Jump to content

LCHF och motståndskraft mot infektioner

piero

Recommended Posts

Hej! Roligt att du startat denna möjlighet att ställa frågor.

Jag har ätit lchf sedan april. Äter ganska varierat med fisk, grönt och kött samt ägg.  Har nyligen börjat med d-vitamintillskott. Mår mycket bra i tex magen men har haft flera kraftiga halsinfektioner/förkylningar under perioden. Tidigare har jag för det mesta klarat mig från detta så jag är ganska förvånad över förändringen. Åt innan lchf perioden fettsnålt med mindre kött men mer frukt och bär samt bröd. Tror du orsaken till fler infektioner beror på att lchf ger lite brist på vissa vitamniner som tex C-vitamin om man avstår frukt och bär?

Jag har ätit lchf sedan april. Äter ganska varierat med fisk, grönt och kött samt ägg.  Har nyligen börjat med d-vitamintillskott. Mår mycket bra i tex magen men har haft flera kraftiga halsinfektioner/förkylningar under perioden. Tidigare har jag för det mesta klarat mig från detta så jag är ganska förvånad över förändringen. Åt innan lchf perioden fettsnålt med mindre kött men mer frukt och bär samt bröd. Tror du orsaken till fler infektioner beror på att lchf ger lite brist på vissa vitamniner som tex C-vitamin om man avstår frukt och bär?

Hej! Jag har ingen aning om varför du blir mer sjuk nu, men tänkte bidra till diskussionen genom att berätta att min upplevelse är helt tvärtom. Var förut sjuk ganska ofta men sedan jag började med LCHF (ca ett år sedan) så blir jag aldrig sjuk, inte ens snorig. Däremot minns jag tydligt en helg då jag fuskade grovt och åt mycket socker osv, och pang så blev jag jätteförkyld. Ville gärna tro att det var sockrets fel... Kan tillägga att jag äter en rå paprika nästan varje dag, som ett äpple. Paprika innehåller ju massvis med C-vitamin men det försvinner om man värmer genom att steka/ugnsbaka. Du kanske skulle testa att äta mer kall paprika och se om det blir någon skillnad?

Hej! Jag har ingen aning om varför du blir mer sjuk nu, men tänkte bidra till diskussionen genom att berätta att min upplevelse är helt tvärtom. Var förut sjuk ganska ofta men sedan jag började med LCHF (ca ett år sedan) så blir jag aldrig sjuk, inte ens snorig. Däremot minns jag tydligt en helg då jag fuskade grovt och åt mycket socker osv, och pang så blev jag jätteförkyld. Ville gärna tro att det var sockrets fel... Kan tillägga att jag äter en rå paprika nästan varje dag, som ett äpple. Paprika innehåller ju massvis med C-vitamin men det försvinner om man värmer genom att steka/ugnsbaka. Du kanske skulle testa att äta mer kall paprika och se om det blir någon skillnad?

Jag tror också att just råa C-vitaminrika grönsaker kan vara ett bra sätt att få i sig tillräckligt med C-vitamin. I detta sammanhang är paprika mycket bra, men också broccoli, vitkål och blomkål. Men det finns förstås också andra.

Men det absolut allra viktigaste sättet att förhindra att man bli sjuk av virus är att ha en mycket noggrann handhygien. Man ska tvätta händerna ofta, speciellt när man kommer hem efter att har tagit folk i hand eller hållit i pengar, ledstänger och handtag. Och framför allt ska man tvätta sig noga innan man börjar laga eller hantera mat.

Sedan är det också viktigt om man vill slippa infektioner att man får tillräckligt med D-vitamin, det hjälper immunförsvaret.

• Like 1

Hej Piero!

Många tror sig få mindre infektioner, vissa mer. Jag tror att skillnaderna till stor del beror på slumpen. Vissa år har man inga infektioner, andra år har man många. Att äta bra och undvika D-vitaminbrist under vintern kan i bästa fall minska riskerna, inte ta bort dem helt.

En vanlig bov är att man har småbarn i närheten. Det har jag själv märkt av i år.  ;)

• Like 1

Jag har samma upplevelse av att få ökat antal infektioner. Har ätit lchf i två år. Tidigare var jag "aldrig" sjuk men sedan två år tillbaka har jag haft den ena halsinfektionen efter den andra. Jag åker på allt som finns och en del som inte finns oxå...Jobbar på förskola, men det har jag gjort i många år och ändå inte varit sjuk. C-vitamin får jag i mej av alla grönsaker och egenplockade bär som jag äter varje dag. Jag är verkligen trött på det här, vad ska jag göra???

Tror inte man får generellt mindre c-vitamin med LCHF - de flesta ökar sitt grönsaks intag.

Har även hört att C-vitamin behövs för viss kolhydratsnedbrytning. Äter man mindre kolhydrater behövs det mindre c-vitamin. Kan varit Gary Taubes som sa i sin appendix - Why we get fat and what to do about it.

Jag själv har inte varit sjuk sen jag började med LCHF för 1.5 år sedan. Fått för mig immunförsvaret stärks. Men kan vara inbillning.

Jag har kört med LCHF i 5 månader och har mått jättebra i stort sett hela tiden.

Tyvärr har jag åkt på en envis förkylning/influensa. Inget konstigt med att bli förkyld, däremot är jag inte van vid att den håller i sig så här länge.

Jag brukade bli förkyld ett par gånger om året innan LCHF men det gick över på några dagar, max en vecka.

Nu är jag inne på den 4:e veckan med hosta och rinnig näsa. 

Konstigt nog har jag mått ganska bra ändå, dvs hyfsat pigg och ingen feber.

Kan detta vara kostrelaterat? Jag äter "nomalt" med kött och fisk, mkt grönsaker, tillagat och i sallader. Ingen frukt.Tar D-vitamintillskott. Ca 3-4 ägg/dag. 

Nu är detta den första förkylningen jag åkt på sedan starten med LCHF så det är väl inte mkt att dra några slutsatser från men man blir lite fundersam.

Behöver man göra någon justering av kosten?

Någon annan som upplever samma sak? Att förkylningarna blivit mer seglivade.

För mig är det precis tvärtom! Innan LCHF blev jag ofta förkyld på vintern och ofta halsfluss. Numera blir jag inte "sjuk" - kan känna av killande i halsen några dagar och nysa tjugo gånger, men det bryter aldrig ut. Äter 5000 IE D3 varje dag under perioden september - april och det tror jag har stor betydlse. Min systerdotter började ge sina barn D-pearls och de gick från 60 VAB-dagar /år till 5... Hon hade också samma upplevelse att när de blev sjuka blev de inte lika sjuka och det satt inte i lika länge.

• Like 1

Jag upplever också färre förkylningar... har faktiskt inte varit sjuk alls i ordets bemärkelse sedan fösrta veckan jag började med LCHF. Då var jag både förkyld och led av övergångsbesvären samtidigt. Jag har umgåtts nästan med flit med snoriga personer i höst, men bara fått litet grann nästäppa som gått över på en dag. Litet annat än för 4 år sedan, när jag hade 5 stycken förkylningar under vintern i rad med en månads mellanrum med dubbelsidig lunginflammation som avslutning i mars-månad. 

Så länge jag kan minnas har jag minst två-tre gånger om året varit tvungen att stanna hemma från skola/arbete runt en vecka p.g.a infektioner. Sedan jag började med LCHF för ett och ett halvt år sedan, har jag varit ordentligt förkyld vid ett tillfälle och då bara ett drygt dygn. Några gånger har jag börjat känna mig förkyld, men det har vänt på bara några timmar. Samtidigt som jag gick över till LCHF började jag äta D-vitamin och utan att veta säkert, tror jag kanske att det har större effekt på infektionskänsligheten än själva kostomläggningen.

• Like 1

• 1 year later...

Jag har samma upplevelse av att få ökat antal infektioner. Har ätit lchf i två år. Tidigare var jag "aldrig" sjuk men sedan två år tillbaka har jag haft den ena halsinfektionen efter den andra. Jag åker på allt som finns och en del som inte finns oxå...Jobbar på förskola, men det har jag gjort i många år och ändå inte varit sjuk. C-vitamin får jag i mej av alla grönsaker och egenplockade bär som jag äter varje dag. Jag är verkligen trött på det här, vad ska jag göra???

Hur har det gått sedan du skrev det här?

Jag har helt klart blivit mindre mottaglig för bacillusker och virus sedan jag började med LCHF. Kan inte påminna mig att jag varit riktigt sänkt någon gång under de här 2,5 åren. Har till och med skött om ett par olika magsjuka barn under perioden. Är det något som min kropp brukar snappa upp så är det magsjuka. Ibland har jag trott att jag ska bli sjuk med feber och liknande, halsen har kliat lite eller så har jag känt mig lite snorig, men nästa dag har jag vaknat frisk igen. Peppar, peppar... eller paprika. Det behövs bara 40 gram rå röd paprika för att få i sig dagsbehovet av vitamin C.

Hej Piero! Hur har det gått sedan du skrev det här?