Johanna07

Bra tips för att få in mer alger/sjögräs i maten?

Recommended Posts

När det gäller dom som säljer saker så har det tyvärr blivit väldigt vanligt...

Har det någonsin varit annorlunda? Dom är, tänker jag, som folk är mest.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du någon referens på det där att överdosering av jod genom alger inte kan vara skadligt och att man kissar ut överskott av jod? Jag frågar för att jag skulle vilja veta säkert och inte för att ifrågasätta. Jag funderar ju på att skörda alger själv.

En japan får i genomsnitt i sig ca 13 mg jod/dag. Det är ungefär 100 ggr mer än den rekommenderade dosen här i väst. De verkar inte ha tagit skada av det, tvärtom.

Så jag tror att vi lugnt kan äta alger varje dag utan problem.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej!

Klart att det kan vara skadligt om man äter väldigt mycket. Någonstans finns det säkerligen en gräns för vad kroppen klarar av. Var den gränsen går borde vara individuell. Och har man problem med sköldkörteln ska man som sagt vara försiktig.

Tillägg: Är det något som jag har insett när det gäller kosten så är det att det är svårt att veta säkert. Att leva är osäkert.

Men var fick du uppgiften om att man kissar ut överskottet ifrån?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men var fick du uppgiften om att man kissar ut överskottet ifrån?

Från det där stället som du inte har så stort förtroende för ;)

Men vart skulle det ta vägen annars menar du? Massor av människor över hela världen överdoserar jod utan problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från det där stället som du inte har så stort förtroende för ;)

Men vart skulle det ta vägen annars menar du? Massor av människor över hela världen överdoserar jod utan problem.

Ställde du just frågan om risk för överdosering till dom och fick svaret att det inte var någon fara?

Jag har ingen åsikt eftersom jag inte vet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ställde du just frågan om risk för överdosering till dom och fick svaret att det inte var någon fara?

Ja, typ så. Dom har massor av människor som äter deras alger.

Den största risken vid en kärnkraftsolycka är att man får cancer i sköldkörteln av det radioaktiva jod som släpps ut (om man bortser från en direkt exponering). För att förebygga det så är det väldigt effektivt att äta jodtabletter. Jodtabletterna fungerar tack vare att sköldkörteln inte tar upp mer jod än den behöver, den blir mättad. Om man äter friskt jod så att sköldkörteln blir mättad så tar den inte upp det radioaktiva jodet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här skriver dom på slv´s hemsida.

"Kan man få i sig för mycket jod?

Ett för högt intag av jod kan påverka sköldkörtelns funktion och leda till rubbningar i sköldkörtelhormonbalansen. Algprodukter kan innehålla skadligt höga halter jod, vilket framför allt kan vara ett problem när man är gravid eller ammar. Läs mer om jod vid graviditet och amning på länken till höger."

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Salt--mineraler/Jod/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, jag känner till det, men det är väldigt svårt att bortse från det faktum att massor av människor äter alger och mår bra av det.

Det här står också på SLV:s hemsida:

Många skulle må bättre av att äta mindre fett. Men för de flesta är det ännu viktigare att byta till rätt sorts fett, det vill säga att äta mindre mättat och mer omättat fett. För mycket fett kan leda till övervikt och dålig fettkvalitet kan leda till hjärt- och kärlsjukdom.

Byt smöret mot nyckelhålsmärkt margarin och använd flytande margarin eller olja när du lagar mat, om du vill äta hälsosamt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag äter ju inte mjölkprodukter men kanske man kan ha lite i vattnet när man kokar grönsaker eller smula ned i köttfärsen om man gör biffar?

Tack Lotte för bra tips och jag tror jag ska fråga alg Börje om kelp mjöl, det kan jag lätt blanda i min benbuljong eller köttfärs.

Om du tänker göra köttfärsbiffar så kan jag tänka mig att det kan vara smart att blötlägga först. Biffarna riskerar nog att bli torra annars då alger suger åt sig ganska mycket vätska. Men se till så du använder blötläggningsvattnet eller ta inte mer vatten än vad som går åt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om det tillför något i tråden men köpte precis ett paket kinesiska (?) torkade alger (ej angivet vilken sort).

Det står på paketet: "Varning: livsmedel som innehåller mycket jod innehåll, inte är avsedda för direkt konsumtion, direkt konsumtion eller för mycket konsumtion kan leda till sköldkörtel störningar"

Smakade en bit, salta och goda, lite snacks-varning :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om det tillför något i tråden men köpte precis ett paket kinesiska (?) torkade alger (ej angivet vilken sort).

Det står på paketet: "Varning: livsmedel som innehåller mycket jod innehåll, inte är avsedda för direkt konsumtion, direkt konsumtion eller för mycket konsumtion kan leda till sköldkörtel störningar"

Smakade en bit, salta och goda, lite snacks-varning :)

Man kan ju undra vad dom menar med direktkonsumtion. Man får ju i sig joden även om man blandar ner algerna i en maträtt.

Finns det någon svensk importör angiven som du kan ringa och fråga om var dom fått uppgiften om att man inte skall äta för mycket och hur mycket som räknas som "för mycket"?

Sedan ligger ju Kina inte så långt från Japan så det kan ju vara intressant att fråga om dom kollat innehåll av radioaktiva ämnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan ju undra vad dom menar med direktkonsumtion. Man får ju i sig joden även om man blandar ner algerna i en maträtt.

Finns det någon svensk importör angiven som du kan ringa och fråga om var dom fått uppgiften om att man inte skall äta för mycket och hur mycket som räknas som "för mycket"?

Sedan ligger ju Kina inte så långt från Japan så det kan ju vara intressant att fråga om dom kollat innehåll av radioaktiva ämnen.

Ja, tycker varningstexten är lite motsägelsefull, och lite lite skumt formulerad (google-translate?) "East Asian food AB" är importör, har sätt deras namn på flertal andra asiatiska produkter. Har skickat dem ett meddelande och frågat. Får se om man får nått svar :) Men ärligt talat är jag mycket tveksam till att det skulle vara skadligt att äta för mycket alger. Om man som paleo undrar vart man fick salt ifrån så ska de smaka dessa alger! (inget tillsatt salt enligt innehållsförteckningen). Ser framför mig hur urtidsfolken vid kusten lindar in kött och fisk i dessa alger, de blir gott och håller längre, perfekt! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, tycker varningstexten är lite motsägelsefull, och lite lite skumt formulerad (google-translate?) "East Asian food AB" är importör, har sätt deras namn på flertal andra asiatiska produkter. Har skickat dem ett meddelande och frågat. Får se om man får nått svar :) Men ärligt talat är jag mycket tveksam till att det skulle vara skadligt att äta för mycket alger. Om man som paleo undrar vart man fick salt ifrån så ska de smaka dessa alger! (inget tillsatt salt enligt innehållsförteckningen). Ser framför mig hur urtidsfolken vid kusten lindar in kött och fisk i dessa alger, de blir gott och håller längre, perfekt! :)

Skall blir intressant att få höra vad dom svarar. In min tråd om mat från Kina så fanns sjögräs med. Kanske menar dom alger men det vet jag inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag snubblade över Agame alg från Renée Voltaire på Ica Maxi och gjorde ett impulsköp. Blötlade den och har nu haft den i min rödkålssallad och blomkåls stirfry. Läste på lite om den då det inte stod mycket på paketet. Verkar vara från Japan, undrar hur bra det är just nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag snubblade över Agame alg från Renée Voltaire på Ica Maxi och gjorde ett impulsköp. Blötlade den och har nu haft den i min rödkålssallad och blomkåls stirfry. Läste på lite om den då det inte stod mycket på paketet. Verkar vara från Japan, undrar hur bra det är just nu.

Du kan ju kontakta dom och fråga. Ju mer vi kunder frågar ju större chans är det att vi får ren mat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju kontakta dom och fråga. Ju mer vi kunder frågar ju större chans är det att vi får ren mat.

Gjort. Vi får se vad de svarar, det är ju väldigt bekvämt att kunna handla sådant på Ica.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gammal tråd, som jag hittade när jag googlade, men eftersom jag känner igen aktiva i den så passar jag på att fråga. :) 

Vet ni om det finns några lämpliga matalger att köpa i vanliga mataffärer? I så fall, vilka? Går det att skicka efter alger om man vill äta dem? Var i från beställer man lämpligen? 

Alger som kosttillskott har jag någorlunda koll på och de verkar finnas i de flesta hälsokostbutiker on-line. Jag har dock inte testat dem. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu