Gå till innehåll

3 första veckorna avklarade!

Recommended Posts

Så ja!

3 första veckorna avklarade och det som många beskriver som en "platå-vecka". Dvs den 3e, men jag är extreeeemt nöjd! Jag och min fru kör strikt LCHF dvs under 20 gram kolhydrater/dag. Jag kanske trodde minskningen skulle vara större per vecka nu i början. Men 1kg till sedan sist, dvs nu 116.8 men på bara 3 veckor alltså 5,2 kg ner. Därtill skall läggas att det inte har handlat om någon form av träning alls. Men däremot "vardagsmotion" med 1 timmes-promenader med hunden, dock i makligt tempo.

Gällande maten har det varit fantastiskt roligt! Min största oro har varit dom nätter då jag jobbat (ca 1-2 i veckan). Det har varit den värsta "boven i dramat" som bidragit till min övervikt. Nätterna då man kommit hem och lastat i sig 2, 3 ibland 4 portioner Cornflakes och mjölk.. Hur skulle det gå? Jo jättebra! Jag har avverkat 4 nattpass under dessa 3 första veckor. Då i bilen på väg hem under natten har jag dragit 1-2 ölkorvar och sedan väl hemma kanske ett ägg eller en liten bakad LCHF bulle med koffeinfritt thé.

Att man är i "ketos" råder det ingen tvekan om.. Hunden vill "baaara" pussas, antagligen för den "fantastiska" andedräkten..   :D Sådana är dom ju, ju värre stank ju mer gillar dom det.. Tur att det finns SB12 och liknande när man skall träffa folk.

Jag gjorde en miss när vi startade. Jag glömde mäta mig och har ej gjort det ännu. Men jag har fått kvitto på att 5,2 kg är borta. Skärpen med 1-2 hål längre in redan, ringen på fingret, inte lika tight, pluffsigheten i facet redan borta (så har det alltid varit för mig, jag blir snabbt "smal" i nyllet.. (är väl så tjockskallig att det syns där först).. 

Sedan märks det i rörlighet. Det känns som lederna är smorda på något sätt. Har redan kunna plocka fram några skjortor jag inte kunde ha innan sommaren. Hade skjort test i lördags kväll och kunde ta en helt ny som jag sydde upp på senaste thailandsresan. Det var en KUL belöning.

Nä nu ska jag pimpla GOTT moccamaster-bryggkaffe!! Skål och god morgon!!

MacSune

• Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Anders A!!

Ikväll blir det Pulled Pork med egen-gjord BBQ sås (från Åse Falkman Fredriksons 56kilo)

Åt det för första gången för några veckor sedan (innan mina 3 första LCHF veckor) med en extremt god BBQ sås, men som var en sockerbomb ca 40gr kol/100gr.. huh..

Den egen gjorda BBQ såsen vi äter ikväll är inte riktigt i närheten av att smaka lika gott som ovan nämda, men vi kommer göra om den senare i veckan och skall försöka modifiera Åses sås lite. Återkommer med ev resultat.

MacSune

• Gilla 1
Länk till inlägg

Varje dag är en fröjd! Jag har ju älskat mat i alla dess former sedan "stenen uppfanns" dvs från första målet i livet då jag tydligen "överåt" x 3.

Kanske var där grunden till övervikten lades?

Igår fattade jag beslutet att väga mig minst 2 ggr i veckan för att snabbare kunna göra ev justeringar. Fantastiska -1kg sedan i måndags! Boom! alltså -6,2 kg sedan starten (21 juli) är magiskt! Då jag samtidigt inte en enda dag känt att detta är någon uppoffring, tvärt om varje dag är en fröjd!!

Tack Katrin Zytomierska för ditt "rätt-fram-språk" i din bok som fick mig att inse, det GICK INTE att ljuga för mig själv längre.

Gissa om jag var extremt skeptisk till att överhuvudtaget TA i hennes bok först, likaså att ens läsa "om den där bluff-dieten-LCHF".. som jag tänkte "-det fattar väl vem som helst att man blir sjuk och dyngfet av att vräka i sig fett".. Men som alla andra var jag inte ett dugg insatt eller begrep vad jag pratade om.

Kram världen!

MacSune 

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag blir glad av att läsa dina inlägg  :D så roligt att det går så bra för dig. Ett tips är att mäta lite varstans runt kroppen oxå!

Jag blir glad av att läsa dina inlägg  :D så roligt att det går så bra för dig. Ett tips är att mäta lite varstans runt kroppen oxå!

Hej Hildegaard, 

Det är något jag skulle gjort från start, men missat.. Yepp du har rätt, skall fixa mått så snart som möjligt.

Kul att du gillar mina inlägg. Men det ÄR en fröjd detta.. Jag och min fru hade kört ner i "light-diket" och åt hyfsat "nyttigt" vilket kändes surt att då tappat formen så kapitalt under åren och att överskottskilon smög sig på, ett efter ett..

Jag har många gånger (innan LCHF) varit avis på alla som tappat massor med vikt genom att bara sluta äta "skräpmat" som burgare, kakor, chips, godis, sockerläsk osv.. Är ju världens logik att man tappar i vikt DÅ.. Men vi då? Vi åt ju inget av allt det där.. Vad skulle vi göra? Äta fettrik mat? Sure.. Bli ännu "större"?

Men NU vet vi! Och har påbörjat resan med framgång!

Tjo!

Hur ser din story ut ungefär?

MacSune

• Gilla 2
Länk till inlägg

"Jag har många gånger (innan LCHF) varit avis på alla som tappat massor med vikt genom att bara sluta äta "skräpmat" som burgare, kakor, chips, godis, sockerläsk osv.. Är ju världens logik att man tappar i vikt DÅ.. Men vi då? Vi åt ju inget av allt det där.. Vad skulle vi göra? Äta fettrik mat? Sure.. Bli ännu "större"?"

PRECIS sådär hade jag det!!!!!!!! "Gå ner i vikt, sluta drick läsk" - Jag har ju inte druckit läsk på flera år! Inte äter jag skräpmat, och höll mig till light produkter och mycket bröd, för det är ju nyttigt. "fullkorn" och knäcke...
Pyttsan. Rundare och rundare blev jag...

Man lär så länge man lever... ;)

• Gilla 2
Länk till inlägg

Hemma efter lite kvälls/nattjobb igen. (nu är kl 03.35)  Efter 1 timme i bilen innan jag för 15 min sedan kom hem. Det blev 2 st ölkorvar i bilen och en del vatten, och nyss en kopp koffeinfritt thé och en liten LCHF bulle med bregott och galler-rökt skinka!  Nöjd!

Sov gott!

MacSune

• Gilla 1
Länk till inlägg

Hej

Jo för min del så har jag aldrig varit fettskrämd, jag har struntat i att det skulle vara farligt. Det jag har ätit för mycket av är allt med socker och pasta i princip.

Mitt långsamma uppvaknande var när jag på mitt sommarjobb tvättade allas arbetskläder och såg vilken väldigt stor skillnad det var på min storlek och medium etc. Dessutom så gick jag ned i vikt när jag arbetade under dessa 2 månader, men gick upp allt på två veckor när arbetet var slut (Cola, glass, smågodis). Blev less på att ha ett midje mått på 122cm och tog mod till mig och köpte Sockerbomben av Bitten Jonsson = slutade med sötsaker och började med quinoabönor etc. Men så genom lite youtube sökningar så hittade jag Jonas Bergquist där han föreläste om hur många gram kolhydrater man ska äta. För mig så skulle jag inte äta mer än 20 gram per dag. Då började jag och min man med strikt LCHF i dec förra året.

Nu så är min midja 20cm mindre i omfång, äter vanligtvis strikt men nu i sommar speciellt då jag upptäckt hur enkelt det är att göra blåbärssylt så har jag varit mer liberal.  :P  :rolleyes:

Och så tränar jag och tycker att det är jätteroligt, har aldrig gillat det förut  :D

Jag arbetar extra som nattvårdare, jag behöver knappt äta alls på natten (skulle nog inte vara några problem att skippa) jämfört med förut och innan min kropp gått över till fettdrift ordentligt, fast det är ju så jag funkar dock!

• Gilla 1
Länk till inlägg