Jump to content

Begränsade kolhydrater


Köttigt
 Share

Recommended Posts

Jag har under lång tid begränsat mitt intag av kolhydrater samt fokuserat på kolhydrater med lågt GI. Jag är aktiv, hälsosam och har egentligen inget mål att gå ner i vikt. Jag har inga hälsoproblem.

 

Jag finner LCHF dieten väldigt intressant och funderar på om jag ska röra mig mot ännu mindre snabba kolhydrater eller om det är poänglöst såvida jag inte går all-in. Min motivation är ett mer hälsosamt framtida liv (reducera risken för diabetes, förbättra mina fysiska prestationer, reducera risken för cancer etc). 

 

1. Anta att jag begränsar processade kolydrater (helt avstår från socker, bröd, pasta etc) men äter en del frukt, grönsaker som växer under mark, havre etc. samt fuskar enstaka gånger med en öl eller två. Jag vet att detta aldrig kommer att leda mig till ketogeniskt stadie och absolut inte är en LCHF diet -  men är det poänglöst? Är det mao binärt - helt LCHF annars spelar det ingen roll om vi antar konstant antal kalorier? 

 

2. Om man adopterar en diet som bygger på reducerade kolhydrater - är det fortfarande att rekommendera ökat fett-intag eller bygger det helt på att kroppen når ett ketogeniskt stadie. 

Är den konventionella sanningen om kalorier in - kalorier ut mao applicerbar om man inte lyckas kapa kolhydrater helt från sin diet? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1. Att avstå från spannmål och rent socker är nog det bästa man kan göra för sin hälsa

 

2. Kort svar, JA ;)

Energi som försvinner med färre kolhydrater ska ersättas med fett

 

 

"Är den konventionella sanningen om kalorier in - kalorier ut mao applicerbar om man inte lyckas kapa kolhydrater helt från sin diet?"

 

 

Det som långsiktigt avgör dina kroppsformer är inte om du räknar kalorier utan om kosten du äter ger dig mättnad

Link to comment
Share on other sites

Tack Stammis! 

 

Det är tydligt att avstå från alla typer av kolhydrater är det bästa (enligt LCHF forskningen) och det verkar också självklart att om man kapar ut socker, sedan vitt bröd, sedan pasta etc är bättre än att inte göra någonting alls (även om det inte innebär en full LCHF).

 

Jag skriver helt under på hälsoeffekterna med LCHF men är inte redo att gå hela vägen då jag i nuläget mår väldigt bra och uppskattar en öl eller lite choklad då och då men kapar gärna pasta, bröd, flingor, socker etc (i princip redan gjort). Frågan är om jag helt förstör effekterna av att eliminera eller kraftigt minska kolkydrater i de flesta av mina måltider om jag i några måltider inkluderar kolhydrater? Om jag åker insulin-berg-o-dal-bana på under en dag - innebär det då att min kropp kommer suga åt sig kalorier som en svamp hela veckan eller tom hela månaden?

 

Ett hypotetiskt exempel: Låt oss säga att en person äter havregrynsgröt varje frukost. Varje mål är 300 kalorier och då total 2100 under en vecka. Om personen i fråga byter ut 3 mål mot tex bacon+ägg och därmed minskar sitt kolhydratsintag under veckan men ökar antalet kalorier till låt oss säga 3200. Är den nya kosten bättre eller sämre ur både vikt- och hälsosynpunkt?

 

Kan man alltså nå positiva effekter genom att successivt reducera kolhydrater eller blir det bara pannkaka om man inte helt utesluter dem och samtidigt adderar extra kalorier i form av fett?

 

Tack igen! 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...