Jump to content

Intressant artikel i SvD

Kjell Granelli

Recommended Posts

En intressant artikel om evolutionärt perspektiv på mat http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/striden-om-maten-missar-evolutionen_8412072.svd.

De menar att upp till 80% av modern mat är artfrämmande, vilket de ser som förklaringen till en stor del av våra välfärdssjukdomar.

Vad de skriver är enligt min mening vetenskapligt korrekt. Dock menar jag att var och en ska pröva födoämnen som enligt denna definition är "artfrämmande" och se om de vill inkludera den i sin kost. För min del landar jag i konklusionen att fullfeta mejeriprodukter är ok, liksom för övrigt en högre E% från fett än som någonsin förekommit i "naturliga" populationer.

Andra landar i att baljväxter är ok, andra att processat kött eller tillsatt salt är ok.

Men när man prövar vilka födoämnen som ska ingå i ens kost, är det bra att hålla upp dem mot vårt evolutionära förflutna.

Liksom man gör när man avgör vad man ska mata delfiner och papegojor med.

• Like 3

De nämner ju salt i en bisats också. Att den inte tillhör vår ursprungliga föda. Men många av oss på lågkolhydratkost upplever ju att vi behöver vara noga med att få i oss tillräckligt med salt. Hur kommer det sig då egentligen?

De nämner ju salt i en bisats också. Att den inte tillhör vår ursprungliga föda. Men många av oss på lågkolhydratkost upplever ju att vi behöver vara noga med att få i oss tillräckligt med salt. Hur kommer det sig då egentligen?

Det är ju rätt att raffinerat salt inte tillhör vår ursprungliga föda. Men jag tror ändå att de är onödigt rädda för salt. Allt tyder ju på att när man äter utan snabba kh så utsöndrar njurarna överskottssaltet. Och vissa har ju t.o.m. problem att få tillräckligt. Vad jag vet finns det inga studier som visar att intag av NaCl orsakar mer än marginell blodtryckshöjning - och sådana studier är ju gjorda på folk som äter spannmål, socker etc. Jag är summa summarum inte längre rädd för salt, varken natrium, kalium eller magnesium.

• Like 1

Nej, jag tänkte mest, hur kan vi egentligen upplever brist på nåt som inte finns i vår ursprungliga kost?!

Ja det var ju en intressant fråga. Jag kollade vad Staffan Lindeberg skriver om salt i sin bok "Food And Western Desease"; på sidan 36-37 skriver han att människan egentligen har ett mycket litet behov av salt, men om man är van vid ett stort intag så utsöndras mycket och man kan få brist. Han menar att svettkörtlarna kan ställa om sin utsöndring av salt och hänvisar till en studie från 1986: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3759782

Jag blir aningen förvirrad och hinner inte gräva mer just nu, men det kanske är så att om man vänjer kroppen vid mycket salt så kan man lättare lida av brist, även om intaget är högre än under evolutionen. Nåt sånt kanske...