Limp Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 Historiskt sett har jag alltid ätit monotont. Det jag gillat och uteslutande av den varan. Så fortsätter jag äta numera också, fast nu handlar det om naturlig mat. Jag är inte längre hungrig och därmed har jag inte maten som något centralt fokusområde längre heller. Något som mina tankar kretsade runt om från morgon till kväll tidigare. Jag har bytt "hobby", så att säga ! Maten är numera något nödvändigt "ont" för att slippa gå hungrig. Men som jag nämnde ovan, äter jag monotont och jobbar därför med att öka den "färgade" sektorn på tallriken. Det har dock medfört att jag både börjat få mer luft i "kanalerna", liksom att att det både bubblar och låter i magen. Jag känner inte heller riktigt samma mättnad samt att portionsstorleken växt. Det är lite av en oroande utveckling och jag känner att det finns olika risker med i bilden. Risken som kan sabba mycket av det jag uppnått. Just nu är jag inne på avokado- & lökperioden... skulle man nu kunna kalla det för. Förra perioden hette nog paprika- & gurkperioden och nästa blir något annat. Det tar säkert sin tid för magen att vänja sig vid ny kostblandning igen. Förra gången tog det ca. 1 år och jag är beredd och ge magen den tiden den behöver. Men vad för slags grönt äta för att "fisa" minst ? Nåväl... vi får se ! Återanpassning tar sin tid... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Farmor kaisi Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 Intressant, letar oxå efter de optimalaste grödorna till maten.Vitkål paprika avokado sallad broccoli blomkål och gurka är med (inte samtidigt). Det nya jag testar är kimchi och borstj, syrade grönsaker från ICA. Tar en dryg matsked på tallriken, gott men dyrt. Tycker nog att huden o naglar blev finare, återstår att se hur det blir på sikt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 Historiskt sett har jag alltid ätit monotont. Det jag gillat och uteslutande av den varan. Så fortsätter jag äta numera också, fast nu handlar det om naturlig mat. Jag är inte längre hungrig och därmed har jag inte maten som något centralt fokusområde längre heller. Något som mina tankar kretsade runt om från morgon till kväll tidigare. Jag har bytt "hobby", så att säga ! Maten är numera något nödvändigt "ont" för att slippa gå hungrig. Men som jag nämnde ovan, äter jag monotont och jobbar därför med att öka den "färgade" sektorn på tallriken. Det har dock medfört att jag både börjat få mer luft i "kanalerna", liksom att att det både bubblar och låter i magen. Jag känner inte heller riktigt samma mättnad samt att portionsstorleken växt. Det är lite av en oroande utveckling och jag känner att det finns olika risker med i bilden. Risken som kan sabba mycket av det jag uppnått. Just nu är jag inne på avokado- & lökperioden... skulle man nu kunna kalla det för. Förra perioden hette nog paprika- & gurkperioden och nästa blir något annat. Det tar säkert sin tid för magen att vänja sig vid ny kostblandning igen. Förra gången tog det ca. 1 år och jag är beredd och ge magen den tiden den behöver. Men vad för slags grönt äta för att "fisa" minst ? Nåväl... vi får se ! Återanpassning tar sin tid... Kålfamiljen och lökfamiljen är väl goda fisare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 Intressant, letar oxå efter de optimalaste grödorna till maten.Vitkål paprika avokado sallad broccoli blomkål och gurka är med (inte samtidigt). Det nya jag testar är kimchi och borstj, syrade grönsaker från ICA. Tar en dryg matsked på tallriken, gott men dyrt. Tycker nog att huden o naglar blev finare, återstår att se hur det blir på sikt... Syrade grönsaker, utveckla snälla, det låter gott! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 Syrade grönsaker, utveckla snälla, det låter gott! Busenkelt att göra själv. Min favorit är syrad västeråsgurka, tar bara två dagar, så är den klar. Men den varar lika gärna hela vintern i glasburken. Ett jättegott tillbehör till kött. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 Jag har dåligt samvete över att jag inte äter syrade saker... köpte syrad vitkål. Den ligger i kylskåpet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 Jag har dåligt samvete över att jag inte äter syrade saker... köpte syrad vitkål. Den ligger i kylskåpet. Att äta surkål som den är, är lite väl häftigt för en nybörjare Testa att smörsteka den ihop med lök och vitlök. Och ät till vilt. Bäst gillar jag den österländska viltgrytan bigos. Låt surkål, kött, korv, lök, vitlök, tomatpuré, salt, peppar, kryddpeppar och torkad blandsvamp puttra i ca två timmar. Mums! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 Testa att smörsteka den ihop med lök och vitlök. Och ät till vilt. Okej detta kan jag enkelt testa! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 Syrade grönsaker, kål och lök har en rätt hög fisfaktor. Baljväxter likaså. Vill man minska på raketbränslet, så ska man koka upp grönsakerna och hälla av vattnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Funderar på om det kan göra någon skillnad om man äter grönsakerna separat, typ grunda med fett och protein och sedan äta grönsakerna som eftterätt, med kanske en liten paus emellan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Jag brukar äta grönsakerna först, men det är mest för att jag inte orkar äta upp dom annars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Syrade grönsaker, kål och lök har en rätt hög fisfaktor. Baljväxter likaså. Vill man minska på raketbränslet, så ska man koka upp grönsakerna och hälla av vattnet. Det funkar nog om man vänjer magen försiktigt. Jag har en väldigt känslig magen men vitkål och syrade grönsaker känner jag ingenting av men jag har också ätit det i många år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Funderar på om det kan göra någon skillnad om man äter grönsakerna separat, typ grunda med fett och protein och sedan äta grönsakerna som eftterätt, med kanske en liten paus emellan. Det är en fördel att börja med råa gröna grönsaker. Dom innehåll ämnen som kött och fett saknar och som är bra att tillföra först. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Det är en fördel att börja med råa gröna grönsaker. Dom innehåll ämnen som kött och fett saknar och som är bra att tillföra först. Jag hörde ett radioprogram för åtskilliga år sedan där man sade att det var fördel att börja varje måltid med råa grönsaker eftersom de då lättare kunde ta hand om de fria radikalerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts