Gaia Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 Jo jag undrar. Jag har sett att det finns ett rekommenderat 10 veckors program för LCHF are och har en fundering. Jag har ätit enligt Gi metodens rivstartsveckor i 6 veckor och sett att den maten man äter då är väldigt lik den LCHFare äter. De rekommenderar inte att man kör på mer än 6 veckor för att det är tufft för kroppen att klara vara i ketos för länge. Stämmer detta eller är det bara att köra på i 4 veckor till? Jag har fått mycket bra resultat av mina rivstartsveckor och gått ner 6 kg på 6 veckor. Skulle behöva gå ner ca 12 kg till. Jag började alltså på 81 kg och önskar en vikt på 62. Har också hittat ett low carb bröd i tyskland som är gott -vågar man äta sånt? Sen har jag en sista fråga till doktorn. Finns det troligen risk för kroppen att utveckla diabetes senare i livet om man äter enligt lchf och sen slutar. Jag menar att man då har vant av kroppen vid socker och dåliga kolhydrater och sen ovilligt ger kroppen en chock om man börjar äta mer av detta?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 Skulle du få diabetes så vet du ju hur du ska äta. Kolla kolhydratmängden i brödet. Du kan vara i ketos länge är inte farligt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 Ett tioveckorsprogram har jag aldrig hört talas om, i och med att LCHF snarare är en långsiktig kosthållning än en bantardiet. Kanske Atkins? Har dålig koll på hur långa perioder man ska äta lågkolhydratkost enligt Atkins-dieten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaia Posted January 1, 2013 Author Share Posted January 1, 2013 Bläddrar man i olika kokböcker om lchf så finns det 10 veckorsprogram osv vad jagville veta var om det är farligt för kroppen att vara i ketos för länge? Sen har jag en fundering kring kolesterolvärden. Är det så att det dåliga kolesterolet kanske går upp en del efter att man börjar äta grädde och olika fetter? Jag tänkte jag ska gå och ta mina värden nu i starten och sen göra en ny koll om några månader. Hoppas på ytterligare svar från doktorn ang omvänd diabetes för att man uteslutit kolhydrater och socker en tid. Är det möjligt ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Jag har ätit strikt LCHF i över tre år och mår toppen. Fina blodfetter testade vid tre tillfällen (tyvärr har jag inget värde från precis innan jag började med LCHF). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchftrollet Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 jag har ätit lchf i strax över 2 år, mår fin fint... nä, dåligt kolesterol går inte upp av smör... ketos är inte farligt... ät du några veckor till=)) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts