Helene63

Helene 63 kilo 12/12 - dagbok

Recommended Posts

Hej!

Jag heter Helene. Är 30 i sinnet men 50 på pappret  :)

I augusti 2011 började jag med LCHF. Jag hade läst om Annika Dahlqvist långt tidigare och tyckt att det lät inressant men det var alltså först i augusti för två år sedan som jag själv prövade på detta, för mig, nya sätt att äta. 

Det gick kanonbra! Jag gick pö om pö och utan någon som helst ansträngning, kändes det som, ner tio kilo. När jag sedan nådde min målvikt 63 kilo så började äta en rågbrödsmacka om dagen och lite frukt och choklad ibland. Jag höll vikten, var nöjd och mådde väldigt bra!

I början av 2013, i samband med separation och flytt, började jag dock fuska och jag kan säga att fusket har eskalerat...  :( Nu börjar kläderna sitta åt och nej, det känns inte roligt. 

Därför ska jag imorgon den 12/8 på min första arbetsdag efter semestern köra igång igen på allvar med LCHF, Jag ser verkligen fram emot det. 

Målet är att gå ner till 63 kilo igen på 4 månader. Måldatum är alltså 12 december. 

Hur mycket som jag behöver gå ner får jag se imorgon bitti på invägningen. Jag skulle tro att det rör sig om 6 kilo ungefär.

6 kilo på 4 månader borde gå bra. Jag vill inte ha för tuffa mål. Tycker att det känns lagom med fyra månader. Det vore ju kul om det gick snabbare men det är helt ok med 12:e december för mig  :) .

Hittade det här forumet hos Kostdoktorn och tänkte att det kunde vara ett bra verktyg för mig att skriva lite här om hur det går. Uppdatera vikten ofta. 

Om någon vill hänga på och läsa hur det går för mig så är det ju förstås toppenkul - annars kommer jag nog att skriva ändå. Som en lite dagbok över hur jag förhoppningsvis lyckas med den här viktresan. 

Ah, glömde skriva att jag också ska börja göra armhävningar. Träna mina otränade armar så de blir lite fastare eventuellt... Är oduglig på  armhävningar så det blir till att börja från noll liksom. Kommer att skriva om den resan också hehe.  ;)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack tack för pepp och välkomnande!  :)

Idag kör vi! Invägning i morse: 68,9. Liiite mer än jag hade trott men ok. Hoppas bli av med de "komma nio" snarast - och sedan tar vi resten.

Åt grekist yoghurt med lite grädde, hallon, blåbär och ett par stackars hasselnötter till frukost. 

Till lunch åt jag kött, sallad och fet dressing. Har dessutom lyckats få i mig en och en halv liter vatten. Måste ha en reminder som dyker upp på skärmen varje timma när jag jobbar och som påminner mig om att dricka vatten. Jag blir sällan törstig så jag glömmer bort det annars  :) Men idag var alltså 1 1/5 litersflaskan tom när jag gick hem. Och jag hade INTE vattnat blommor med vattnet.  :P

Är glad över att vara igång!!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Helene!

Ska bli kul att följa dig på färden! Lycka till!

Tack tack!  :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dag 2:                     68,4 kilo  

Total vikminskning   -0,5 kilo

Kvar till målet            5,4 kilo

Hej!

Ett halv kilo första dagen är ju helt ok! Om det skulle fortsätta så här så är jag ju klar nästa vecka hahaha. Nämen jag vet ju att det är mycket vätska som försvinner första dagarna men hur som hlest så är det i alla fall roligt att se -0,5 på vågen.

Igår kväll fick jag plötsligt feber och jätteont i halsen så jag håller mig hemma från jobbet idag..  :(  Känner mig inte så hungrig men har i alla fall fått i mig yoghurt med grädde, bär och lite frön.

Ont i halsen men glad!  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dag 3:                     66,9 kilo  

Starvikt                    68,9 kilo

Total vikminskning   -2,0 kilo

Kvar till målet            3,9 kilo

Oj då! Minus två kilo på två dagar. Det måste bero på att jag är sjuk och inte har någon vidare aptit och så förstås på att jag förlorar mycket vätska. Kommer nog att gå upp lite när jag börjar äta igen. Känner mig fortfarande ganska dålig... Men glad för mitt minus!  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltid något att glädjas åt när man är ynklig och sjuk. Du kommer vara sååå motiverad till armhävningarna när du är på benen igen.

Det kommer gå fort för dig ner till din målvikt.

Krya på dig /S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack tack!

Ja, ser fram emot träning av armarna! De är skamligt otränade...  :o  Men det går tydligen att rätta till  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Helene!

Ska bli kul att följa dig och heja på dig för att nå dina mål :)

Jag har med börjat om efter en tids fuskande och utsvävningar, och hade invägning en vecka tidigare än dig. Med nästan samma start på 68,6 kg.  Även jag tog två snabba kg de första dagarna och har nu fixat drygt tre kg efter 11 dagar (väl medveten om att det är vätska de första tiden som lämnar min kropp). Jag har ett med ett mål på 63-62 kg fram till jul så jag hänger på din i takt även där ;)  Så  nu tuffar vi på och fixar det här, så vi får tillbaka den goa lite lättare känslan i kroppen igen :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Helene!

Ska bli kul att följa dig och heja på dig för att nå :)  dina mål :)

Jag har med börjat om efter en tids fuskande och utsvävningar, och hade invägning en vecka tidigare än dig. Med nästan samma start på 68,6 kg.  Även jag tog två snabba kg de första dagarna och har nu fixat drygt tre kg efter 11 dagar (väl medveten om att det är vätska de första tiden som lämnar min kropp). Jag har ett med ett mål på 63-62 kg fram till jul så jag hänger på din i takt även där ;)  Så  nu tuffar vi på och fixar det här, så vi får tillbaka den goa lite lättare känslan i kroppen igen :D

Va kul!!! Då följs vi åt!!  :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dag 4:                     67,3 kilo  

Total vikminskning   -1,6 kilo

Kvar till målet            4,3 kilo

Ja det blev som jag anade. Upp 400 gr nu när jag blev piggare och äter lite mer igen. Helt normalt.

Har inte fuskat någonting alls - det känns bra  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra Helene!

Tror att man nu i början ska försöka vara ganska strikt och försöka undvika fusket. För min del vet jag att börjar jag "unna" mig och fuska lite så går det liksom lättare och lättare att göra undantag. Så jag har beslutat mig att vara ganska  restriktiv nu i början av denna omstart precis om jag var när jag började 2011.. Chokladen får vänta några veckor till :) Men lite vin har jag bestämt att jag får ta till helgen :P Jag hade med en liten uppgång i dag, men inget som oroar då jag vet att det pendlar lite fram och tillbaka. Nästa vecka blir vecka tre för mig och då vet jag att det blir lite tuff då det ofta planar ut lite efter en bra start.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dag 5:                     66,8 kilo  

Total vikminskning   -2,1 kilo

Kvar till målet            3,8 kilo

Härligt med nedgång på vågen igen!

Frukost: greksik yoghurt med grädde, blåbär och lite nötter och ett finncrisp med Bregott och ost. Kaffe med en skvätt grädde.

Eftersom jag var ledig var vi på playan, Där åt vi till lunch: kycklingklubbor med alioli och sallad. Åt även kall och god vattenmelon så där fuskade jag lite... men gott var det!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dag 6:                     66,5 kilo  

Total vikminskning   -2,4 kilo

Kvar till målet            3,5 kilo

Dag 7:                     66,7 kilo  

Total vikminskning   -2,2 kilo

Kvar till målet            3,7 kilo

Ja, här kommer två dagars siffror på en gång. Glömde helt enkelt bort att skriva in igår. Det var lite fullt upp :)

Jag har gått upp 200 gram sedan igår men oroar mig inte så mycket över det. Tycker inte att jag har misskött mig så jag tror och hoppas att det rättar till sig.

Min käre livskamrat John <3 förstår inte riktigt vitsen med att väga sig varje dag och man blir ju oftast rekommenderad att väga sig en gång i veckan men jag tycker det är kul att skriva upp varje dag. Det har jag gjort av och till i många år (ser jag när jag hittar gamla almanackor  :) ) så jag fortsätter med det.  ;)

Ska förresten försöka leta upp almanackan för 2011 och se i vilken takt jag gick ner när jag började med LCHF första gången. Kan vara spännande att se om det gick i samma takt då som nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dag 6:                     66,5 kilo  

Total vikminskning   -2,4 kilo

Kvar till målet            3,5 kilo

Dag 7:                     66,7 kilo  

Total vikminskning   -2,2 kilo

Kvar till målet            3,7 kilo

Ja, här kommer två dagars siffror på en gång. Glömde helt enkelt bort att skriva in igår. Det var lite fullt upp :)

Jag har gått upp 200 gram sedan igår men oroar mig inte så mycket över det. Tycker inte att jag har misskött mig så jag tror och hoppas att det rättar till sig.

Min käre livskamrat John <3 förstår inte riktigt vitsen med att väga sig varje dag och man blir ju oftast rekommenderad att väga sig en gång i veckan men jag tycker det är kul att skriva upp varje dag. Det har jag gjort av och till i många år (ser jag när jag hittar gamla almanackor  :) ) så jag fortsätter med det.  ;)

Ska förresten försöka leta upp almanackan för 2011 och se i vilken takt jag gick ner när jag började med LCHF första gången. Kan vara spännande att se om det gick i samma takt då som nu.

Hejhej! Kul att läsa om dig, jag får nog också hänga på. Gick ner över 10 kg från Nyårsdagen 2012, från 79,9 (inte 80 ;)) kg till ca 68. Nu står vågen på 74,7. Inte kul. Äter fortfarande lchf men jag kompletterar med vitt vin och saltåvinäger-chips, samt lite choklad... Så lite nya tag behövs, känner mig obekväm med denna vikt. Jag är 178 lång och vill ner och stanna på under 70. Kul om vi kan peppa varandra på vägen! Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejhej! Kul att läsa om dig, jag får nog också hänga på. Gick ner över 10 kg från Nyårsdagen 2012, från 79,9 (inte 80 ;)) kg till ca 68. Nu står vågen på 74,7. Inte kul. Äter fortfarande lchf men jag kompletterar med vitt vin och saltåvinäger-chips, samt lite choklad... Så lite nya tag behövs, känner mig obekväm med denna vikt. Jag är 178 lång och vill ner och stanna på under 70. Kul om vi kan peppa varandra på vägen! Lycka till!

Javisst kan vi peppa varandra på vägen! Kul! Lycka till du också!  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt att kilona är på väg ned Helene.

Det går bra här med även om det är lite tufft då man fortfarande har kvar lite sommarkänsla och resten av familjen kör på med lite semester vanor :) Men jag försöker bita ihop och äter min äggröra och låter bli choklad och andra dumheter. Känslan att kliva upp på vågen och se att det går åt rätt håll överväger allt just nu. Hoppas det går bra även denna vecka som blir nr tre för mig. En vecka som ofta är en sk. platåvecka.. Men jag ska igenom den med.. Nu kör vi på och lycka till nu med din vecka två.. :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dag 8:                     67,0 kilo  

Total vikminskning   -1,9 kilo

Kvar till målet            4,0 kilo

Jaha, nu blev det uppgång igen.... hmmmm. Jag tycker inte att jag har misskött mig med maten men däremot är det så att jag har varit ledig i 4 dagar och när jag inte är på kontoret så dricker jag alldeles för lite vatten. Kan det ha med saken att göra tro???  :unsure:

Hur som helst så är jag ganska nöjd med att ändå ha tappat 1,9 kilo hittills. 

Trots plusset på vågen i morse så fuskade jag idag utan att blinka och utan att ha dåligt samvete! En liten chokladbit, en pytteliten bit morotskaka och några salta pengar. En på jobbet fyllde år och två kom tillbaka från semestern därav så mycket gott. 

Men nu får det vara bra - nu kör vi igen!  :D

Förresten: jag hittade min almanacka från 2011 när jag började  med LCHF för första gången. Ser att jag gick ner 2,2 kilo då, första veckan. 

Lycka till med er vecka!!  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dag 9:                     66,9 kilo  

Total vikminskning   -2,0 kilo

Kvar till målet            3,9 kilo

Minus 100 gram. Ja ja bättre än inget  :)

Det blev några lakritsslantar idag också....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sextiosju

Det är väl inget större fel på siffran 67 men JAG är ganska trött på den just nu!!!!

Hur är det möjligt att väga 67 varje dag??? Det har jag gjort i tre dagar nu.

Ja ja, inte ge upp! Det blir bättre nästa vecka!

Då ska jag sjunga som Ulf Lundell: Sextisju sextisju vart har du tagit vägen nu!  :P

Men imorgon ska jag äta hotellfrukost... DET blir gott!

Dag 12:                    67,0 kilo  

Starvikt                     68,9 kilo

Total vikminskning -1,9,0 kilo

Kvar till målet            4,0 kilo

Trevlig helg!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara för att du inte ska känna dig så ensam där i 67 kilos- träsket så har jag bara några hg mindre än dig nu på vågen och ligger en vecka före.. Jag tror att den vätska jag tappade i början planats ut och så har ju varit på fest i helgen.. Joo jag fuskade :huh: Så nu tar det väl några dagar att komma på banan igen.. Ja, ja nya tag av mig.. :rolleyes:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är bara att erkänna... jag lyckades inte med min nystart i augusti så jag gör om försöket och börjar idag7/1!! Med gott humör och sugen på att väga 63 kilo den 6:e maj.

Varför just 6/5 kan man undra? Jo för att det också är en tisdag och det är 17 veckor dit. Det betyder att jag tar det i lugn takt - ca. 3 hekto i veckan. Löjligt kanske någon tycker men det kan vara nog så svårt!! :) Var och en har sin egen lilla kamp mot kilona.

Jag är 168 cm lång och vet att jag trivs utmärkt när jag väger 63. Det har nämligen hänt några gånger - dock inte ofta hehe :)

I mitt första inlägg i den här tråden berättar jag lite hur jag började med LCHF om någon är nyfiken på det. 

Så här såg siffrorna ut i morse - min först omstartsdag:

Vikt 7/1            68,3 kilo

Kvar till mål       5,3 kilo

Midjemått           83 cm

Ja men då så! Då kör vi!!! :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bättre lycka den här gången! Jag ska ner dubbelt så mycket som du men känner mig väldigt laddad! Har snart kört en vecka och gått ner 1,7kg. Vet att det är mest vatten men uj så peppande det är! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! 

Bättre lycka den här gången! Jag ska ner dubbelt så mycket som du men känner mig väldigt laddad! Har snart kört en vecka och gått ner 1,7kg. Vet att det är mest vatten men uj så peppande det är! 

Grattis till din viktnedgång! Det är verkligen peppande när man ser resultat med en gång!! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går ju riktigt bra det här! Känner mig pigg och uppåt och har inte fuskat någonting än!

Lchf är ju toppen eftersom man blir mätt av det man äter och man får äta så goda saker! Log för mig själv igår när jag stod och skar upp korv och brie och tog fram oliver. Detta är ett härligt sätt att går ner i vikt på !!

Livskamraten är på ingående och då blir det lite äggröra och bacon. Mmmm! Och sedan lite nötter när vi sitter och myser i soffan. Härligt!! ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett hett tips är att inte väga dig varje dag då vikten kommer varierra beroende på hur mycket mat du har i magen, hur mycket vätska som är i kroppen och liknande. Bättre att köra en gång i veckan/ varannan vecka. Det är lätt att bli omotiverad när siffrorna hoppar upp och ner/ står stilla! 

Önskar dig all lycka till! 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var en sväng på stan för att uppdatera lite med en väninna :)

Vi brukar ta en öl tillsammans men idag blev det tonic. Inte helt ok enligt lchf men bättre än öl...

Nu ska livskamraten och jag äta biff, bearnaise o blomkål. Mmmm!

Ha en trevlig lördagskväll!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, nu har det gått en vecka sedan min nystart och det var men spänning och förväntan som jag klev upp på vågen i morse.

Jag har skött mig hela veckan.

I lördags "tjuvvägde" jag mig och hade då gått ner ett halv kilo så jag var som sagt förväntansfull i morse.

Hur gick det då? Ja det var inte roligt ska jag säga... Så det är NU som man inte ska ge upp och det är NU man behöver lite pepp! 

I morse stod vågen på precis samma som när jag började för en vecka sedan.... Ganska tråkigt kändes det.... :(  Vad hände med det halvkilot som jag hade tappat tills i lördags??

Men som sagt: inte ge upp!

Jag kämpar väl på.... Tar tacksamt emot pepp :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar också ha såna där knasvärden. Lustigt nog, nästan alltid efter en fastedag har jag gått upp eller i bästa fall står still, men ännu en dag efter så har jag tappat flera hekto...

Vet inte om det beror på att jag dricker bra nog mycket mer på en fastedag och inte kissar tillräckligt, eller om det är den i o f s positiva stressen som gör att jag håller emot hela tiden tills jag får påladdning igen.

I vilket fall så verkar ju du också vara nära den härliga åldern då vi verkligen klänger oss fast vid varenda "kärleksfullt skapat" gram, och eftersom det har tagit lite tid att få dit dem så får vi väl låta det ta lite tid att bli av med dem också. Det är långt till Beach 2014, i alla fall för oss i den kalla Nord.... Du har väl lite närmare till den, men det är inte badväder i Medelhavet heller ännu :-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fortsätt kämpa på!

Jag kan ha en viktökning från en dag till nästa på upp till 0,5kg. Ofta finns det orsak, hormoner, mycket mat i mag/tarm, ökad träningsmängd mm, men inte alltid. Men så länge trenden pekar nedåt långsiktigt ska vi vara nöjda och inte tappa motivationen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kommit fram till att jag ska sluta fixera mig vid min vikt. Är trött på att bli besviken när jag ser att jag har gått ner 4 hg en dag för att ha gått upp 5 hg två dagar senare. Dessutom som någon skrev här, jag är i den åldern nu när det händer saker i kroppen. Jag tror helt enkelt inte att jag har lika lätt för att gå ner i vikt längre. Så från att ha vägt mig varje dag i flera år och noggrannt skrivit upp vikten så har jag nu ställt undan vågen. Jag ska i stället mäta midjemåttet någon gång då och då och förstås fortsätta äta lchf. Vet ni vad jag kände när jag bestämde mig för att ställa undan vågen. Stor lättnad!!!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kommit fram till att jag ska sluta fixera mig vid min vikt. Är trött på att bli besviken när jag ser att jag har gått ner 4 hg en dag för att ha gått upp 5 hg två dagar senare. Dessutom som någon skrev här, jag är i den åldern nu när det händer saker i kroppen. Jag tror helt enkelt inte att jag har lika lätt för att gå ner i vikt längre. Så från att ha vägt mig varje dag i flera år och noggrannt skrivit upp vikten så har jag nu ställt undan vågen. Jag ska i stället mäta midjemåttet någon gång då och då och förstås fortsätta äta lchf. Vet ni vad jag kände när jag bestämde mig för att ställa undan vågen. Stor lättnad!!!

Jättebra val! Att väga sig varje dag skapar alldeles för mycket stress!

Det jag rekommenderar om du fortfarande är intresserad om du går ner i vikt är att köras en vägning/mätning MAX en gång i månaden, då hinner det hända grejer i mellan.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg