Jump to content

Ingen viktnedgång med amning och strikt LCHF?!

Manta

Recommended Posts

Jag äter idag strikt LCHF och helammar min bebis sen han föddes för exakt fyra månader sedan.

Jag mår bättre (då jag inte åt LCHF under hela graviditeten) nu men har en övervikt som sitter som "berget". Trots att jag befinner mig i ketos går jag inte ned i vikt alls (förutom kilona som fösvann direkt efter förlossningen/graviditeten).

Jag som tidigare fått uppleva den fantastiska viktnedgången innan min graviditet med strikt LCHF..

Varför händer ingenting?

Någon med erfarenhet av amning och LCHF?

Tacksam för svar!

/S

Jag har ingen erfarenhet av amning och LCHF, men jag kan tänka mig att det är kilon som kroppen "håller hårt i" precis som med vanlig kost efter en graviditet. Jag tror att kroppen kan vara "programmerad" för att behålla lite extra under amning.

Ge dig tid och låt kroppen förstå att den får den näring den behöver, så kommer du att tappa vikt tids nog.

Men jag förstår din frustration, man vill bli som "vanligt" igen, och det snabbt :)

Dum fråga kanske, men äter du tillräckligt med fett i form av cocosfett och smör, ibland kan det behövas det lilla extra innan kroppen sätter igång att "bränna" fett :)

• Like 1

Tack @syster för snabbt svar!

Det låter väldigt klokt det du skriver. Jag har väl blivit "bortskämd" sen tidigare hur snabbt det gått att komma tillbaka sin trivselvikt förut vid övervikt.

Men det är svårt att låta bli att påverkas av alla som nämner hur dom "bara har rasat i vikt" när dom ammat. Jag får väl bara acceptera att så inte är fallet för mig.

Jo, jag försöker äta mycket fett vid måltiderna och dra ner på mejerier.

• Like 2

Jag vill minnas att jag både läste någonstans, och själv gjorde erfarenheten, att amningen kräver mer efter 6 månader. Om du fortsätter amma mycket vill säga. Min dotter åt ofta och gärna och jag rasade i vikt när jag fortsatte amma mycket när hon var mellan 6 månader och året.

• Like 1

Tänk på att inte äta för lite. När jag för många år sedan var viktväktarna så hade jag efter mycket slit gått ner mina kilon till mitt bröllop och ganska snart efter så blev jag gravid och gick upp 30 kg. När sonen var född så gick jag tillbaka till VV och jag fick ett särskilt program för ammande. Jag som fortfarande kom i håg det gammal programmet tänkte , det går nog fortare.... Inte ett kilo gick jag ner första veckan och när jag sedan bestämde mig för amnings programmet som var betydligt mer mat så tappade jag 2 kg i veckan. Det jag vill säga är att ät ordentligt med fett och kanske lite mer protein , du ska föda en till ....

• Like 2

Jag vill minnas att jag både läste någonstans, och själv gjorde erfarenheten, att amningen kräver mer efter 6 månader. Om du fortsätter amma mycket vill säga. Min dotter åt ofta och gärna och jag rasade i vikt när jag fortsatte amma mycket när hon var mellan 6 månader och året.

Så kan det nog vara, att det går olika fort för ammande kvinnor hur kroppen "håller fast vid extrakilon".

Tack för ditt svar!

Tänk på att inte äta för lite. När jag för många år sedan var viktväktarna så hade jag efter mycket slit gått ner mina kilon till mitt bröllop och ganska snart efter så blev jag gravid och gick upp 30 kg. När sonen var född så gick jag tillbaka till VV och jag fick ett särskilt program för ammande. Jag som fortfarande kom i håg det gammal programmet tänkte , det går nog fortare.... Inte ett kilo gick jag ner första veckan och när jag sedan bestämde mig för amnings programmet som var betydligt mer mat så tappade jag 2 kg i veckan. Det jag vill säga är att ät ordentligt med fett och kanske lite mer protein , du ska föda en till ....

Det låter också vettigt, jag märker ju att min hunger är helt annan än tidigare. Har nog varit rädd att "överäta" då jag har en historik av överätning/hetsätning. Men jag ska genast pröva lägga till mer fett och proteiner och se hur kroppen reagerar.

Tack för att du dela med dig av din erfarenhet!

• Like 1

Det låter också vettigt, jag märker ju att min hunger är helt annan än tidigare. Har nog varit rädd att "överäta" då jag har en historik av överätning/hetsätning. Men jag ska genast pröva lägga till mer fett och proteiner och se hur kroppen reagerar.

Tack för att du dela med dig av din erfarenhet!

Jag har absolut ingen aning varför du inte går ner men jag gissar att du kommer att

göra det om några månader. Själv har jag ätit LCHF och gått ner medan jag ammat. Men största viktnedgången började väl där vid 4 månader.

Jag hoppas verkligen att min kropp börjar ge respons snart. Jag försöker att inte stressa. Är bara obekväm med all övervikt.

Det är ändå en enorm förändring och påfrestning för kroppen att bära/föda/amma ett barn. Viktigast är att man mår bra och har energi till allt detta.

Tack för ditt svar!

• Like 2

Jag har ingen erfarenhet av amning och LCHF, men jag kan tänka mig att det är kilon som kroppen "håller hårt i" precis som med vanlig kost efter en graviditet. Jag tror att kroppen kan vara "programmerad" för att behålla lite extra under amning.

Ge dig tid och låt kroppen förstå att den får den näring den behöver, så kommer du att tappa vikt tids nog.

Men jag förstår din frustration, man vill bli som "vanligt" igen, och det snabbt :)

Dum fråga kanske, men äter du tillräckligt med fett i form av cocosfett och smör, ibland kan det behövas det lilla extra innan kroppen sätter igång att "bränna" fett :)

Hej igen, en rolig sak att dela är att efter era fina råd och pepp så började jag lägga till mycket mer smör/cocosfett och på två dagar nu har jag äntligen gått ner två kilo. Så vips släppte det bara.

/S

• Like 5