bnord Posted August 9, 2013 Share Posted August 9, 2013 Jag ha läst att man ska försöka hålla sig på max 20 gram kolhydrater per dag om man ska gå ner i vikt. Ni som har gått ner och bara vill behålla er vikt, vilken mängd kolhydrater siktar ni in er på? Jag har inga hälsoproblem med kolhydrater, så jag är egentligen bara intresserad av gränsen för att bibehålla vikten. Beror det också på ålder, kön och vikt? Jag är en 50-årig man som snart har nått mitt mål 85 kg (2 kg kvar). Jag har hittills gått ner 6,6 kg på tre månader. Jag är nöjd med den takten. Jag har fram till idag inte räknat kolhydrater. Jag upptäckte då att jag inte kör så strikt som jag trodde. I går fick jag i mig 36 gram kolhydrater, de flesta kommer från hallon (som jag älskar), mejeriprodukter (10-procentig yoghurt, vispgrädde) och grönsaker (tomat och gurka). Det verkar ju som att jag tappar vikt på 36 gram kolhydrater per dag, även om det sker i ganska långsam takt. Viktminskningen planat ut på slutet. 3 kg första månaden, 2 kg andra månaden och 1,6 kg sista månaden. Jag kanske har börjat äta mindre strikt på slutet. Vad tror ni? Hur många gram kolhydrater kan jag sikta in mig på när jag har nått min målvikt? Tror ni att jag kan sätta upp en veckobudget för kolhydrater och variera intaget under veckan (slarva någon dag för att äta strikt andra dagar i veckan). Som sagt: Jag vill bara behålla vikten, kolhydrater ger mig inga andra problem än viktuppgång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted August 9, 2013 Share Posted August 9, 2013 Omöjligt att svara på. Du får prova dig fram. Grattis till viktnedgången Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 9, 2013 Share Posted August 9, 2013 Om du går ner i vikt beror ju också på det totala energiintaget och på hur mycket du rör dig eller motioner och på vilket sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted August 9, 2013 Share Posted August 9, 2013 Det är inte meningen att du ska tillföra kolhydrater i avsikt att stå still i vikt. Huruvida man kan tillföra mer kolhydrater, och hur mycket, när man nått sin målvikt är individuellt, men tanken är att man ska tillföra mer fett så man blir viktstabil. Många människor som brottats med övervikt är på ett eller annat sätt kolhydratintolerant. Det är inte alls säkert att den intoleransen är borta bara för att man gått ner i vikt. Därför är det bra, när man nått sin målvikt och inte vill gå ner mer i vikt, att man tillför fett så man förblir viktstabil. På det sättet har det ingen betydelse hur kolhydratintolerant man är. Dessutom är det så att om kolhydratintoleransen förbättrats och man tillför en del kolhydrater igen kan det hända att samma intolerans kommer tillbaka. Så... tillför mer fett om du vill förbli viktstabil. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted August 9, 2013 Share Posted August 9, 2013 Jag har gått ner 55 kg med strikt "fakir" LCHF. Jag är ca. 9 kg från BMI-mässig normalvikt. Dvs. min vikt håller fortfarande på att normaliseras, fast inte i den takten som jag hade i början på viktresan. Sedan ca. 6 kg slutade jag nämligen räkna, mäta och registrera mina dagliga intag och satser numera resurserna på att bredda intagen mineral- och vitaminmässigt. Jag försöker komma fram till något som medför fortsatt strikt LCHF-ätande, men möjligheten också att fungera som alla andra vid frukost-buffér mm. vardagssituationer. Mina favoriträtter finns dock inom lågkolhydratkost numera. Alltså, jag breddar på den "gröna" fronten samt letar efter nya smakupplevelser bland mat som jag ratat innan. Jag har ingen avsikt att höja kolhydraterna, utan målet är att bibehålla nivån men ha ett bredare sortiment att välja ifrån. Jag har inga planer på att återgå äta sådant som jag åt innan. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts