Johanna07 Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Jag skulle behöva lite bra tips hur jag ska kan använda alger och sjögräs bättre i min mat? Jag kokar idag benbuljong med alger i, tar en kopp varje morgon samt använder salt med alger i (för Jod). Några andra tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Nä. Jag har inga tips. Men om du ids... berätta om varför du äter alger och sjögräs och vill äta ännu mera. Om du berättar slipper jag googla 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 10, 2013 Author Share Posted August 10, 2013 Nä. Jag har inga tips. Men om du ids... berätta om varför du äter alger och sjögräs och vill äta ännu mera. Om du berättar slipper jag googla Jag tror först och främst det är för Jodet. Jod behöver kroppen bla när den ska reparera myelin (jag har MS). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Okej. Då förstår jag. Vad är chlorella och spirulina (hette det så?) för något? Har för mej att de är alger? Har läst om dem någonstans och har ett minne av att de ska rena kroppen från tungmetaller? Orkar fortfarande inte googla... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 10, 2013 Author Share Posted August 10, 2013 Okej. Då förstår jag. Vad är chlorella och spirulina (hette det så?) för något? Har för mej att de är alger? Har läst om dem någonstans och har ett minne av att de ska rena kroppen från tungmetaller? Orkar fortfarande inte googla... Jo alger ska vara renande/rensande. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Du skulle kunna kolla i någon asiatisk affär efter kombu-alger som man gör dashi på, som i sina tur man kan göra Miso-soppa av. Enkelt att göra miso-soppa, jag har köpt färdig dashi o blandat med miso-pasta, blir godare miso-soppa än den man får på sushi-ställen, men om du gör egen dashi kan du ju styra de lite mer. Som jag fattar det hela gör man alltså dashi av bonito-flinger och kombu-alger. Sedan hur mycket jod kombu har det vet jag inte! nu blev jag sugen, får nog bli ett besök i asian-livs idag har miso-soppa recept om du vill ha. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Alger lär ju vara näringsrika och hälsosamma. Jag har två paket som jag köpte för kärnkraftskatastrofen i Japan men efter har jag inte vågat köpa alger. Om jag skulle köpa mer så skulle jag först kolla med producenten var algerna är skördade och om dom är analyserade beträffande de hälsoskadliga ämnen som läcker ut från kärnkraftverket i Japan. Det läcker tydligen fortfarande. Jag skaffade en skrift med svenska ätliga alger för att kunna skörda själv men det har inte blivit av. Är ju lite besvärligt men jag har som sagt inte försökt än. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 10, 2013 Author Share Posted August 10, 2013 Jag har köpt isländska alger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 10, 2013 Author Share Posted August 10, 2013 Du skulle kunna kolla i någon asiatisk affär efter kombu-alger som man gör dashi på, som i sina tur man kan göra Miso-soppa av. Enkelt att göra miso-soppa, jag har köpt färdig dashi o blandat med miso-pasta, blir godare miso-soppa än den man får på sushi-ställen, men om du gör egen dashi kan du ju styra de lite mer. Som jag fattar det hela gör man alltså dashi av bonito-flinger och kombu-alger. Sedan hur mycket jod kombu har det vet jag inte! nu blev jag sugen, får nog bli ett besök i asian-livs idag har miso-soppa recept om du vill ha. Älskar miso soppa men går det att laga utan natriumglutamat? Alltså hur kan jag göra en "ekologisk" och säker variant utan extra socker och natriumglutamat? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Har du möjlighet att plocka själv? I så fall finns det många roliga recept här: http://nordicalgae.blogspot.se/2011/03/varm-kokad-skrappetare-laminaria.html Ett annat tips är sjögräsnudlar. Jag köper dom på Coop för 24 kr. http://lchfklubben.se/shop/lchf-produkter/sjograsnudlar Dom blandar jag i thaigrytan, eller använder dom som "pasta". De är lite plastiga som råa, men blir mjuka när de blandas med varm sås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Jag har köpt isländska alger. Vet inte hur långt utsläppen från Japan kan sprida sig men Isländska är ju i alla fall bättre än Japanska. Jag har Wakamealger som jag tycker är godast. Dom är väldigt salta men man kan ha dom i mat istället för salt. Dom är goda att äta som dom är också. Vet du om det finns Wakamealger som inte kommer från Japan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Älskar miso soppa men går det att laga utan natriumglutamat? Alltså hur kan jag göra en "ekologisk" och säker variant utan extra socker och natriumglutamat? På min påse med miso står det: Sojabönor, vatten, råris och havssalt. Den heter Terrasana och när jag sökte på det fick jag upp 2 sorter men den ena innehåller korn istället för råris och båda innehåller koji som jag inte vet vad är. http://skanstullshalsokost.se/livsmedel/3680-terrasana-miso-mugi-400-g-8713576271409.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Älskar miso soppa men går det att laga utan natriumglutamat? Alltså hur kan jag göra en "ekologisk" och säker variant utan extra socker och natriumglutamat? bonito-flinger (torkad fisk) och kombualg är ju helt naturliga (dock förädlade) varor. Sedan som "Veteran" säger består miso-pastan av ris, soja eller korn (eller flera), och nu när jag läser mig till, också: mögelsvamp för att starta mäskningsprocessen. Men "miso-pasta" finns i många olika kvalitéer, olika lagrade osv (så själva miso-pastan som blandas med dashin för att göra soppan, finns säkert som "skitvarianter" också). Se om du kan hitta äkta, lagrad miso-pasta! Så glutamaten, som jag fattar det hela, finns naturligt i kombu-algen, umami-smaken lixom. Så det borde vara lungt om du hittar äkta grejer! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 På min påse med miso står det: Sojabönor, vatten, råris och havssalt. Den heter Terrasana och när jag sökte på det fick jag upp 2 sorter men den ena innehåller korn istället för råris och båda innehåller koji som jag inte vet vad är. http://skanstullshalsokost.se/livsmedel/3680-terrasana-miso-mugi-400-g-8713576271409.html Nu när jag läser mig till är "koji" själva mäskningsprocessen (ett namn?) för att göra miso-pastan. Dvs ej en ingrediens. Om man vill undvika miso-pasta gjort på korn heter den "Mugi-miso" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Jag skulle behöva lite bra tips hur jag ska kan använda alger och sjögräs bättre i min mat? Jag kokar idag benbuljong med alger i, tar en kopp varje morgon samt använder salt med alger i (för Jod). Några andra tips? Förövrigt rekommenderar min bok att koka grönsaker i dashi för smaken skull. Kan ju också vara ett sätt att få i sig mer jod. Sen är det gott med torr-rostade nori-blad (de är ju med alger) som man sedan smular på sin (asiatiska) maträtt. Noriblad får man ju tag i var som.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Nu när jag läser mig till är "koji" själva mäskningsprocessen (ett namn?) för att göra miso-pastan. Dvs ej en ingrediens. Om man vill undvika miso-pasta gjort på korn heter den "Mugi-miso" Det har uppenbarligen inte affären koll på. De har i alla fall redovisat olika sorters Miso som finns. Miso Mugi Ingredienser: sojabönor, korn, vatten, havssalt, koji. Guide till de olika misosorterna: Miso shiro är gjord på sojabönor och ris, och är den ljusaste sorten med sötast smak. Miso genmai är gjord på sojabönor och råris, är mellanljus och smakar lite sötare än miso mugi. Miso mugi är gjord på sojabönor och korn, och är den mörkare sorten. Miso hatcho är gjord på bara sojabönor, och har åldrats i cederfat i två år. Den har kraftigast smak. Ingen av dessa innehåller tillsatt socker. TerraSana Mugi Miso 400g: Authentic Japanese soya seasoning made from soya beans, barley, sea salt and koji-ferment. Great in soups, sauces and stews! Fermented for 18 months in cedar barrels, this miso has a beautifully rich flavour as well as great nutritional benefits. Ingredients: soya beans*, barley*, water, sea salt, koji-ferment. *from organic agriculture http://skanstullshalsokost.se/livsmedel/3680-terrasana-miso-mugi-400-g-8713576271409.html 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Om man vill undvika miso-pasta gjort på korn heter den "Mugi-miso" Mugi betyder korn enligt Wikipedia. Själv använder jag Terrasanas Hatcho Miso. Lagrats längst, kraftigast smak. Sår ren det bara går. Soja, vatten, havssalt och Koji-ferment. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Det har uppenbarligen inte affären koll på. De har i alla fall redovisat olika sorters Miso som finns. Miso Mugi Ingredienser: sojabönor, korn, vatten, havssalt, koji. Guide till de olika misosorterna: Miso shiro är gjord på sojabönor och ris, och är den ljusaste sorten med sötast smak. Miso genmai är gjord på sojabönor och råris, är mellanljus och smakar lite sötare än miso mugi. Miso mugi är gjord på sojabönor och korn, och är den mörkare sorten. Miso hatcho är gjord på bara sojabönor, och har åldrats i cederfat i två år. Den har kraftigast smak. Ingen av dessa innehåller tillsatt socker. TerraSana Mugi Miso 400g: Authentic Japanese soya seasoning made from soya beans, barley, sea salt and koji-ferment. Great in soups, sauces and stews! Fermented for 18 months in cedar barrels, this miso has a beautifully rich flavour as well as great nutritional benefits. Ingredients: soya beans*, barley*, water, sea salt, koji-ferment. *from organic agriculture http://skanstullshalsokost.se/livsmedel/3680-terrasana-miso-mugi-400-g-8713576271409.html Häftigt med så mycket olika sorter! Man blir sugen på att testa. Jag har inte heller helt koll. Fakta från boken "Tokyo food" 2010. Bra bok med goda asiatiska buljong-recept mm. Tack för länken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Mugi betyder korn enligt Wikipedia. Själv använder jag Terrasanas Hatcho Miso. Lagrats längst, kraftigast smak. Sår ren det bara går. Soja, vatten, havssalt och Koji-ferment. Får nog lägga en beställning på de! tack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Nu när jag läser mig till är "koji" själva mäskningsprocessen (ett namn?) för att göra miso-pastan. Dvs ej en ingrediens. Jodå, det är en ingrediens: Koji is to miso, what malt is to beer. Koji are grains (mainly rice, but also barley) or soybeans which are fermented with Aspergillus oryzae molds. During the production of koji these Aspergillus molds will produce a lot of enzymes which will later break down the proteins and carbohydrates of the substrate. Soybean miso is only made from soybean. Soybean miso will have low carbohydrate content resulting in a very long fermentation period, at least one year. Also the koji is produced from soybeans. A special type of soybean miso is Hatcho miso. The koji for Hatcho miso contains a special mold: Aspergillus hatcho instead of the usual Aspergillus oryzae. Hatcho miso should be aged for at least 16 months. Hatcho miso is considered the miso of Emperors. Hatcho miso is reddish-brown, somewhat chunky, and often used to flavour hearty soups. http://www.soya.be/miso-varieties.php Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Jodå, det är en ingrediens: http://www.soya.be/miso-varieties.php Ah, då missförstod jag nog min bok (läste nog lite för snabbt) "Precis som sake- och shochu-tillverkningen startar misoproduktionen med ett slags mäskning (koji) - ångkokt ris eller sojabönor blandas med mögelsvamp" Antog att bindestrecket avsåg mäskningen, men de är ju de ångkokta riset Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Jag skulle behöva lite bra tips hur jag ska kan använda alger och sjögräs bättre i min mat? Jag kokar idag benbuljong med alger i, tar en kopp varje morgon samt använder salt med alger i (för Jod). Några andra tips? Om det är grovmald knöltång du köpt, du skriver isländska alger, så är väl det enklaste att blanda med lite turkisk yoghurt eller annat valftritt och äta som ett tillskott. Så gör jag dagligen. Jag låter det svälla i vatten en liten stund innan jag blandar i yoghurten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 ...består miso-pastan av ris, soja eller korn (eller flera), och nu när jag läser mig till, också: mögelsvamp för att starta mäskningsprocessen. Du var på rätt väg från början 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Dessa två recept (tokyo food, 2010) lär ju vara en dunderkur för vem som! innehåller kombu-alger Grundbuljong ramen 1/2 kg hel kyckling, styckad i delar 1/2 kg fläsk med ben 1 lök, skuren i fyra delar 1 purjolök 4 cm ingefära 1/2 hel vitlök ca 10 x 10 cm kombualg (kanske dubbla?) 1 tsk salt -------- koka allt 7 timmar, skumma av då och då. Miso-buljong värm upp lite grundbuljong och tillsätt miso och spetsa med chilipasta 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 10, 2013 Author Share Posted August 10, 2013 OK, sojaprodukter (har med proteiner och MS att göra) är uteslutet så miso går nog inte, det var synd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 10, 2013 Author Share Posted August 10, 2013 Om det är grovmald knöltång du köpt, du skriver isländska alger, så är väl det enklaste att blanda med lite turkisk yoghurt eller annat valftritt och äta som ett tillskott. Så gör jag dagligen. Jag låter det svälla i vatten en liten stund innan jag blandar i yoghurten. Jag äter ju inte mjölkprodukter men kanske man kan ha lite i vattnet när man kokar grönsaker eller smula ned i köttfärsen om man gör biffar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 10, 2013 Author Share Posted August 10, 2013 Vet inte hur långt utsläppen från Japan kan sprida sig men Isländska är ju i alla fall bättre än Japanska. Jag har Wakamealger som jag tycker är godast. Dom är väldigt salta men man kan ha dom i mat istället för salt. Dom är goda att äta som dom är också. Vet du om det finns Wakamealger som inte kommer från Japan? Jag har köpt wakame, kombu och dulse, alla från island. Jag har också nyligen beställt kelp från isländska vatten. Dom skulle få in en ny kelpsort som inte fanns i lager ännu som används mycket i det japanska köket. Jag får helt enkelt prova och se om jag kan lägga till dom till min vanliga matlagning utan att smaken blir för konstig. Dom går säkert att smula sönder också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Jag har köpt wakame, kombu och dulse, alla från island. Jag har också nyligen beställt kelp från isländska vatten. Dom skulle få in en ny kelpsort som inte fanns i lager ännu som används mycket i det japanska köket. Jag får helt enkelt prova och se om jag kan lägga till dom till min vanliga matlagning utan att smaken blir för konstig. Dom går säkert att smula sönder också. Wakame tycker jag är god att tugga på som den är. Var köper du dina alger? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 10, 2013 Author Share Posted August 10, 2013 Wakame tycker jag är god att tugga på som den är. Var köper du dina alger? Ja du, det har jag glömt varifrån det var. Ska leta lite och se om jag hittar. Det var ett internetbaserat svenskt företag som säljer raw food tror jag. Den sista beställningen jag gjorde var samma märke men från iherb istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 10, 2013 Author Share Posted August 10, 2013 Jag undrar om det var härifrån, men då hade de många fler sorter. Men de har wakame av det märkejag köpte. De har även nori ark vilket låter intressant. Glömde ju länken: http://www.ravarubutiken.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 10, 2013 Author Share Posted August 10, 2013 Kikar lite på spirulina... såklart skriver de näringsvärdet på ALLA mineraler och vitaminer utom jod. http://www.ravarubutiken.se/supermat-orter/spirulinapulver-100-g.php Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Jag undrar om det var härifrån, men då hade de många fler sorter. Men de har wakame av det märkejag köpte. De har även nori ark vilket låter intressant. Glömde ju länken: http://www.ravarubutiken.se/ Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 10, 2013 Author Share Posted August 10, 2013 Verkar som dom inte har wakame? Prova på iherb isådana fall... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 11, 2013 Author Share Posted August 11, 2013 Ska man blötlägga algerna innan man har dom i mat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 11, 2013 Share Posted August 11, 2013 Ska man blötlägga algerna innan man har dom i mat? Det gör inte jag. Då borde det försvinna en del av nyttigheterna om man inte använder blötläggningsvattnet. På en del paket finns nog tips på hur man använder dom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 11, 2013 Author Share Posted August 11, 2013 Har precis kokat benbuljong med wakame och och kombu alger i. Vi får se hur det smakar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Har precis kokat benbuljong med wakame och och kombu alger i. Vi får se hur det smakar... Jag antar att det smakade bra? Jag brukar ha Wakame istället för salt för mina är väldigt salta. Tycker dock att alger smakar olika och att en del andra sorter smakar lite väl starkt av alg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 http://www.ravarubutiken.se/ Jag tycker det verkar vara dyr Jod. Alger för upp mot 1000 kr/kg. Jag köper Knöltång från Alg-Börje med precis lika bra jod. 2 gram överskrider med råge det rekomenderade maxintaget. En 4-kilos burk kostar 117 kr/kg. Alger har lång hållbarhet. Senast köpte jag även finmalen blåstång för ca. 200 kr/kg. Dom har även tidigare haft en kelp som heter "Laminaria digitata" med extra mycket jod, som nog är lite dyrare men långt ifrån 1000 kr/kg. Dom bägge algerna får man fråga efter. Jag kanske missar något, men jag förstår inte varför jag skulle köpa dom dyra sorterna med japanska namn. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 12, 2013 Author Share Posted August 12, 2013 Jag är en "noob" när det gäller detta så du har säkert rätt, det är ju därför jag frågar. Den kelp algen du pratar om, får man den hel, torkad eller mald? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Den är torkad och grovmald. Det är några år sedan jag köpte den, men ring och fråga. Dom är vänliga och svarar gärna på frågor. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Jag tycker det verkar vara dyr Jod. Alger för upp mot 1000 kr/kg. Jag köper Knöltång från Alg-Börje med precis lika bra jod. 2 gram överskrider med råge det rekomenderade maxintaget. En 4-kilos burk kostar 117 kr/kg. Alger har lång hållbarhet. Senast köpte jag även finmalen blåstång för ca. 200 kr/kg. Dom har även tidigare haft en kelp som heter "Laminaria digitata" med extra mycket jod, som nog är lite dyrare men långt ifrån 1000 kr/kg. Dom bägge algerna får man fråga efter. Jag kanske missar något, men jag förstår inte varför jag skulle köpa dom dyra sorterna med japanska namn. Hoppas hans värden stämmer. När jag frågade honom om innehåll för några år sedan så fick jag så konstiga svar så jag har inte så mycket förtroende för alg-börje. När det gäller jod så läste jag någonstans att man inte bör äta för mycket alger eftersom man då riskerar att överdoser jod. Hur mycket man kan äta utan fara vet jag dock inte. En del menar också att alger lätt tar upp tungmetaller men hur det är med det vet jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Jag brukar blötlägga wakamealger, skära o strimlor och steka tillsammans med lök, gott till fläskkotletter t ex annars använder jag bara arame som blötlagda får koka med de sista ca 10 min i soppor och grytor, det ser trevligt ut och smakar gott. Efter blötläggningen kan man också steka dem lite i olja med salt&peppar och ha som tillbehör. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Hoppas hans värden stämmer. När jag frågade honom om innehåll för några år sedan så fick jag så konstiga svar så jag har inte så mycket förtroende för alg-börje. När det gäller jod så läste jag någonstans att man inte bör äta för mycket alger eftersom man då riskerar att överdoser jod. Hur mycket man kan äta utan fara vet jag dock inte. En del menar också att alger lätt tar upp tungmetaller men hur det är med det vet jag inte. Vad för konstiga svar fick du? Rädslan för jod verkar vara överdriven, i alla fall från naturliga källor som alger. Människor har ätit alger "i alla tider" och mått bra av det. Vi är många som överskrider maxintaget utan problem. På sina håll i världen så äter man mycket alger. En frisk sköldkörtel tar upp det den behöver, resten kissar vi ut. Jodå, alger tar upp allt möjligt så det gäller att dom kommer från så rena vatten som möjlig. Men vad jag förstår så innehåller alger osmältbara alginater som binder tungmetaller och tar med dom ut den naturliga vägen. Så även om algerna innehåller tungmetaller så tas dom inte upp av kroppen, utan dom har förmåga att binda mer tungmetaller och därmed rena kroppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 12, 2013 Author Share Posted August 12, 2013 Tack Lotte för bra tips och jag tror jag ska fråga alg Börje om kelp mjöl, det kan jag lätt blanda i min benbuljong eller köttfärs. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Knöltången är också torkad och grovmald. Och billigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Vad för konstiga svar fick du? Rädslan för jod verkar vara överdriven, i alla fall från naturliga källor som alger. Människor har ätit alger "i alla tider" och mått bra av det. Vi är många som överskrider maxintaget utan problem. På sina håll i världen så äter man mycket alger. En frisk sköldkörtel tar upp det den behöver, resten kissar vi ut. Jodå, alger tar upp allt möjligt så det gäller att dom kommer från så rena vatten som möjlig. Men vad jag förstår så innehåller alger osmältbara alginater som binder tungmetaller och tar med dom ut den naturliga vägen. Så även om algerna innehåller tungmetaller så tas dom inte upp av kroppen, utan dom har förmåga att binda mer tungmetaller och därmed rena kroppen. Det är flera år sedan så jag minns inte exakt men jag frågade om analysresultat på innehållet i algerna både när det gäller nyttiga och mindre nyttiga mineraler. Jag fick känslan av att han svarade för mer än han hade kunskap för och det är mycket vanligt bland dom som säljer saker. Jag har ju jobbat på lab och läste kemilinjen med 23 timmar kemi i veckan på gymnasiet så jag har en del grundkunskap även om jag önskar att jag kunde och mindes mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Jag fick känslan av att han svarade för mer än han hade kunskap för och det är mycket vanligt bland dom som säljer saker. Det finns det många "experter" som gör också, men visst, det är vanligt bland oss alla, även bland dom som säljer saker. Både nyttiga och mindre nyttiga ämnen har vi i all mat. Det är något vi får leva med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Det finns det många "experter" som gör också, men visst, det är vanligt bland oss alla, även bland dom som säljer saker. Både nyttiga och mindre nyttiga ämnen har vi i all mat. Det är något vi får leva med. När det gäller dom som säljer saker så har det tyvärr blivit väldigt vanligt att många ger svar snarare för att sälja än att ge ett korrekt svar. Ett annat exempel är påståendet att dinkel innehåller mer mineraler än vanligt vete och att en större del av mineraler sitter i kärnan. Det förstnämnda står på massor av webbplatser men när jag mejlade och frågade om analysvärden så fick jag bara ett enda svar av kanske 10 som mejlat till och dom bad att få återkomma vilket dom aldrig gjorde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Vad för konstiga svar fick du? Rädslan för jod verkar vara överdriven, i alla fall från naturliga källor som alger. Människor har ätit alger "i alla tider" och mått bra av det. Vi är många som överskrider maxintaget utan problem. På sina håll i världen så äter man mycket alger. En frisk sköldkörtel tar upp det den behöver, resten kissar vi ut. Jodå, alger tar upp allt möjligt så det gäller att dom kommer från så rena vatten som möjlig. Men vad jag förstår så innehåller alger osmältbara alginater som binder tungmetaller och tar med dom ut den naturliga vägen. Så även om algerna innehåller tungmetaller så tas dom inte upp av kroppen, utan dom har förmåga att binda mer tungmetaller och därmed rena kroppen. Har du någon referens på det där att överdosering av jod genom alger inte kan vara skadligt och att man kissar ut överskott av jod? Jag frågar för att jag skulle vilja veta säkert och inte för att ifrågasätta. Jag funderar ju på att skörda alger själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Har du någon referens på det där att överdosering av jod genom alger inte kan vara skadligt och att man kissar ut överskott av jod? Jag frågar för att jag skulle vilja veta säkert och inte för att ifrågasätta. Nej! Klart att det kan vara skadligt om man äter väldigt mycket. Någonstans finns det säkerligen en gräns för vad kroppen klarar av. Var den gränsen går borde vara individuell. Och har man problem med sköldkörteln ska man som sagt vara försiktig. Tillägg: Är det något som jag har insett när det gäller kosten så är det att det är svårt att veta säkert. Att leva är osäkert. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts