Jump to content

Psykiskt funktionshinder och LCHF

caring

Recommended Posts

Hej! 

Är helt ny på forumet men har själv ätit LCHF i drygt fyra år och mår bra. Jag har nu några funderingar kring hur jag kan hjälpa min syster. Hon närmar sig 60 år. Är född med en CP-skada som i hennes fall innebär en lindrig utvecklingsstörning ,nedsatt funktion i höger arm och ben samt dålig balans (kan t ex inte cykla). Sedan ca 20 år medicinerar hon med Tegretol (osäker på dosen), Ability 15 mg, Zyprexa 10 + 7,5 mg samt någon typ av kolesterolsänkande. Fram till 40-årsåldern var hon normalviktig men väger nu ca 105 kg och är 165 cm lång.

Efter en bröstcanceroperation och proppar i båda lungorna för ca 1½ år sedan har man från sjukvården uppmanat henne att gå ned i vikt vilket ju naturligtvis skulle vara jättebra. Men hur ska det gå till? Hennes medicinering bidrar ju i allra högsta grad till övervikt och ökad aptit.   

Vi bor ca 20 mil från varandra vilket gör att vi inte ses så väldigt ofta. Hon bor i egen lägenhet, har daglig sysselsättning på ett dagcenter där hon bl a hjälper till att laga mat. Ett av problemen är att hon inte lagar mat till sig själv. Köper färdiglagat som hon värmer i mikron. Hon är inte tillräckligt "sjuk" för att beviljas mer bistånd än boendestöd som hjälper henne 1 gg/v med städning och tvätt. Är det någon som har någon idé om enkla, lättförståeliga och framförallt lättlagade recept och matsedlar som en "enarmad" person kan laga? 

• Like 1

De flesta som steker en kött-, fisk- eller kycklingbit kan ju utesluta potatis/ris/pasta och servera med grönsaker (färdighackad sallad eller varför inte timjankryddade rostade grönsaker) och sås på creme fraiche eller kryddsmör.

Tunna pannkakor på 4ägg, 2dl vispgrädde och 1-1,25 msk fiberhusk är inte svårare att steka än vanliga om man använder en lite mindre stekpanna (lagom till näst största plattan). Serveras med bär och vispad grädde.

Köttfärssås, kalops, mustiga grytor och soppor osv kan serveras med grönsaker som t ex lättkokt, hyvlad zucchini. Till soppan kan man servera fröbröd om man vill ha känslan av bröd.

Birgitta Höglunds zucchinisallad rekommenderar jag gärna för den är grymt mycket godare än potatissallad. Likaså hennes räksallad till grillkorv... Mums!

Håller tummarna för din syster!

• Like 1

Tack för tipsen. Som tur är så är hon inte särskilt kräsen, hon äter det mesta och kräver inte så stor variation. Så därför har jag försökt att hitta enkla recept på minst fyra portioner som hon kan laga och äta typ fyra dagar i sträck. Det stora problemet är väl hennes medicinering men jag ska försöka få följa med nästa gång till läkaren. Hon är tyvärr lite institutionaliserad vilket bl a gör att hon alltid följer läkares råd till punkt och pricka. Det krävdes ganska stort övertalningsarbete innan vi lyckades stoppa fortsatt förskrivning av sömnmedicin. Hon som sover som en stock! 

Som Johanna här skriver, stekta laxbitar i sås... Jag gör den enklaste av enkla såser av grädde (går oxå med röd mjölk) och naturell philadelphiaost. Jag steker laxen för sej i stekpannan och under tiden gör jag såsen i kastrull. Jag har först i en klick smör och några droppar med kalvbuljong, ett par, tre-fyra deciliter grädde som får koka upp innan jag har i en stor klick med philadelphiaost. Rör om tills osten smält och sen lägger jag ner dom stekta laxbitarna... 

Ca ½ kg lax räcker till flera dagar till mej, till detta äter jag oftast broccoli.. 

Stort lycka till och jag hoppas att din syster tar till sej dina råd <3

• Like 1

Ägg i alla former! Kokta, stekta, äggröra...det är min dagliga brunch. Ägg innehåller allt utom c-vitamin. Med smör och/eller grädde blir det lagom fett. Allt som man kan lägga i en form i ugnen, torsk och lax, med spenat, svamp, grädde, smör, ost, flagad mandel etc, supergott och enkelt, lätt att frysa och värma. Köttfärsbiffar/köttbullar i ugnen, lätt att göra stora portioner.

Kokosolja är en välsignelse för kroppen, laurinsyran särskilt. Genom att undvika omega 6 i mindre bra oljor (olivolja och ev rapsolja är ok i mina ögon, i små doser), samt helst köpa kött fritt från kraftfoder, kan man maximera det goda omega 3, som gör att man blir fri från inflammationer i kroppen.

Hon bör undvika alla kolhydrater, särskilt rent socker,bröd, pasta, ris och potatis. Helst också frukt och kolhydrater med mer än 5 g/100 g. Hallon och grädde är det många som äter som dessert.

Tegeretol är en epilepsimedicin, varför äter hon den? De andra har jag inte kollat. Statiner anser jag vara helt onödigt, och har i alla fall gett mig bestående muskelsvaghet efter bara tre månader. Ifrågasätt alla mediciner, och förösk hitta en lchf-positiv läkare, om det krävs. Lycka till!

• Like 1