Jump to content

Produktion av ATP - frågor

Johanna07

Recommended Posts

Jag läser just nu Minding My Mitochondria av Terry Wahls och där står det följande:

Without oxygen, a cell can make two ATP molecules from one molecule of glucose (sugar). This is exactly what we do when we have to generate energy without oxygen (anaerobic metabolism), like when we sprint for short distances. However, if we pace ourselves so that we have a steady supply of oxygen and are using our aerobic (with oxygen) metabolism, our mitochondria can produce many more ATP molecules.

Jag har lite frågor om detta...

1. Kan ATP bara bildas från glukos eller kan andra molekyler fungera som energi? 

2. Finns det något sätt att stimulera aerobisk metabolism via motion? Varför jag funderar på det här är därför att jag blev bättre i min MS av pulshöjande träning och jag undrar om det fanns något samband (typ ökar blodcirkulationen, vilket ger mer syre till celler etc?)

Kan tillägga att hon skriver att en väl fungerande mitokondrie kan producera 38 ATP molekyler ur en glukos molekyl samt lite restprodukter (fria radikaler). Ju sämre mitokondrierna fungerar desto färre ATP molekyler och fler fria radikaler bildas från en glukos molekyl. Om för mycket fria radikaler bildas kan de oxidera mitokondion och försämra ATP produktionen ytterligare. Hon skriver att B2 och B3 är viktiga för att bilda FADH respektive NADH (mellanled i ATP produktionen).  Co-enzym Q10 är också viktigt för ATP produktionen.

1. Kan ATP bara bildas från glukos eller kan andra molekyler fungera som energi? 

Jag misstänker att din fundering utgår från det du citerar från Wahls. Normalt, om man bara diskuterar energiproduktion så brukar man ofta tala om den s.k. mellanprodukten Acetyl-CoA och denna utgår såväl från fett via betaoxidation och glukos via glykolys.

Det Wahls är inne på har dock mer med ansträngningsintensitet att göra. Högintensiva aktiviteter är mycket mer energiberoende och dito krävande vilket gör att om du kör en styrketräningsövning så kommer du relativt snart att tröttas ut, delvis pga energitillförselproblem. Det är detta som skiljer anaerob aktivitet från aerob. Den förra är mer högintensiv. På motsatt sätt, om du promenerar så kan du i regel göra detta under förhållandevis lång tid, dvs tillförseln av behövlig energi är fullgod...och har du dessutom ketoanpassats så kan det vara blödande fötter och inte ork/energibrist som sätter stopp för promenixen (vilket det var för mig).

2. Finns det något sätt att stimulera aerobisk metabolism via motion? Varför jag funderar på det här är därför att jag blev bättre i min MS av pulshöjande träning och jag undrar om det fanns något samband (typ ökar blodcirkulationen, vilket ger mer syre till celler etc?)

Ökad blodcirkulation kan vara en viktig faktor vid all form av återhämtning. Det är därför jag återkommande talat om "aktiv vila" i mellandagarna mellan "riktiga" (mer intensiva) träningspass.

Träningen i sig kan ju även ha gjort att din tröskel för nyttjande av det aeroba energisystemet höjts, dvs samma ansträngning som tidigare gränsade till anaerobism kan nu utföras mer aerobt.

Sist och sannolikt inte minst så är en mer effektiv och optimal bränslepartitioneringseffekt från såväl träning som lågkolhydratkost en sannolikt viktig faktor som också relaterar till funktionen att minimera oxidativ stress.

• Like 3

Jag misstänker att din fundering utgår från det du citerar från Wahls. Normalt, om man bara diskuterar energiproduktion så brukar man ofta tala om den s.k. mellanprodukten Acetyl-CoA och denna utgår såväl från fett via betaoxidation och glukos via glykolys.

Okej så cellerna kan producer ATP från både glukos och fett via denna mellanprodukt (Acetyl-coA)?

Wahls pratar inte så mycket om kroppslig ansträngning egentligen, utan om hjärncellernas behov av energi som tydligen är mycket stort. Det är väl därför varje hjärncell har en så hög koncentration av mitokondrier. Jag förstår att man behöver rätt näring för att mitokondrierna ska fungera men jag drog paralleller till motion därför att jag tyckte det också hjälpte mig (inte samma effekt som kost men ändå en effekt).

Okej så cellerna kan producer ATP från både glukos och fett via denna mellanprodukt (Acetyl-coA)?

Precis.

Wahls pratar inte så mycket om kroppslig ansträngning egentligen, utan om hjärncellernas behov av energi som tydligen är mycket stort. Det är väl därför varje hjärncell har en så hög koncentration av mitokondrier.

Ja, generellt sett så är de rejäla energiförbrukarna i kroppen absolut inte muskler, som många förletts att tro, utan de stora inre organen som hjärna, lever och njurar.

Däremot förbrukar aktiva muskler en hel del extra energi.

• Like 1