Jump to content

Livet som "duracellkanin"

Limp
 Share

Recommended Posts

Jag slutar nog aldrig någonsin att förvånas över den skillnaden i energi som jag har numera jämfört med gamla livet. Det komiska är att omgivningen också uppmärksammat det. Jag tror att jag ska dra ner tempot lite,t så jag inte stressar andra mer än nödvändigt. Det är dock litet svårt att "sitta still" emellanåt.

Det påstås att man behöver sova mindre ju äldre man blir. Jag är alla gånger i gubbåldern, men mentalt som under fornstora ungdomsdagar. Sover kortare tid än innan och går upp med den inbyggda klockan varje morgon samma tid, oavsett när jag lagt mig. Det har faktiskt inte hänt på flera decennier. Undra om hur många år man sovit bort i onödan ? Tiden hade kunnat användas mycket bättre... t.ex att skriva oändliga inlägg på olika forum nattetid.

Hjärnan fungerar också bättre än någonsin innan, om vi bortser att jag fortfarande har samma märkliga fallenhet glömma bort vad folk heter. På den punkten är det ingen skillnad, men konstigt nog kan jag komma ihåg deras telefonnummer. Frågan är bara till vem alla de telenummer går, som jag har i huvet ? Ketondriften verkar göra sitt...

Vad blir nästa steg ? Bygga dragracingrulator om 25 år ? Ja... som motorintresserad skulle det inte förvåna mig om sådana tankar skulle poppa upp i huvet... dessförinnan ska jag dock förverkliga vissa andra av mina dagdrömmar  :)

• Like 7

Det är ju en fin bonus att du blivit så pigg och alert. När det gäller att bli gammal så är det ju också viktigt att träna sina muskler så att man behåller en god balans osv.

Mycket av dom problem som drabbar äldre beror helt enkelt på för dålig muskulatur. Jag är själv 55 år och mitt mål är att vara friskare när jag är 60 än jag var när jag var 40 och att den fysiska förmågan skall fortsätta att öka istället för att minska.