Tigern Posted August 11, 2013 Share Posted August 11, 2013 Hej!Jag har kombinerat 24h-fasta (tanken är att köra 5:2, men har valt att fasta några fler dygn per vecka nu i början. 0 kcal-fasta.) och LCHF i en månad nu och det har tidigare fungerat bra (förutom lite övergångsbesvär de första tre dagarna). Jag var tidigare i princip alltid hungrig och tyckte att det var så skönt att denna konstanta hunger och behövet att äta var tredje timma försvann när jag började med LCHF och 24h-fasta. Dock har jag de senaste dygnen fått en fruktansvärd hunger! Det började när jag fastade i fredags: fastedagarna har gått helt ok tidigare men nu blev jag galet hungrig, mådde illa, orkade ingenting och kunde inte tänka på annat än mat. Jag höll ut i alla fall men trots att jag ätit betydligt mer än normalt sen dess så skriker min mage fortfarande! Det är alltså inte sug utan en extrem hunger som inte går att stilla. Igår åt jag:frukost: 3 stekta äggmellis: en skål (ca 3 dl) cottage cheese, 2 msk vispad grädde, 10 hallon, 2 paranötterlunch: 1 laxfilé, kokt rödkål, 3 msk rydbergs bearnaisesås, riven ost.middag: 2 stekta äggkvällis: turkisk yoghurt m linfrön (ca 1/2 msk) och kanelIdag (klockan är 12 och jag vaknade 10!!) har jag redan ätit:äggröra på 2 ägg + 3 vitor, 1 avokado, 4 champinjoner, 1 lchf-bröd (gjort på ägg, mandelmjöl, solrosfrön, smör, fiberhusk, fibrexflingor, linförn) med jordnötssmör.Varför är jag fortfarande jättehungrig och vad ska jag göra åt det!?Är tjej, 18 år, 166 cm, 54 kg.Tack på förhand! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 11, 2013 Share Posted August 11, 2013 Var noga med att dricka ordentligt. Jag dricker gärna rött te (roiboos) som även är nyttigt för mina blodkärl. Har alltid en kopp på gång. Vätska kan minska det som du uppfattar som hunger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted August 11, 2013 Share Posted August 11, 2013 Jag har också märkt detta - sedan jag började om med 5:2 efter semestern har jag varit i princip konstant hungrig. Har tyvärr inte hittat något att göra åt det ännu, men funderar på att testa 1) hoppa över mejerierna helt, och äta ordentligt med riktig mat 2) ev ta det lite lugnare med fastandet i början. Jag märkte också när jag började, att lite mat under fastedagarna (de där ca 500 kcal som rekommenderas) var värre än att inte äta alls. Åt jag lite, blev jag hysteriskt hungrig. Men just nu funkar ingetdera. :-( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tigern Posted August 11, 2013 Author Share Posted August 11, 2013 Jag har också märkt detta - sedan jag började om med 5:2 efter semestern har jag varit i princip konstant hungrig. Har tyvärr inte hittat något att göra åt det ännu, men funderar på att testa 1) hoppa över mejerierna helt, och äta ordentligt med riktig mat 2) ev ta det lite lugnare med fastandet i början. Jag märkte också när jag började, att lite mat under fastedagarna (de där ca 500 kcal som rekommenderas) var värre än att inte äta alls. Åt jag lite, blev jag hysteriskt hungrig. Men just nu funkar ingetdera. :-( Kanske vill kroppen kompensera kcal-underskottet från fastedagarna men då försvinner ju liksom en del av poängen Hoppas våra kroppar vänjer sig. Svårt att undvika mejerier tycker jag, det blir så himla begränsat (spec då jag inte äter kött/kyckling)! Lycka till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tigern Posted August 11, 2013 Author Share Posted August 11, 2013 Var noga med att dricka ordentligt. Jag dricker gärna rött te (roiboos) som även är nyttigt för mina blodkärl. Har alltid en kopp på gång. Vätska kan minska det som du uppfattar som hunger. ja det blev faktiskt bättre för en kort stund av en kopp kaffe tack för tipset! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted August 11, 2013 Share Posted August 11, 2013 Ditt BMI är under 20 och du äter på svältnivå. Jag tycker du ska sluta fasta helt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tigern Posted August 11, 2013 Author Share Posted August 11, 2013 Ditt BMI är under 20 och du äter på svältnivå. Jag tycker du ska sluta fasta helt. Mitt BMI är 19,6, med andra ord helt normalt. Tycker du att det jag skrev att jag äter kan klassas som svältnivå!? hur mycket äter andra då egentligen? Jag varken fastar eller kör LCHF för att gå ner i vikt, utan för att må bättre (främst bli av med IBS, behov av att äta varannan timma och trötthet), men vill heller inte lägga på mig mer eftersom jag är nöjd med min kropp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted August 11, 2013 Share Posted August 11, 2013 Din BMR är c:a 1400 kcal om dagen. Det mål du åt "igår" ligger där runt. BMR är kroppens basala behov, utöver det behöver man mer kalorier för vardagsmotionen och eventuell träning. Däremellan fastar du ett helt dygn trots att du inte fått i dig hela dagsbehovet på ätdagen. Det blir för lite och det är det din kropp försöker tala om för dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted August 11, 2013 Share Posted August 11, 2013 Lita på din kropps signaler och strunta i BMI. Om din kropp skriker efter mat så är det bara dumt att motarbeta den. Som sagt ovan, sluta fasta och ät! Vill du tighta till kroppen så börja styrketräna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 11, 2013 Share Posted August 11, 2013 Mot trötthet så skulle jag rekommendera extra d-vitamin samt en näringstät kost. Kanske du kan få lite tips här om hur du bygger en näringstät kost, men personen som skriver är lite mer paleo än lchf så man får ha det i åtanke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted August 11, 2013 Share Posted August 11, 2013 Rent spontant förstår jag inte riktigt varför man behöver fasta vid 18 års ålder om man är normalviktig, på gränsen till undervikt. Du har ju knappt vuxit klart! Bråka inte med kroppen i onödan, det kan vara inkörsporten till allehanda problem som jojobantning, mensrubbning och ätstörningar. Lyssna istället till din kropp och ät när du är hungrig. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tigern Posted August 11, 2013 Author Share Posted August 11, 2013 Ni har rätt i att jag borde äta mer, tyckte bara det var så skönt i början av lchf:andet när jag i flera timmar slapp tänka på att äta eftersom jag blev så mätt i jämförelse med "vanlig" mat. Fastan kommer jag fortsätta med ett tag till, om än bara 2 dagar i veckan, för att det ger andra hälsoeffekter än viktminskning och framför allt för att jag, förutom senaste gången, faktiskt känt mig mycket piggare under fastedygnen. Bra artikel Johanna07 länkade till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mallan123 Posted August 20, 2013 Share Posted August 20, 2013 Mitt BMI är 19,6, med andra ord helt normalt. Tycker du att det jag skrev att jag äter kan klassas som svältnivå!? hur mycket äter andra då egentligen? Jag varken fastar eller kör LCHF för att gå ner i vikt, utan för att må bättre (främst bli av med IBS, behov av att äta varannan timma och trötthet), men vill heller inte lägga på mig mer eftersom jag är nöjd med min kropp. Man äger sin egen kropp, och får göra vad man vill och vad man mår bra av. Men om du känner hunger så tycker jag att du som då inte lider av övervikt ska ta något att äta. Kanske en bit god skinka eller nötter hade räckt. Om din mens blir oregelbunden så sluta direkt. Jag menar det verkligen. Sluta direkt och ät istället nyttigt varje dag. Jag pratar av egen erfarenhet. Att ligga kring BMI 20 är helt perfekt i din ålder. Du måste ha en supersnygg kropp. Men jag är säker på att du behåller den med lite mer mat när du är hungrig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BuddhaFem Posted April 4, 2020 Share Posted April 4, 2020 Du skriver att du fastar för att må bra och inte för att gå ner i vikt. För mig låter det inte som att du alls mår bra! Skippa fastan! Skippa det sjukliga fokuset på kropp och mat det kan leda till svåra ätstörningar som inte är att leka med. Livet springer förbi och du sätter mycket tid på att fokusera på kropp och vikt. Hitta något vettigare att fokusera på. Livet springer förbi! Gör något meningsfullt och roligt av det. Hälsar Carola 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts