MidjAnn Posted August 9, 2013 Share Posted August 9, 2013 En vecka efter jag startar lågkolhydratsdiet drömmer jag följande: Jag kommer för att hämta min bil som står i en garageuppfart. Till min förtvivlan upptäcker jag att den är kraschad. Den är hopptryckt uppifrån som om en jätte hade trampat ner den. Men lacken är inte skadad, inget verkar egentligen trasigt, den har bara kollapsat. Jag är mycket ledsen och börjar leta efter syndabock. Kanske ör det mina vänner (som äger garaget) som sabbat den? sen tröstar jag mig att jag får nog ersättning från försäkringsbolaget. jag tar mig därifrån och upptäcker till min häpnad att jag ju kör i min bil, som fungerar normalt, och jag blir mycket lättad. Jag vaknar med ett skratt, det var en så tydlig dröm om kroppen, eller energikroppen eller vad man ska kalla det. Kanske var det just den natten jag gick över i fettdrift? Det förvånar mig att en sådan sak som dietändring kan ge ett så krafttigt och tydligt genomslag i det undermedvetna. Men vad säger drömmen? Är den en varning, eller en trygg bekräftelse? Vad säger ni? jag är nyfiken på om någon annan har drömmar om kroppens förändring. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 9, 2013 Share Posted August 9, 2013 Jag tror att drömmen betyder att din kropp kan kännas lite ovanlig och kanske lite sliten någon vecka framöver, men att du kommer att kunna "köra" med den tryggt, säkert och riskfritt i framtiden på ett ketogent bränsle. Rätt bränsle, som kroppen är anpassad till 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted August 9, 2013 Share Posted August 9, 2013 Att börja med LCHF är att gå emot det vi alla är uppvuxna med - fettskräck. Även om man läser på och köper vetenskapen bakom LCHF så kan det ändå vara svårt att "omvända sig". Jag minns nu road hur det var första gången jag skulle köpa LCHF - Jag la en enlitersförpackning med grädde, turkisk yogurt, smör och annat i vagnen men vågade knappt gå fram till kassan. Jag var orolig för vad kassörskan skulle tycka Men mina häsloförbättringar kom nästan över en natt, och jag har kört liberal LCHF sen dess, det var två år sen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted August 9, 2013 Share Posted August 9, 2013 Det beror nog allt på om bilen hade dubbdäck och var manuellt växlad eller hade automatlåda? Skämt åsido, det finns ju klassiska drömmar som tenderar vara lätt att koppla samman med verkligheten, ex som att om man jagas i en dröm i regel har stor stress i vaket tillstånd. En annan vanlig dröm är att man faller fritt och det brukar kopplas samman med en stark upplevelse av bristande kontroll i sitt vakna liv. Själv har jag nog bara observerat bättre/djupare sömn och att jag känner mig mer vaken...när mina ögon antyder att jag bör vara det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted August 9, 2013 Share Posted August 9, 2013 Apropå drömmar ... många år sedan hade jag en återkommande dröm där jag stod utanför ett enormt butikskfönster. I drömmen hade jag också stor lust att sparka sönder fönstret av någon oförklarlig anledning. Drömmen återkom många gånger och till slut började jag i drömmen fundera om detta var verkligt eller en dröm samt om jag skulle sparka till eller inte. I vaket tillstånd kom jag också ihåg mina grubblerier från drömmen och man började fundera hur man skulle kunna skilja drömmen från verkligheten för att våga sparka sönder drömfönstret. Nu blev skyltfönstret aldrig söndersparkat varken i drömmen eller i verkligheten, men fortfarande småler jag åt mina grubblerier omhur man skulle kunna skilja på drömmen från verkligheten ifall man skulle fått lust för sig att sparka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MidjAnn Posted August 9, 2013 Author Share Posted August 9, 2013 Jag tror att drömmen betyder att din kropp kan kännas lite ovanlig och kanske lite sliten någon vecka framöver, men att du kommer att kunna "köra" med den tryggt, säkert och riskfritt i framtiden på ett ketogent bränsle. Rätt bränsle, som kroppen är anpassad till jag hoppas det stämmer! men jag är allt lite orolig ändå, att det här ska vara nåt som visar sig bli dåligt framöver. Hitills överväger fördelara, måste jag säga, men jag känner mig också lite konstig ibland.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MidjAnn Posted August 9, 2013 Author Share Posted August 9, 2013 Att börja med LCHF är att gå emot det vi alla är uppvuxna med - fettskräck. Även om man läser på och köper vetenskapen bakom LCHF så kan det ändå vara svårt att "omvända sig". Jag minns nu road hur det var första gången jag skulle köpa LCHF - Jag la en enlitersförpackning med grädde, turkisk yogurt, smör och annat i vagnen men vågade knappt gå fram till kassan. Jag var orolig för vad kassörskan skulle tycka Men mina häsloförbättringar kom nästan över en natt, och jag har kört liberal LCHF sen dess, det var två år sen. Det känns betryggande att du hållit på i två år och fortfarandet lever! :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MidjAnn Posted August 9, 2013 Author Share Posted August 9, 2013 Det beror nog allt på om bilen hade dubbdäck och var manuellt växlad eller hade automatlåda? Skämt åsido, det finns ju klassiska drömmar som tenderar vara lätt att koppla samman med verkligheten, ex som att om man jagas i en dröm i regel har stor stress i vaket tillstånd. En annan vanlig dröm är att man faller fritt och det brukar kopplas samman med en stark upplevelse av bristande kontroll i sitt vakna liv. Själv har jag nog bara observerat bättre/djupare sömn och att jag känner mig mer vaken...när mina ögon antyder att jag bör vara det. som jag minns drömmen så var det precis min vanliga manuella turkosa Toyota. Konstigt nog, för fordon i mina drömmar brukar vara helt annat än jag kör normalt. Jag tycker också att min sömn förändrats. jag sover oftast jättedjupt, så att jag blir förvånad när jag vaknar, känns som jag inte rört en fena. Fast ett par nätter har jag vaknat jättetidigt, halv sex, och varit helt pigg, jag som är en sån sjusovare och sällan vaknar före 8. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MidjAnn Posted August 9, 2013 Author Share Posted August 9, 2013 Apropå drömmar ... många år sedan hade jag en återkommande dröm där jag stod utanför ett enormt butikskfönster. I drömmen hade jag också stor lust att sparka sönder fönstret av någon oförklarlig anledning. Drömmen återkom många gånger och till slut började jag i drömmen fundera om detta var verkligt eller en dröm samt om jag skulle sparka till eller inte. I vaket tillstånd kom jag också ihåg mina grubblerier från drömmen och man började fundera hur man skulle kunna skilja drömmen från verkligheten för att våga sparka sönder drömfönstret. Nu blev skyltfönstret aldrig söndersparkat varken i drömmen eller i verkligheten, men fortfarande småler jag åt mina grubblerier omhur man skulle kunna skilja på drömmen från verkligheten ifall man skulle fått lust för sig att sparka. intressant dröm! jag tycker du skulle sparkat, då hade du säkert förstått om du drömde eller ej. men kanske hade du bara vaknat, kan tänka mig att fönstret i drömmen kanske stod för den vägg som skiljer dröm från vakentillstånd. kanske drömmer du om fönstret snart igen eftersom vi pratat om det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts