Emmafo Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 Hallå! Jag är 175,5 cm lång och väger 84 kg. mitt mål är att gå ner cirka 8-10 kg. Jag har hållit på med LCHF i fyra veckor och har inte gått ner alls. Jag har inte ens tappat "vatten-kilorna" som alla pratar om som brukar vara 2-3 kg. Jag pendlar mellan 84-85 snarare. Jag har även mätt mig i midjan och det har inte hänt något alls där heller. Jag har verkligen läst på, på bloggar, forum, recept etc för att ta reda på det mesta om LCHF innan jag började samt inhandla de ingridienser som är bra. En vanlig dag äter jag: Äggomelett med tre ägg, grädde och någon grönsak till eller bacon samt kaffe med mjölk (hög fetthalt). Lunch: Någon av recepten från en LCHF app, tacopaj, kyckling-grädd soppa, broccoli gratäng och så vidare.. Middag: Kyckling och halloumi med sallad och eventuellt oliver, och soltorkad tomat. Om jag är hungig emellan äter jag lite para nötter eller mandlar, samt ost och salami. Kaffe blir de oftast fler än en gång också, 2-3. Jag testade att dricka MBC till frukost två gånger, men spydde tre gånger av det, kokos-smaken är vidrig. Så tyvärr kan inte de hjälpa mig.. Jag skulle verkligen vilja ha tips på vad jag gör för fel, eller vad jag borde ändra? =) I början åt jag grekisk yoghurt med frön men läste att man inte ska äta så mycket mejeriprodukter så försöker dra ner på det.. Tacksam på alla tips jag kan få =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 Snabbt tips är att dra ned på mejerierna ännu mer. Ost räknas också som mejeri, tyvärr. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emmafo Posted August 14, 2013 Author Share Posted August 14, 2013 Mjöken i kaffet kan jag tyvärr inte vara utan, men vart ska jag få fett ifrån då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 Det ser ut som du äter för lite fett.... Köp kokosfett utan smak o gör en MBC av det istället. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emmafo Posted August 14, 2013 Author Share Posted August 14, 2013 Jag vet inte om jag klarar det heller, men kan ju alltid pröva! Jag brukar äta avokado i salladen och creme fraishe till sidan om salladen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 En klassisk fälla som medför att det händer inget med vikten, är enligt min mening att... - äta mellanmål och speciellt nötter som får proteinerna dra iväg - äta mycket proteinrikt kycklig - äta för mycket proteinrika ostar - äta för lite fett. Det märker man genom att man är hungrig och behöver äta mellanmål. - äta mjölkprodukter och specelt mjök som får kolhydraterna dra iväg - äta nötkött istället för fetare fläsk Alltså, man ska inte byta ut hela mathållningen mot något annat i bästa bantarstil. Man fortsätter äta som innan, men plockar bort pasta, mjöl, bröd och socker. De minskade kolhydraterna ersätter man med fett. För övrigt äter man precis som innan. Ändringen blir då väldigt liten i början, men kan sedan fördjupas varefter kunskaperna om mat ökar. Det allra största hindret är om man är fettskrämd. Det finns egentligen ingen work around, utan får man inget fett i sig, uteblir oftast framgångarna och det blir svårt ändra livstil. Det är fett som mättar och det behöver man få i sig för att slippa gå hungrig. Ägg och bacon är enligt mitt tycke en bra test. Slinker det ner på morgonkvisten, är utsikterna goda för effektiv viktmiskning. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emmafo Posted August 14, 2013 Author Share Posted August 14, 2013 Tack för informationen! Jag undrar bara hur jag ska äta om jag ska äta mer fett men dra ner på mejerierna? samt bli mätt på protein men inte äta för mycket? Jag bor i Australien och har inte samma utbud som i Sverige (vilket har mycket bättre utbud)! Förslag på hur en frukost, lunch och middag skulle kunna se ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Som sagt... fläsk, bacon, steka i smör, kryddsmör, feta såser, feta ostar, feta korvar, ölkorv, avocado, ägg, olivolja till sallad, bulletkaffe med smaklöst kokosfett, kokosfett i te mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Majonnäs - själv gillar jag att göra kalla röror av majonnäs, creme fraiche, rödlök, strimlad vitkål och sedan tonfisk eller räkor. Jag har också problem med MBC på det sättet att jag får diarré, så jag nöjer mig med 1msk kokosfett och en skvätt vispgrädde i kaffet (det går åt mindre om jag använder grädde i stället för mjölk). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Läste ett tips här om att mosa kokta ägg med smör. Det har blivit vår favoritfrukost numera, 2 kokta ägg och en rejäl klick smör och lite extra havssalt. Det är bara SÅ gott och vi står oss på det långt in på eftermiddagen. MBC har jag också svårt för, så jag har full förståelse för din tvekan ;-) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paleo 2.0 Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Den här tråden borde ligga under LCHF nybörjare..Att gå ner kosmetiska kilon tar längre tid, 4 veckor är inte mycket, ät på och må bra.Det tar helt enkelt tid för kroppen att anpassa sig till den nya dieten hur lång tid det tar innan kroppen börjar bestämma sig för att släppa på det samlade fettet varierar. Alt testa periodisk fasta (16:8) ett par dagar och se ifall det rör sig på vågen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Hej Emmafo! Har du sett över mängden protein? För att du ska gå ner på ett bra och inte tappa mycket muskler så är det bra om du äter 1-1.5 gram protein per önskat kilo i kroppsvikt. Vill du väga 75 kilo sikta på att äta minst 75 gram protein om dagen. Ett ägg t ex väger ca 50 -55 gr och innehåller ca 10 gr protein. När du tittat på mängden protein så får du fylla upp med först fett sedan grönsaker så att du blir mätt. Tänk också på att även kött, fisk, ägg och fågel innehåller fett så det behövs inga hysteriska mängder extra, det ska dock utgöra mellan 70-80% av totala energiintaget. En bra hjälp för att få koll på fördelningen är att använda ett matdagbok (finns många att välja mellan på nätet). Protein i större mängd kan också trigga ett insulinpåslag som ger ett lägre blodsocker och därmed förorsaka ett sug efter mellanmål. Om du då äter nötter så sticker kolhydrats- och energimängden lätt iväg. Använd dig av de fettkällor som finns tillgängliga i din omgivning och anpassa. Om det finns smör kan du med fördel göra kryddsmör att servera till maten. Finns majonäs så använd det . Att göra det lätt för sig är de bästa sättet att orka hålla ut tills dess att resultaten kommer. Motion och träning är ett sätt att öka på välbefinnandet och få ner stressnivåerna och därmed också ge bättre förutsättningar för viktnedgång. Lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Tips.. drick inte MBC om du kräks av det! Nämen altså cocsfett har lite andra metabola vägar än det mesta andra fetter du äter.. man skulle kunna kalla det för snabbt fett! Och man brukar få vänja sig vid detta annars så slår kroppen bakut. Antagligen är det som när man ätit för mycket annat fett.. man blir illamående.. skillnaden är bara den att cocosfettet når blodet betydligt snabbare än vad du är van vid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Tack för informationen! Jag undrar bara hur jag ska äta om jag ska äta mer fett men dra ner på mejerierna? samt bli mätt på protein men inte äta för mycket? Jag bor i Australien och har inte samma utbud som i Sverige (vilket har mycket bättre utbud)! Förslag på hur en frukost, lunch och middag skulle kunna se ut? Kolla gärna med Mia, som bor i Australien sen flera år - http://aswedishsmorgasbord.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted August 16, 2013 Share Posted August 16, 2013 Sluta titta på din vikt, ta fram måttbandet istället och mät lår, vader, över och underarmar, mage och bröst (obs, många på lchf säger dock att de får större bröst, medan övriga mått minskar). 4 veckor är ingenting därtill. Patience young padawan Glöm inte dricka minst 2 liter vätska om dagen, mer om du är aktiv eller om det är varmt. Samt få i dig salt (natriumklorid) och magnesium. Du kommer förmodligen märka att dina kroppsmått går ner, muskelmassa går upp och vågen står still mestadels. Det är kroppen som återbygger din muskulatur och skelett som degenererats av högkolhydratkost innan. Om du bor i australien borde du ha tillgång till mycket lammkött. Det är riktigt fint, ofta med bra fettrand och gott! Passa för mycket proteiner bara. 20% ska bara vara proteiner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emmafo Posted August 18, 2013 Author Share Posted August 18, 2013 Tack för alla inlägg. Jag kommer in i det mer och mer, fast fettet känns fortfarande lite svårt, men ska pröva med majonnäs såser =) Jag mätte mig överallt med måttband när jag började samt vägde mig, men det har inte hänt någonting på den fronten heller. Tålamod huh? Jag tränar cirka fem dagar i veckan så de måste ju betyda att jag får i mig för mycket kalorier.. Tck för blogg-tipset om Mia i Aussie =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lchfmoa Posted November 11, 2013 Share Posted November 11, 2013 OBS! Det är stor skillnad mellan kokosfett och kokosolja. Det man äter/dricker i kaffet är kokosolja. Kokosfett kan man däremot bli väldigt dålig i magen av. En bekant valde fel och kräktes och fick diarre!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny_Åkesson Posted November 16, 2013 Share Posted November 16, 2013 OBS! Det är stor skillnad mellan kokosfett och kokosolja. Det man äter/dricker i kaffet är kokosolja. Kokosfett kan man däremot bli väldigt dålig i magen av. En bekant valde fel och kräktes och fick diarre!! Vad är skillnaden på kokosfett och kokosolja? Det ser ju likadant ut när det värms (i t.ex kaffe) Vad är det som gör att säljarna får kalla det för kokosfett eller kokosolja? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 16, 2013 Share Posted November 16, 2013 Kokosolja är det över 24 grader, under det så är det kokosfett! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts