Popular Post Syster Posted August 8, 2013 Popular Post Share Posted August 8, 2013 Med detta inlägg så vill jag bara skryta lite grann och berätta att jag idag lyckats plocka 3 kg hallon, som nu befinner sig i frysen, där några kilo hjortron också huserar. Så nu är mitt förråd av kolhydrater inför vintern i säkert förvar, då stunder av "sug" infinner sig Om jag har tur kanske det blir lite mer hallon. Men kantarellerna verkar lysa med sin frånvaro i den här delen av landet än så länge. 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Mitt gillande gällde hallonen, hoppas du hittar lite kantisar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas H Posted August 9, 2013 Share Posted August 9, 2013 Hördu, syster! Hur är det med blåbären då...... inga i frysen än? Inget sug efter det då??? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 9, 2013 Author Share Posted August 9, 2013 Hördu, syster! Hur är det med blåbären då...... inga i frysen än? Inget sug efter det då??? Nää, dom är äckliga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted August 9, 2013 Share Posted August 9, 2013 Hur i all världens väg har du lyckats hitta 3 kg hallon? Grattis i alla fall. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 9, 2013 Share Posted August 9, 2013 Verkar vara hallonår i år - blåbären har torkat bort... Men hallon är bäst så det så! Och kantarellerna kommer över natten när fukten är rätt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted August 9, 2013 Share Posted August 9, 2013 Vi har lyckan att ha hallon på egen tomt. Vi brukar ta en halvtimmes promenad runt gården så där varannan dag och mumsa. I år är det lite mindre hallon än ifjol (vi har skött trädgården lite bättre i år) men då dryga vi ut med lite odlade bär också. Annars planerar jag sätta Glen Ample. Jättehallon som smakar lika rikt som vilda hallon gör. Synd bara att hallonbuskarna är så fula. Jag måste hitta ett avlägset hörn i trädgården för dom. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 9, 2013 Share Posted August 9, 2013 Jag har plockat blåbär ca 2 liter, det finns massor i Stockholms skärgård. Hittade även hjorton, hallon, smultron och vinbär. Det kommer snart att vara fullt med björnbär också. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted August 9, 2013 Share Posted August 9, 2013 Jag lyckades plocka 4 l hallon och 4 l blåbär när jag var uppe i Umeå förra helgen. Har aldrig sett så mycket hallon! Hade kunnat plocka väldigt mycket mer om vi haft tid och möjlighet att ta hem dem också (var inte jättesugen på att bära mer än en hink med bär på tåget). Sen blev det 2 l svarta vinbär när vi kom hem. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Här hos mig finns det nästan inga blåbär (( Blommorna frös sönder i våras. Men hallon finns det...massor! Mumms Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Trodde med topic att du ätit upp dig som en björn och nu skulle leva på fettreserven . Har oxå plockat lite bär, men blåbär var det tyvärr ont om. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 12, 2013 Author Share Posted August 12, 2013 Trodde med topic att du ätit upp dig som en björn och nu skulle leva på fettreserven . Har oxå plockat lite bär, men blåbär var det tyvärr ont om. Ja, om jag hade den turen att jag fick gå i ide under vintern så hade jag gladeligen smällt i mig tre kg hallon, och även kunnat leva tryggt med en viktuppgång Men det vet i sjutton vad magen hade sagt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas H Posted August 18, 2013 Share Posted August 18, 2013 Jag har plockat blåbär ca 2 liter, det finns massor i Stockholms skärgård. Hittade även hjorton, hallon, smultron och vinbär. Det kommer snart att vara fullt med björnbär också. Förra året räckte det med att gå ut i skogen och ställa ut hinkarna så hoppade blåbären av sig själv dit...... i år behöver dom betydligt mera hjälp!!! Många villa ha och plockar givetsvis bär åt dom då....levererar enbart hela hinkar! (N Skåne/S Småland). Rätt vad gäller hallon och Björn(brum)bär, gott om dom i år även om nu torkan i sommarens mitt verkade förstöra det hela! Synd att inte hjortron växer så här långt söderut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 19, 2015 Author Share Posted August 19, 2015 Ibland kan det vara kul att väcka en gammal tråd till liv 8 kilo hallon i frysen, ca 16 liter med andra ord Och blåbär finns det gott om också, för dem som gillar det 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts