Jump to content

Nu blommar det!

MattiasLulea

Recommended Posts

Vad är det som händer?! En god vän till mig har drabbats av diabetes och precis före midsommar i år lånade han Lars-Erik Litsfelds "Bli frisk och smal med LCHF" av oss, läste och körde igång. Vikten har gått ner några kilo precis som planerat, men det höga långtidssockret har blivit HÖGRE.

För några veckor sedan ringde han mig och frågade om blodsocker-/blodtrycksfall är vanligt vid LCHF. Han hade drabbats av ett sådant under en kortare promenad. Så till den milda grad att han tuppade av. Jag har själv inte stött på det tidigare - och då jobbar jag delvis med LCHF-rådgivning på dagarna - så jag blev ganska fundersam. Efter lite resonerande kom jag på att han ju faktiskt går på en blodsockersänkande kost i kombination med medicin i tablettform som har samma effekt. Kunde det då möjligen vara så att blodsockernivån helt enkelt var för låg? Det var min tanke och den kändes rimlig.

Förra veckan var han åter hos läkare och kollade långtidssockret, men nu hade det stigit något. Han fick inget exakt värde den här gången, men i våras var långtidssockret 103 och alltså något högre än det nu. Det är alltså inte så lite över gränsen som ligger någonstans mellan 55 och 60 om jag förstått det rätt. Den diabetessköterska han träffade i våras ansåg inte att han behövde egen mätare, men läkaren han pratade med förra veckan tyckte att det ska han visst ha. På torsdag är det tänkt att han ska få den och då börja kolla värdet ofta.

Några teorier? Skulle uppskatta lite tips från i synnerhet Doc själv, för vi behöver verkligen få ordning på det här så fort det bara går.

Blodtrycksfall och hypoglykemi kan kännas lite samma men har olika anames, så det behöver man reda ut.

Tabletten är väl Metformin eller någon generika, den ger alldrig hypoglykemi.

Skumt att blodsockret inte ger med sig.. men Diabetes 2 är olika sjukdomar.. med samma symptom.. oftast samma behandling, medecinskt och kostmässigt!

Nu finns det de som har problem med Inkretinhormoner oxå, kan vara utlösande faktor till diabetesen, som då på lång sikt leder till huvudsymptomet för D2, nämligen insulinresistens.

Januvia är en analog till ett inkretinhormon som vart det som skulle ha utsöndrats från magsäcken och förberett bukspottkörteln på att nu kommer det glukos!

http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Halso---sjukvard/Monografier-varderingar/Humanlakemedel-Arkiv/Januvia-sitagliptin/

Utan den signaleringen så svajar blodsockret o det grövsta!

Och kan i sällsynta fall leda till Reaktiv hypoglykemi, dvs insulinnivån är förhöjd trotts att blodsockret är sänkt.

Sen så.. har han kollat för Typ 1?

"Det är fler 70-80-åringar som insjuknar i typ 1 diabetes än barn. En ny svensk studie visar att bara blodprov kan säkra en riktig diabetesdiagnos och behandling.

En stor svensk kartläggning av så gott som samtliga i Kronobergs län som insjuknat i diabetes under tre år slår hål på flera myter om vem som drabbas av vilken sorts diabetes.

Förlegade begrepp

Undersökningen visar också hur felaktiga de gamla begreppen ”barn- och ungdomsdiabetes” resperktive ”åldersdiabets” är.
För att få en riktig bild av diabetespanoramat i hela befolkningen i länet kontrollerades blodsockernivån på samtliga invånare som av någon anledning kom i kontakt med sjukvården under tre år.
De som hade för höga blodsockervärden undersöktes vidare för en eventuell diabetesdignos.
Bland diabetikerna, 1 630 personer, togs ytterligare prover för att säkerställa vilken typ av diabetes det var fråga om.

Typ 1 eller typ 2

Hade patienterna antikroppar mot de insulinproducerande betacellerna i blodet, det vill säga en autoimmun form av diabetes, fick de diagnosen typ 1 diabetes.
Utan antikropper ställdes diagnosen typ 2 diabetes.
Vidare kontrollerades C-peptidnivåer i blodet hos samtliga för att mäta hur stor egen insulinproduktion patienten hade. De som inte hade antikroppar och över ett visst värde C-peptid fick diagnosen typ 2 diabetes."

http://diabetesportalen.se/arkiv-foer-nyheter/gammelmormor-faar-typ-1-diabetes-bara-blodprov-ger-raett-diagnos/

Tack för svaret, Zepp.

Jo, jag vet att blodtrycks- och blodsockerfall har lite olika orsaker. Framkallar både och på folk emellan åt i mitt jobb som gyminstruktör. Ibland funkar det med att ge kunden något sockerhaltigt och ibland har det ingen som helst effekt.

Läsningen var mycket intressant måste jag säga. Nu blir det dagliga mätningar för Göran framöver för att se om det svajar väldigt under dygnet. Gör det det får vi gå vidare. Ska bara hitta honom en läkare som inte är rädd för nyheter och som är villig/har möjlighet att offra lite mer tid på en patient än vad man gör på vårdcentral.

Du vet tidig typ1 kan likna typ2.

Och håller han sig till kosten så är det kroppen själv som producerar glukosen.. och då handlar det altså om brist på insulin.

Så han skulle ha en sådan mätare som mäter ketoner oxå.. alternativt så får han skaffa Ketostix att kissa på.

Och har man tagit alla prover, C-peptid, antikroppar, alla glukosvärden, HBAa1c så vet man mer!

Och kolla så det inte är Sulfonureider han tar som tablett, den skall höja insulinet, till skillnad mot Metformin som sänker blodsockret genom att minska glukoneogenesen och glykogenolysen.

Och Sulfonureider kan leda till hypoglykemi!!

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Rad-om-lakemedel/Lakemedel-vid-typ-2-diabetes-/?ar=True

• Like 1

Det är Metformin han äter. Igår förmiddag fick Göran sin blodsockermätare och den gav ett värde på 10,2 innan någon måltid intagits. Högt, men långt ifrån det värsta jag hört talas om. De värden som spottas ut närmsta dygnen ska bli väldigt intressanta att se. Diabetessköterskan han talade med idag tyckte absolut att han skulle fortsätta med LCHF, vilket ju kändes positivt. Jag återkommer med fler rapporter om hur hans blodsocker förändras (eller inte förändras).