Jump to content

Om Weinehall har rätt i artikeln i VK....

AnnikaJ

Recommended Posts

Att Weinehall i sin artikel i VK hävdar att man går upp  av LCHF är inte förvånande.Det handlar naturligtvis om tro !Den som äter fett blir fet!  En trossats som bl.a. Martin Ingvar  gick emot i sin artikel i Svenska Dagbladet häromdagen.  Om Weinehall  har rätt så borde vi som lagt om vår kost till olika varianter av LCHF naturligtvis vara tjockast  i landet. Men tvärtom så är vi så många som gått ned i vikt och mår så mycket bättre. Nu är det upp till bevis!  Det  räcker inte med enstaka mirakelberättelser. nu måste statistik till. Hur många har egentligen gått ned i vikt av LCHF? Hur många kilo i genomsnitt?  Sedan vet ju vi som äter LCHF att den stora vinsten handlar om förbättrad hälsa, inte minst för dem av oss som har diabetes  ,

Om det nu var en fråga till oss på forumet? Så för mig är det iaf ca -15 kg på 7 månader (avstannat på 70 kg). Ganska strikt lågkolhydraskost. Men för dem som inte går ner så mycket på lchf hänger nog inte här i regel? :)

Min viktnedgång är marginell efter 3,5 år på LCHF (har "bara" c:a 15 kg för mycket, men de sitter hårt på gamla kärringar) men hälsofördelarna överväger ju ändå. Jag gillar forumet, så jag hänger här :-)

Ni är fantastiska alla som rasat I vikt och jag gläder mej med er, men det är ju bara en del av det hela... Tycker det är lite synd att fokus ligger så mycket på vikt, eftersom det gör att LCHF jämställs som vilken kortsiktig bantningsdiet som helst av de oinvigda.

Nu är det upp till bevis!  Det  räcker inte med enstaka mirakelberättelser. nu måste statistik till. Hur många har egentligen gått ned i vikt av LCHF? Hur många kilo i genomsnitt?  Sedan vet ju vi som äter LCHF att den stora vinsten handlar om förbättrad hälsa, inte minst för dem av oss som har diabetes  ,

Statistik i all ära men personligen så tror jag att ingen statistik i världen kan rå på kraften från "word of mouth" och den samlade effekten av väldigt många goda exempel på vad som verkligen funkar och dessutom funkar bra. Så kort och gott, alla bör sträva efter att bli ett vandrande exempel på hur väl lågkolhydratkost fungerar för såväl viktproblem som hälsa.

Vi hade en tråd för ett tag sedan där kvantitativ viktminskning diskuterades bland forummedlemmarna. Både Tommy och Annika var i häraden av 90-100 kg viktnedgång...och tjänar väl då som de mest extrema/lyckade exemplen här. Men det behövs fler som helt enkelt "når dit de vill" oavsett om det handlar om 5 eller 50 kg, bli av med sin diabetes, högt blodtryck, få bättre mentalt fokus, uppleva känslan av att livet går att avnjuta även ur ett mathänseende utan att man ser ut som en Goodyear-symbol etc etc. Det finns således många abrovinker som kan definiera framgång och de exempel jag radade upp är bara de jag spontant kommer att tänka på.

Sist och kanske minst, man måste förstå att Weinehall m.fl. tjänar som goda exempel på kejsare utan kläder. Det går ett tag att klä sig i nakenskrud men till slut så blir det för många pojkar...och flickor...som reser sig upp och tillsammans utropar: "Men kejsaren är ju NAKEN!"

Den dagen kommer när de lyckade exemplen är så många att de inte längre bryr sig om vad man tramsar om i sandlådan som definieras av de ålderstigna hälso- och kostråd vi alla vant oss vid, och de flesta här förkastat i varierande grad.

Ja, jag tycker att det borde bli en typ av enkät..Inte på forumet utan mer organiserat, kanske via Kostdoktorn. ? Det är nog åtskilliga kilon sammanlagt!

Ja tänk om vi kunde räkna ihop en TOTAL KILOVIKT för alla i Sverige som gått ner med LCHF - hur många ton blir det?

Weinehall säger väl egentligen inte i VK-artikeln att man går upp av LCHF, utan att många inte fattat att man måste sänka kolhydraterna när man höjer fettet ? Alltså, att många missuppfattar LCHF. 

"Lars Weinehall anser att det finns tecken på att många anammat ”ena halvan” av LCHF-dieten.

- Ett budskap som gått fram från LCHF är att det är fritt fram att äta mycket fett, däremot är det inte lika många som har fattat det här med att samtidigt äta mindre kolhydrater.

Tanken med LCHF är att kroppen ska använda fettet som bränsle, men så blir det inte om du fortsätter att äta kolhydrater som tidigare".

Och hur menar han att man gör då.. forsätter med sina kolhydrater och lägger till ytterligare fett, då lär man få äta rejäla portioner och tvinga i sig mat!

Äter man mer av något så äter man mindre av något annat!