Jump to content

Kolhydratförrådet påfyllt inför vintern

Syster

Recommended Posts

Vi har lyckan att ha hallon på egen tomt. Vi brukar ta en halvtimmes promenad runt gården så där varannan dag och mumsa. I år är det lite mindre hallon än ifjol (vi har skött trädgården lite bättre i år) men då dryga vi ut med lite odlade bär också.

Annars planerar jag sätta Glen Ample. Jättehallon som smakar lika rikt som vilda hallon gör. Synd bara att hallonbuskarna är så fula. Jag måste hitta ett avlägset hörn i trädgården för dom.

• Like 2

Jag lyckades plocka 4 l hallon och 4 l blåbär när jag var uppe i Umeå förra helgen. Har aldrig sett så mycket hallon! Hade kunnat plocka väldigt mycket mer om vi haft tid och möjlighet att ta hem dem också (var inte jättesugen på att bära mer än en hink med bär på tåget). Sen blev det 2 l svarta vinbär när vi kom hem. :)

• Like 1

Trodde med topic att du ätit upp dig som en björn och nu skulle leva på fettreserven :P.

Har oxå plockat lite bär, men blåbär var det tyvärr ont om.

Ja, om jag hade den turen att jag fick gå i ide under vintern så hade jag gladeligen smällt i mig tre kg hallon, och även kunnat leva tryggt med en viktuppgång :)

Men det vet i sjutton vad magen hade sagt... :o

Jag har plockat blåbär ca 2 liter, det finns massor i Stockholms skärgård. Hittade även hjorton, hallon, smultron och vinbär. Det kommer snart att vara fullt med björnbär också.

Förra året räckte det med att gå ut i skogen och ställa ut hinkarna så hoppade blåbären av sig själv dit...... i år behöver dom betydligt mera hjälp!!!  :)

Många villa ha och plockar givetsvis bär åt dom då....levererar enbart hela hinkar!  :)  (N Skåne/S Småland). Rätt vad gäller hallon och Björn(brum)bär, gott om dom i år även om nu torkan i sommarens mitt verkade förstöra det hela! :)  Synd att inte hjortron växer så här långt söderut.

• 2 years later...