Sigurdur Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Hej, Bortsett från det vi äter, vad kan man mer bli fet/tjock/överviktig av? Vilka sjukdomar (ej diabetes då)? Vilka mediciner (kortison, steroider m.m)? Hur fungerar detta? Mer? Jag har hört att ämnesomsättningen kan rubbas på grund av hög ålder med mera, men jag tänker mer på uttalade diagnosticerade besvär som drabbar även yngre, om ni vet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Motion och rörelse i vardagen är ju viktigt. Har du någonsin sett en överviktig fotbollsspelare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted August 12, 2013 Author Share Posted August 12, 2013 Motion och rörelse i vardagen är ju viktigt. Har du någonsin sett en överviktig fotbollsspelare? Frågan gällde sjukdomar och mediciner som gör att man blir tjock, inte vad som "ju är viktigt". Ja, jag har sett tjocka fotbollsspelare. Jag har sett tjocka vardagsmotionärer. Jag har en vän som springer Marathon med sina 100 kg, och det är inte 100 kg muskler. Jag har sett fetma på tunga arbeten inom industrin där människor aldrig sitter still. Det finns många tjockisar på gymmen. Jag har sett mig själv i spegeln med 15 kg övervikt på högintensiva Body-Attack-pass fyra dagar i veckan. Ingen människa blir tjock av att sitta still. Jag har smala vänner som har stillasittande arbeten, som aldrig motionerar och som vräker i sig godis. Goddag, yxskaft-svar undanbedes. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Frågan gällde sjukdomar och mediciner som gör att man blir tjock, inte vad som "ju är viktigt". Ja, jag har sett tjocka fotbollsspelare. Jag har sett tjocka vardagsmotionärer. Jag har en vän som springer Marathon med sina 100 kg, och det är inte 100 kg muskler. Jag har sett fetma på tunga arbeten inom industrin där människor aldrig sitter still. Det finns många tjockisar på gymmen. Jag har sett mig själv i spegeln med 15 kg övervikt på högintensiva Body-Attack-pass fyra dagar i veckan. Ingen människa blir tjock av att sitta still. Jag har smala vänner som har stillasittande arbeten, som aldrig motionerar och som vräker i sig godis. Goddag, yxskaft-svar undanbedes. Jag förstod inte att du menade läkemedel. Ok, man kan bli tjock även om man motionerar men när du skriver "ingen människa blir tjock av att still" så håller jag inte med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Jag skulle nog säga att det är vanligt med övervikt med en underfunktion på sköldkörteln =hypotyreos. Jag tror också att en massa andra hormonella avvikelser, kan leda till övervikt, till exempel brist på testosteron. Jag tror också att det finns en del hormonella besvär idag som läkarna inte har koll på eller kunskap om, men det forskas en del. Av läkemedel som ger övervikt så har vi de antidepressiva medlen, de ångestdämpande men även neuroleptika som man medicinerar till exempel psykoser med. Det finns säkert "hundra" fler sjukdomar och läkemedel som kan ge övervikt, men det är de jag kommer på nu Steroiderna eller kortison är normalt vårat stresshormon, och av någon anledning så triggar det våra hungerskänslor, man kan även samla på sig vätska av dessa läkemedel och de kan omfördela fett på kroppen från armar och ben till buk och ansikte. Jag återkommer om jag kommer på något mer 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Ok, man kan bli tjock även om man motionerar men när du skriver "ingen människa blir tjock av att still" så håller jag inte med. Fast jag skulle påstå att fettinlagring är hormonellt styrt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Finns som sagt sjukdommar och medeciner som kan göra att man blir tjock! Hypotyreos är nog den vanligaste medecinska, till det kan läggas ovanligare, brist på lipolytiska ensymer, olika problem relaterade med kortison, leptinresistens, olika psykiska tillstånd, ätstörningar, någon ovanlig defekt att känna mättnad osv! Många medeciner har biverkningar som ökad aptit, minskad mättnad, förändrad homeostas osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted August 12, 2013 Author Share Posted August 12, 2013 Jag förstod inte att du menade läkemedel. Ok, man kan bli tjock även om man motionerar men när du skriver "ingen människa blir tjock av att still" så håller jag inte med. Medicin är synonymt med läkemedel. Jag menar att man kan förbli tjock även om man motionerar intensivt. Så du har alltså erfarenheter av att en människa som är fullt frisk, inte medicinerar, inte äter ohälsosamt/fettbildande, och inte har något annat av alla ovan uppräknade besvär - har blivit tjock/fet/överviktig enkom av att ha en stillasittande livsstil? Hur skulle då det ha gått till? Notera att om du svarar "de åt dåligt också" så har du motsagt ditt eget påstående om att enbart brist på motion skulle kunna leda till övervikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted August 12, 2013 Author Share Posted August 12, 2013 Jag skulle nog säga att det är vanligt med övervikt med en underfunktion på sköldkörteln =hypotyreos. Jag tror också att en massa andra hormonella avvikelser, kan leda till övervikt, till exempel brist på testosteron. Jag tror också att det finns en del hormonella besvär idag som läkarna inte har koll på eller kunskap om, men det forskas en del. Av läkemedel som ger övervikt så har vi de antidepressiva medlen, de ångestdämpande men även neuroleptika som man medicinerar till exempel psykoser med. Det finns säkert "hundra" fler sjukdomar och läkemedel som kan ge övervikt, men det är de jag kommer på nu Steroiderna eller kortison är normalt vårat stresshormon, och av någon anledning så triggar det våra hungerskänslor, man kan även samla på sig vätska av dessa läkemedel och de kan omfördela fett på kroppen från armar och ben till buk och ansikte. Jag återkommer om jag kommer på något mer Bra svar! En bekant har problem med sköldkörteln, hon har "tre garderober" eftersom hon pendlar mycket i vikt. Vad är det egentligen som händer då med fettlagring/-bränning, påverkar detta besvär insulinet? Leptinet? Är det inte så att en man/kvinna kan få brist på sina könshormoner vid övervikt? D.v.s. tappad menstruation, extra skägg på kvinnor, man-boobs på karlar, etc. Hur är det med antidepressiva medel - är det någon viss substans i medlet som har betydelse? Eller, som påverkas i kroppen av medlet? Så, så kallad "kortison-svullnad" kan alltså vara både fett och vätska? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Bra svar! En bekant har problem med sköldkörteln, hon har "tre garderober" eftersom hon pendlar mycket i vikt. Vad är det egentligen som händer då med fettlagring/-bränning, påverkar detta besvär insulinet? Leptinet? Är det inte så att en man/kvinna kan få brist på sina könshormoner vid övervikt? D.v.s. tappad menstruation, extra skägg på kvinnor, man-boobs på karlar, etc. Hur är det med antidepressiva medel - är det någon viss substans i medlet som har betydelse? Eller, som påverkas i kroppen av medlet? Så, så kallad "kortison-svullnad" kan alltså vara både fett och vätska? Jag har inte den kunskapen om vad som händer fettlagringen och förbränningen vid en hypotyreos, men vad vissa tror är att sköldkörteln förändras under människans utvecklingsstadier. En ung människa har en ”normal” produktion av hormon, medan förmågan att producera hormon avtar under åldrandets gång. Därför kan äldre har lägre ämnesomsättning med ökande vikt och som följd. På frågan om könshormonernas inverkan på vikten, så tror jag att det kan vara avsaknad av dessa som ger symtom och övervikt, inte att det är övervikten som ger brist på hormon. En så kallad kortisonsvullnad kan vara både vätska och fettinlagring. Vid långvarig medicinering med cortison så slår man ut kroppens egna produktion av kortison, och binjurebarken som står för produktionen normalt "lägger av". Då kan det, precis som med insulin vara svårt att dosera rätt, och det blir lätt en överdosering, och man kan få något som heter Cushings syndrom som kännetecknas av en omfördelning av fettet på kroppen, vätskeansamling, med ett ökat bukomfång och ett så kallat "månansikte". Angående antidepressiv medicin så är jag osäker på om man vet vad mekanismen är bakom viktuppgång, jag tror att vissa anser att man på något sätt stimulerar hungern. Men det ska nog poängteras att alla som äter antidepressiv medicin går INTE upp i vikt, och så är även fallet med cortison, det är väldigt dosrelaterat och längden på behandlingen har även betydelse. Jag hoppas att jag lyckats ge svar på något... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas B Posted August 13, 2013 Share Posted August 13, 2013 Bra fråga! En intressant vinkling kan kanske vara en del nyare forskning på miljögifters påverkan. Miljögifter i olik koncentrationer kan tydligen ställa till det med hormonerna. http://miljoforskning.formas.se 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas B Posted August 13, 2013 Share Posted August 13, 2013 Bra fråga! En intressant vinkling kan kanske vara en del nyare forskning på miljögifters påverkan. Miljögifter i olik koncentrationer kan tydligen ställa till det med hormonerna. http://miljoforskning.formas.se Vad trött jag blir på mina fåniga länkar som aldrig funkar. Gör bara så här om intresset finns, skriv bara in i Webbläsaren miljöforskning.formas.se (formas är forskningsrådets egen tidskrift) Där kan man via webben läsa om vilket forskningsområde/Miljöområde som helst Bl.a om vatten kvaliteten i avloppsdiket Östersjön. Eller gå till 4health.se/hormonstörande kemikalier Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts