Jump to content

Intressant för oss som gillar mäta

Modesty

Recommended Posts

Volek & Phinney skrev om att de arbetade med att ta fram möjligheten att mäta ketoner i utandningsluft, nu verkar några japaner vara inne på samma spår http://iopscience.iop.org/1752-7163/7/3/036005, ska bli spännande när någon variant finns tillgänglig och förhoppningsvis till humant pris. 

Men är det intressant att veta det? Som stickorna som mäter ketoner i urinen. Ger inte den verkliga bilden av hur många ketoner som finns i blodet?!

Men är det intressant att veta det? Som stickorna som mäter ketoner i urinen. Ger inte den verkliga bilden av hur många ketoner som finns i blodet?!

Jo, det ger väl inte mer än att mäta ketoner i blodet, men det kunde vara en smidigare metod kanske. Ketoner i urinen ger en fingervisning om hur blodet varit en tid innan.

Jag har läst på Jonas Bergqvists hemsida om detta det är därför jag ifrågasätter, han menar att det är meninglöst att mäta ketoner i urinen eftersom det endast är överskottet. Så då tänkte jag att ketoner i utandningsluften ev. oxå var överskott?!

Osäker, men jag tänker som en parallell till att utandningsluften kan ge en ögonblicksbild av alkoholkoncentration i blodet, så kanske detsamma gäller ketoner.

• Like 1

Jag slutade mäta ketoner i blodet också, eftersom det kändes meningslöst. Jag tappade vikt och blev friskare var dag som gick tack vare LCHF oavsett ketonerna i blodet och det märktes ingen skillnad i välmåendet heller. Orket var densamma varje morgon. Hela ketonmätningsprocessen kostade mig mer än det smakade och gav inte speciellt mycket. Så jag la ner det. 

• Like 1

Jag slutade mäta ketoner i blodet också, eftersom det kändes meningslöst. Jag tappade vikt tacks vare LCHF oavsett ketonerna i blodet och det märkres ingen skillnad välmåendet i heller ifrån. Hela ketonmätningsprocessen kostade mig mer än det smakade och gav inte speciellt mycket. Så jag la ner det. 

Håller med, jag tyckte inte heller det var så intressant. Och så äter jag kokosfett varje dag, så då får man ju garanterat ketoner av de medellånga fettsyrorna.