Jump to content

hjälp

astridb

Recommended Posts

Ber om ursäkt för stavfel, skriver från mobilen..

Jag är en tjej på 20 år, väger ca 50 kg och är 164 cm lång. Ammar min dotter på 1,5 år 3 gånger per dag men ska slut med det näst nästa helg. Jag tränar 6 dagar i veckan med paolo robertos 15 min per dag( dock tar övningarna det dubblaför mig). Jag delar upp så jag kör muskelgrupperna i två omgångar alltså varannan dag. Jag har precis gått över till LCHF.Mitt mål är såklart inte att gå ner i vikt utan att stanna i vikt och möjligtvis gå upp pga muskler. Vill gå lite synliga muskler endast. Är redan nu smal och börjar redan nu kunna se lite muskler framträda. Ska börja jogga 2-3 ggr i veckan för att sedan övergå till crosstrainer när den är inköpt och då troligtvis oftare än 2-3 ggr i veckan. Tänker mig 6 av 7 dagar som övrig träning.Min fråga handlar om min kost hur mycket protein respektive fett behöver jag.Jag gick in på matkalkyl.se och fyllde i och fick denna beräkning:Kortfattad textBeräknat för en dag:Basalt energiintag: 1265 kcalFör att behålla vikt: 1961 kcalProtein (20 E%) = 98 gram = 392 kcalKolhydrater (5 E%) = 25 gram = 98 kcalFett (75 E%) = 163 gram = 1471 kcalKan jag verkligen behöva äta så mycket protein? Nu räknade jag in träning på 3-5 dgr i veckan då jag inte anser att jag hårdtränar utan snarare normaltränar.Idag har jag räknat ut att jag på ett ungefär ätit 98 g protein, 20 g kolhydrater och 115 g fett! Kan någon hjälpa mig om hur mycket jag bör äta?

En tumregel, som Zepp redan nämnt ovan, är att ju oftare och/eller hårdare du tränar desto sannolikare är det att du behöver ett högre intag av protein.

Med detta sagt, det finns en tendens att överdriva behovet av protein...vilket självklart hänger samman med marknadskrafter som ensidigt driver på en utveckling med fokus på kosttillskott. Prova dig fram istället för att lita blint på rekommendationer (som med all rätt kan vara värda att ha i bakhuvudet)! Börja med 1 gram/kg kroppsvikt och sedan lägger du till gradvis under kortare perioder och ser vad som händer.

Vad jag personligen triggade lite på är om du inte först och främst borde se över hur du tränar. Inte enbart för att du följer något som Pastapucko Paolo rekommenderar...men delvis. ;) Jag har tyvärr inte läst hans träningsböcker...eller ätit hans pasta...men jag har sett Stockholmsnatt en gång i tiden.

Hur som haver, hur ser ditt träningsupplägg ut mer i detalj?