Jump to content

Eksem vid ögonen av strikt lchf

Valkyria70

Recommended Posts

Har märkt att jag vid strikt lchf får utslag typ torraeksem i ansiktet och främst på ögonlocken och under ögat. Det kliar när svider och blir torrt. Någon som har en idé. Övrig hy har blivit helt fantastisk, benen är inte längre som fnöske. Tror det beror på kokosoljan.

• Like 1

Är det inget som du äter mer av när du äter strikt? om du inte brukar äta strikt så borde det vara något som du ökat?

jag har väl egentligen inget bra förslag, men jag fick eksem på ena benet för någon vecka sen, det har jag inte haft på flera år, har tidigare haft det när jag ätit mycket citrus. Nu fick jag det efter att jag "överdoserat" mängden fröknäcke. Tog paus från dem och nu är det borta, ska testa att vräka i mig igen för att se om det är något i fröna jag inte tål (i stora mängder).

• Like 2

Det låter inte troligt att det är cocosoljan tycker jag. Men det Tobias skrev här ovan är intressant, att han fick eksem på benet av fröknäcke. Med tanke på att fröknäcke ibland bakas på en hel del frön och nötter med högt Omega-6-innehåll, så tänker jag att det kan vara en inflammatorisk reaktion av något slag.

Vissa har lite svårare att tåla äggvita i stora mängder, det beror på hur känslig man är.

Men jag spånar bara, har inga belägg :)

• Like 1

Hej, jag har också ett (nuförtiden dock nästan osynligt och därför lite bortglömt) eksem i ögonlocket. Jag har behandlat det först med 99,9 % Aloe Vera vilket gick så där, men sedan testade jag hederlig Helosan och tyckte mig uppleva en förbättring.

Fröknäcke (solros-, pumpa-, chia-, sesam-, linfrö) och kokosolja använder jag också, men kokosoljan tror jag inte är boven i dramat. Däremot sägs ju att fröer inte är så superhälsosamma egentligen, så det kanske kan ligga nåt i där. Så ska man ju t.ex. hellre äta hela linfrö än krossat just för att hela går rakt igenom kroppen och inte tas upp.

Jag skulle gissa på någon form av allergi men kan ju också vara t.ex. en svampinfektion typ candida. Candida lever på glukos så när tillförseln stryps vilket det görs vid strikt lchf så börjar svampen dö och utsöndrar då giftiga restprodukter. Om giftet inte kan ta sig ut tillräckligt fort genom avföring eller urin trycker kroppen ut det genom huden vilket kan visa sig som t.ex röd torr hud/exem. Om en svampinfektion är problemet så bör symptomen försvinna efter några veckor med strikt lågkolhydrat kost.

• Like 2

Jag fick svampinfektioner runt ögonen efter nästan fyra år på LCHF. De gav inte med sig förrän jag slutade med LCHF och började äta uppåt 100 g kolhydrater per dag. Eller, jag tror att det var svamp, jag fick det inte verifierat av sjukvården.

http://www.ursprungsliv.nu/2012/11/fyra-ar-med-lchf-ett-bokslut/

Svamp som candida har mitokondrier och verkar kunna leva fint på ketoner, och flitigt bruk av kokosolja kan göra att de får en massa god mat. Jag märker direkt att jag får mer svampproblem om jag äter "för lite" kolhydrater någon dag. Min svampkoloni har tydligen blivit dominerad av sådana som gillar ketoner (vilket inte är konstigt med tanke på att de under lång tid inte haft så gott om glukos att leva på...)

Jag fick svampinfektioner runt ögonen efter nästan fyra år på LCHF. De gav inte med sig förrän jag slutade med LCHF och började äta uppåt 100 g kolhydrater per dag. Eller, jag tror att det var svamp, jag fick det inte verifierat av sjukvården.

http://www.ursprungsliv.nu/2012/11/fyra-ar-med-lchf-ett-bokslut/

Svamp som candida har mitokondrier och verkar kunna leva fint på ketoner, och flitigt bruk av kokosolja kan göra att de får en massa god mat. Jag märker direkt att jag får mer svampproblem om jag äter "för lite" kolhydrater någon dag. Min svampkoloni har tydligen blivit dominerad av sådana som gillar ketoner (vilket inte är konstigt med tanke på att de under lång tid inte haft så gott om glukos att leva på...)

Kokosolja är ju annars ett bra svampdödande tillskott. Dock är candida väldigt bra på att anpassa sig så därför bör man rotera svampdödande tillskott för att få bäst effekt. Grundproblemet är ju dock att tarmfloran inte är i rätt balans. Jag har skrivit 2 ingående inlägg om candida på min blogg: http://www.halsasomlivsstil.se/2013/07/candida-vad-ar-det.html och http://www.halsasomlivsstil.se/2013/08/candida-hur-blir-jag-av-med-det.html

Kokosolja är ju annars ett bra svampdödande tillskott. Dock är candida väldigt bra på att anpassa sig så därför bör man rotera svampdödande tillskott för att få bäst effekt. Grundproblemet är ju dock att tarmfloran inte är i rätt balans. Jag har skrivit 2 ingående inlägg om candida på min blogg: http://www.halsasomlivsstil.se/2013/07/candida-vad-ar-det.html och http://www.halsasomlivsstil.se/2013/08/candida-hur-blir-jag-av-med-det.html

Det är svårt att veta när det gäller svamp/ candida tycker jag. Det finns så otroligt mycket spekulationer. Jag hade gärna skrivit ett inlägg själv om det om jag klarat att få fram vettiga källor. Kokosolja har inte hjälpt mig ett dyft i alla fall, varken invärtes eller utvärtes.

Jag tror också att grundproblemet är en tarmflora i obalans. Men med några veckor strikt ketogen kost är det risk att svampen som inte får mat i tarmen längre söker sig in till blodet (där den lever gott på ketoner) och sprider sig ut till andra delar av kroppen istället. Och då har man skaffat sig ett större problem med läckande tarm. Jag spekulerar också, men det är vad jag just nu tror utifrån hur min kropp reagerat.

Det är svårt att veta när det gäller svamp/ candida tycker jag. Det finns så otroligt mycket spekulationer. Jag hade gärna skrivit ett inlägg själv om det om jag klarat att få fram vettiga källor. Kokosolja har inte hjälpt mig ett dyft i alla fall, varken invärtes eller utvärtes.

Jag tror också att grundproblemet är en tarmflora i obalans. Men med några veckor strikt ketogen kost är det risk att svampen som inte får mat i tarmen längre söker sig in till blodet (där den lever gott på ketoner) och sprider sig ut till andra delar av kroppen istället. Och då har man skaffat sig ett större problem med läckande tarm. Jag spekulerar också, men det är vad jag just nu tror utifrån hur min kropp reagerat.

Läckande tarm orsakas väl oftast av kost som irriterar/inflammerar tarmen så att det till slut blir hål på tarmen, dvs inte pga att candida kommer ut i blodet. Å andra sidan kanske det krävs en läckande tarm för att candidan ska komma ut i blodet? Men borde det inte då vara viktigt att först läka den läckande tarmen?

Så har man läckande tarm och svår candida så kanske man inte ska börja med fakirkost (som många rekommenderar mot candida) därför fakirkost i sig kan orsaka läckande tarm. Det kanske är bättre att äta en paleo kost men mycket benbuljong så att man läker magen och om candidan är kvar när magen är läkt så kan prova att ge sig på den?

Nu bli jag nojig angående mina katter, båda äter torrfoder med 80% kyckling = katt LCHF, men de har bara fått denna mat i ett par månader, nu har båda svamp i öronen  :(  De får behandling, men kan man vänta sig att den svampen kan komma tillbaka?

Om jag ska ge dem mer kolhydrater så vet jag inte vad jag ska ge dem  :(

Nu bli jag nojig angående mina katter, båda äter torrfoder med 80% kyckling = katt LCHF, men de har bara fått denna mat i ett par månader, nu har båda svamp i öronen  :(  De får behandling, men kan man vänta sig att den svampen kan komma tillbaka?

Om jag ska ge dem mer kolhydrater så vet jag inte vad jag ska ge dem  :(

Katter är rena carniovorer de skall inte ha några kolhydrater alls.. inte mer än vad som kan finnas i bytesdjurens magar!

Tex så har de nästan ingen reglering av blodsocker via födan.. utan reglerar det genom glukoneogenes!

"Precis som människor kan katter drabbas av diabetes. Störst risk löper de som är överviktiga. Men sjukdomen går att behandla. Framför allt bör man se över kattens matvanor. Bäst är att utgå från ursprungsdieten – möss."

http://barf.ifokus.se/articles/50354da388f4724b8f003c89-moss-kan-skydda-katter-mot-diabetes?discussions-1

Vi har alltid svamp i munnen, det är bara när det blir fel ofta då imunbristsjukdommar eller läkemedelsbehandling som gör att det blir en besvärande växt av svamp på tungan!

Så länge man inte upplever besvär är det knappast någon anledning att göra något åt det.

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2528

När jag läser den sidan så börjar jag undra om det är candida jag har. Det blir vitt klegg på tungan men jag har ingen sveda eller något sådant. Läste på en annan sida att vit beläggning på tungan tyder på dåligt allmäntillstånd eller diabetes.

Har ni som har diabetes eller nedsatt glukostolerans haft problem med vit tunga?

Jag får också väldigt lätt infektioner mellan tänderna. Fastnar det en matbit så börjar det värka inom 5 minuter och tar jag inte bort det som fastnat på några timmar så värker det och när jag tar bort det så blöder det.

Candida är en modern variant av en parasit. Dock så lever den via kolhydrater som andra svampar. Men tar lätt över när det är antibiotika och andra sjukdomar.

Salivtestet är intressant men inte på något vis bevisat.

Men om jag nollar kolhydrater så slipper jag alla problem.

När jag läser den sidan så börjar jag undra om det är candida jag har. Det blir vitt klegg på tungan men jag har ingen sveda eller något sådant. Läste på en annan sida att vit beläggning på tungan tyder på dåligt allmäntillstånd eller diabetes.

Har ni som har diabetes eller nedsatt glukostolerans haft problem med vit tunga?

Jag får också väldigt lätt infektioner mellan tänderna. Fastnar det en matbit så börjar det värka inom 5 minuter och tar jag inte bort det som fastnat på några timmar så värker det och när jag tar bort det så blöder det.

Kanske du ska prova oil-pulling som vissa har postat om.