Jump to content

LCHF drinkar

Leopold Roos

Recommended Posts

Vi brukar ta en bloody Mary som förrätt :-) vill också ha en hel del salt till ditt recept, och jag vet inte skillnaden LCHF-mässigt men brukar mixa krossade tomater och späda med vatten i st f dyr tomatjuice.

Har också gjort drink på hemgjord gazpacho till förrätt

Jag kan rekommendera, om man vill förenkla lite för sig, Eldorados tomatdryck (innehåll: 97% tomatjuice från koncentrat, citronjuice och salt) som finns hos Hemköp och Willys som är både god och billig. 3% kolhydrat med 100 ml. Allt från Eldorado är kanske inte alltid på topp men den här tycker jag är bland de bästa färdiga tomatdryckerna. I vart fall godast.

• Like 1

En sommarfavorit hos oss är jordgubbsdaiquiri. Sedan vi blev LCHF:are har jag bytt ut sockerlagen mot Fun light jordgubbssaft. För att fixa den här drinken måste man alltså tycka att det är okej både med sötningsmedel och med jordgubbar.

4 cl mörk rom

2 cl Fun light jordgubb

1 cl pressad citron (eller lime)

3 - 4 färska eller frysta jordgubbar

2 - 4 isbitar

Mixa och häll upp!

Är även festlig till barn och gravida om man byter ut alkoholen mot vatten och eventuellt sockersaft mot lightsaft.

• 2 weeks later...

Det pågår tydligen någon fotbollstävling i Brasilien nu. Fotboll är inget vidare men i Brasilien har man Caipiriha!

Nu har jag provat LCHF Caipiriha.

En lime i klyftor (8st), 6cl Cachaca, ett par cl limejuice för limen är ofta så torr i Sverige, 2-3 tsk Hermesetas. Mortla limeklyftorna tillsätt "socker", sprit och juice samt en massa is. Skaka i en shaker våldsamt. Dumpa rubbet i ett glas.

Jag gör denna också utan spriten, ingen större smakskillnad och så slipper man få gamnacke och dubbel cykelrygg!

• Like 3