Jump to content

Mäta blodsocker

MKJ

Recommended Posts

Fråga 1. Jag har köpt en blodsockermätare men ofta när jag sticker mig så kommer det inget blod. Jag undrar vad det kan bero på. Ibland funkar det hur bra som helst men idag t ex så stack jag mig först 2 gånger i olika fingrar utan resultat. Bytte då till en ny nål men inget blod nu heller. När jag bytt till ny nål blev det dock en antydan till blåmärke på fingertopparna (2 försök i olika fingrar).

Efter dom 4 sticken gav jag upp. Ont gjorde det och jag har läge 3 i stickdjup.

Fråga 2. Jag lyckades få fram blod tidigare i dag efter att jag ätit biggaråer. Hade först 7,2 men sedan kommer det konstiga. Efter en stund var jag hungrig igen och trodde att sockret gått ner men då visade mätningen 8,1.

Vad är normalt att man får efter att man har ätit något sött på fastande mage eller normalt över huvud taget efter att man har ätit?

Jag menar inte gränsvärden nu utan vad det borde vara om kroppen är fullt frisk och man äter blandkost. Jag har kollat lite på nätet men hittat olika uppgifter.

Det lilla jag testat på ätande ...är att du nog kan räkna med stigande blodsocker upp till en timme efter intagen föda.

Jag har det största stickdjupet...men det kommer inte alltid blod...så jag har börjat sticka mig själv med lancetten utan stoppa in den i "apparaten"...det fungerar bättre.

Är man frisk och äter en normal måltid så skall blodsockret ha sjunkit till iallafall inom normalintervallet.. inom två timmar efter måltidens avslutande.

Glukos tas upp rätt snabbt, passerar magen rätt snabbt och vi brukar ta upp cirka 1 gram per kilo och timme!

Fråga 1: Du behöver öka stickdjupet om du inte får fram blod. Jag kör alltid med max.

Fråga 2: Hunger har enligt min erfarenhet inget med blodsockernivån att göra, utan vad jag ätit. Kolhydrater ger ingen varaktig ohungrighet för mig. Fett med tillhörande minskning av kolhydrater, gör det däremot.

Jag har en viss insulinresistens, men den hålls i schack med strikt LCHF. Efter en LCHF-måltid brukar jag få blodsockervärden strax under 6 och långtidproverna visar strax under 5

• Like 2

Är man frisk och äter en normal måltid så skall blodsockret ha sjunkit till iallafall inom normalintervallet.. inom två timmar efter måltidens avslutande.

Glukos tas upp rätt snabbt, passerar magen rätt snabbt och vi brukar ta upp cirka 1 gram per kilo och timme!

Jag menar att om man ätit snabba kolhydrater på fastande mage så borde det gå snabbare än två timmar.

Tvätta händerna och skölj i varmt vatten, det brukar hjälpa. Flytta också på stickstället, det går ofta bättre på fingertoppsidorna. Ringfingret och lillfingret har ofta tunnare hud än övriga fingrar.

Jag tvättade och sköljde i varmt vatten men det hjälpte inte den här gången. Funderade på att sticka på sidan som du säger eftersom skinnet kanske är tjockare mitt på men jag var rädd att det skulle göra ännu ondare...

Får prova det nästa gång.

Det konstiga var ju också att det blev blåmärken där jag stuckit som om det kommit ut blod längre in.

• Like 1

Tvekande grunda stick kan smärta mer än djupare distinkta och även skada mer. Det tar ett tag att lära sig det där, reptilhjärnan säger ju "nej tack" så fort man närmar sig skinnet. Jag har haft 40 års träning, men om jag börjar tänka för mycket innan sticket går det fortfarande sämre :)

Det är en automaisk stickare med blodsockermätare så den trycker man mot skinnet och trycker sedan på knappen. Att sticka direkt som man gjorde förr skulle jag nog inte klara själv. Funderar dock på hur hårt man kan trycka stickaren mot fingret utan att det blir någon nackdel.

Fråga 1: Du behöver öka stickdjupet om du inte får fram blod. Jag kör alltid med max.

Fråga 2: Hunger har enligt min erfarenhet inget med blodsockernivån att göra, utan vad jag ätit. Kolhydrater ger ingen varaktig ohungrighet för mig. Fett med tillhörande minskning av kolhydrater, gör det däremot.

Jag har en viss insulinresistens, men den hålls i schack med strikt LCHF. Efter en LCHF-måltid brukar jag få blodsockervärden strax under 6 och långtidproverna visar strax under 5

Det konstiga var ju att det blödde en bit in så det blev ett blåmärke. Det fick mig att tro att det var något annat än stickdjupet som spökade. Det kom en ynka droppe blod varje gång men sedan hände inget mer. Mätaren fungerar med liten mängd blod men inte sååå liten.

Eftersom det funkar ibland så undrar jag om det kan ha med stress eller något annat att göra. Jag har ju kaliumbrist ibland och igår åt jag salt till lunchen och blev rätt törstig på eftermiddagen. Det hjälpte inte att dricka.

• 1 month later...

Jag har fortfarande svårt att få fram blod fast jag i morse körde på högsta stickdjup. Jag var dock väldigt hungrig både i morse och igår morse när jag mätte så jag kanske hade stresshormoner i blodet. Dom kan väl göra att man inte blöder lika lätt?

Fick i alla fall till en mätning som visade 4,5 i blodsocker före frukost igår och 4,8 idag.

Det har legat över 5 tidigare. Minns inte säkert men jag tror det var runt 5,5 tidigare.

4,8 till 5,5 är helt normala värden.

Ja det vet jag men jag har aldrig legat under 5 tidigare varken hemma eller på vårdcentralen.

Jag har egentligen inte trott att jag skulle för högt fastesocker utan är bekymrad för hur mycket det stiger efter måltid. Har också läst att dom som har normalt fastesocker men för högt efter måltid får mer skador på kroppen. För min del är det framförallt om jag äter ett tuppfjät för mycket till lunch samtidigt som det ingår fett i lunchen som kroppen inte verkar fungera. Då blir jag väldigt trött och seg och törstig och det hjälper inte att dricka. När kroppen krånglade som mest så fick jag synrubbningar också och blev helt dimmig i huvudet.

Jag har inte mätt vid något sådant tillfälle för det har inte inträffat efter att jag köpte mätaren och jag vill inte framkalla det eftersom det är så jobbigt.

Är du rädd för skador i kroppen p.g.a högt blodsocker efter måltider, kan du u alltid införa lågkolhydratkost, så slipper du vara orolig.

Jag är rädd för att få sämre glukostolerans om jag provar LCHF. Annars skulle det nog vara bra att äta ett tag för mitt problem verkar vara dålig fettförbränning. Med bättre fettförbränning skulle jag slippa bli så hungrig om jag inte får mat i rätt tid och jag skulle slippa vakna halv fyra på morgonen och vara hungrig vilket jag gör ibland.

LCHF för alltid skulle jag inte vilja äta.

Lite blod ger notoriskt sämre mätvärden, är min erfarenhet...och vill du mäta på nivån mindre än en enhet , typ ligger värdet på 4,5 eller 5,5 bör du ta flera prov vid varje tillfälle. En mätning på 4,5 kan lika gärna vara 5,1.

Om du är orolig för blodsockervärdena så ta ett HbA1c.

Lite blod ger notoriskt sämre mätvärden, är min erfarenhet...och vill du mäta på nivån mindre än en enhet , typ ligger värdet på 4,5 eller 5,5 bör du ta flera prov vid varje tillfälle. En mätning på 4,5 kan lika gärna vara 5,1.

Om du är orolig för blodsockervärdena så ta ett HbA1c.

Jag tänkte mäta 2 gånger men tröttnade när det var så svårt att få fram blod. Att mäta flera morgnar ger ju också en bild.

Jag mätte HbA1c 2006 och en gång till men det var ok. Jag tror heller inte att det ligger för högt så att det ger utslag på det eftersom jag är så noga med maten. Det är bara när jag äter fett och samtidigt lite för mycket kcal i en måltid som jag får den osläckbara törsten och tröttheten. Fastevärdena har alltid varit godkända.

Om man nu bums ska hålla på och mäta blodsockret utan att vara diabetiker, vilket i mina ögon är dumheter, så stick i örsnibben, om det inte vill gå hål i fingret...eller från underarm, överarm, hand, lår eller vad, huvudsaken är att det är kapillärt helblod.

Edited by Syster

Ger samma tips som Mats redan gett..stick i sidan av fingertoppen , bara några mm från nagelkanten. Brukar gå lätt att få ett par droppar fram. Mät inte på den första droppen utan gör rent o tryck fram en droppe till. Lycka till ;)

Menar du några mm nedanför där nageln börjar sitta fast? Svårt att beskriva men jag vill vara säker på vad du menar. Det blir ju liksom ett hörn där den öppna delen som man klipper slutar. Är det några mm nedanför där du menar?

Tack för tipset så länge.

Menar du några mm nedanför där nageln börjar sitta fast? Svårt att beskriva men jag vill vara säker på vad du menar. Det blir ju liksom ett hörn där den öppna delen som man klipper slutar. Är det några mm nedanför där du menar?

Tack för tipset så länge.

Sidan av fingertoppen..

Sidan av fingertoppen..

Ja fast du skrev några mm från nagelkanten. Menar du nedanför nagelkanten var som helst på sidan? Naglar ser ju förståss olika ut på olika människor men jag får väl prova om jag inte är säker på var du menar.

Du får absolut en bild genom att bara ta ett värde någongång då och då....men du kan inte dra några som helst slutsatser av enstaka mätvärden...om du mäter fem gånger under två veckor, så skulle jag ta bort högsta och lägsta värdet...och ta medelvärdet av de kvarvarande mätningarna...och sen jämföra med nästa tvåveckorsperiod... Osv.

Jag är rädd för att få sämre glukostolerans om jag provar LCHF. Annars skulle det nog vara bra att äta ett tag för mitt problem verkar vara dålig fettförbränning. Med bättre fettförbränning skulle jag slippa bli så hungrig om jag inte får mat i rätt tid och jag skulle slippa vakna halv fyra på morgonen och vara hungrig vilket jag gör ibland.

LCHF för alltid skulle jag inte vilja äta.

Är det inte dax att prova liberal LCHF i några månader ?

Du får absolut en bild genom att bara ta ett värde någongång då och då....men du kan inte dra några som helst slutsatser av enstaka mätvärden...om du mäter fem gånger under två veckor, så skulle jag ta bort högsta och lägsta värdet...och ta medelvärdet av de kvarvarande mätningarna...och sen jämföra med nästa tvåveckorsperiod... Osv.

Jag menar att om man tar ett prov varje morgon i en vecka och får ett medelvärde och det visar sig vara mycket lägre än det var förra gången man gjorde samma sak så borde det säga något om trenden i alla fall.

Jag köpte mätaren för att se hur blodsockret ligger när jag mår dåligt efter att ha ätit. Det är som sagt inget jag vill framkalla så då blir det inte så många mätningar.

Har också tänkt testa lite annat.

För ett antal år sedan hade jag ätit en pizza till lunch när jag var på en liten ort med bilen. När jag skulle åka hem så såg jag så dåligt så jag fick stanna efter ett tag och vänta på att det gick över. Då hade varit intressant att veta var sockret låg.

Nu fungerar synen igen men tidigare kunde det skilja en hel dioptri före och efter en smörgås.

Jag förstår att det ibland kan vara roligt med siffror då man ser konkret hur man "mår", men jag kan ändå inte förstå riktigt vad vitsen är med att följa sin blodsockerkurva om man inte är diabetiker. Det skapar i många fall en oro som faktiskt är ganska onödig.

Blodsockret varierar under dagen, precis som många andra mätvärden som ketoner, blodfetter, blodtrycket osv.

Hur mycket oro skapar inte blodfettsmätningarna? Man blir väldigt nöjd och glad om man får ett i läkarens "ögon" bra värden, men om inte så sitter man där med en stor oro och undrar, -äter jag fel, ska jag ta statiner, är det risk för sjukdom?

Om du nu MKJ får ett lite högre medelvärde än vad du anser att du vill ha, vad gör du då?

• Like 1

Jag förstår att det ibland kan vara roligt med siffror då man ser konkret hur man "mår", men jag kan ändå inte förstå riktigt vad vitsen är med att följa sin blodsockerkurva om man inte är diabetiker. Det skapar i många fall en oro som faktiskt är ganska onödig.

Blodsockret varierar under dagen, precis som många andra mätvärden som ketoner, blodfetter, blodtrycket osv.

Hur mycket oro skapar inte blodfettsmätningarna? Man blir väldigt nöjd och glad om man får ett i läkarens "ögon" bra värden, men om inte så sitter man där med en stor oro och undrar, -äter jag fel, ska jag ta statiner, är det risk för sjukdom?

Om du nu MKJ får ett lite högre medelvärde än vad du anser att du vill ha, vad gör du då?

Vad tror du varierande synskärpa beror på om det inte har med blodsockret att göra?

Vad tror du varierande synskärpa beror på om det inte har med blodsockret att göra?

Det har jag av och till trots att jag äter LCHF. Dessutom händer det i bland på morgonen och ibland mitt på dagen. Gissar att det kan vara nån form av stressymptom. En ögonläkare så att snart sagt allt går skylla på stress.

En varierande synskärpa kan bero på många orsaker, bara en optiker eller ögonläkare kan svara på det utifrån dig och dina besvär.

Jag tror inte att den varierande synskärpan beror på blodsockret, för i så fall har du ganska höga blodsockervärden och bör uppleva andra symtom på en diabetes.

Jag är således mycket tvivlande till att dina ögonbesvär härrör från blodsockret.

En varierande synskärpa kan bero på många orsaker, bara en optiker eller ögonläkare kan svara på det utifrån dig och dina besvär.

Jag tror inte att den varierande synskärpan beror på blodsockret, för i så fall har du ganska höga blodsockervärden och bör uppleva andra symtom på en diabetes.

Jag är således mycket tvivlande till att dina ögonbesvär härrör från blodsockret.

Jag hade nästan klippkort på ögonmottagningen men dom hittade inte orsaken. Dom frågade om jag hade diabetes men det svarade jag ju nej på. Jag fick glasögon för skelning men det hjälpte inte och optikern jag går hos nu säger att jag inte har någon tendens till skelning.

Det var först efter många år av trassel som jag själv kom på att det var kopplat till maten. Efter maten fick jag väldigt bra syn på långt håll men kunde inte läsa vad som stod på ett papper och när jag var hungrig igen så såg jag dåligt på långt håll men kunde läsa.

Sedan jag kom på det har jag jobbat med kosten och är nu av med mina synproblem. Det är fantastiskt att kunna läsa vägskyltar utan problem och att kunna läsa en bok igen. Det är ju kul att kunna se på TV också även om det inte är så viktigt.

Se till att värma fingret innan och att du sticker tillräckligt djupt, fega inte! :)

Mätte flera dagar isträck i två veckor i våras, men tröttnade då jag hela tiden låg mellan 3,8 och 4,9 oavsett om jag ätit eller på fastande mage, drog då slutsatsen att mitt blodsocker är grymt jämnt!

• Like 2

"Hur mycket oro skapar inte blodfettsmätningarna? "

Detta har jag också funderat på ofta... bestämde mig i förra månad att jag slutar det i samband när jag ändå flyttat till en annan landskap... Avbokade min årliga besök hos min doktor pgav. Detta plus att de senaste årens diskussioner ändå inte gett mig något annat än tjat om statiner i förebyggande syfte.

Jag mår bra och har nu bestämt mig att jag söker läkare när jag känner för att jag har behov av det men inte av nyfikenhet längre vad mina blodvärden nu visar åt mig. Jag och min läkare har ju hittils i alla fall haft olika uppfattningar om vad som är viktigt och vad som inte är det. Sen har min tro på vården inte precis vuxit under de åren som gått med min diabetes heller så...

• Like 2

Jag har inga problem med att mäta både det ena och det andra.. jag vet redan att jag har usla blodfetter.. och att jag har förbättrat dessa med hjälp av kost.

De är fortfarande inte perfekta.. nästan på gränsen till övre gränsen till normala.. grejen är att det bara sporrar mig att anstränga mig mer.. det ger inga speciella tankar varesig positivt eller negativt.

• Like 1

Blodsocker har jag ska nog tilläggas inte mät på kanske 1 år.. som en gammal diabetiker så lär man sig att lyssna på sin kropp och tolka alla de signaler den ger med tiden.. vettighet i det vet jag inte om men hittils har det fungerat väldigt bra. Så oro för om mina blodvärden..nej det har jag verkligen inte. Men mer oro om hur vi diabetiker behandlas av sjukvåden fortfarande år 2013... det är skrämmande fast iofs. En helt annan fråga.

• Like 1

Se till att värma fingret innan och att du sticker tillräckligt djupt, fega inte! :)

Mätte flera dagar isträck i två veckor i våras, men tröttnade då jag hela tiden låg mellan 3,8 och 4,9 oavsett om jag ätit eller på fastande mage, drog då slutsatsen att mitt blodsocker är grymt jämnt!

Jag brukar trycka stickaren mot skinnet innan jag trycker av och senast körde jag på djup 4 vilket är det djupaste. Inget blod ändå. Jag hade också spolat fingrarna i varmt vatten innan.

Ibland undrar jag om jag trycker för hårt så jag trycker undan blodet men när jag provade att inte trycka så funkade det inte heller.

När jag precis köpt mätaren mätte jag efter att jag ätit några gånger och då var det inga problem att få fram blod fast jag körde på läge 1.

Min fundering är att kortisolet kan påverka när jag är vrålhungrig. När jag kört på läge 3 eller 4 så har det blivit ett blåmärke på fingret precis som om det blött i botten på sticket men inget kommit ut.

Jag brukar trycka stickaren mot skinnet innan jag trycker av och senast körde jag på djup 4 vilket är det djupaste. Inget blod ändå. Jag hade också spolat fingrarna i varmt vatten innan.

Ibland undrar jag om jag trycker för hårt så jag trycker undan blodet men när jag provade att inte trycka så funkade det inte heller.

När jag precis köpt mätaren mätte jag efter att jag ätit några gånger och då var det inga problem att få fram blod fast jag körde på läge 1.

Min fundering är att kortisolet kan påverka när jag är vrålhungrig. När jag kört på läge 3 eller 4 så har det blivit ett blåmärke på fingret precis som om det blött i botten på sticket men inget kommit ut.

Jag har skrivit det tidigare i tråden, men jag skriver det igen. Blodet behöver inte nödvändigtvis komma från fingret. Du kan egentligen sticka på många ställen, låret, vaden, överarmen och örsnibb (där är man garanterat lättblödd) :)

Om du nödvändigt ska kolla blodsockret, så stick någon annanstans och var snäll med fingrarna ;)

Jag har skrivit det tidigare i tråden, men jag skriver det igen. Blodet behöver inte nödvändigtvis komma från fingret. Du kan egentligen sticka på många ställen, låret, vaden, överarmen och örsnibb (där är man garanterat lättblödd) :)

Om du nödvändigt ska kolla blodsockret, så stick någon annanstans och var snäll med fingrarna ;)

Jag har inte provat efter att jag startade tråden. Mitt syfte är som sagt att prova när jag känner av symptom på att något blev fel med maten och även när jag ätit mycket söta bär eller något annat sött. Eftersom jag haft så mycket knepiga symptom som är kopplade till vad jag har ätit så har mätningarna avsevärt minskat min stress.

Det var också väldigt lärorikt att konstatera att jag fortfarande hade över 8 i blodsocker när jag blev hungrig igen efter att ha ätit bigarråer.

Det är ju klart att blodsockret går upp om man äter sötkörsbär som är sockerstinna. Det är också dessa sockereffekter som gör oss sjuka på sikt. Vi har olika anlag och man vet ju aldrig när älendet står till. Detta oavsett storleken på kroppshyddan. Minska gärna sockret i din kost, så minskar du också riskbilden.

Det är ju klart att blodsockret går upp om man äter sötkörsbär som är sockerstinna. Det är också dessa sockereffekter som gör oss sjuka på sikt. Vi har olika anlag och man vet ju aldrig när älendet står till. Detta oavsett storleken på kroppshyddan. Minska gärna sockret i din kost, så minskar du också riskbilden.

Jag har nästan inte ätit något socker på 6 år men jag älskar bigarråer :(

Har dock märkt att jag inte mår bra av dom.

Jag mäter för att jag vill se var jag står och om blodsockret har något samband med andra symptom. Ja det har jag ju redan beskrivit tidigare i tråden. Mätandet har i alla fall minskat min stress.

Jag har nästan inte ätit något socker på 6 år men jag älskar bigarråer :(

Har dock märkt att jag inte mår bra av dom.

Jag mäter för att jag vill se var jag står och om blodsockret har något samband med andra symptom. Ja det har jag ju redan beskrivit tidigare i tråden. Mätandet har i alla fall minskat min stress.

Jag tycker kunskap är makt, tex makt att påverka sin egen situation. Om mätningen ökar kunskap om hur man fungerar så är det förståeligt att det minskar stress.

• Like 3

Jag har nästan inte ätit något socker på 6 år men jag älskar bigarråer

Men du äter väl blandkost och bl.a frukt ? Fruktos är ju "socker" och väl en av värsta blodsockerhöjarna ? Fast på andra sidan behöver ju inte välmåendet och lågt blodsockret ha något samband alls. Man kan må dåligt av sin kost fast man har lågt blodsocker.   

Gör en koständring och testa... du har ju inget att förlora. 

4,2 idag. Nu har jag mätt 3 morgnar före frukost och legat under 5 alla gångerna. Innan jag började med mina långa löprundor så låg det alltid en bit över 5.

4,2 idag. Nu har jag mätt 3 morgnar före frukost och legat under 5 alla gångerna. Innan jag började med mina långa löprundor så låg det alltid en bit över 5.

Så där lågt och lägre har jag oxå haft när jag gjorde mina mätningar.. och då skall man ha klart för sig att mätfelet ligger åtminstone på 10%.

Det är ett rätt normalt blodsocker fastande på morgonen, efter att gryningsfenomenet har klingat av.

Så där lågt och lägre har jag oxå haft när jag gjorde mina mätningar.. och då skall man ha klart för sig att mätfelet ligger åtminstone på 10%.

Det är ett rätt normalt blodsocker fastande på morgonen, efter att gryningsfenomenet har klingat av.

Ja men det verkar ju ändå vara en trend neråt eftersom alla morgonmätningar tidigare låg en enhet högre.

Kan lika gärna vara mätarens batterier som börjar ta slut?

Ja altså.. långa löprundor har ju den effekten att du tömmer cellerna på glukos.. på så sätt ökar förmågan för dem att ta upp glukos.. varvid blodsockret blir lättare att reglera.

Du vet Paolos råd.. käkar du pasta skall du ut och springa sen i 2 timmar!