Jump to content

Klipskare i huvudet av LCHF?!?

AnetteB
 Share

Recommended Posts

En av grejerna som jag märkt på mej själv sen jag började med LCHF är att jag tycker att jag fått en annan slags "intelligens"... Helt plötsligt så intresserar jag mej för mer djupa grejer och jag kan se sammanhang på ett bättre sätt än innan, och jag kan ibland känna att jag kan bli lite irriterad om inte folk runt mej hajjar lika snabbt som jag gör i en diskussion och dylikt..  :o

Är det nån mer som upplevt nåt liknande som jag? Eller är det kanske bara som jag inbillar mej, att jag har mer koll än många andra i min omgivning  :P

• Like 1

Jag känner att jag fått ett mycket bättre fokus än innan. Eller snarare; jag kan upprätthålla ett innan ganska flyktigt fokus i flera timmar, ibland upp emot 5-7h! I våras skrev jag min andra kandidatuppsats (började med lchf i feb) och då fick jag svart på vitt hur mycket den här kosten faktiskt gör för åtminstone mina kognitiva förmågor (kan tilläggas att jag äter strikt lchf  med mycket kokosolja). Uppsatsen blev väldigt bra och fick  mycket beröm på examinationen, där konsensusen var "tremendously good work"!

En annan sak som påverkade var att jag i samma veva fick glasögon, så det är svårt att säga säkert exakt vad som givit vad. Att inte behöva spendera en massa tankekraft på att korrigera ett ganska ordentligt synfel (astigmatism) har naturligtvis hjälpt till, men den stora skillnaden i fokus tror jag har att göra med ketosen; på kolhydrater så brukade jag bli tvungen att verkligen pausa och äta efter 3-4h, och ofta "fylla på" med något därimellan, medan jag nu i våras kunde sitta med superfokus en hel dag i biblioteket utan att äta. Det blev dock en hel del kaffe ;) På kolhydratkosten kände jag mig ofta suddig, nu är jag liksom skarpare i kanterna. 

Och JA, känner verkligen av det här med att kunna bli lite irriterad när folk inte är lika med. Eller åtminstone märker jag skillnaden ännu tydligare, irriterad blir jag bara när det är personens uppgift att hänga med. Som på arbetsförmedlingen här om dagen när hen som höll i ett introduktionsmöte lyckades med att inte svara på 5 av mina 7 frågor. SUCK. 

Såg förresten för länge sedan en föreläsning på nätet där en av forskarna kring unga och begåvning (tror att det var James T. Webb) menade att begåvade barn/ungdomar snabbt använder upp glykosen i hjärnan och därför bara tar slut, eller "run out of gas" som det formulerades. Han tipsade om att äta färre kolhydrater och framför allt färre snabba, för att motverka denna effekt. Låter bekant? :) 

• Like 2

Jag upplevde också en...i brist på annan beskrivning...ny mental dimension. Det där med förbättrat fokus (från en redan mycket hög nivå) var en del av det. Till saken hör -- och kanske bör detta poängteras främst av allt -- så upplevde jag under denna period min mest påfrestande livsfas någonsin. I detta kaos gav verkligen lågkolhydratkosten en välbehövlig skjuts åt rätt håll.

Kan väl inte påstå att jag känt mig direkt mer eller mindre skärpt i huvudet förutom i ett avseende: Jag har ju inte längre den mördande paltkoman på eftermiddagen, som jag ju alltid hade innan när man åt en kolhydratrik lunch, vilket ju gör att jag blivit effektivare på jobbet  :P. Kan också jobba längre och effektivare på dagarna, då jag ju inte längre börjar bli hungrig igen framåt 5-6 tiden som jag blev innan. Ibland kanske det inte är så bra dock när jag jobbar hemifrån, det han hänt att jag suttit till 7-8 på kvällarna innan jag kommit på att jag kanske borde sluta och äta middag  ^_^

• Like 1

Jag har definitivt blivit smartare  :) skrev en tråd om mentala förbättringar för några månader sedan.

Vad gäller samhällsnyttiga program etc så kan jag tänka mig att äta LCHF innebär att vara vetenskapligt kritisk och tänka både ett steg längre och djupare, vilket kan innebära att man gör det in andra sammanhang oxå.

Dessutom så är i alla fall jag mycket mindre stressad, då orkar jag ta in mer information = samhällsnyttiga program, de kan man ju inte slötitta på om ni förstår vad jag menar  :)

Mer ork, energi gör även det att hjärncellerna går att använda mer effektivt

• Like 1