Jump to content

Trött av ketos?

Undeniably

Recommended Posts

När jag lyckats äta kolhydratsnålt några dagar blir jag så TRÖTT på kvällen. På dagtid mår jag som en prins, och märker inget konstigt alls. Men när klockan närmar sig 9 på kvällen är jag helt färdig. Jag måste anstränga mig att hålla mig vaken, verkligen. Jag sover ca 8 timmar varje natt, och har aldrig kännt såhär innan lchf.

Fler som blivit sömntuta av denna kost? Och går det över? Skitjobbigt ju...

För min del var det lätt att dra ner kolhydraterna i sakta mak under en vecka och hålla en strikt kost med lite kolhydrater. Det jag märkte var att jag blev otroligt pigg på dagarna. Jag kunde inte ens ta den vanliga tuppluren mitt på dagen, försökte men det gick helt enkelt inte. Först mot 22 -23 tiden på kvällen kände jag mig sömnig och kunde somna liksom direkt och sov mycket bra.

Jag var liksom speedad på dagarna och tyckte det var jobbigt. Visst är jag efter 4 månader fortfarande pigg på dagarna och sover bra på nätterna. Tack och lov känner jag mig inte längre så där jobbigt speedad men kan fortfarande inte ta mig en tupplur mitt på dagen. Jag har väl helt enkelt vant mig och anpassat mig till en högre energinivå.

När jag lyckats äta kolhydratsnålt några dagar blir jag så TRÖTT på kvällen.

Har du bara ätit lågkolhydratkost i några dagar så är det ett normalt symptom att bli trött och hängig. Eftersom du i denna fas är flera veckor ifrån att bli ketoadapterad, dvs fettanpassad, så kan inte kroppen reagera på annat vis. Eftersom du utesluter kolhydrater och kroppen i detta läge, i bästa fall och normalt, är anpassad för att nyttja kolhydrater som bränsle så blir det som att köra en bil på tom tank.

Vartefter du blir fettanpassad så kommer utvecklingen av ketonkroppar samt omställning av enzymer som bättre hanterar fettnedbrytningen råda bot på detta. I bästa fall så kommer du då att uppleva precis raka motsatsen. Det är inte ovanligt att känna sig som om man är helt obegränsad energimässigt.

Kort och gott, sträva efter att bli riktigt ketoadapterad, vilket normalt skett vid 3-4 veckor (och för mer krävande aktiviteter vid 3-4 månader). Konkret, nolla kolhydraterna den närmaste tiden och håll ut. Öka ditt saltintag också och det gäller i synnerhet vid migränliknande huvudvärk eller extrem trötthet, muskelkramper etc.

Lycka till!

• Like 5