Jump to content

Hög apo-kvot trots LCHF!

nap
 Share

Recommended Posts

Hög apo-kvot trots LCHF!

Jag tillhör dom som tror:

1) att det är snabba kolhydrater, inte mättat fett som i normala fall ökar risken för hjärtkärlsjukdom

2) att apokvoten är en relativt tillförlitlig markör för risken för hjärtkärlsjukdom

3) att strikt LCHF normalt inte leder till hög apo-kvot utan snarare lägre,

4) att högt totalkolesterol eller ens högt LDL inte nödvändigtvis behöver inge oro för hjärtkärlsjukdom så länge HDL och triglycerider ligger bra.

5) att motion är bra och motverkar högt kolesterol och apo-kvot

6) att LCHF är den bästa kosten för de flesta människor men botar inte alla sjukdomar och särskilt inte lika för alla människor.

7) att statiner eller liknande medicinering inte är det första naturliga alternativet vid högt kolesterol (hög apo-kvot)

Jag vill med denna tråd vända mig främst till de som håller med om ovanstående, som äter någorlunda strikt LCHF men ändå har ett ökande eller högt kolesterol med oacceptabet hög apo-kvot (säg >0.7 eller så) eller som har synpunkter på de frågor detta förhållande väcker.

Alltså: Hög apo-kvot trots LCHF :

1) vet någon vad detta kan bero på - och hur orsaken i så fall kan påvisas (prov, undersökning osv)?

2) finns det några tips på kostförändringar, inom ramen för LCHF, konkreta tips på livsstilsförändringar osv med dokumenterat resultat - personliga erfareheter eller studier ....

Jag tycker detta är en viktig fråga inte bara för oss som är drabbade utan även i försvaret av LCHF mot personer i antifett-rörelsens som använder oss som "bevis" på LCHF och det mättade fettets fördärvlighet.

• Like 1

Det finns en viss andel människor som har Hyperkolesterolemi.

Kan vara så att du är en av dem som har denna ärfliga sjukdom?
Hur gammal är du förresten? Man eller kvinna? Hur har du ätit tidigare innan LCHF. Är du rökare eller har varit rökare? Druckit stora mängder alkohol i dina tidigare dar? Har du redan befintlig hjärtsjukdom eller diabetes?

Vad har du mera exakt ätit, det vill säga, vad är din defintion av LCHF? Vad för sorts fett har du ätit? Har du ätit mycket olivolja till exempel?

Hur såg ditt kolesterolvärde ut innan LCHF?

Edit: Såg nu i annan post din ålder och så vidare. Man bör ha i åtanke att högt kolesterol är inte detsamma som garanti för hjärt och kärlskjukdom. Exempelvis pratar Docent Ralf Sundberg om att vad de hittar hos hjärt och kärlsjuka så är det blandning av glukos och omega-6 fetter, samt att de patienterna har låga kolesterolvärden snarare än höga. Det är snarare inflammationerna som glukos, högt insulin och omega-6 rika fetter gett upphov till som är grunden till skador och att ox-ldl byggs upp över dessa inflammationer och skador som blir till plack. Det är alltså inte kolesterolet i sig som orsakar inflammationen/skadorna.

Kan det inte vara som så att anledningen till högt ox-ldl är för att det faktiskt pågår en hel del användning av VLDL kolesterolet i kroppen under LCHF? Hos vissa är detta mer, hos andra mindre nivåer. Med det menar jag att du må ha högt ox-ldl kanske eller indikation som inte alls är säker till det via ApoB provet, men att dessa faktiskt tas om hand om lika friskt som de bildas och faktiskt inte nödvändigtvis behöver vara ox-LDL som orsakar hjärt och kärlsjukdom, utan helt enkelt är färska LDL som skulle bli farligt ox-LDL men som tas om hand i en stor aktiv städning hos just dig hela tiden.

Du skulle ju kunna be din läkare att ni kollar dina blodkärl med blodkärlsröntgen eller vad de nu har för att kika hur det står till där inne. Det borde berätta om det ser dystert ut eller faktiskt rätt städat i rören.
De som blir/är hjärtsjuka har specifikt höga triglyceridvärden med övriga, samt att de faktiskt äter högkolhydratkost och specifikt även omega-6 rika fetter, margariner och ofta även lightprodukter.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hyperkolesterolemi

Hyperkolesterolemi är en ärftligt autosomalt dominant sjukdom som kännetecknas av höga plasmanivåer av LDL-kolesterol vilket leder till en accelererad ateroskleros. Sjukdomen orsakas av en mutation i den receptor i hepatocyterna som medierar upptag av LDL-kolesterol. De med enkel upplaga av allelen dör ofta i hjärtattack i medelålder. De med dubbel upplaga av allelen dör ofta redan i tonåren.

Det finns vissa som inte reagerar bra på LCHF - de med Apo E4 genen. Hjärtläkaren Dr William Davis (författare till Wheatbelly) har skrivit om det bl a här.

http://blog.trackyourplaque.com/2011/08/diet-one-size-does-not-fit-all.html

Antar det är just vad som ligger bakom Hyperkolestrolemi.

Tacksamt att det är väldigt ovanligt, men det hjälper inte den som har det att man konstaterar det.

Men som han säger i slutet är det inte en bra idé att börja äta mycket kolhydrater igen och lite fett då det accellererar ox-ldl ännu mer.

Tack Pinngvin och Per Wikholm för svar.

Jag har läst länken till Dr Davis och också kollat upp lite mer om FH

Jag har kommit fram till följande:

1) Det behöver inte nödvändigtvis vara så farligt som det verkar! De täta LDL kanske "tas om hand om lika friskt som de bildas" som du skriver.

2) Jag har Hyperkolesterolemi (FH , ApoE4) - ett av dr Davis mfl alternativ. Jag tycker dock att mycket talar emot detta.

a) Dödligheten är vanligtvis <45år vid oupptäkt FH och jag har levt 65 år utan någon enda indikation på hjärtkärlsjukdom (bortsett från att jag kan känna ett tryck över brösten vid långvarig extrem personlig stess genom arbetet)

B) båda mina färäldrar blev över 80 och dog inte i första hand av hjärt kärlsjukdom (vet dock inte om de åt statiner)

c) mina triglycerider ökar inte utan ligger stabilt under mätperioden (indikator nämnd av Davis)

d) inga indikatorer av fettinlagring (senxantom) vilket Davis nämner.

3) Kombination av apoE4 och E2 (från Davis lista). då skulle jag vara extremt känslig för kolhydrater. Visserligen har jag haft magproblem (från 2009)och diagnosticerats för Chrons sjukdom (2011) men detta försvann med LCHF och före 2012 har jag ätit mycket kolhydrater - känslig, ja - men knappast extremt känslig!

4) Jag äter nte tillräckligt strikt low carb (från Davis lista). "Tyvärr" har det varit ganska strikt och dessutom blivit mera strikt under mätperioden. så jag tror inte riktigt på detta heller.

Just nu gäller 1) ovan alternativt någon okänd/ospecificerad problematik med ämnesomsättningen. Vad tycker ni ?

Egena funderingar:

Jag äter mycket ägg - kanske kroppen inte klarar att reglera mitt kolesterol med så högt externt tillskott Jag äter mycket mättat fett - kasnke inte min lever kan hantera detta på normalt sätt (nåon slags icke genetisk variant av FH). Jag skulle vilja test att plocka bort delar av kosten och sedan testa igen men ett stort problem är att min läkare har bestämt sig, redan på grundval av högt kolesterol - det är statiner som gäller.

Kanske skall man också ta med i bilden ett mycket oerhört stressigt arbete under mätperioden samt diagnosticerad chrohns sjukdom ???

(CRP dock <5 !)

Jag är inte öerviktig (180cn / 71kg), har inte diabetes- äter inga mediciner öht och ätit LCHF från 1 jan 2012 - började istället för Remicade för att dämpa inflammationer i ändtarmen som villkor för ny analfisteloperation- den läkaren protesterade inte mot LCHF-alternativet och operationen genomfördes framgånsrikt nyligen.

Man önskar sig en icke fettskrämd, vidsynt och modig läkare som är beredd att undersöka lite närmare, som kan tänka sig kärlröntgen eller tödja alternativ kosthållning och sedan nytt prov - inte bara statiner som den enkla lösningen! Tyvärr kan man ju inte skriva egenremiss för provtagning! Hur hittar jag den läkaren?

• Like 1