Gå till innehåll

Recommended Posts

Jag tycker om att läsa mig till smarta bra ha saker, tänkte att i denna tråden så kan man få tips om "smart böcker", eller bara intressanta faktaböcker, om näring, oil pulling, barfota springande etc etc. Vilka böcker har gjort er "smartare"  :)

• Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker om att läsa mig till smarta bra ha saker, tänkte att i denna tråden så kan man få tips om "smart böcker", eller bara intressanta faktaböcker, om näring, oil pulling, barfota springande etc etc. Vilka böcker har gjort er "smartare"  :)

Välfärdens ohälsa av Lars Wilsson.

Det var den boken som fick mig att förstå...

• Gilla 4
Länk till inlägg
  • 4 years later...

Men vilken bra idé till tråd?! Att den aldrig fick fäste är ju en skandal!! Det finns kanonbra böcker om matrevolution, forskningsfusk och socker, jag tror ni vet vilka jag menar, men dessa vill jag lyfta fram.

• The big book of endurance training and racing; Phil Maffetones underbara bok om hälsa och träning.
  • Hormonbibeln (män och kvinnor) och Hormonbibeln 2.0 (kvinnor); Martina Johanssons underbart informativa böcker om hormoner på ett lättfattligt sätt.
  • Konsten att hugga träd och ha skogen kvar; Mikael Karlssons nyutkomna bok om skogsbruk utan kalhygge (för biologisk mångfald och matjorden och kolet i luften och...) 
  • Den "nya" biologiska trädgården; Nils Åkersteds bok om odling utan att förstöra jorden och mikroorganismerna i den.
  • Gilla 7
Länk till inlägg
5 minuter sedan, jesper sade:

Born to run...  en språkligt sätt ganska dålig bok men ack så inspirerande!

Finns den översatt till svenska? Om inte, hur är engelskan? Maffetone, tex, är ju väldigt lättläst för han uttrycker sig på enkel engelska.

• Gilla 3
Länk till inlägg
5 minuter sedan, MariaF sade:

Finns den översatt till svenska? Om inte, hur är engelskan? Maffetone, tex, är ju väldigt lättläst för han uttrycker sig på enkel engelska.

Jepp. Born to run, Jakten på löpningens själ

• Gilla 4
Länk till inlägg

Håller med MariaF, vilken bra tråd!

Böcker som betytt mycket för mig är Uffe Ravnskovs böcker om kolesterol. Jag anses ha för högt kolesterol (men inte tillräckligt högt för att det skulle vara aktuellt med statiner), så hans böcker har gjort mig lugn, och tagit bort oron som jag kände ett tag. Faktum är att första gången jag stötte på Kostdoktorn var när jag googlade efter information om kolesterol efter 50-årshälsokontrollen för 8 år sedan. Informationen här lugnade mig också :)

Sen har jag en massa andra böcker också som jag kanske återkommer till. :)

• Gilla 5
Länk till inlägg

Bra tråd!

En av de böcker jag läst och som etsat sig fast är "Hotet mot din hjärna" av David Perlmutter, hjärnforskare och läkare.

Den handlar om hur gluten, socker mm skadar hjärnan för oss alla men speciellt för personer med neuropsykiatriska funktionsvariationer,

demens, depressioner mm. 

• Gilla 7
Länk till inlägg
  • 1 month later...

Nu har jag läst Anna Halléns bok "Gnisselzonen". Den handlar om när man är frisk enligt alla prover men ändå inte mår bra. http://cdon.se/bocker/anna-hallen/gnisselzonen-sa-lyckas-du-bli-av-med-trotthet-v-34974040

För mig som alltid varit intresserad av hälsa och har ägnat de senaste 8-10åren att förstå allt fler processer i kroppen är den ofta lite väl basic vad de medicinska termerna beträffar men för den som inte kommit så långt tror jag boken kan ge många bra områden att söka vidare på. Språket är enkelt och, som alltid med Anna Hallén, rakt på sak.

Det som utmärker denna bok mest är många kloka tankar och funderingar. Hon sätter ord på flera saker jag själv inte riktigt kunnat uttrycka. Inom organisk-biologisk odling pratar man om att inte gödsla växterna utan jorden, för då får växterna automatiskt det de behöver. Om man bara tillför NPK som blir jorden utarmad och mikrolivet dör eftersom jorden behöver så mycket mer. Detta fenomen beskriver Anna för människor, t ex att om man tar tillskott för någon brist är det stor risk att homeostasen (jämnvikten) rubbas och man blir inte bra för det. Man kan naturligtvis behöva tillskott under en period men det viktiga är att arbeta med orsaken till obalansen. Detta är något jag tänkt mycket på när jag läser (och för all del, skriver i) olika trådar. Att skapa förutsättningar för kroppen att själv balansera sig.
Vidare skriver Anna mycket om det autonoma systemet (sympatiska/parasympatiska) där alla våra okontrollerbara funktioner finns. Hon visar på hur dessa hänger ihop och då inte minst med våra stressreaktioner. Mina egna funderingar kring varför många av oss förblir fläskiga trots att vi är normalviktiga fick en del ledtrådar att hämta här. 

Sist men inte minst ställer hon den viktiga frågan; Om forskningen visar något som inte stämmer med dina erfarenheter, är det då fel på dina erfarenheter? Nej, forskningen kan aldrig täcka alla, man måste alltid fundera över "Gäller detta för MIG?".

• Gilla 5
Länk till inlägg