Totto Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 Hej! En polare till mig på ett utrikiskt forum har hypotyreos, opererat bort gallan, kämpat med vikten i åratal mestadels via viktväktarna och står nu på gränsen till diabetes. Jag har äntligen fått henne att inse att det är LCHF hon ska pröva. Problemet är att hon inte tål att äta fett! Hon blir illamående och får diarre även av mindre mängder. Jag misstänker att hennes problem med fettintag delvis har att göra med att hon gått på en lågfettdiet i många år, i fåfäng förhoppning att gå ner i vikt. Eller är det verkligen det att hon inte har någon gallblåsa som påverkar henne så illa? Vad säger ni? Det finns säkert andra här som har varit i hennes situation. Hur gjorde ni? Går det att vänja sig vid fett när man inte har nån gallblåsa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 Jag har för mig att Annica Dalqvist skriver om detta Men jag tror att hon kan vänja sig vid fett börja med 1 tsk till varje måltid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 Det är levern som producerar galla. Gallblåsan är bara en förvaringsplats, så att det finns galla tillgänglig direkt om det behövs. Och det är i gallblåsan gallstenar bildas (om gallan inte kommer till användning), och det är gallblåsan man opererar bort vid problem. (liten lektion; det är inte alla som har koll på detta ) Jag har läst på nätet om flera som fått gallblåsan bortopererad, och som äter LCHF utan problem. Jag har ingen erfarenhet av detta själv. Men det är väl en god idé att öka mycket försiktigt, och inte äta för mycket vid varje tillfälle, utan sprida ut det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts