Jump to content

Hur mycket majonnäs är OK?

Athenasmatte

Recommended Posts

Hej!

Sedan jag började äta mejerifritt (för magens skull) så har jag börjat äta väldigt mycket av min hemmagjorda majonnäs (ersätter creme fraiche, kesella m.m.). Men hur mycket majonnäs kan man äta utan att få i sig för mycket omega 6? Jag har hört att kallpressad rapsolja ska ha lägre halt omega 6 än vanlig rapsolja, någon som vet något om detta?

Ha en fortsatt bra kväll!

Rapsolja har en bra fördelningen mellan omega 6 och omega 3, två till ett vilket får anses paleolitiskt. Så svaret på frågan om hur mycket rapsolja man kan äta blir ungefär samma som dåvarande riksbankschefen Bengt Dennis formulerade det om räntan som hade höjts till 500 % vid krisen i början på 1990-talet: "The sky is the limit"

Jag har aldrig sett att kallpressade rapsolja skulle innehålla mindre andel omega 6 än varmpressad. Vid kallpressning får man bara ut c a 60 % av oljan man får ut med varmpressning och lösningsmedel men att fördelningen skulle skilja sig åt har jag inte sett och jag antar att om så varit fallet så hade producenterna av kallpressat gjort reklam för det.

• Like 4

Rapsolja har en bra fördelningen mellan omega 6 och omega 3, två till ett vilket får anses paleolitiskt. Så svaret på frågan om hur mycket rapsolja man kan äta blir ungefär samma som dåvarande riksbankschefen Bengt Dennis formulerade det om räntan som hade höjts till 500 % vid krisen i början på 1900-talet: "The sky is the limit"

Jag har aldrig sett att kallpressade rapsolja skulle innehålla mindre andel omega 6 än varmpressad. Vid kallpressning får man bara ut c a 60 % av oljan man får ut med varmpressning och lösningsmedel men att fördelningen skulle skilja sig åt har jag inte sett och jag antar att om så varit fallet så hade producenterna av kallpressat gjort reklam för det.

Jaha, men då så! Inga problem då ju =). Det var mer det att någon varnade mig för att äta för mycket majonnäs eftersom "de är mycket omega 6 i rapsolja". Men är det 2:1 så är det ju inga problem! Då äter jag min majonnäs med gott samvete =).

Tack för informationen! Mycket bra!

• Like 2

Rapsolja har en bra fördelningen mellan omega 6 och omega 3, två till ett vilket får anses paleolitiskt. Så svaret på frågan om hur mycket rapsolja man kan äta blir ungefär samma som dåvarande riksbankschefen Bengt Dennis formulerade det om räntan som hade höjts till 500 % vid krisen i början på 1900-talet: "The sky is the limit"

Du är inte orolig för oxidering, då rapsolja innehåller så mycket fleromättat?

Det finns skäl att köpa kallpressad rapsolja men det har ingenting med fördelningen av omega3/6 att göra. I den kallpressade finns mer antioxidanter som hindrar den från att härskna/oxideras (förvara den mörkt och gärna svalt).

Stammis - lite av en myt att rapsolja innehåller mycket fleromättat - den domineras av enkolomättat fett, precis som olivoljan. Allting är relativt men rapsolja innehåller ca 30 % fleromättat och olivolja ca 10 %. Det är en gradskillnad men inte jämförbart med de andra vegetabiliska oljorna som majs-, solros- och soja.

Stammis - lite av en myt att rapsolja innehåller mycket fleromättat - den domineras av enkolomättat fett, precis som olivoljan. Allting är relativt men rapsolja innehåller ca 30 % fleromättat och olivolja ca 10 %. Det är en gradskillnad men inte jämförbart med de andra vegetabiliska oljorna som majs-, solros- och soja.

Ja det har du rätt i. Rapsoljan är mycket bättre än de tre du nämnde.

P.S. Jag heter Kjell men är "stammis" på forumet  :)

Det är ju själva den att kallpressad raps/olivolja smakar pyton i majonäs liksom kokosolja

Ni som gillar så'n majonäs är ju bara att gratulera....

Förra gången jag gjorde majonnäs så testade jag att göra den men kallpressad rapsolja istället för vanligt, och den blev mycket godare!!!

• Like 1

• 3 weeks later...

Det är ju själva den att kallpressad raps/olivolja smakar pyton i majonäs liksom kokosolja

Ni som gillar så'n majonäs är ju bara att gratulera.....

OK, nu testade jag att göra majonnäs på kallpressad rapsolja igen, fast det var ett annat märke än förra gången. Och kan säga att det var INTE gott!! Konstigt att märket ska spela så stor roll? Ska nog hålla mig till "vanlig" rapsolja i fortsättningen, för detta smakade inget vidare =/

Mitt tips är 2/3 kallpressad olivolja och 1/3 hampaolja. Hampaoljan innehåller bra med omega 3, men har en smak och lukt lite av nymålat, så det är inte alla som gillar det.

I proportionen 2:1 förtas beskan i olivoljan och majonnäsen blir snyggt grön, ungefär som avocado. Och god!

De exakta siffrorna för omega 3 vs 6 i denna blandning får gärna nån annan räkna ut, jag är inte så mycket för siffror.

Möjligen kan Athenasmatte äta mer av majonnäsen då :-) 

Välsorterade hälsokostaffärer har. Du kan också beställa från Råvarubutiken på Österlen, det brukar jag. Jag köpte i början för att ha som hudolja, men i likhet med kokosolja funkar den lika bra till alla kroppsdelar. Hampaolja innehåller den perfekta proportionen av essentiella fettsyror. Om du inte hittar i butiken så beställ här:

www.ravarubutiken.se/oljor-smor/hampaolja-kallpressad-260-ml.php