Jump to content

Att lära sig äta som folk...


Limp
 Share

Recommended Posts

Historiskt sett har jag alltid ätit monotont. Det jag gillat och uteslutande av den varan. Så fortsätter jag äta numera också, fast nu handlar det om naturlig mat. Jag är inte längre hungrig och därmed har jag inte maten som något centralt fokusområde längre heller. Något som mina tankar kretsade runt om från morgon till kväll tidigare. Jag har bytt "hobby", så att säga ! Maten är numera något nödvändigt "ont" för att slippa gå hungrig. 

 

Men som jag nämnde ovan, äter jag monotont och jobbar därför med att öka den "färgade" sektorn på tallriken. Det har dock medfört att jag både börjat få mer luft i "kanalerna", liksom att att det både bubblar och låter i magen. Jag känner inte heller riktigt samma mättnad samt att portionsstorleken växt. Det är lite av en oroande utveckling och jag känner att det finns olika risker med i bilden. Risken som kan sabba mycket av det jag uppnått.

 

Just nu är jag inne på avokado- & lökperioden... skulle man nu kunna kalla det för. Förra perioden hette nog paprika- & gurkperioden och nästa blir något annat. Det tar säkert sin tid för magen att vänja sig vid ny kostblandning igen. Förra gången tog det ca. 1 år och jag är beredd och ge magen den tiden den behöver. Men vad för slags grönt äta för att "fisa" minst ? Nåväl... vi får se !

 

Återanpassning tar sin tid...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Intressant, letar oxå efter de optimalaste grödorna till maten.Vitkål paprika avokado sallad broccoli blomkål och gurka  är med (inte samtidigt). Det nya jag testar är kimchi och borstj, syrade grönsaker från ICA. Tar en dryg matsked på tallriken, gott men dyrt. Tycker nog att huden o naglar blev finare, återstår att se hur det blir på sikt...

Link to comment
Share on other sites

Historiskt sett har jag alltid ätit monotont. Det jag gillat och uteslutande av den varan. Så fortsätter jag äta numera också, fast nu handlar det om naturlig mat. Jag är inte längre hungrig och därmed har jag inte maten som något centralt fokusområde längre heller. Något som mina tankar kretsade runt om från morgon till kväll tidigare. Jag har bytt "hobby", så att säga ! Maten är numera något nödvändigt "ont" för att slippa gå hungrig. 

 

Men som jag nämnde ovan, äter jag monotont och jobbar därför med att öka den "färgade" sektorn på tallriken. Det har dock medfört att jag både börjat få mer luft i "kanalerna", liksom att att det både bubblar och låter i magen. Jag känner inte heller riktigt samma mättnad samt att portionsstorleken växt. Det är lite av en oroande utveckling och jag känner att det finns olika risker med i bilden. Risken som kan sabba mycket av det jag uppnått.

 

Just nu är jag inne på avokado- & lökperioden... skulle man nu kunna kalla det för. Förra perioden hette nog paprika- & gurkperioden och nästa blir något annat. Det tar säkert sin tid för magen att vänja sig vid ny kostblandning igen. Förra gången tog det ca. 1 år och jag är beredd och ge magen den tiden den behöver. Men vad för slags grönt äta för att "fisa" minst ? Nåväl... vi får se !

 

Återanpassning tar sin tid...

 

Kålfamiljen och lökfamiljen är väl goda fisare.

Link to comment
Share on other sites

Intressant, letar oxå efter de optimalaste grödorna till maten.Vitkål paprika avokado sallad broccoli blomkål och gurka  är med (inte samtidigt). Det nya jag testar är kimchi och borstj, syrade grönsaker från ICA. Tar en dryg matsked på tallriken, gott men dyrt. Tycker nog att huden o naglar blev finare, återstår att se hur det blir på sikt...

Syrade grönsaker, utveckla snälla, det låter gott!

Link to comment
Share on other sites

Jag har dåligt samvete över att jag inte äter syrade saker... köpte syrad vitkål. Den ligger i kylskåpet.

Att äta surkål som den är, är lite väl häftigt för en nybörjare  :)

Testa att smörsteka den ihop med lök och vitlök. Och ät till vilt.

Bäst gillar jag den österländska viltgrytan bigos.

Låt surkål, kött, korv, lök, vitlök, tomatpuré, salt, peppar, kryddpeppar och torkad blandsvamp puttra i ca två timmar.

Mums!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Syrade grönsaker, kål och lök har en rätt hög fisfaktor. Baljväxter likaså. Vill man minska på raketbränslet, så ska man koka upp grönsakerna och hälla av vattnet. 

 

Det funkar nog om man vänjer magen försiktigt. Jag har en väldigt känslig magen men vitkål och syrade grönsaker känner jag ingenting av men jag har också ätit det i många år. 

Link to comment
Share on other sites

Funderar på om det kan göra någon skillnad om man äter grönsakerna separat, typ grunda med fett och protein och sedan äta grönsakerna som eftterätt, med kanske en liten paus emellan.

 

Det är en fördel att börja med råa gröna grönsaker. Dom innehåll ämnen som kött och fett saknar och som är bra att tillföra först.

Link to comment
Share on other sites

Det är en fördel att börja med råa gröna grönsaker. Dom innehåll ämnen som kött och fett saknar och som är bra att tillföra först.

Jag hörde ett radioprogram för åtskilliga år sedan där man sade att det var fördel att börja varje måltid med råa grönsaker eftersom de då lättare kunde ta hand om de fria radikalerna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...