, se det positivt ;)

och jag tycker att du har helt rätt i att ett nybörjarforum är ett forum där man kan ställa frågor om man är, ELLER känner sig som nybörjare, vilket nog många av oss gör ibland :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte Tiny Tom menade något elakt. Dock skall du veta att vi får många många frågor här på forumet från folk som ätit i en eller två veckor och som oroar sig för att inget har hänt. Detta är i första hand medias fel. Varje vecka eller t.o.m. med varje dag kan man ju läsa rubriker som "Gå ner i vikt 10 kg på 1 vecka" eller liknande. Hela tiden. Överallt. Att de skriver sådana rubriker beror på att det är det som folk vill läsa om och därmed tror många att det är normalt att gå ner i vikt mycket och snabbt. Det är det inte. De metoder som ger snabb viktminskning på kort tid är inte sunda. Och oftast inte varaktiga.

 

LCHF är ett sätt att gå ner i vikt på ett säkert och långsiktigt sätt. Om man behöver det. Det går inte alltid snabbt. Det går inte alltid lätt. Det finns tom vissa som inte går ner i vikt alls. Men LCHF är inte bara en viktminskningsmetod. Det är framför allt en långsiktig investering i sin hälsa som jag skrev ovan. Jag skrev för några månader sen ett inlägg om detta med att man måste låta det få ta tid och att man inte skall stressa, du kan läsa det här.

 

Kort sammanfattning är: ta det lugnt i början, stressa inte om viktminskningen inte kommer direkt, se bara till att följa de enkla grundreglerna och ge det några månader. Om det inte hänt något tills dess, ja då kan man börja fundera lite och titta på olika metoder för att öka möjligheterna att gå ner i vikt.

 

Simma lugnt :-)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag tror jag är 180cm, va ett tag sen jag mätte mig. Jag väger 71kg och är 27 år. 

 

Fettet ligger i princip bara på magen, en del på bröstet. Bra idé att mäta midjemåttet det skall jag göra. 

 

 

Jag kör vidare och ser vad som händer, tack för hälpen!

 

Om du är 180 och väger 71 kg så har du en rätt bra vikt. Du är definitivt inte överviktig eller har fetma.

Det du bör göra är att sluta titta på vågen. Ta fram ett måttband istället och känn på din kropp. Försök mäta din muskelmassa och förändringar i den på lår, överarmar, vader exempelvis.

Ofta på LCHF efter att ha ätit HCLF hela sitt liv så har man degraderat muskler och benstomme. Det gör att du kommer gå ner i fett, dock inte synligt efter 2 veckor bara kan ta upp till 3 månader för vissa, men också gå upp i muskel och benmassa. Så måste jag gjort i snart två år, för vikten totalstannade på 105 efter 6 månader. Men gick ner i midjemåttet hela tiden och hade värk i musklerna samtidigt. Nu är jag 5 hål mindre i skärpet och för 1-2 veckor sedan stod det 103 på vågen istället. Och frugan har påtalat ofta att jag ser mer och mer muskulös ut. Och jag lyfter inte mycket skrot - det kan jag lova er. Typ ingen alls. Ändå är jag väldigt stel och hård i musklerna. Måste stretcha ut dem ofta.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tack för det nedlåtande inlägget (inte för att vara elak).

 

Jag höll på att tacka för den nedlåtande responsen (vilket det den till skillnad från mitt inlägg de facto var)...men det gör jag så klart inte alls. Det är dock inte första gången även om jag motvilligt måste erkänna att det är nästan lika tröttsamt varje gång. Det hänger sannoliktt samman med att jag försöker ge engagerade svar efter bästa (nåja, inom rimliga gränser) förmåga.

 

Jag antog att forumet för Nybörjare var till för folk som mig (nybörjare) som inte har all fakta om LFCH för att fråga folk som har erfarenhet.

 

Du frågade och du fick ett bra, uppriktigt och to-the-point skrivet svar baserat på rätt mycket erfarenhet från undertecknad till en uppenbar nybörjare.

 

Jag antar också att du antog bara för att jag inte är extremt överviktig som du skrev som du skrev.

Inte bara dina futtiga 5 kg utan även vad jag tolkar som desperation över att det inte hänt något efter så lång tid som 2 veckor vilket...

 

Men jag gör detta främst för att må bättre och i andra hand få bort några kilon.

 

...rimmar plågsamt illa med föresatsen att du främst gör detta för att må bättre, därav mitt antagande och min poängtering om att LCHF inte är en snabbfix etc. Men jag köper det och välkomnar din inställning om den i själva verket är som du nu utvecklar. Bra så!

 

Metadiskussion (förhoppningsvis) över och lycka till med LCHF-resan!

Link to comment
Share on other sites

Det är konstigt hur man läser ibland, när jag först läste Tiny Toms inlägg så tyckte jag, och tycker nu också att det låter väldigt vettigt, och att det är ungefär hur LCHF funkar. Men nu då jag läser ditt inlägg så ser jag att hans inlägg kan låta lite "bitchigt" :)

 

Din initiala tolkning hänger kanske samman med att du härvidlag är fullt TinyTom-adapterad... ;)

 

Viss bitchighet är stundom sunt för övrigt. *sade han en smula självgott*

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag inte vet hur man startar en ny tråd undrar jag om man kan haka på ämnet - alltså "går inte ner i vikt" ?

Är 157 cm lång eller kort, hur man vill se det, 62 år gammal, väger 78 kg. Behöver verkligen gå ner i vikt, av flera skäl. Frisk som en nötkärna dock, tack och lov :) . Har till för sådär 10 år sen varit en jojobantare, men lyckats hålla vikten till nånstans mellan 55 o 58 kg. Men ack senaste utvecklingen är rent katastrofal! Har försökt köra strikt med mycket fett för att det skulle ju då kunna börja "rinna bort", - men nej, tyvärr, snarare har jag ökat på än minskat. Ökningen har såklart att göra med att jag tidvis ätit för mycket kolhydrater och inte minskat fettet, vilket lett till att jag lagrat in istället.

Sen har jag lyckats stå stilla i alla fall, inte ökat - och i mitt liv som det sett ut de senaste 10 åren är det alltså en framgång - :wacko: - visst är det hemskt?!

Varför går jag inte ner om jag nu är strikt? Då får jag höra nåt som inte kändes bra - jo om du äter allt det du behöver så har du tillräckligt med föda i blodet så då behöver inte kroppen ta av det inlagrade. Jaha - då ska jag alltså i alla fall svälta bort eländet - eller? Då är det i alla fall späkning som gäller... Finns det nån som kan säga vad som är vettigt egentligen när det sitter fläsk överallt, fast som berget... :huh:

Och lowcarbbrödet som Coop o Ica börjat sälja - är det nåt skumt med det eller är det ok?

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag inte vet hur man startar en ny tråd undrar jag om man kan haka på ämnet - alltså "går inte ner i vikt" ?

Är 157 cm lång eller kort, hur man vill se det, 62 år gammal, väger 78 kg. Behöver verkligen gå ner i vikt, av flera skäl. Frisk som en nötkärna dock, tack och lov :) . Har till för sådär 10 år sen varit en jojobantare, men lyckats hålla vikten till nånstans mellan 55 o 58 kg. Men ack senaste utvecklingen är rent katastrofal! Har försökt köra strikt med mycket fett för att det skulle ju då kunna börja "rinna bort", - men nej, tyvärr, snarare har jag ökat på än minskat. Ökningen har såklart att göra med att jag tidvis ätit för mycket kolhydrater och inte minskat fettet, vilket lett till att jag lagrat in istället.

Sen har jag lyckats stå stilla i alla fall, inte ökat - och i mitt liv som det sett ut de senaste 10 åren är det alltså en framgång - :wacko: - visst är det hemskt?!

Varför går jag inte ner om jag nu är strikt? Då får jag höra nåt som inte kändes bra - jo om du äter allt det du behöver så har du tillräckligt med föda i blodet så då behöver inte kroppen ta av det inlagrade. Jaha - då ska jag alltså i alla fall svälta bort eländet - eller? Då är det i alla fall späkning som gäller... Finns det nån som kan säga vad som är vettigt egentligen när det sitter fläsk överallt, fast som berget... :huh:

Och lowcarbbrödet som Coop o Ica börjat sälja - är det nåt skumt med det eller är det ok?

Har du provat strikt i mer än två veckor utan önskat resultat? Om ja, prova att ta bort ev. mjölkprodukter. Om nej, gör det.

Link to comment
Share on other sites

Troligtvis något skumt  ;)

 

Skriv lite mer detaljerat om vad och hur mycket du äter en vanlig dag så är det lättare att hjälpa.

Jag har som längst hållit på drygt ett år, utan egentligt resultat. Utom att jag mår bra så klart. Och 60-årskollen som gjordes (för ett år sen ung) visade superfina värden. Hur mycket - ? Tja, jag tror inte det är jättemycket men en vanlig dag kan det vara ett ägg eller två med en klick smör till frukost, nån ostskiva till kaffet vid niotiden, lunchen en sallad och/eller en köttbit eller fiskbit med smör, middag omelett på ägg och bacon eller nåt liknande. Framför teven vid niotiden mandlar som regel. Har hund och hästar så jag sitter inte still efter jobbet, även om det är ett stillasittande jobb jag har.  

Link to comment
Share on other sites

Och under helgen blir det såklart mer, men inte egentligen mer kolisar, och dricker torrt vitt eller rött vin - inte mer än ca en flaska per vecka totalt sett.

Inte konstigt att du inte får resultat på vågen (även med tanke på vad du äter). Prova att äta mat (mat, inte snacks). Ät så du klarar dig på max tre måltider per dag.

Link to comment
Share on other sites

Men hur menar du - är inte kött, ägg och fisk mat -eh?

Max tre måltider...  Jag är egentligen hungrigast från em och framåt till dess jag ska gå isäng... Men man ska ju inte äta nåt efter 18 el 19 el vad man nu brukar säga..

Vin, ostrullar, nötter m.m. kan ställa till problem för den som vill gå ner i vikt. Du kan äta mitt i natten om du vill det. Ät när du är hungrig (inte bara sugen). Frukost är inte nödvändigt om du inte är hungrig på morgonen. Jag äter mitt första mål mat kl 12 och det sista runt 8 på kvällen, om jag äter fler än en gång per dag dvs., men oftast blir det två mål.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en okomplicerad måltidsordning som jag trivs ypperligt med. Kaffe med en rejäl slatt vispgrädde och morgontidning när jag går upp, kl 6-7. Dricker vatten (ibland med lite salt) och svart kaffe under förmiddagen. Sedan äter jag när jag blir hungrig på riktigt. Det kan vara klockan 11, 12 eller 13, lite olika. Omelette m mycket ost och skinka, caprese, middagsrester. Ofta alltså varm och lagad mat. Jag äter mycket, tills jag blir mätt. Alltid någon grönsak. Sedan äter jag ingenting under eftermiddagen. Dricker en kopp svart kaffe och ett par glas vatten. Tänker öht inte på mat och ätande. Inget sug och hungern kommer smygande på ett behagligt sätt. Lagad middag LCHF-style med barnen på kvällen. Äter mycket tills jag är mätt. Jag njuter alltid av måltiderna och tänker ofta på hur himla nöjd jag är med detta upplägg.

 

Detta är alltså min vardag. Det ger utrymme till vin med tilltugg (oliver, nötter, salami, ost...) på helgerna. Ibland också en LCHF-vänlig dessert. Håller vikten, eller går till och med ner (om jag vill), på denna livsstil. Är normalviktig och ganska liten.

Link to comment
Share on other sites

Jag har som längst hållit på drygt ett år, utan egentligt resultat. Utom att jag mår bra så klart. Och 60-årskollen som gjordes (för ett år sen ung) visade superfina värden. Hur mycket - ? Tja, jag tror inte det är jättemycket men en vanlig dag kan det vara ett ägg eller två med en klick smör till frukost, nån ostskiva till kaffet vid niotiden, lunchen en sallad och/eller en köttbit eller fiskbit med smör, middag omelett på ägg och bacon eller nåt liknande. Framför teven vid niotiden mandlar som regel. Har hund och hästar så jag sitter inte still efter jobbet, även om det är ett stillasittande jobb jag har.  

Några av dina viktstoppare kan vara vinet, försök under månad avstå och mandlarna på kvällen. Ofta när det som man vill inte händer får man göra ändringar och prova sig fram. Mitt "kvällssnacks" är en msk kokosolja och en liten bit ost i bland med lite smör.

Link to comment
Share on other sites

Tack för era råd - jag får försöka avstå från sånt som kan vara viktsabotörer. Mjölk, grädde, vin (hm) bort och försöka äta mer (?) fett och gröna saker... Men ingen av er köper att man inte går ner i vikt om man äter det man behöver, för då tar man inte ur lagret? <_<   

Link to comment
Share on other sites

Tack för era råd - jag får försöka avstå från sånt som kan vara viktsabotörer. Mjölk, grädde, vin (hm) bort och försöka äta mer (?) fett och gröna saker... Men ingen av er köper att man inte går ner i vikt om man äter det man behöver, för då tar man inte ur lagret? <_<

 

Fokus på fett, protein, kolhydrater och i den ordningen (dvs. de gröna sakerna mättar inte, men de kan vara skojiga att titta på och smakar bra).

 

Den sista meningen har så många negationer så jag tappar bort mig :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för era råd - jag får försöka avstå från sånt som kan vara viktsabotörer. Mjölk, grädde, vin (hm) bort och försöka äta mer (?) fett och gröna saker... Men ingen av er köper att man inte går ner i vikt om man äter det man behöver, för då tar man inte ur lagret? &lt;_&lt;&nbsp;&nbsp;&nbsp;

Som andra redan påpekat genom att peka på detaljer som du kan styra upp så framgår det ju att du inte verkar följa en särskilt strikt lågkolhydratkost så där skulle jag börja om jag vore i dina kläder. Detta innebär konkret och väldigt kortfattat att ex. vin är inte ens att tänka på...just nu i varje fall. Tänk dig att du skall "nolla" ditt intag av kolhydrater helt.

 

Det eventuella fettet du skall lägga till din kost blir således bara en kompletterande handling. Många gör misstaget att inte först och främst lägga allt krut på kolhydraterna. Istället häller man i sig grädde som om det inte fanns någon morgondag... Grädde behöver dock inte alls vara fel men man måste se det som ett komplement av energiintaget. Eftersom det dessutom har så hög energidensitet (liten mängd ger ändå hyfsat med kalorier) så kan det, för den som inte har så energimässigt stort svängrum, innebära att man överskrider sitt energibehov.

 

Med detta sagt, jag har under lång tid under sommaren dagligen konsumerat 5 dl grädde (fördelat på två tillfällen med 40-50 gram protein ihällt varje gång). Oftast har det bara blivit ett "riktigt" mattillfälle förutom detta och då beståendes av snabbmat som ett par King of the Day-burgare (fast jag äter bara en uppsättning bröd) eller 2 Dubbel Cheeseburgare på Donken. En del mörk choklad har det i regel också blivit de bra dagarna. Det här motsvarar ett energiintag på cirkus 3000+ kcal/dag...och med tanke på att jag tappat ca 9 kg på 6 veckor så kan man väl utan att överdriva hävda att jag ätit alldeles för litet i relation till mina basala behov och aktivitetsnivåer. Bara en passus med tanke på ett gäng sidoämnen som diskuteras här och var. :)

 

Poängen som relaterar till trådämnet är dock att energibalansen styr vad som händer med vikten...och vad som händer med vikten styrs, åtminstone delvis, av vad kosten består av. Vilken typ av vikt man förlorar/lägger på sig är kopplat till bränslepartitionering och till detta hör även den vanligtvis starka mättnad många känner på lågkolhydratkost.

 

En rekommendation är därför att du börjar få mer kontroll över vad du stoppar i dig. Sträva, som jag nämnde tidigare, mot att "nolla" kolhydratintaget. Först efter detta bör du kunna förvänta dig sådant som mättnadseffekter etc som "automagiskt" gör att lågkolhydratkosten självreglerar din vikt men även optimerar din kroppssammansättning. Och först efter du är på banan vad gäller detta så är det läge att fundera på sådant jag brukar sammanfatta som "en gnutta extra livskvalitet", dvs det där glaset vin/öl till maten, chokladbiten till kaffet etc.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...