celia Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 det som folk verkar ha svårast att förstå med LCHF är att man ska vara försiktig med frukt. Begreppet frukt och grönt verkar sitta bergfast.Blev lite förvånad när detta dök upp på MSN idag: http://halsa.se.msn.com/trender/3-bantningsr%c3%a5d-som-inte-fungerar-1#image=4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
celia Posted December 31, 2012 Author Share Posted December 31, 2012 sid 3 myten "Frukt gör dig smal" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 Fruktos sägs ju i princip vara den sockerart som förstör fettförbränningen mest. Fruktos är en långsam kolhydrat. Långsamma kolhydrater måste först passera till levern där de omvandlas till glukos som tasupp av blodet. För mycket Fruktos omvandlas till fett i levern och man riskerar fettlever eftersom fettet stannar i levern. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lutt Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 Visst finns det en del nyttigheter i frukt, men de finns ju i grönsaker med, men de har ju betydligt färre kolhydrater. Jag har alltid tidigare farsinerats över hur hungrig jag alltid blivit efter ett äpple, det är världens bästa aptitretare för mig. Så det handlar nog inte bara om kolhydraterna i sig, för mig triggar det till att äta mer. Nu håller jag mig till grönsaker och lite bär då och då, de ger mig inte alls hunger på samma sätt som frukt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Fruktos sägs ju i princip vara den sockerart som förstör fettförbränningen mest... Hur menar du? Pga. att levern tvingas bearbeta detta först eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts