Jump to content

LCHF på resa?

Bondmoran
 Share

Recommended Posts

Jag planerar en resa i England framöver och funderar på hur lätt det blir att hålla sig till LCHF. Det blir INTE egenlagad mat på nåt litet vandrarhem, det är helt säkert. Går det att lösa, eller måste man kompromissa? Jag avskyr att behöva göra det. Vem har erfarenhet? Är utlandsresor i allmänhet inget problem ur den synvinkeln? Jag tänker inte på själva flygresan, utan hela perioden jag faktiskt tillbringar långt från min egen spis. Tips och trix, någon?

Ägg är inte bara världens bästa livsmedel pga dess näringsinnehåll utan även pga att de har ett skyddande skal som underlättar medtagning "på stan". Men det förutsätter ju att du har tillgång till en spis och en kastrull någon gång under dagen.

I övrigt så handlar det om feta korvar och liknande som salami som i regel står sig längre tid utan kylmöjligheter. Mörk choklad funkar ju i regel bra. Somliga nötter likaså. Makrillkonserver (och ev. andra konserver).

Bor du i stadsmiljö så kan även somliga snabbmatsställen fungera (jag hör protesterna) om det kniper. Nu håller ju uppenbarligen Gyllene Måsvingen (Donken även kallat) inte samma kvalitet i UK och USA som i Sverige och Burger King ertappades med hästkött för inte så länge sedan...men med dessa brasklappar så kan ett gäng små hamburgare ihopkombinerade fast med "bara" en uppsättning bröd vara en lösning för stunden.

Trevlig resa!

• Like 1

Hotellfrukostar á la buffé är kanonbra. Ost, skinka och andra smörgåspålägg, färdighackade grönsaker, vissa färdigrätter typ Findus (om du har tillgång till micro), pizzafyllning osv. Reste med bil 7v i USA för ett par år sen och klarade oss ganska bra. Visst självhushåll hade vi men långt ifrån på alla ställen. Vi hade dock beställt (eller frågade efter) kylskåp på hotellrummen och hade en liten kylväska med oss så jag fick grädde i mitt te (de flesta hotellrum hade vattenkokare) och kunde frakta denna, osten och smöret mellan hotellen. Så lite beroende på vilken typ av resa du ska göra så är det olika lätt.

• Like 1

Bor ni på B&B så kan du få "Full English" men skippa bönorna (vita bönor i tomat sås) och kanske black pudding(inte riktigt vår blodpudding) och givetvis toast, be om extra ägg och bacon. Varit ute och käkat några gånger (bor i England) och tipsar gärna om steak house där det oftast int eär nått problem att få sallad i stället för "chips" eller annan potatis int eheller extra smör och oliv olja, hamburgare på ett sånt ställe går att fås utan bröd, men med god cole slaw och sallad. Pubar är ofta värre för de har sällan fräscha grönsaker, men undantag finns. Det bör även funka med italienska och spanska restuaranger. 

Det finns även babybel i de flesta supermarkets typ Tesco, Sainsbury etc och ofta god ölkorv.

Hoppas ni får en trevlig resa.

Tack, tack för snabba svar och alla tips! Hemma äter jag tre mål om dagen, men det blir kanske till att äta oftare med mellanmål om måltiderna inte blir tillräckligt feta. Jag mår verkligen inte bra av att vara hungrig. Magen äter på mig. Var just på en Thailandsresa och det hela s*t sig, kan man säga. Det där med att välja restaurang är något lättare när man inte reser tillsammans med andra, men inte lika trevligt :) 

När man efter flera år på LCHF umgås med "vanliga" så tätt så slås man av hur de hela tiden proppar i sig saker. Vissa "måste" ha en glass vid nästan varje tankstopp! Nästan alla blir hungriga och måste ta en korv med bröd på någon mack under dagen. Och så dricks det läskeblask ibland vid stoppen i stället för vatten.

Drog på smilbanden när jag läste det där... Har länge observerat det men aldrig "absorberat" det på samma sätt som du klockrent beskriver. Jag är ofta ute och långpromenerar med bekanta och det ska inhandlas ditten och datten vid snart sagt varje livsmedelsbutik/köpställe. Det blir ett kvitto på hur mycket man "får på köpet" på en lågkolhydratkost.

Jag minns ju själv hur det var när jag åt "normalt" så jag klandrar inte bekantskapskretsen utan det är mest en observation om hur underlägset det faktiskt är att vara kolhydratdriven. Det senare är för övrigt en annan iattagelse jag gjort under senare tid. Jag har gått från att, som tidigare, fascineras av hur mycket enklare/lättare/bättre det är med lågkolhydratkost till att knappt förstå hur människor som äter "normalt" står ut. Men det är väl så enkelt att det man inte vet (eller provat på i det här fallet) inte alltid är så lätt att inse...

• Like 2

Jag har rest en hel del och tycker inte det är några problem alls. Äter frukost (tills jag skäms så står jag mig en hel dag) på hotell och då pålägg och ägg (i de former som bjuds) och om det kniper riktigt (dvs dåligt med fett på frullen) kör jag ner lite smör i kaffet  :wacko:  (när ingen ser då...)

Restauranger är sällan problem, beställ kött, be dem ta bort kolisarna och öka på med sås.

Jag har rest i England, Rumänien, Turkiet (charter), Egypten (charter), Italien (flera tillfällen), Spanien bland annat.

PÅ resor inom Europa äter jag inte flygmaten. En rejäl frulle står man sig lätt till kvällen.

Snart ska vi till Sri Lanka och där har jag fått för mig att det är mycket ris, nudlar och socker i såsen i grytorna, men jag kan ha fel. Jag hoppas att jag kan hålla mig ganska strikt ialla fall. Det borde finnas kokosnötter att gnaga på  :D !

Lycka till det kommer gå bra!

Jag har rest en hel del och tycker inte det är några problem alls. Äter frukost (tills jag skäms så står jag mig en hel dag) på hotell och då pålägg och ägg (i de former som bjuds) och om det kniper riktigt (dvs dåligt med fett på frullen) kör jag ner lite smör i kaffet  :wacko:  (när ingen ser då...)

Restauranger är sällan problem, beställ kött, be dem ta bort kolisarna och öka på med sås.

Jag har rest i England, Rumänien, Turkiet (charter), Egypten (charter), Italien (flera tillfällen), Spanien bland annat.

PÅ resor inom Europa äter jag inte flygmaten. En rejäl frulle står man sig lätt till kvällen.

Snart ska vi till Sri Lanka och där har jag fått för mig att det är mycket ris, nudlar och socker i såsen i grytorna, men jag kan ha fel. Jag hoppas att jag kan hålla mig ganska strikt ialla fall. Det borde finnas kokosnötter att gnaga på  :D !

Lycka till det kommer gå bra!

Tack, jag tror också det ordnar sig, särskilt med alla fina tips!!

Sri Lanka blir inga problem. Erfarenheten talar. Massor av variation. Du kan äta i princip hur, var, när och vad som helst :) Tänk Thailand :)

• Like 1

Som jag sagt förut är det otroligt hur bra LCHF funkar. Jag har ätit hyfsat strikt under ca 3 år nu.

På det stora företag där jag jobbar har vi ett stort "gym" med sprothall, lunchgrupper med spinning, bodypump, box, core, gym och hela baletten. Men jag har aldrig gillat att träna på lunchen, för stressigt att sedan duscha och slänga i sig mat.

Men nu har jag för att spara värdefull fritid (kvällstid) provat att träna på lunchen och äta annorlunda. Jag brukar normalt dricka te med en skugga mjölk när jag vaknat vid 06:23. Sedan vid 09:00-fikat tar jag tex ett kokt ägg med hemgjord majjo och sedan lunch vid tolv.

Nu tar jag te på morgonen men sedan tar jag de dagar jag skall träna och äter riktig mat vid 09:00. Idag åt jag pulled pork med hemkokt barbequesås och en klick creme fraisch vid 09:00. Sedan tränade jag på lunchen. Nu väntar jag på att bli hungrig så att jag snart kan äta (kryddig fiskgryta, så jäkla gott!).

Det här blir ju bara bättre och bättre, man får bra hälsa, äter som en kung, sparar pengar och nu också tid!

Nu öppnar sig ju möjligheten att äta så här också de dagar då jag inte tränar. Då kan jag kanske ta en promenad, tupplur eller något annat på lunchen..

Tack, jag tror också det ordnar sig, särskilt med alla fina tips!!

Sri Lanka blir inga problem. Erfarenheten talar. Massor av variation. Du kan äta i princip hur, var, när och vad som helst :) Tänk Thailand :)

Fast Thailand tänker jag mycket grytor med mycket socker (alltså, det är mycket socker i de kokosmjölkbaserade grytorna) och dåligt fett...?

Alla wokade nudlar och ris går ju bort.

Aja, som sagt, det ordnar sig, nåt finns det ju att äta!

• 1 year later...

Jag ser att flera här rekommenderar korv i England. Vet ni att engelsk korv är god men full av olika spannmål/gryn/ströbröd??? Det är alltså inte LCHF för den som är strikt och/eller framför allt inte vill äta gluten t.ex.

Storbritannien är kolhydraternas förlovade land (och gärna kolhydrat + kolhydrat som lasagne med pommes...) men det är också ett land med 60 miljoner människor med alla sorters mat så det går ganska lätt att äta LCHF även ute. Full English utan bönor (och eventuellt då korv/black pudding) står man sig länge på och flera pubrätter är baserade på olika sorters kött. Det får nog bli ett blogginlägg om detta tror jag.