Jump to content

Hälsoaspekter på tillagning och grönsakers skyddseffekt

MKJ

Recommended Posts

Jag har i flera trådar skrivit om tillagningsmetodens betydelse för hälsan och om grönsaker troliga skyddseffekt. Därför lägger jag nu ut det här som jag hittade i en rapport.

"Genom att tillaga kött och fisk på rätt sätt kan man minska bildning av nitrosaminer, heterocykliska aminer och PAH. Först och främst ska man välja produkter som inte är nitritbehandlade eller färdigrökta för att undvika nitrosaminbildning. Eftersom det är svårt för vanliga konsumenter att veta vilka typer av kött och fisk som innehåller stor mängd prekursorer till mutagena ämnen, är det svårt att välja bort livsmedel på grund av den faktorn. Istället ska man välja en bra tillagningsmetod, exempelvis tillagning i ugn eller kokning, ha en låg tillagningstemperatur och hellre välja blodigt eller mellanstekt kött och fisk än välstekt.

Fastän det är bevisat att det finns mutagena ämnen i tillagad mat får man inte glömma bort att det även finns livsmedel som förebygger tumörcellsutveckling. Antioxidanter som finns i bland annat frukt och grönsaker, hämmar oxidation och neutraliserar elektrofila metaboliter som då inhiberas från att binda till DNA. Om man väljer att äta mycket kött och fisk som innehåller mutagena ämnen ska man tänka på att även äta antioxidanter."

http://stud.epsilon.slu.se/5503/11/backlund_a_130425.pdf

Som alltid får man värdera risker i förhållande till hur man äter och hur man lever i övrigt men eftersom många här är intresserade av hälsoaspekter så lägger jag ut det som en information.

• Like 4

Intressant. Förklaringen till att cancersjukdomar förefaller ha varit ovanliga under den tid människan lagat mat med eld (sedan minst en miljon år) fram till jordbruket är då förmodligen ett samtidigt högt intag av antioxidanter. Alltså ät rikligt med grönsaker till köttet och fisken.

Vilken duktig tjej som skrivit uppsatsen  :)

Färgade grönsaker/frukter innehåller mycket antioxidanter!

Idag har jag handlat betor i olika färger (rosa, lila och gula) och morötter i olika färger (lila, gula, vita och dom vanliga oranga)! Mina älskade hallon... jag har funderat på att göra en bärcocktail av hallon, blåbär och hjortron för att få i mig olika färger. ;)

Färgade grönsaker/frukter innehåller mycket antioxidanter!

Idag har jag handlat betor i olika färger (rosa, lila och gula) och morötter i olika färger (lila, gula, vita och dom vanliga oranga)! Mina älskade hallon... jag har funderat på att göra en bärcocktail av hallon, blåbär och hjortron för att få i mig olika färger. ;)

Använd även blasten på betorna. De innehåller 8 ggr mer av olika näringsämnen än betorna

Använd även blasten på betorna. De innehåller 8 ggr mer av olika näringsämnen än betorna

Jag använder blasten när jag odlar själv men när jag köper finns ingen blast med. Man kan odla inomhus på vintern bara för bladens skull. Det blir ju inga betor då men nyttig grönt/rött.

Jag har använt blast till rädisor, rovor och rättikor men morotsblast tycker jag har en skarp smak. Känner du till om morotsblast verkligen är ofarlig att äta?